Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
e-miernikie-mierniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Re: Wątpliwości dotyczące instalacji domowej

29 Lut 2016 21:30 2391 30
  • Poziom 12  
    Witam kolegów kupiłem mieszkanie i wymieniłem gniazdka ale coś mnie zastanawia więc zrobiłem prosty rysunek jak to wygląda.Więc do pokoju idzie jeden kabel 3x2.5 do 3 gniazdek czyli szeregowo jak myślę.I tak ostanie gniazdko ma 3 przewody w puszce brązowy,niebieski i zielony.Te wcześniejsze po 2 brązowe, 2 niebieski i 2 zielone.Ale te ostanie gniazdko ma podłączony kabel zielony do bolca a te wcześniejsze gniazdka mają te zielone połączone po prostu kostką ale nie połączone z bolcami.Czyli tylko ostanie jest uziemione tak może być ? bo w sumie mi to odpowiada bo tam będzie listwa podłączona.A te wcześniejsze gniazdka z nie podłączonymi bolcami używanie będą sporadycznie.Te pomarańczowe prostokąty do kostki ;p
    Dam jeszcze zdjęcie skrzynki w przedpokoju.
    W pozostałym pokojach ten zielony jest nigdzie nie podłączony. Sa luźne w puszkach.Nie znam się ale skoro z korytarza główny kabel to 2 żyły to w mieszkaniu instalacja 3 żyłowa nie ma sensu....Może dlatego komuś nie chciało się ich przykręcać do bolców.A tylko jedno gniazdko podłączył z jakiś powodów.
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 11  
    Jeśli rozdzielenie masz zasiloną 2 żyłami i żółto-zielone przewody nie są uziemione to faktycznie 3 żyły w gniazdkach nie są konieczne. Wystarczyłoby podłączenie bolca do przewodu neutralnego. Prawdopodobnie jest ti niebieski

    Moderowany przez retrofood:

    Jak tam znalazłeś przewód neutralny? Co to za zasilanie rozdzielenia 2 żyłami? Jak się uziemia przewody żółto-zielone? Jeśli będę musiał takie pytania zadawać, otrzymasz ostrzeżenie.

  • Poziom 23  
    Jeśli o listwę chodzi, pamiętaj, że ona zadziała wówczas gdy masz sprawne uziemienie. W przeciwnym razie, spełnia rolę tylko przedłużacza z wyłącznikiem.
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 24  
    tomek170891 napisał:
    Wystarczyłoby podłączenie bolca do przewodu neutralnego. Prawdopodobnie jest ti niebieski

    Jak już to neutralny do bolca ochronnego i później do styku prawego gniazda.

    Moderowany przez retrofood:

    Po następnej takiej poradzie stracisz status profesjonalisty.

  • Poziom 32  
    rafi84 napisał:
    Jak już to neutralny do bolca ochronnego i później do styku prawego gniazda.

    Uczył Marcin Marcina.....
    Neutralnego nie możesz używać do takich celów.

    Dodano po 19 [minuty]:

    matiufo napisał:
    Może dlatego komuś nie chciało się ich przykręcać do bolców.

    Temu wykonawcy wielu rzeczy się nie chciało. A najbardziej chyba nauki. Tutaj należy zaprosić elektryka bo wiele rzeczy wymaga naprawy.
    Tragedia.
  • Poziom 24  
    Aj kurde późno już miał być oczywiście PEN a nie N. (Sprostowanie do tej niefortunne i błędnej wypowiedzi )
  • Poziom 40  
    polaklbn napisał:
    Jeśli o listwę chodzi, pamiętaj, że ona zadziała wówczas gdy masz sprawne uziemienie. W przeciwnym razie, spełnia rolę tylko przedłużacza z wyłącznikiem.
    Zadziała - przewód ochronny tylko przechodzi przez
    W gniazdku nie ma uziemienia - PE to nie jest uziemienie.
    rafi84 napisał:
    Aj kurde późno już miał być oczywiście PEN a nie N. (Sprostowanie do tej niefortunne i błędnej wypowiedzi )
    Niefortunne - jak ktoś myśli tak pisze. Fachowiec tak nie myśli.
    Gdybyś nie dostał czerwonego wpisu to byś nie zauważył.
  • Poziom 32  
    rafi84 napisał:
    miał być oczywiście PEN a nie N

