Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Automatyczna brama przesuwna - Radzio M.

03 Mar 2016 12:37 20934 38
Automation24
  • About Author
    Anonymous
    Level 1  
    Anonymous wrote 0 posts with. Been with us since 1978 year.
  • Automation24
  • #2
    SylwekK
    Level 32  
    Całkiem nieźle tylko zamiast mikroprzełącznika krańcówki zdecydowanie lepiej byłoby użyć hallotronu - ja mam tak przy swojej bramie już ładnych kilka lat i działa niezawodnie.
  • #3
    Anonymous
    Level 1  
  • #4
    piotrek2914
    Level 16  
    Radzio M. wrote:
    W chwili obecnej brak aplikacji na Androida. Próbowałem napisać w JAVIE

    Proponuję MIT App Inventor II
    Link
    Łatwo można "złożyć z klocków" proste programiki i jest dużo toturiali. Można w prosty sposób dodawać tła, ikony i inne grafiki.
    Ewentualnie może przydadzą się komuś moje przykładowe apki w postaci plików projektu do wgrania na stronę programu. jakiś czas temu "składałem" je do sterowania diód RGB i lampki nocnej z możliwością sciemniania przez BT opartej na arduino... Jeśli tak to proszę o wiadomość na PW, bo nie wiem jak dodać spakowane archiwum w poście.
  • #5
    gosztekseba
    Level 31  
    Tak jak kolega wyżej napisał o MIT App Inventor II - także polecam. Co do krańcówek bardzo tanie są czujniki indukcyjne.

    Automatyczna brama przesuwna - Radzio M.

    Ogólne konstrukcja udana i co najważniejsze spełnia swoje zadanie.
  • #6
    SylwekK
    Level 32  
    Czujka hallotronowa jest wygodna bo można umieścić nawet w obudowie z napędem (tak jak ja mam), a na zewnątrz tylko magnesy się poruszają. Poza tym taki hallotron on/off kosztuje jakieś 2-3zł
  • Automation24
  • #8
    Dariusz Goliński
    Level 22  
    A ja mam takie pytanie.
    Czy nie miewasz problemów poniżej zera ?
    Ja mam sterownik na atmedze8 i w temperaturze poniżej 0 stopni program baaaardzo wolno działa.
    Oczywiście jest kwarc. Próbowałem nawet jakiś rezystor dokładać aby trochę ocieplić sterownik ale to nie pomaga. Brama jedzie i przejeżdża za krańcówki bo nawet na wejścia z krańcówek wolno reaguje.
    Co do zabezpieczenia to w mojej zaimplementowałem wachdoga. Jak brama nie pojedzie na krańcówki w określonym czasie to sterownik odłącza silnik.
  • #9
    dondu
    Moderator on vacation ...
    Dariusz Goliński wrote:
    Ja mam sterownik na atmedze8 i w temperaturze poniżej 0 stopni program baaaardzo wolno działa. Oczywiście jest kwarc.

    Mikrokontroler na pewno działa prawidłowo co najmniej do -55°C, a kwarc zapewne gwarantuje co najmniej -20°C. Jeżeli nie popełniłeś jakichś błędów projektowych, czy też montażowych muszą działać poprawnie co najmniej do temperatury gwarantowanej przez kwarc.
  • #10
    Dariusz Goliński
    Level 22  
    W pewnym momencie myślałem że kupiłem chińską atmegę i upewniłem się że kupuję z oznaczeniami Atmega8L ale to nic nie dało.
    Co do projektu oraz softu to nie jestem ekspertem ale skoro działa poprawnie powyżej 0 stopni to chyba nie jest najgorzej.
  • #11
    Jarkon2
    Level 25  
    Dariusz Goliński - może masz kwarc podłączony do procka, ale Fuse bity ustawione na pracę z wewn. generatorem RC, to wtedy mogą być różnice w szybkości pracy procka w zależności od temperatury, choć nie testowałem jak duże one mogą być.

