Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Re: Jakiej grubości profile prostokątne dać do ramy na folię zbrojoną ogrodową?

qr 03 Mar 2016 20:34 1575 14
Bosch
  • #1
    qr
    Level 12  
    Witam,
    jak myślicie jakiej grubości profile prostokątne dać do ramy na folię zbrojoną ogrodową? Chodzi dla czegoś w rodzaju szklarni lub wodoodpornej przestrzeni przydomowej o powierzchni do 30-100 m2 żeby wytrzymała warunki atomosferyczne, w tym silny wiatr? Po bokach lepiej dać chyba pleksi z pcv do ramy?
    Jak sądzicie?
  • Bosch
  • #3
    qr
    Level 12  
    Tego jeszcze nie wymyśliłem, ale pewnie konstrukcja standardowo płaska pod małym skosem, bo po prawej jest ściana budynky, po lewej ogrodzenie sąsiada. Wolałbym na ziemię nie zwijać tej folii, dlatego kombinuję ze zbrojoną? podobno jest mocniejsza i w ogóle..?
    Tylko kurczę trochę do ostro wychodzi, profile chyba z 10 zeta za metr bierżacy , folia o powierzchni większej czyli prawie jakieś ze 100 m2 (boki), to wyjdzie blisko z tysiak za takie coś :-( Drewno chyba nie jest wcale takie dobre, wiadmo tanie nie jest, obróbka wcale nie fajna i ma też swój ciężar
  • #4
    zimny8
    Level 33  
    Więc z jednej strony opierasz na ścianie budynku a z drugiej po spadku na słupkach w ziemi?.
    Podaj konkretne wymiary, chodzi o to jak długie mają być te profile, od tego zależy ich wymagana wytrzymałość.
  • #5
    101pawel
    Level 28  
    qr wrote:
    Witam,
    jak myślicie jakiej grubości profile prostokątne dać do ramy na folię zbrojoną ogrodową? Chodzi dla czegoś w rodzaju szklarni lub wodoodpornej przestrzeni przydomowej o powierzchni do 30 m2 żeby wytrzymała warunki atomosferyczne, w tym silny wiatr? Po bokach lepiej dać chyba pleksi z pcv do ramy?
    Jak sądzicie?
    Na tak postawione pytanie nie można odpowiedzieć. O jaką ramę chodzi? Pytanie powinieneś uzupełnić choć najprostszym szkicem z przybliżonymi wymiarami. Pole powierzchni dla konstrukcji stalowych to niewiele znacząca informacja. Już teraz mogę odpowiedzieć na Twoje pytanie zawarte w ostatnim zdaniu. Pleksi nie nadaje się absolutnie ani do miniszklarni ani do nawet fragmentarycznego wypełnienia ścian tuneli foliowych.
  • Bosch
  • #6
    qr
    Level 12  
    Szerokość maksymana od ściany do granicy działki to max. 10 metrów, długość po ścianie 12 meterów i wysokość 2,5 metra, czyli powierzchnia max jakieś 120 m2, tak aby wytrzymała konstrukcja z obciążeniami typu śnieg, deszcz, wiatr. Szkoda że pleki się nie nadaja, ale produkują taki materiał dachowy z pcv lekki..
  • #7
    zimny8
    Level 33  
    To masz kolego kawał wiaty, belki o długości 9 metrów podtrzymujące pokrycie musiały by być naprawdę solidne. Masz jakieś pojęcie jak konstruowane są choćby więźby dachowe?.
    Słaba lub źle zaprojektowana konstrukcja grozi tragedią. Radziłbym raczej belki drewniane 16x7cm co 80 cm więc wyjdzie ich z 15 szt. (na 12 metrach), mocowanie na płatwi solidnie przymocowanej na murze, dodatkowo podpartej (co najmniej w trzech miejscach) na stojących belkach do ziemi. Z drugiej strony takk samo, płatwia na słupach, do obydwu krokwie (16x7cm) mocowane tzw spax-ami.
    Dodatkowo w połowie długości krokwi (4,5m) dodatkowa płatwia oparta na tzw. słupach opartych na poprzecznych belkach/podwalinach, w Twoim przypadku potrzebne byłyby trzy takowe.
    Zamiast pleksi stosuje się dziś przezroczyste płyty z poliwęglanu, na pokrycie polecam jednak blachę, jak popytasz na składach to znajdziesz falowaną z defektami którą zakupisz naprawdę tanio. Folia nie wytrzyma długo, kolejne sezony i napór dużej ilości zalegającego mokrego śniegu może ją przerwać, z wiadomym skutkiem
  • #8
    qr
    Level 12  
    Wiem że to trochę wychodzi, zwłaszcza w drewnie, bo ciężar samej konstrukcji drewnianej jest niezły. A co z metalowymi profilami, też wychodzi 10cmx10cm? Chyba trochę przesada, bo to naprawę wyjdzie ciężar. jak na zwykłą szklarnię to trochę duże obciążenie. Szyby odpadają z góry, mam już taką i mam dosyć wymiany. Myślicie. że ta folia ogrodzeniowa zbrojona to lipa? Wygląda na dość mocną.