    PEN? A gdzie taki przewód występuje w instalacji u autora?
  • Poziom 12  
    Dzieki za zainteresowanie tematem.Jeszcze pare kwesti.
    Ogladalem dokladnie ta rozdzielke w przedpokoju i jesli chodzi o te uziemienie to zauwazylem ze wszystkie niebieskie i zolto-zielone sa polaczne do kupy na listwie.Czyli to wszystko jest zerowane.Elektryk byl bo mam tez taki objaw ze w kuchni traci sie napiecie w gniazdkach gdy podlacze odkurzacz.Pod miernikiem pokazuje ale gdy odkurzacz pochodzi to sie wylacza po chwili.Bezpiecznika b20 nie wybilo ale gdy sie go wylaczy i wlaczy ponownie to napiecie wraca.Elektryk powiedzial ze mam wymienic te eski bo nie stykaja w srodku.Co o tym sadzicie? Wczoraj zrobilem zwarcie na oswietleniu bezpiecznik b10 nie wybilo tylko spalilo glowny na korytarzu 16a topikowy a w przelaczniku swiatla az skleily sie styki i caly czas sie swiecilo potem swiatlo. Dlaczego nie zadzialal ten w domu 10a ? A co do tej rozdzielki elektryk nie powiedzial ze jest cos zle.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 40  
    matiufo napisał:
    Ogladalem dokladnie ta rozdzielke w przedpokoju i jesli chodzi o te uziemienie to zauwazylem ze wszystkie niebieskie i zolto-zielone sa polaczne do kupy na listwie.Czyli to wszystko jest zerowane.

    Amatorze - odpuść sobie zabawę w elektryka.
    matiufo napisał:
    Elektryk powiedzial ze mam wymienic te eski bo nie stykaja w srodku.Co o tym sadzicie?
    Amator bez wiedzy nie ma prawa niczego wymieniać.
    Zatrudnij fachowca.
  • Poziom 12  
    Tak sie sklada ze faktycznie nie mam wiedzy o elektryce,jestem mechanikiem i dlatego Was pytam.A elektryk ktory byl to zawodowy z taurona.Dlatego liczylem na rady w paru kwestiach...To kogo mam sie doradzic? Liczylem na wasza wiedze.Skoro wszystkie zielone i niebieskie sa razem na szynie to nie jest to przypadkiem to samo jakby byly zzerowane bolce przy gniazdkach? A jesli chodzi o te 2 zabezpieczenia to slowa elektryka... To czemu znika prad pod obciazeniem na tych b20 a ich nie wybija? One wlasnie ida do kuchni na jedna sciane i na druga.I oba maja taki objaw.
  • Moderator Elektrotechnika
    Tonser napisał:
    "Elektryk" Ci nie powiedział dlaczego nie wyzwoliło B10? Jeden jak i drugi, ten co to robił to partacz.

    Bardzo szybko osądzasz bez dowodów -współczuję Twoim klientom.
    1) Skąd wiesz że to robił elektryk a nie fachowiec 3W1 co to nie take roboty robili?
    2) Skąd wiesz czy ten drugi to też elektryk a może to konsylium pod budką z piwem?
    Przeważnie ludzie sami robią albo firmy 3W1 a na forum się pisze że był elektryk, dlatego takie stwierdzenia może pisać też nieelektryk ponieważ krytykujesz obydwu a sam nic nie wyjaśniasz więc jaka jest różnica między Tobą a nimi?
    Uważam że post nr11 wyczerpuje ten temat.
  • Poziom 12  
    Do CYRUS2

