Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ekspres DeLonghi EC155 nie parzy kawy

klet 02 Mar 2016 23:04 1755 13
  • #1 02 Mar 2016 23:04
    klet
    Poziom 7  

    Witam.
    Jak w temacie, ale problem polega na tym, że wszystko działa, a woda przez zaparzacz nie leci. Pompa działa wydajnie, odpowietrzona. Grzałka grzeje, para i gorąca woda leci kranikiem. Wszystko odkamienione, czyste, zawór wykręciłem i jest czysty, kanał drożny. Ze zdemontowanym zaworem woda leci przez otwór zaparzacza razem z parą, ale bez ciśnienia. Po ponownym wkręceniu dyszy nic więcej nie leci. Czy coś można jeszcze zrobić bez totalnej demolki lub specjalistycznego serwisu?
    Pozdrawiam

    0 13
  • #2 03 Mar 2016 13:05
    Felini
    Poziom 20  

    Chodzi o przepływ wody przez grupę zaparzającą, na którą się zapina kolbę z kawą, czy o dyszę do spieniania mleka?

    1
  • #3 03 Mar 2016 13:11
    klet
    Poziom 7  

    Może napisałem niefachowo, ale dla mnie dysza do spieniania mleka to ten "kranik", którym leci gorąca woda, a "zaparzacz" to pewnie ta grupa. Chodzi mi o to, że kawy nie robi, że przez dyszę ciśnieniową nie leci do kolby z kawowym przemiałem.

    1
  • #4 03 Mar 2016 16:07
    Felini
    Poziom 20  

    klet napisał:
    woda leci przez otwór zaparzacza razem z parą, ale bez ciśnienia.

    Takie ekspresy mają zamontowaną pompę wibracyjną o ciśnieniu ok. 15 bar.
    Jeśli woda leci "bez ciśnienia" sprawdź czy pompa daje odpowiednie ciśnienie.
    Czy woda leci z ekspresu przy odpiętej kolbie? (to ta łyżka, w którą sypiesz kawę).

    0
  • #5 03 Mar 2016 17:38
    klet
    Poziom 7  

    Odłączony wężyk daje ciśnienie spore, ale przy odpowiednim nacisku możliwe do zatkania palcem, więc nie wiem ile barów. Tak jak pisałem woda kapie, gdy wyjęty jest zawór. Jak go wkręcę z powrotem, nie leci.
    Ja myślałem, że to działa na zasadzie szybkowaru. Że gdy w komorze podgrzewacza wytworzy się odpowiednie ciśnienie pary, to sprężynka zaworu puści wodę do kolby, że ciśnienie pompki, to tylko ciśnienie wstępne. nie mam jak zmierzyć ciśnienia pompki. Druga sprawa, to pewnie termostat dba o to, żeby nie przegrzać wody i żeby przy niedrożnym odpływie nie rozsadziło ekspresu.

    1
  • #6 03 Mar 2016 18:10
    Felini
    Poziom 20  

    klet napisał:
    Odłączony wężyk daje ciśnienie spore, ale przy odpowiednim nacisku możliwe do zatkania palcem

    Pompa wytwarza kilkanaście barów, więc jeśli możesz placem zatrzymać wypływ... W kole samochodu jest ciśnienie ok. 2 bary, czy dało by radę palcem zatrzymać wypływ powietrza? Chyba nie. Całkiem możliwe, że pompa daje za niskie ciśnienie. Poszukaj informacji o usterkach i naprawie pompy wibracyjnej, są takowe w necie. Najpierw odczytaj z pompy nazwę producenta i szukaj po tej nazwie. Często stosuje się pompy ULKA.

    klet napisał:
    Tak jak pisałem woda kapie, gdy wyjęty jest zawór.

    Co masz na myśli pisząc "zawór"? Czy to gniazdo, w które zapinasz kolbę?

    0
  • #7 03 Mar 2016 18:43
    klet
    Poziom 7  

    Zawór, to jest według instrukcji "zawór". to jest silikonowa kuleczka na sprężynce zatykająca wylot z komory podgrzewacza, który otwiera się dopiero przy odpowiednim ciśnieniu i puszcza strumień wody na sitko zaparzacza. Jest to wkręcone za pomocą śruby w gniazdo, w które się montuje kolbę.

    Wylot wężyka ma powierzchnię ok. 7 mm2, czyli parcie przy 15 barach wynosiłoby ok. 1 kg. Sądzę, że dziecko dałoby radę zatrzymać ten napór.

    0
  • #8 03 Mar 2016 20:23
    nioop

    Specjalista AGD

    Oj oj.. Ale pomotałeś ;)

    Pompa pompuje wodę ale nie leci z głowicy.. Po odkręceniu zaworu (sprężynka z grzybkiem) woda leci ale mizernie tak ?

    na pompie jest wkręcony zawór, taka "beczółka" , jeden wężyk leci do boilera, drugi do zbiornika z wodą - Zobacz czy przypadkiem nie cofa całej wody do zbiornika..
    Druga sprawa - Odkamieniałeś ? Może być przytkane na wejściu do boilera..

