Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Podwyższenie napięcia z 1,2 do 1,8 v

ansonic 02 Mar 2016 10:27 3975 50
  • #2
    Xantix
    Level 40  
    ansonic wrote:
    Budowa klasycznej przetwornicy raczej odpada ze wzgledu na straty

    Oprócz przetwornicy to raczej nie ma sposobu, aby podnieść to napięcie. Zresztą straty nie będą aż tak wielkie - dobra przetwornica DC/DC powinna mieć minimum 75% sprawności.

    ansonic wrote:
    ma ktoś pomysł jak to zrealizować?

    Raczej nie ma magicznego sposobu na podniesienie napięcia z ogniwa. Przetwornica DC/DC to jedyne rozwiązanie.
  • #4
    Xantix
    Level 40  
    A jaką wydajność prądową ma mieć ta przetwornica? I do czego ma to służyć?
    Zobacz specyfikacje tych układów: LM2621/LM2623/MAX1674/MAX1676/MAX1795/MAX1797. Może jeden z nich spełni twoje wymagania?
  • #5
    ansonic
    Level 9  
    Wydajność prądowa bardzo niska 5 - 10 mA max. Zobaczę co się da zrobić z tych układów. Jeszcze przyszedł mi do głowy taki pomysł, zbudować generator prostokątny lub piłowy na dwóch tranzystorach (tak gdzieś 1 kHz), a następnie powielacz diody - kondensator. Nie wiem czy to ma rację bytu....
  • #6
    Xantix
    Level 40  
    ansonic wrote:
    Jeszcze przyszedł mi do głowy taki pomysł, zbudować generator prostokątny lub piłowy na dwóch tranzystorach (tak gdzieś 1 kHz), a następnie powielacz diody - kondensator. Nie wiem czy to ma rację bytu....

    Z tego co wiem to powielacze mają bardzo niewielką wydajność prądową - bodajże poniżej 1 mA. No i sprawności wielkiej chyba też nie mają.
  • #7
    willyvmm
    Level 29  
    To może napisz do czego Ci te 1v8 jest potrzebne?
  • #8
    ansonic
    Level 9  
    Potrzebuję do zasilania zegara elektromechanicznego. Wiem że prościej było by kupić "paluszka" 1,5 V i po sprawie. Mam jednak sporo sprawnych akumulatorków i chciałbym je wykorzystać. Zegar poniżej 1,3V nie zawsze chce działać. Potrzebne 1,6 - 1,8V. Sądzę że na powielaczu by to poszło. Mierzyłem pobór prądu i mnie trochę zaskoczył bo wynosi 0,4 mA, wachając się od 0,1 do 0,4.
  • #9
    anders11
    Level 30  
    Poszukaj schematu tzw "wysysacza baterii'
    Jest to prosty generator samowzbudny na jednym tranzystorze i kilku zwojach drutu
    Na wyjściu daj szeregowo rezystor ograniczający prąd zasilania zegara
    Za rezystorem trzy szeregowo połączone diody ,do masy
    Diody dobierz aby spadek napięcia na nich wynosił tyle, ile Tobie potrzeba do zasilania zegara
  • Helpful post
    #10
    Xantix
    Level 40  
    anders11 wrote:
    Poszukaj schematu tzw "wysysacza baterii'

    Układ ten nazywa się Joule Thief. Oto przykładowe schematy.
    Układ jest dziecinnie prosty i bardzo łatwy do zbudowania. Można zbudować nawet wersję ze stabilizacją napięcia. Taki układ jest w stanie wyssać naprawdę wszystkie "soki" z baterii (działa do napięcia nawet 0,6V) - więc akumulator pasowałoby zabezpieczyć przed rozładowaniem poniżej 1V - gdyż może ulec uszkodzeniu na skutek nadmiernego rozładowania.
  • #12
    ansonic
    Level 9  
    Ok, dzięki za pomysł. Zbuduję ten układ i zabezpieczę stabilizatorem żeby się za bardzo nie rozbujał.
    Quote:
    Sam mam taką latarkę i świeci nawet na słabych bateriach bardzo długo.
    jednak nie nadaje się ona do zasilania zegarka.