    Brama ładnie wygląda z tymi drewnianymi sztachetami.
  • #12
    MAREK MRK
    Level 18  
    Wykonanie całkiem dobre. Co do czujników indukcyjnych to bardzo dużo ich używam i naprawdę mogę polecić. Wyjścia NPN/PNP do wyboru różna obciążalność również do wyboru i duży zakres zasilania. Jedyne do czego bym się przyczepił to zakończenia peszli. Powinny być wpuszczone w przepusty kablowe i skręcone dla zachowania szczelności, lub zakończone koszulkami termo (najlepiej takimi z klejem). Może się czepiam, ale koszt niewielki i możemy spać spokojniej bez większych obaw o wilgoć.
  • #13
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Quote:
    Czujnik bezstykowy zadziała dłużej. W programie jest skonfigurowany czas otwierania zamykania bramy. W przypadku awarii mikroprzełącznika silnik zostanie odłączony po minięciu czasu. Oczywiście, niektóre centrale posiadają funkcję np. testowania fotokomórek, o testowaniu krańcówek nie słyszałem, można by taką zrobić.


    Nie trzeba testowania krańcówek - wystarczy użyć je w konfiguracji ze stykami NC - każda awaria (za wyjątkiem sklejenia styków - co w krańcówkach się nie zdarza - za małe prądy) skutkuje brakiem ruchu w stronę uszkodzonej krańcówki.
    Co do rodzaju krańcówek to dla minimalnego zmniejszenia komplikacji (jedna czujka na oba kierunki) w napędach bram w większości używa się mechanicznych dwustronnych (tak jak autor), kontaktronowych polaryzowanych (coraz częściej ale jednak są zawodne i czułe na utratę właściwości magnesików krańcowych), z rzadka indukcyjnych a na zewnątrz nigdy nie widziałem hallotronów (w garażowych lub w rozwiernych z kontrolą położenia owszem). Takie czujki są nieco wrażliwe na odległość od łyżwy i brama musi precyzyjnie jeździć.

    A co do wykonania - silnik to dedykowna konstrukcja do bram więc chyba pojeździ. Sama brama - standard tylko trochę za dużo rdzy :),.
    Z kabelkami faktycznie nieco bajzel - z tymi z zewnątrz lepiej by wyglądało jakbyś wpuścił je w słupki z pomocą gumowych przelotek albo poprowadził korytkami instalacyjnymi - obecnie ta wiącha w potężnych peszlach wygląda jak zasilanie czegoś 10 razy większego... do fotek np wystarczyłyby kabelki 0,5 mm2 czyli np czterożyłówka telefoniczna albo cienka skrętka komputerowa w gumie (swoją drogą ja wiem że DIY przde wszystkim - sam mam samodzielną bramę - ale fotki to już można było miniaturowe za 30 zł na A...o kupić - pewnie same części elektroniczne w tych pancernikach kosztowały prawie tyle....).
    A nie dałoby się upchnąć wszystkiego w obudowę silnika? - jakby użyć nieco mniejszego trafa bez tego pudełka i dużo mniejszego radia (twój odbiornik jest ogromny) to może...
  • #15
    Anonymous
    Level 1  
  • #16
    czdr
    Level 12  
    Witam
    Wszystko bardzo pięknie działa, ale kaseta sterowania bramą ogólnie dostępna to prowokacja dla ciekawskich (złodzieja) a na dokładkę drabina oparta o płot z takich udogodnień trudno nie skorzystać, wizyta niechcianych wcześniej czy później nastąpi. Pozdrawiam
  • #17
    dondu
    Moderator on vacation ...
    Dariusz Goliński wrote:
    ... ale skoro działa poprawnie powyżej 0 stopni to chyba nie jest najgorzej.