    Jak na warsztat przyjeżdża kierowca i coś się mnie pyta albo chce doradzić to nie traktuje go tak z góry nawet jak opowiada głupoty.Ty pewnie jak się urodziłeś to już wszystko wiedziałeś.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 32  
    Kolego, sam tego nie ogarniesz bo w Twojej instalacji jest o wiele więcej do zrobienia niż Ci się wydaje.
    Dlatego dostałeś radę aby wezwać fachowca.
    W skrócie,
    fachowiec powinien sprawdzić poprawność montażu wszystkich gniazd aby posiadały styk ochronny przyłączony do przewodu ochronnego. Inny osprzęt również. Gniazda powinny być zabezpieczone dodatkowo wyłącznikiem przeciwporażeniowym różnicowo-prądowym. Sprawdzić należy też dobór przekrojów przewodów oraz wielkość zabezpieczeń. Jakość połączeń w rozdzielnicy a zwłaszcza przyłączenie zasilania również do poprawy. Pewnie skończy się na jej wymianie na większą. Na koniec sprawdzenie ochrony przeciwporażeniowej czyli tzw. pomiary. A co jeszcze, to wyjdzie w czasie oględzin.
    Teraz przynajmniej wiesz czego wymagać od fachowca. :wink:
  • Poziom 40  
    matiufo napisał:
    Jak na warsztat przyjeżdża kierowca i coś się mnie pyta albo chce doradzić to nie traktuje go tak z góry nawet jak opowiada głupoty.
    matiufo napisał:
    A co do tej rozdzielki elektryk nie powiedzial że jest coś zle.
    Tłumaczenie laikowi jest to bezsensowna praca. Bo tekstu elektryka kompletne nie kapuje, nawet powtorzyć nie potrafi. Coś....
    matiufo napisał:
    Elektryk był.....
    matiufo napisał:
    Elektryk powiedział ze mam wymienić te eski bo nie stykaja w srodku.Co o tym sadzicie? .
    Elektryk był. Dlaczego nie kazałeś mu tego zrobić ?
    Elektryk nie chciał zarobić -,odmówił roboty ?
    Masz diagnozę - więc czego szukasz na forum ?
  • Poziom 12  
    Dzieki wszystkim za odpowiedzi teraz juz mam jakis zarys jak przyjdzie elektryk.W pionach w bloku jest stara instalacja.Puszek nie ma.Elektryk jak przyszedl nie zabral ze soba nic,miernik to ja mu musialem dac.Diagnoze chcialem potwierdzic tu na forum.Ale ogladal rozdzielke i slowa nie powiedzial ze cos jest do poprawy.Teraz wiem dzieki wam ze jest.Ta kosta co laczy glowne przewody idace z klatki do rozdzielki byla przytopiona na niebieskim przewodzie to ja wymienilem i tego tez nie widzial.A wlasnie jak wiadomo aluminium sie odgniata i potem robi sie luz na styku.Jakie zastosowac dobre polaczenie aluminium-miedz? Odrazu bym kupil.I jedna kwestia jeszcze i tu bym prosil o wyrozumialosc w odpowiedzi.Jesli przewod ktory idzie z klatki ten zerowy,potem przez kostke jako niebieski idzie do listwy.Tam potem przylaczone sa wszystkie zielono-zolte i niebieskie.To w przypadku kiedy ulecialby niebieski przy kostce ten glowny zasilajacy rozdzielke to nie pojawi sie napiecie na wszystkich bolcach w gniazdkach? To bylo bardzo grozne.
  • Moderator Elektrycy
    jann111 napisał:
    PEN? A gdzie taki przewód występuje w instalacji u autora?

    Nie występuje, jeżeli to jest rzeczywiście układ TN, to jest tam przewód łączący funkcję ochronną i neutralną, jednak nie spełniający wymogu co do przekroju aby móc być nazwany przewodem PEN (zwany potocznie zerowym).

    matiufo napisał:
    Elektryk jak przyszedl nie zabral ze soba nic,miernik to ja mu musialem dac.

    Idź panie z takim elektrykiem.
    matiufo napisał:
    To w przypadku kiedy ulecialby niebieski przy kostce ten glowny zasilajacy rozdzielke to nie pojawi sie napiecie na wszystkich bolcach w gniazdkach? To bylo bardzo grozne.

    Pojawi się.
    matiufo napisał:
    .A wlasnie jak wiadomo aluminium sie odgniata i potem robi sie luz na styku

    Nie tylko. Aluminium ma to do siebie, że się utlenia (w zasadzie miedź też się utlenia). Z tą różnicą, że tlenek aluminium nie jest przewodzący. Dlatego nie wystarczy tylko dokręcić przewód aluminiowy aby "poprawić połączenie". Trzeba zdrapać też tą utlenioną warstwę.
    Ogólnie rozdzielnica do poprawy przez elektryka.

    /poprawiłem ze względów poprawności terminologicznej.
  • Specjalista elektryk
    kozi966 napisał:

    jann111 napisał:
    PEN? A gdzie taki przewód występuje w instalacji u autora?

