Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

VW Transporter 2,5 - przepalająca się cewka zapłonowa

autoManiak1 29 Feb 2016 20:46 2859 22
  • #1
    autoManiak1
    Level 12  
    Witam
    Znajomy ma VW Transportera 2,5 litra w benzyna/gaz. Rocznik nie pamiętam ale coś '92 może ;95. Jak go kupił, około półtora roku sprawował się bezawaryjnie. Aż nagle spaliła się cewka zapłonowa. Od tamtej pory średnio każda następna cewka czy to nowa, czy używana (oryginalna Volkswagenowska) wytrzymują około trzech tygodni i się przepalają. ( auto jeździ codziennie oprócz niedziel zawsze około 100km na dzień). Był z nim u najlepszego elektronika samochodowego w okolicy i nie wie co jest. Wymienione zostały: świece, kable WN, palec rozdzielacza, kopułka rozdzielacza, kostka stacyjki, regulator napięcia alternatora, została dociągnięta osobnym przewodem masa do mocowania cewki. Nic nie pomogło, auto odpala chodzi równo tak jak trzeba, ale średnio co trzy tygodnie cewkę zapłonową spali. Ma ktoś może jakiś pomysł co jeszcze ewentualnie można by sprawdzić???
  • #2
    Piotr2608

    Level 40  
    Przyczyną uszkadzania cewki, może być wysokie napięcie. Znajomy kolegi może ma za ciężką nogę.
    Tak jak w przypadku mojej sąsiadki co 3-4 miesiące przepalały się jej żarówki w aucie. Zaczęła mniej gazować i problem zniknął.
    Świece też zostały jak mniemam wymienione? Może któraś ma przebicie do masy.
    Słaba, niekontaktująca masa.

    Moderated By manta:


    Kolega odpocznie od pisania w działach samochodowych.

    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika.

    Blokada pisania 14 dni.

  • #3
    sk700
    Level 31  
    Piotr2608 wrote:
    Przyczyną uszkadzania cewki, może być wysokie napięcie. Znajomy kolegi może ma za ciężką nogę.
    Tak jak w przypadku mojej sąsiadki co 3-4 miesiące przepalały się jej żarówki w aucie. Zaczęła mniej gazować i problem zniknął.

    Jeśli już mowa o gazowaniu to kolega tak na trzeźwo? ;) W samochodzie ze sprawnym układem ładowania taka sytuacja nie ma prawa mieć miejsca.

    Jeśli tak jak piszesz wszystkie elementy po stronie wysokiego zostały wymienione podmieniłbym ECU oraz sprawdził przewód od drugiego pinu cewki do 27 pinu ecu na ewentualność przetarć. Przy tym wieku auta najpewniejszym wyjściem będzie bypass zamiast prucia wiązki. Przyczyną spalenia cewki może być jej ciągłe zasterowanie, w wyniku którego może płynąć prąd przez uzwojenie pierwotne, o ile mi wiadomo w module przy cewce jest jedynie tranzystor wykonawczy więc nie ma żadnego zabezpieczenia przed taką sytuacją.
    Opisz dokładnie sytuacje w których dochodzi do przepalenia cewki, Np pozostawienie chwile auta na zapłonie, wieczorem odstawia auto a rano nie odpali.
    Pozdrawiam
  • #4
    autoManiak1
    Level 12  
    Ok dziękuję, w weekend będę się z nim widzieć to spytam w jakich sytuacjach pali mu tą cewkę i napiszę. Chodź z tego co zrozumiałem to chyba zawsze w czasie jazdy. Gdyż on twierdzi że tak jak by coś właśnie z napięciem mogło być że w czasie jazdy nagle ją przepala. W tą ostatnią sobotę wymieniał regulator napięcia na alternatorze zobaczymy czy to coś da.