    Spokojnie, potestuję go najpierw na płytce stykowej zanim zapodam do zegara :D
    Napiszę co z tego wyszło jak się uporam z testami.
  • #13
    Xantix
    Level 40  
    Na wyjściu jest napięcie zmienne. Ale dodając diodę schottkyego i kondensator na wyjściu uzyska się napięcie stałe.
  • #14
    Rezystor240
    Level 41  
    Polecam dołożyć do tego schematu kondensator równolegle do rezystora, dioda będzie mocniej świecić
    W mojej latarce jest 2,2nF.
    Stabilizator napięcia ma bardzo małą sprawność, obniży on sprawność całego układu.
    Nic się nie stanie gdy podłączysz diodę bez rezystora.
  • #15
    ansonic
    Level 9  
    Jeszcze miałbym pytanie co do toroida, ile zwoi mniej więcej posiada i jaki gruby drut na oko chociaż, jeśli jest to możliwe ocenić. Pytam ponieważ wykonałem ten układzik z góry. Efekt jest odwrotny do oczekiwanego :cry: Zmniejsza mi napięcie o około 0,2 V w stosunku do wejściowego. Wiem że klucz leży w toroidzie. Zauważyłem że kiedy zbliżam do niego metalowy śrubokręt, napięcie na wyjściu spada jeszcze bardziej. Być może jest przeindukowany. Zmieniając wartość kondensatora, zauważyłem kolejne dziwne zjawisko, a mianowicie dioda LED świeci jaśniej kiedy miernik pokazuje mniejsze napięcie. Gdy pokazuje większe, dioda LED wyraźniej przygasa.
  • #16
    Rezystor240
    Level 41  
    Rdzeń troidalny można pozyskać ze starej energooszczędnej żarówki.
    Są one też na płytach głównych komputerów.
    drut może być dowolny tylko nawojowy. Np z starego transformatora, dławika.
    Cienkim drutem będzie Tobie łatwiej nawijać.
    można też skrętką komputerową lecz DNE jest do tych celów najlepszy.
  • #17
    Xantix
    Level 40  
    Drut może być chociażby DNE 0,5 mm. Na uzwojenie bazowe daj 5 zwojów na uzwojenie wtórne daj 25 zwojów. Co do ferrytu... Ja nie miałem z nim problemu - u mnie taki układ chodził na ferrycie wyciągniętym z zasilacza impulsowego od laptopa - układ działał od razu bez problemów.
    Tu masz sporo info na temat różnych wersji tego układu:
    http://flagiusz.republika.pl/flashlight/
  • #21
    deus.ex.machina
    Level 32  
    ansonic wrote:
    Też bardzo dobre rozwiązanie, jeżeli dostanę tego scalaka. Pytałem w 2 sklepach elektronicznych o LM LM2621/LM2623/MAX1674/MAX1676/MAX1795/MAX1797 i niestety nie mieli... Ale pomysł bardzo dobry.


    Bo będzie trudno - możesz też pójść w inną stronę - stara lampka solarna, wykorzystać elementy i po kłopocie.
    Niech te dwie strony będą inspiracja - masa układów które maja podobne zadanie:
    http://skootsone.yolasite.com/solar-led.php
    http://www.radio-ghe.com/0116DCWandler.html

    A pompy ładunkowe najtańsze to łatwo dostępne konwertery TTL <> RS232 - może któryś działa od 1V?
  • #22
    Rzuuf
    Level 43  
    Akumulatorek zamiast ogniwa alkalicznego?
    Trwałość ("przechowalność") ogniw alkalicznych jest kilka lat, a samorozładowanie akumulatorków NiMH i CdNi jest na poziomie 1% na dobę, więc o użytkowaniu takich akumulatorków bez ładowania przez dłużej, niż 3 miesiące - zapomnij! Ponadto przetwornica pobiera prąd również wtedy, gdy nie jest obciążona, a zegar elektromechaniczny pobiera prąd tylko w momencie ruchu wskazówki.
  • #23
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Zastosuj akumulator z komórki.
  • #24
    Rzuuf
    Level 43  
    Zbigniew 400 wrote:
    ... akumulator z komórki.
    Litowy? Nie nadaje się - ma 3,6V zamiast 1,5V, ma - co prawda podobną pojemność, ale przy wyższym napięciu szybciej się rozładuje. Ponadto tam, gdzie w zegarze jest miejsce na ogniwo R6, wsadzenie ogniwa o innym kształcie nie jest możliwe.