    Nie najgorzej? To tragicznie źle i niedopuszczalna sytuacja, która nie może mieć miejsca.
    Załóż swój temat, to spróbujemy znaleźć przyczynę.
  • #18
    Anonymous
    Level 1  
  • #19
    netotron
    Level 26  
    Witam
    Mnie brakuje układu przeciążeniowego, reagującego na przeszkody.
  • #20
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Bez obrazy, ale śmieszą mnie aplikacje na smartfona do bramy, która nota bene można łatwo otworzyć z przycisków wewnątrz. Ciekawy jestem ile czasu podziała ten pająk w drżącym napędzie i w temp. -20 do +70 ( bo tyle jest w takiej obudowie w lato na słońcu) .
    Co do ktańcówek na mikrowłącznikach jest to jedno z najtrwalszych rozwiązań , które działają od 20 lat w automatach. Raz miałem problem z krańcówką w nowym automacie, a z magnetycznymi jest znacznie więcej problemów.
    Masz choć wył. termiczny na silniku w razie godziny "W"?
    Rozumiem powody samodzielnego wykonania i pochwalam ekspermentowanie, ale nie koniecznie w napedzie, bramowym , który może wyżądzić znaczne szkody jak się coś popsuje.
    Dobra centralka z radiem na pokładzie i ze wszystkimi zabezpieczeniami kosztuje 200-250 zł.
  • #21
    MAREK MRK
    Level 18  
    Jak przy każdym projekcie trzeba wziąć ogromną ilość rzeczy pod uwagę. Między innymi czy to bluetooth jest faktycznie potrzebne, tak jak kolega już wspomniał. Osobiście zamiast bluetooth wolał bym zrobić złącze serwisowe do którego ewentualnie można by wpiąć przenośny moduł bluetooth i zdiagnozować awarię (np. testy wszystkich krańcówek czy też test silnika z komunikacją po RS), albo zaktualizować soft. A tak swoją drogą zamiast drogiej radiolinii można by zastosować pilot z odbiornikiem na sc2272. Obecnie koszt to niecałe 20zł i ma 4 kanały. A tak w przyszłości polecam koledze dorobić sterowanie oświetleniem. Np. włączenie na zadany czas po zamknięciu bramy.
  • #22
    Anonymous
    Anonymous  
  • #23
    Anonymous
    Level 1  
  • #24
    Anonymous
    Anonymous  
  • #25
    Anonymous
    Level 1  
  • #26
    Anonymous
    Anonymous  
  • #27
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    @Radzio M. gratuluję projektu i wykonania...Widzę tu wypowiedzi konstruktywne jak i typowo hejterowskie...Mnie osobiście się podoba, a po poprawkach tych kosmetycznych związanych z "pająkiem" w centrali , czy zrobienia monolitu aby wszystko schować w obudowie napędu będzie super...Co do wagi elementów bramy to kolega @Mareczny ma rację.
    Tylko pisze nie o tym co ty... On pisze "drzewo", a ty masz drewno. Drzewo ( z koroną i korzeniami) może i tyle waży, ale drzewo ścięte , przerobione na deski staje się drewnem i w stanie powietrznosuchym ma około 15% wilgotności w sobie przy naszym klimacie, a przy wilgotności 98% jego wilgotność wewnętrzna jest ograniczona do max 30%. Wagi przy wilgotności 0% nie bierz pod uwagę bo taka wilgotność występuje tylko w laboratoriach. Co do krańcówek to nie ma takiego "prawa" że muszą być NC (to nie są fotokomórki). Ale jeżeli są NO to faktycznie przydałby się ich tester, albo ogranicznik czasu pracy napędu ustawiony na kilka sekund więcej niż trwa cykl otwarcia czy zamknięcia.
    Pozdrawiam.
  • #28
    SylwekK
    Level 32  
    Co do krańcówek to się w pełni zgadzam, że powinny być zwarte w spoczynku, a po dojechaniu rozwarte. Dzięki temu nawet jak coś zaśniedzieje to po prostu brama nie ruszy, a w przy rozwartych w spoczynku może napierać do oporu, aż czasówka wyłączy - w tym czasie coś może pognieść/popsuć/urwać/itd...
  • #29
    Tomekkoko
    Level 15  
    Czemu zastosowałeś tak typ wyłącznika awaryjnego? Czemu nie bistabilny na przykład taki:
    Automatyczna brama przesuwna - Radzio M.
    Zazwyczaj taki wyłącznik jest używany w sytuacji awaryjnej by stale zatrzymać napęd a nie tylko na chwilę. Potem można go przekręcić i napęd będzie działał z powrotem.
  • #30
    Anonymous
    Level 1