    Nie występuje, jeżeli to jest rzeczywiście układ TN, to jest tam przewód zerowy.
    W jakim układzie sieciowym TN występuje przewód nazwany tutaj profesjonalnie zerowym?Na forum technicznym powinniśmy być podobno ściśli w wypowiedziach?
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    e-sparks napisał:
    W jakim układzie sieciowym TN występuje przewód nazwany tutaj profesjonalnie zerowym?Na forum technicznym powinniśmy być podobno ściśli w wypowiedziach?

    A "zerowy"- jest do przyjęcia? :)
  • Specjalista elektryk
    kozi966 napisał:
    Nie tylko. Aluminium ma to do siebie, że się utlenia (w zasadzie miedź też się utlenia). Z tą różnicą, że tlenek aluminium nie jest przewodzący. Dlatego nie wystarczy tylko dokręcić przewód aluminiowy aby "poprawić połączenie". Trzeba zdrapać też tą utlenioną warstwę.
    Aluminium ma to do siebie, że "płynie", co z czasem pogarsza styk.

    e-sparks napisał:

    W jakim układzie sieciowym TN występuje przewód nazwany tutaj profesjonalnie zerowym?Na forum technicznym powinniśmy być podobno ściśli w wypowiedziach?
    Dla instalacji budowanej według PBUE ciężko używać innej terminologii niż pochodząca z tych czasów...
  • Specjalista elektryk
    Akrzy74 napisał:
    A "zerowy"- jest do przyjęcia?
    Bardziej niż zerowy.
    Tak jak "żarówka led"
  • Moderator Elektrycy
    e-sparks napisał:
    Bardziej niż zerowy.
    Tak jak "żarówka led"

    Proszę o przedstawienie zatem zrozumiałego, poprawnego technicznie i terminologicznie toku rozumowania. W jednym temacie kolega wojuje o brak poprawnego nazewnictwa (bo ludzie "przywykli") a w drugim wojuje o poprawną terminologię za wszelką cenę.
    Informuje, że status specjalisty zobowiązuje do czegoś na tym forum, a odpowiedź niezwiązana z tematem, niepodejmująca zagadnień postu przewodniego, skończy się na tym punkcie regulaminu:
    3.1.11. Publikowanie wpisów niezawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu (...).
  • Poziom 13  
    matiufo napisał:
    Dzieki za zainteresowanie tematem.Jeszcze pare kwesti.
    Ogladalem dokladnie ta rozdzielke w przedpokoju i jesli chodzi o te uziemienie to zauwazylem ze wszystkie niebieskie i zolto-zielone sa polaczne do kupy na listwie.Czyli to wszystko jest zerowane.Elektryk byl bo mam tez taki objaw ze w kuchni traci sie napiecie w gniazdkach gdy podlacze odkurzacz.Pod miernikiem pokazuje ale gdy odkurzacz pochodzi to sie wylacza po chwili.Bezpiecznika b20 nie wybilo ale gdy sie go wylaczy i wlaczy ponownie to napiecie wraca.Elektryk powiedzial ze mam wymienic te eski bo nie stykaja w srodku.Co o tym sadzicie? Wczoraj zrobilem zwarcie na oswietleniu bezpiecznik b10 nie wybilo tylko spalilo glowny na korytarzu 16a topikowy a w przelaczniku swiatla az skleily sie styki i caly czas sie swiecilo potem swiatlo. Dlaczego nie zadzialal ten w domu 10a ? A co do tej rozdzielki elektryk nie powiedzial ze jest cos zle.


    Witam
    Obejrzałem załączone zdjęcia i zapoznałem się z całością postu.