    A mam pytanie bo chce się upewnić czy dobrze rozumiem odnośnie wypowiedzi:

    sprawdził przewód od drugiego pinu cewki do 27 pinu ecu na ewentualność przetarć. Przy tym wieku auta najpewniejszym wyjściem będzie bypass zamiast prucia wiązki

    Tam są 3piny na cewce czyli ten środkowy sprawdzić miernikiem czy nie dostaje napięcia po wyłączeniu zapłonu tak ? I ewentualnie jakie jest napięcie po przekręceniu kluczyków do włączenia zapłonu i gdyby było coś nie tak to pociągnąć osobnym przewodem do ECU dobrze rozumiem?
  • Helpful post
    #5
    sk700
    Level 31  
    Z Twojej pierwszej wypowiedzi wywnioskowałem, że ostatnia cewka spaliła się już po wymianie regulatora. Przewód sterujacy cewką może być przetarty i jedynie co te 3 tygodnie w wyniku wibracji zwierać z innym przewodem. Nie ma co ukrywać, auto jest stare i wartości kolekcjonerskiej raczej nie posiada wiec radzil bym odpuszczenie sobie pomiarów miernikiem, które i tak pewnie nic ciekawego nie pokażą i zastapienie tego przewodu innym, puszczonym obok i owiniętym taśmą parcianą aby zabezpieczyć go przed przetarciami.
    W wolnej chwili możesz jeszcze zrobić sekcje zwłok uszkodzonej cewki. Nie wiem na ile to w tym modelu jest wykonalne, jednak możesz spróbować wydłubać moduł na cewce i zmierzyc rezystancje uzwojeń pierwotnego i wtórnego.
    Pozdrawiam
  • #6
    autoManiak1
    Level 12  
    Na razie Transporter jeździ po wymianie z przed paru tygodni regulatora napięcia alternatora i została wkręcona jeszcze inna używana ale oryginalna cewka zapłonowa, wszystko jest ok. Poczekamy więc tematu na razie nie zamykam
  • #7
    krolan
    Level 11  
    Wznawiam temat po 15 latach...
    Mam taki sam problem.
    Cewka przepala się, niezależnie od jej jakości czy też firmy jaka ją produkowała. Od tych noname po 40 zł do "firmowych" za 200.
    Jeżeli autoManiak1 poradziłeś sobie te 15 lat temu i pamiętasz co pomogło, napisz proszę.
    Średnio cewkę wymieniam co 3-4 tygodnie, fachowcy rozkładają ręce, wymieniłem już prawie wszystko.
    Po założeniu instalacji gazowej wszystko było OK przez ponad rok, apiszę o tym, bo instalacja jest podpięta do 2 przewodów wchodzących do modułu cewki.
    Który to jest pin 27 od ECU?

    Z góry dzięki za pomoc
    edit rocznik 1996, 2.5 benzyna 85kW, syncro
  • #9
    michal_rybka
    Level 32  
    Ja tam bym sprawdził co dokładnie spala się, czy uzwojenie cewki czy tylko ten tranzystor (zapewne tak),
    kiedyś coś takiego naprawiałem koledze w Seacie Toledo 1 i rozdłubałem moduł zapłonowy i odskrobałem ten zalany tranzystor mocy i dolutowałem na kablach duży tranzystor z telewizora/monitora i przykręciliśmy go do karoserii i się to już więcej nie spaliło
  • #10
    krolan
    Level 11  
    Strumien swiadomosc...,
    W sumie już kilkanaście cewek, zgodnie ze specyfkacjami to do 2,5 benzyna, ale takie same są też do 2.0
    michal_rybka
    Wielkie dzięki za pomysł, Ciekawe rozwiązanie, biorę się za sprawdzanie
    Teczki to nie naprawi, ale mój problem może rozwiązać

    Dodano po 48 [minuty]:

    michal_rybka
    Trafny trop nadałeś..
    Sprawdziłem ostatnie trzy moduły, i trzy cewki sprawne, oporność każdej to 0,7 Ohma
    Tam obok tranzystora z napisem DJ52CK V3040S jest jeszcze kilka oporniczków, mały scalaczek, jedna pojemność i mikrocewka.
    Czy jak wymieniałeś tranzystor to w uszkodzonym module?
    Czy resztę zostawiłeś bez zmian? Bo taka ceweczka mogła spoko się spalić, podobnie jak te oporności
    Czy może wymieniłeś tranzystor w nowym, sprawnym module?
  • #11
    andrzej20001
    Level 43  
    Odłacz te przewody od lpg i polataj na benzynie. Może przywiera na sygnałowym cos i pali moduł.
  • #12
    krolan
    Level 11  
    Quote:
    Odłacz te przewody od lpg i polataj na benzynie. Może przywiera na sygnałowym cos i pali moduł.