    "Legalny" zakres napięć ogniw alkalicznych jest od 1,55 do 0,9V. Napięcie akumulatorka 1,2V mieści sie w tym zakresie i zegar powinien na takich akumulatorkach normalnie pracować.
  • Helpful post
    #25
    KaW
    Level 34  
    Jest w internecie schemat przetwornicy -która w momencie podłączenia obciążenia startuje, i do zasilającego źródła dodaje swoje napięcie . Kopia schematu mi nie weszła ale można skopiować ten tekst poniżej i spróbować poszukać "tekstem" .:


    "Uzwojenie trzeba dobrać doświadczalnie Najprościej wykorzystać jakiś transformator. Kondensator dobieramy na minimalne zużycie prądu. Zaletą tej przetwornicy jest, że bez obciążenia nie pobiera prądu. Dobierając uzwojenia transformatora można uzyskać inne napięcia wejściowe i wyjściowe. "


    http://www.elektronika24.pl/images/warsztat/w030.gif
  • #26
    Zbigniew 400
    Level 38  
    W moim zegarze kuchennym jest miejsce. Ja stosuję zamiennie baterię i akumulatorek, zegar chodzi.
    Napięcie z litówki można zbić opornikiem i stabilizować zenerką + eleektrolit.

    Nie wiem po co te sztuki magiczne.
  • #28
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Rzeczywiście 10mA x 2,5V = 250 mW ,impulsowo jak zasila cewkę. Straty na przetwornicy też są.

    Przecież może kupić bateryjkę ibędzie ok. Chyba że chce się pobawić .

    Dodano po 3 [minuty]:

    A tak z ciekawości czy ktoś potrafi policzyć straty mojego rozwiązania i straty na przetwornicy.
  • #29
    ansonic
    Level 9  
    Quote:
    Jest w internecie schemat przetwornicy -która w momencie podłączenia obciążenia startuje, i do zasilającego źródła dodaje swoje napięcie . Kopia schematu mi nie weszła ale można skopiować ten tekst poniżej i spróbować poszukać "tekstem" .:


    Ciekawa propozycja przetwornicy, nawet do innych celów niż ten zegar. Skoro nie pobiera prądu na własną pracę bez obciążenia wyjścia, to jest naprawdę godne uwagi. Wykonanie też nie jest skomplikowane, szkoda że nie podano żadnych proporcji uzwojeń. Było by łatwiej kombinować.


    Trochę podłubałem koło tej nowej przetwornicy. Włożyłem BC527, rezystor 1k, kondensator 1uF (uzwojenie kolektora) i 2,2 uF po diodzie. Trafo włożyłem z poprzedniego modelu 5/25 zwoi. Niestety taki trafo tu się nie nadaje.
  • #30
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Xantix wrote:
    Z tego co wiem to powielacze mają bardzo niewielką wydajność prądową - bodajże poniżej 1 mA. No i sprawności wielkiej chyba też nie mają.
    To tylko zależy od pojemności kondensatorów i częstotliwości pracy. Proponuje troszeczkę wiedzę rozszerzyć :cry:

    Dodano po 2 [minuty]:

    @Xantix ten układ rozładuje Koledze akumulator po paru godzinach. To jest ZEGAR a nie latarka.

    Dodano po 2 [minuty]:

    @ansonic Kolego, proponuję przyjrzeć się konstrukcji zegara, i pomyśleć, jak ją zmodyfikować do zasilania obniżonym napięciem.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Rzuuf wrote:
    a zegar elektromechaniczny pobiera prąd tylko w momencie ruchu wskazówki.
    Nie, podczas napędu balansu albo naciągu sprężyny.Nie znamy konstrukcji zegara.