Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Man TGX - Man TGX 440 problem z temperaturą silnika....

adr.trans 29 Lut 2016 19:59 4332 13
  • #1 29 Lut 2016 19:59
    adr.trans
    Poziom 2  

    Witam, mam problem z Manem Tgx 440 mianowicie, gdy auto ma załadowane 24t i ma przed sobą sporą górkę(podjazd ok 30km/h) temperatura silnika potrafi dojść do przerywanego pola na wskaźniku chłodnica została wymieniona na nową. Latem jak temperatura silnika osiagala ok 98 stopni włączał się wentylator natomiast teraz zimą nawet się nie załączył bo temperatura z górki zaczęła sama spadać.Czy te Many tak maja? czy wentylator powinien się załączyć od razu gdy temperatura przekroczy 90 stopni? Jeśli wskaźnik temperatury jest na połowie to temp silnika to 80 stopni? Od czego zacząć? z góry dzięki za pomoc.

    0 13
  • #2 29 Lut 2016 23:02
    svavecone
    Poziom 25  

    "Od czego zaczac?".... czy silnik nie ma mocy , czy sie przegrzewa, czy sa jakies bledy ... np. odnosnie temperatury ..., i czy wogole Ci to w przeszkadza w eksploatacji pojazdu ? :)
    Nie mam pojecia przy jakiej temperaturze "wlacza sie wentylator" , lecz wiem ze nie jestes w stanie wyczuc kiedy on jest wlaczony czy wylaczony , gdyz wraz ze wzrostem temperatury zmienia sie sygnal PWM do sprzegla wentylatora i jego predkosc jest ciagle regulowana . Mysle ,ze przy 98 stopniach to wentylator sprzezony jest juz w 100% od dluzszego czasu i byc moze juz wygeneruje jakies bledy .

    0
  • #3 08 Wrz 2016 16:45
    magii
    Poziom 8  

    Mam ten sam problem i tez chciałbym wiedzieć czy to normalne. U mnie się tak dzieje przewaznie jak jest na zewnątrz ponad 20 stopni Celsjusza. Wskazówka wychyla się o jakieś 2,3 mm. Żadnych błędów o przegrzewaniu nie ma. Wiem ze każdy stopień Celsjusza wyżej jest nie zdrowy dla silnika , i dlatego mnie to zastanawia czy inni tez tak maja? Dodam ze mam retarder i zautomatyzowaną skrzynię biegów

    2
  • #4 08 Wrz 2016 19:14
    darfur5
    Poziom 30  

    Jeśli man ma retarder to czujnik temperatury zamontowany jest w rurze z cieczą chłodzącą retarder. Zanim gorący płyn trafi do chłodnicy ( przy włączonym retarderze) wentylator powinien się załączyć .Do magii- może być problem z wiskiem, zapchana chłodnica zewnętrznie lub wewnętrznie jeśli w układzie chłodzenia miała zastosowanie woda.

    0
  • #5 11 Wrz 2016 08:28
    magii
    Poziom 8  

    Samochód ma zrobione 560 000 km, od zawsze chodził na płynie. Wiskoza była wymieniona przy 350 000 km bo generowała błędy, po zatym słyszę jak się już załączy. Chłodnice przedmuchiwalem powietrzem od strony silnika na zewnątrz, ale to wiele nie pomogło 😏

    0
  • #6 11 Wrz 2016 10:57
    darfur5
    Poziom 30  

    Najwięcej zanieczyszczeń zbiera się między chłodnicą a coolerem a jeśli masz jeszcze chłodnicę klimatyzacji to wydmuchanie takiego zestawu jest naprawdę trudne , trzeba temu poświęcić trochę czasu i powinien być jakiś zauważalny tego efekt.

    0
  • #7 13 Wrz 2016 17:45
    proh
    Poziom 11  

    Witam.Proponował bym wyjąć pompę wody .Jest ona wykonana ze stopu aluminium i czasami jest bardzo zkorodowana co za tym idzie nie ma prawidłowego obiegu cieczy.Mieliśmy już kilka takich przypadków.