    Zasilanie instalacji gazowej jest pobrane z zasilania modułu sterującego cewką. To może mieć wpływ? Bo testowanie będzie znacznie droższe od kupienia kolejnej zapasowej cewki (pali ok. 12litrów/100)

    V3040s nie jest prostym tranzystorem, jego schemat wew. na rysunku
    VW Transporter 2,5 - przepalająca się cewka zapłonowa


    Czym można go zastąpić, parametry jakie znalazłem:
    Prąd kolektora I© 21 A
    Napięcie kolektora-emitera U(CES) 430 V
    Ptot 150 W
    Q(G) 17 C
    Opóźnienie wyłączenia t(d)(off)(2) 4.8 μs
    Czas opóźnienia t(d)(on) 0.7 μs
    Saturacja VCE (maks.) 1.6 V[/s]
  • #13
    ^ToM^
    Level 39  
    autoManiak1 wrote:
    Wymienione zostały: świece, kable WN, palec rozdzielacza, kopułka rozdzielacza, kostka stacyjki, regulator napięcia alternatora, została dociągnięta osobnym przewodem masa do mocowania cewki. Nic nie pomogło, auto odpala chodzi równo tak jak trzeba, ale średnio co trzy tygodnie cewkę zapłonową spali. Ma ktoś może jakiś pomysł co jeszcze ewentualnie można by sprawdzić???


    krolan wrote:
    Wznawiam temat po 15 latach...
    Mam taki sam problem.


    Pali się po pierwotnej stronie czy wtórnej? Spalenie jest u ciebie rozumiane jako przerwa czy zwarcie albo po prostu brak działania? Mógłbyś spróbować doprecyzować?

    Trzeba zwrócić uwagę na rezystancję uzwojenia pierwotnego cewki zapłonowej. Rezystancja owa wymusza przepływ prądu i ma wpływ na jej nagrzewanie się. Jeżeli z całą pewnością do zastosowanego w tym pojeździe modułu zastosowałeś właściwą cewkę to jedyne co mi przychodzi do głowy to dziwaczne uszkodzenie sterownika zapłony, który stracił własność odcinania prądu do cewki w czasie gdy silnik się nie kręci. Wtedy przez cały czas prąd płynie przez uzwojenie cewki, ona się przegrzewa i końcu przepala się pierwotna strona cewki. Niestety gdybam. Trzeba by to sprawdzić.
  • #15
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    ^ToM^ wrote:
    Wtedy przez cały czas prąd płynie przez uzwojenie cewki, ona się przegrzewa i końcu przepala się pierwotna strona cewki. Niestety gdybam. Trzeba by to sprawdzić.
    nie ma szans to prady rzedu 20A. Raczej przerwa za duza w obwodzie W N.
  • #16
    krolan
    Level 11  
    DO ^ToM^
    Dokładnie to pisząc cewka miałem na myśli układ cewki oraz jej sterowanie które są w jednym module.
    "Spaleniu" ulega moduł sterowania cewką, cewka przestaje dawać iskrę.
    Oba uzwojenia samych cewek (rozebrałem trzy sztuki z tego miesiąca) pozostają ciągłe, na wejściu 0,7 Ohma na wyjściu od 4k13 , druga 4k71 trzecia 5k21 Ohma
    Cewki jakie stosowałem, zawsze były zgodne z informacjami sprzedającego, i zawsze kupowałem odpowiednie do auta, modelu, silnika, napędu itp
    W sumie 'spaliłem" ich już kilkadziesiąt za więcej jak 1500 zł
    Gdy silnik nie pracuje, na kostce nie ma napięcia, to sprawdzałem. Co prawda tylko przy zatrzymanym pojeździe, bo inaczej trudno to sprawdzić.