    1. instalację w mieszkaniu masz zasilaną przyłączem 1-fazowym (aluminiowym chyba 4-6mm2) i posiadasz zabezpieczenie przedlicznikowe 16A zapewne wkładkę gG16A.
    2. rozdzielnicę w mieszkaniu masz wykonaną jako 1-fazową (wszystkie aparaty spięte szyną grzebieniową 1 fazową)
    3. przyczyna rozłączania obwodu B20 może faktycznie wynikać z zanieczyszczenie wyłącznika B20 (ze zdjęcia widać że na aparatach są ślady farby wiec w trakcie remontu rozdzielnica mogła być cała w pyle który może powodować przerwę w styku)
    4. w kwestii nie zadziałania wyłącznika B10 i sklejenia styków w łączniku oświetleniowym problemem jest wartość zabezpieczenia w przyłączu (WLZ zasilający mieszkanie gG16A). Przy takiej wartości zabezpieczenia wyłącznik B10 w mieszkaniu nie zachowuje selektywności z zabezpieczeniem poprzedzającym w przypadku zwarcia czy przeciążenia, często też wkładka zadziała szybciej niż wyłącznik w mieszkaniu.
    W twoim przypadku oprócz oświetlenia zapewne miałeś włączone inne odbiorniki (lodówka, czajnik, oświetlenie w innych pokojach itp)
    Każdy z tych odbiorów obciąża ci zabezpieczenie WLZa (wkładkę gG16A), powodując jej wstępne nagrzanie.
    Z kolei w momencie powstania zwarcia wkładka zadziałała zdecydowanie szybciej niż wyłącznik B10 ponieważ była dodatkowo obciążona.
    Z kolei sklejony styk łącznika może wynikać z kiepskiej jakości łącznika i/lub przeciążenia obwodu.
    Łączniki oświetleniowe w większości przypadków wykonane są na maksymalne prądy łączeniowe 10A AC.


    Sugeruję:
    Nie stosować większych wartości wyłączników w rozdzielnicy mieszkaniowej niż 10A dla gniazd i 6A dla oświetlenia.
    Zastosowane B20 w twojej rozdzielnicy nie powinno nigdy zadziałać ponieważ poprzedza je wkładka gG16A która z uwagi na charakterystykę zadziała szybciej.

    W przypadku pełnego obciążenia wszystkich obwodów w twojej rozdzielnicy i tak musisz się liczyć z zadziałaniem wkładki na WLZie więc proponuje pilnować tego co się włącza (np nie do puszczać do jednoczesnej pracy pralki+czajnika+mikrofali itp).

    W przypadku gniazd sugeruję wszystkie (gniazda wyposażone w bolec PE) bolce PE połączyć z żyłami żółto-zielonymi.
    W puszkach przelotowych sugeruję przewody główne połączyć złączkami WAGO 3x2.5mm2 i dopiero z nich zasilić gniazda, dzięki temu w razie poluzowania styku na śrubach w gniazdku nie pozbawisz pozostałych gniazd żyły L, PE i N.
  • Poziom 12  
    Dzięki za odpowiedź!!
  • Poziom 12  
    Na tych złączkach jest 20A, czyli na zasilanie "rozdzielki" wystarcza? Nic nie powinno się grzać ?
  • Pomocny post
    Poziom 13  
    Witam ponownie

    W zasadzie nie powinno być problemu.
    Jeżeli jest to oryginalne Wago to mają one obciążalność wg producenta 32A.
    Jednak w przypadku łączenia przewodów aluminiowych producent zaleca stosowanie specjalnej pasty ALU PLAST którą dozuje się do zacisku a następnie wprowadza się żyłę.
    http://www.wago.pl/serwis/wymagania-i-dyrektywy/montaz-przewodow-aluminiowych/

    Jedyne co to bym jeszcze zmienił przekrój przewodu od złączki do rozdzielnicy (masz tam wg mnie 2,5mm2) proponuję 4mm2.
    Dodatkowo szynę grzebieniową masz w miejscach cięcia nie zaizolowaną, zazwyczaj producenci mają w te miejsca przewidziane dedykowane zaślepki izolacyjne.

    Sprawdź w rachunku lub umowie z zakładem energetycznym jaką masz moc zamówioną dla swojego mieszkania, być może masz wyższą niż wskazuje na to wkładka w przyłączu mieszkania i będziesz mógł ją wymienić na wyższą jeżeli instalacja i podstawa bezpiecznikowa będą na to pozwalały? Wtedy minimalnie ograniczysz problem z selektywnością zabezpieczeń.

    W razie dalszym wątpliwości postaram się w miarę możliwości pomóc.
  • Poziom 12  
    Panowie gdzie moge kupić taka listwe zaciskową jak ta z mojej rozdzielki? W castoramie maja tylko takie mocowane na szyne i niskie.Moja jest wysoka i mocowana na śruby,14 torowa.Wymieniam bo niektore przewody zerowe i ochronne sa luźne i nie da sie dokrecic tych śrubek(poprzeciagane gwinty).