    0
  • #8 09 Paź 2016 08:23
    magii
    Poziom 8  

    Witam, wiec tak chłodnice odkręciłem od intercolera i odsunąłem tyle ile się dało żeby zajrzeć i zobaczyć czy jest tam brudno, okazało się ze jest tam pare listków i po za tym czysto. Profilaktycznie wszystko przedmuchalem powietrzem i umyłem woda. Tak samo zrobiłem z chłodnica od klimy. Dodatkowo zalałem sama Chłodnice środkiem do czyszczenia układu, ale i tak woda była czysta jak wpuszczałem ja z chłodnicy. Profilaktycznie wymieniłem jeszcze termostaty. Gdy było jeszcze gorąco na dworze i jechałem w górach dzialo się to samo co wcześniej, wskazówka o dwa milimetry się wysunęła od prawidłowej pozycji, czyli nic się nie zmieniło :-/.jesli chodzi o pompę wody to przy przebiegu 400 000 z kawalkiem była wymieniona na nowa oryginalna

    Dzięki wszystkim za pomoc ale chyba tu już nie da się więcej zrobić, chyba ze jak będę wymieniał płyn przepłukać cały układ

    1
  • #9 09 Paź 2016 10:24
    kakibara
    Poziom 28  

    To wychylenie jest normalne - rozgrzany do 80 st C komputer na kolanach prosta max 82C, zjeżdżam 81st C, gaz do oporu hamowanie retarderem 84 st C, jazda po mieście przy 30 st C 84 st C , wyjazd pełen but 81 st C, hamowanie silnikiem, retarderem, max 86-87 st C, wskazówka wychylona o jakieś 3 mm - to jest norma nic nie rób, na górach z ładunkiem idzie na czerwone pole - to już inny problem.

    1
  • #10 02 Kwi 2017 19:27
    Fast_international
    Poziom 7  

    Witam.

    Niema co się przejmować jeśli wskazówka się wychyla. Jeżdżę również TGX 440 z 2008r, zrobiłem nim już ponad 300tys km i od kiedy go eksploatuje przy pełnych ładunkach i w górach wskazówka dochodzi mi do 3/4 wskaznika(pierwsza kreska biała przed czerwonym polem) następnie załącza się wentylator który hałasuje jak samolot 😁 I wystudza motor do normy. Oczywiście w temperaturach poniżej 10 stopni to żeby się wisco załączylo to trzeba jechać pod górę około 3minuty z gazem w podłodze ale jeśli na dworzu jest powyżej 30stopni to wystarczy moment, temperatura wzrasta i zaraz załącza się wentylator i znów wraca wszystko do normy.

    Jeśli masz jakieś obawy, obserwuj temperaturę oleju na dużych podjazdach oraz przy jeździe na płaskim terenie. Mi nigdy nie przekroczyła 120stopni oczywiście na długich podjazdach(np brennero w Austrii).

    Pozdrawiam :)

    0
  • #11 02 Kwi 2017 19:43
    kakibara
    Poziom 28  

    Po pół roku chyba już mu tak temperatura nie rośnie.

    2
  • #12 03 Kwi 2017 09:19
    magii
    Poziom 8  

    Witam

    Mam wrażenie ze po ustawieniu prawidłowo zaworów jak było by lepiej

    Dzięki za podpowiedz

    1
  • #13 03 Kwi 2017 16:48
    darfur5
    Poziom 30  

    Nie był bym taki pewny ! Przyjdą upały to się okaże .

    0
  • #14 07 Kwi 2017 23:44
    _Megamax_
    Poziom 15  

    100°C to nic strasznego . Najważniejsze , żeby płynu chłodniczego nie wywalało .
    Dopóki płynu nie wywala , to znaczy że się nie gotuje , czyli nie tworzą się pęcherze
    powietrza i silnik jest równomiernie chłodzony .
    Zastanówcie się , co się stanie z olejem który będzie 10°C cieplejszy ? Nic .
    Żelastwo , aluminium itd. w tych okolicach temperaturowych , 20°C nawet nie odczuje nic .
    Tym bardziej , że wskaźnik temp. jest tylko dla poglądowej informacji .

    1