    Przed pompą czasem montują filtry na wężyku - Jeżeli jest to zdejmij go i dmuchnij czy ma przelot ( nieważne jak wygląda, niekiedy wizualnie jest idealny a przelotu nie ma)

    0
  • #9 03 Mar 2016 22:27
    klet
    Poziom 7  

    Jeszcze raz:
    Z boilera wychodzi wężyk gruby do kranika. Jak pompa chodzi, to z tego kranika leci gorąca woda (lub para jak się odpowiednio podgrzeje). Leci z niezłym ciśnieniem, więc do boilera (cienkim wężykiem) na pewno dochodzi woda. Racja, że jak się odczepi wężyk od boilera (idący od pompy), to leci z niego sporo więcej wody, niż z głowicy jak się go podepnie z powrotem.
    Tak jak wspomniałem, odkamieniałem, ale kamień zbiera się raczej tam, gdzie podgrzewa się wodę, więc nie przed boilerem tylko w nim. Pozostaje zmierzyć ciśnienie wody wychodzącej z pompy i drożność boilera. Do dyszy wylotowej wkładałem w celu przeczyszczenia pręcik metalowy i wchodził cały (ok. 6 cm) i czuć było, że wszystko jest drożne i czyste. Może więc jedynie kwestia ciśnienia pompy? Rozumiem, że ten zawór za pompą, ma za zadanie nie pozwalać na cofanie się wody przez pompę z powrotem do zbiorniczka, ale jednocześnie, gdy wystąpi niedrożność i wzrośnie ciśnienie, to puszcza on wodę z powrotem do zbiorniczka. Może więc to ten zawór za wcześnie przepuszcza, zanim jeszcze otworzy się zawór w głowicy? Jak to sprawdzić?

    0
  • #10 04 Mar 2016 13:49
    Felini
    Poziom 20  

    klet napisał:
    [...] gdy wystąpi niedrożność i wzrośnie ciśnienie, to puszcza on wodę z powrotem do zbiorniczka. Może więc to ten zawór za wcześnie przepuszcza, zanim jeszcze otworzy się zawór w głowicy? [...]

    Jeśli jest to zawór OPV (overpressure valve), ma on za zadanie utrzymać ciśnienie na odpowiednim poziomie wymaganym do zaparzania kawy, zwykle ok. 10 bar. To co jest ponad te 10 bar spływa przez ten zawór z powrotem do zbiornika. Zawór OPV powinien mieć możliwość regulacji ciśnienia. Być może masz ustawione na nim zbyt niskie ciśnienie. Sprawdź czy w czasie pracy pompy woda wraca z tego zaworu do zbiornika.

    0
  • #11 04 Mar 2016 19:51
    nioop

    Specjalista AGD

    Felini napisał:
    Jeśli jest to zawór OPV (overpressure valve), ma on za zadanie utrzymać ciśnienie na odpowiednim poziomie wymaganym do zaparzania kawy, zwykle ok. 10 bar. To co jest ponad te 10 bar spływa przez ten zawór z powrotem do zbiornika. Zawór OPV powinien mieć możliwość regulacji ciśnienia. Być może masz ustawione na nim zbyt niskie ciśnienie. Sprawdź czy w czasie pracy pompy woda wraca z tego zaworu do zbiornika.


    Najmocniej przepraszam, jednak muszę kompletnie zanegować owe wypowiedzenie się :)

    To nie jest żaden zawór OPV ani też nie pełni takowej funkcji.. Fachowo ma nazwę "Zawór pompy" i jego fukcja polega na wypuszczaniu ciśnienia (niewielkiego) podczas nagrzewania, by nie kapała gorąca woda z głowicy.. Gdy cisnienie wzrasta (włączamy pompę) blokuje on wówczas przepływ do zbiornika a puszcza jedynie na boiler.
    Ekspres ten nie posiada żadnego zaworu bezpieczeństwa ponieważ:
    Boiler jest naprawdę bardzo wytrzymały
    Gdyby już ciśnienie jakimś cudem było tak ogromne to uszło by przez głowice
    Zanim rozsadzi boiler pękł by jakiś wężyk/zawór/uszczelka i ciśnienie by powolutku zeszło powodując najprędzej zwarcie..

    0
  • #12 04 Mar 2016 23:36
    Felini
    Poziom 20  

    Nie znam tego ekspresu, jego budowy i polegam tylko na niezbyt precyzyjnym opisie. Zawory OPV (nadciśnieniowe) są stosowane w ekspresach z nieco wyższej półki, jak i kolby bez zaworków, zawory trójdrożne itd. Z opisu wnioskowałem,że ta "beczułka" to może być zawór OPV.

    Negować kolega nie ma czego, ponieważ nie znając dokładnej budowy napisałem: "Jeśli jest to zawór OPV [...]", więc było to założenie a nie twierdzenie.

    No ale chodzi przecież o to, aby zainteresowany ustalił przyczynę niedomagania.

    0
  • #13 12 Mar 2016 16:39
    Misiek85
    Poziom 23  

    Wymien pompe i zawor. Powinno pomoc

    0
  • #14 02 Sie 2016 09:59
    klet
    Poziom 7  

    No więc przywiozłem ten ekspres do Polski, bo tam gdzie go miałem żadne naprawy ani części nie były osiągalne. Przywiozłem wymontowane same bebechy, bo cały z obudową by się nie zmieścił w bagażu. Postanowiłem tutaj jeszcze wykonać kilka prób i zdecydować, które podzespoły będę musiał wymienić. Ustawiłem to tak, żeby miało prawo działać, podłączyłem i … działa! Woda gorąca leci przez sitko, ale czy będzie w stanie zaparzyć kawę? Założyłem kolbę z kawą i proszsz… świetne, aromatyczne i mocne espresso. Ucieszyłem się, ale i zaniepokoiłem, bo skoro "samo się zreperowało" to i samo może się znowu zepsuć, a ja dalej nie będę miał pojęcia, o co chodzi. Może przez sam demontaż i transport któryś z zaworów został wstrząśnięty i coś się tam odblokowało? A może to zwykła "złośliwość przedmiotów martwych", które psują się tylko w sytuacjach bojowych, a w serwisie "udają" że wszystko jest OK :). W każdym razie dziękuję wszystkim za pomoc i chciałbym zamknąć temat, ale coś mi mówi, że jeszcze będę musiał do niego powrócić.

    0