    Do elektryku5
    Czy mógłbyś coś więcej napisać o
    Quote:
    Można byłoby obudować zwykły IGBT tymi dodatkowymi rezystorami i diodami.

    W sumie na razie wiem, że uszkodzeniu ulega sterownik cewki, nawet nie jestem pewien czy tranzystor, czy nie np. mikrocewczka czy któryś z oporników lub kondensator.
    Przesyłka za 80zł plus 7zł/tranzystor to dużo, jednak jeden najtańszy moduł kosztuje ok.50zł, więc po kwartale wydam 200-300zł na cewki. Wolałbym wydać takie pieniążki na coś, co da mi większy spokój i pewność.

    W jaki sposób przy pomocy miernika uniwersalnego (tylko taki posiadam) sprawdzić czy ten v3040s jest sprawny?
  • #17
    elektryku5
    Level 39  
    Musiałbyś sobie zrobić układ testowy, do plusa zasilania żarówka 12V, drugi koniec do kolektora, emiter do masy.
    Powinna się zapalić dopiero po podaniu plusa na bramkę (dla bezpieczeństwa przez rezystor), to wszystko oczywiście po wylucie.
    No chyba że będzie miał zwarcie na wszystkich nogach, wtedy szkoda zachodu.

    Co do przeróbki na zwykły IGBT musiałbym wiedzieć jak tam zrealizowany jest driver, żeby coś konkretnego wymyślić.
  • #18
    krolan
    Level 11  
    Dziwnie wygląda ten sterownik
    Środkowy pin tego tranzystora V3040S nie jest nigdzie podłączony... wisi w powietrzu a raczej w silikonie.

    Gdzie koledzy znajduje się sterownik/komputer silnika w T4 1996 2.5 benzyna, 5 cylindrów, Syncro?
    Chcę spróbować połączyć ten pin 27 ze środkowym pinem kostki modułu zapłonowego, a nie wiem gdzie go szukać.
  • #21
    michal_rybka
    Level 32  
    krolan: ja w tym w/w seacie naprawiłem spalony moduł, nic poza tranzystorem nie było spalone bo po wymianie tranzystora działał, ale ja tam wlutowałem jakiś "większy" klon BD508, nawet nie sprawdzając czym był orginalny ;) ale raczej nie było to IGBT bo 20 lat temu takich raczej nie było
    ale teraz można bez problemu dostać IGBT dużej mocy z falowników, nawet używane z wylutu są, jeśli tranzystor jest uszkodzony to będzie miał po prostu zwarcie - pomierz pomiędzy wszystkimi nóżkami, nigdzie nie może być zwarcia, ceweczka zwarcie ma mieć, oporniki oporność zgodnie z opisem na nich (jeśli są SMD to dwie pierwsze cyfry to wartość a ostatnia to ilość zer czyli np 472 to 4700ohm czyli 4.7kohm)

    PS: ja bym dał w szereg z tym modułem na zasilaniu żarówkę H4 - zimna ma bardzo małą oporność, więc nie powinna wpływać negatywnie na zapłon, natomiast przy zwarciu zaświeci się co raczej ochroni moduł przed spaleniem
  • #22
    krolan
    Level 11  
    Wstawiłem żarówkę na zasilaniu, w szeregu z modułem. Jarzy się troszkę podczas pracy. Usterki to nie usuwa, ale może pozwoli trochę oszczędzić. Na razie dziękuję wszystkim za pomoc, złe efekty powinny pojawić się za max miesiąc. Zobaczymy
    Pozdrawiam
  • #23
    krolan
    Level 11  
    Korzystam z okazji pobytu na forum, aby potwierdzić to dziwne rozwiązanie z żarówką w szeregu z cewką.
    Minęło już kilka miesięcy, i cewka jest dalej sprawna, pomimo że wstawiłem najtańszą, jaka była na znanym portalu handlowym.
    Może i logiki w tym nie ma, a może jest. Jak się spali (mam nadzieję, że nie) to dam znać.
    Pozdrawiam wszystkich
    Plus dla michal_rybka, kolegi z Lublina :-)
    Andrzej