    Masz rację zimny8, że trzeba co do zasady liczyć się z dodatkową płatwią pośrodku, bo nawet zmniejszając to do minimum czyli zamiast 10 m szerokości do 5 m to i tak jak inaczej przykręcić jakiekolwiek płyty, jak mają max 2-2,5 metra długości.
    Dlatego też kombinowałem z folią, ale nie wiem co to za cuda zbrojone teraz wymyślali. Z drugiej strony patrząc już nawet po kosztach te 50 m2 (oczywiście myśląc o potencjalnej rozbudowie o kolejne 50m2, więc nie ma co oszczędzać na słupkach do ziemi), to takie gotowe szklarnie wcale nie maja jakiejś mocnej konstrukcji, bo zazwyczaj płaskowniki 50x50 lub podobne...
    Attachments: To view the material on this forum you must be logged in.
  • #9
    freebsd
    Level 39  
    @qr Z informacji znalezionych w internecie: przyjmuje się, że 1m3 śniegu może ważyć od 200 do 800 kg/m3. Czyli zalegający na dachu śnieg o grubości 20 cm może ważyć od 40 kg do 160 kg/m2. Przy tak wielkiej powierzchni wynoszącej 120m2:
    - 40 x 120 = 4800 kg
    - 160 x 120 = 19200 kg
    Lecz to jest nic. Powierzchnie 120m2 żagla mają 15 metrowe łódki. Niesolidną konstrukcję wiatr rozniesie na drobne. Zwykły wiatr, nie potrzeba do tego wichury.
  • #10
    qr
    Level 12  
    Wiem, ale po prostu zakładam dlatego, że docelowo np. słupki przy gruncie mają wytrzymywać jak przy całej powierzchni tych 100 m2, ale z uwagi na koszty realnie pewnie nie przekroczę obecnie 50 m2, więc folia zbrojona teoretycznie powinna wytrzymać wiatr.. Po drugie przecież kontrukcje fabryczne przydomowych szklarni (co prawda o budowie "łuka" mocniejsze przez napreżenie materiału) wcale nie są o dużym przekroju Nie wiem czy te 50x50 profilu wejsciowo (oprócz słupków przy gruncie) powinno być ok..
  • #11
    freebsd
    Level 39  
    Sąsiad na działce eksperymentował z foliami i materiałami tkanymi na boki altany. Żaden z eksperymentów nie przeżył wiosny. Szklarnia, którą pokazałeś ma stromy dach i ściany położone blisko siebie. Do tego dach nie zadziała jak taki duży żagiel.
  • #12
    zimny8
    Level 33  
    qr wrote:
    nie przekroczę obecnie 50 m2
    freebsd wrote:
    50x50 profilu wejsciowo

    Czyli "krokwie" o długości ok. 5m?, a nie lepszy byłby dwuteownik lub teownik zamiast przekroju kwadratowego?, to już lepszy/wytrzymalszy prostokątny. A jak to później chcesz przerobić na 100m2, dospawać kolejne 5m i podeprzeć na środku?.
    Zamiast wkopywać/betonować słupy w ziemię możesz użyć gruntowkrętów, stosowałem bo kopać nie szło ze względu na dużą ilość korzeni (wiata w ogrodzie),
  • #13
    qr
    Level 12  
    Ale są dwuteowniki o mniejszych rozmiarach? jak profile w rodzaju 50x50 w wzwyż

    Z tego wychodzi, że wchodzenie w powierzchnię 100 m2 to koszt maskaryczny, a zawsze łatwiej zrobić mozniejsze 50m2 i nawet ewentualnie drugą taką obok postawić..

    Problem żagla zwłaszcza z foilą faktycznie może się pojawić bo powierzchnia jednej ściany nawietrzonej może być nawet od 10m2 -12m2, folia jak widomo pracuje na wietrze całą powierzchnia więc może być jazda..

    Dlatego nie jest za bardzo rozsądne z założenia dawać folię na miejsca, powierzchnię narażoną na wiatr, raz że osłabia cała konstrukcję, dwa że folia sie w końcu porwie.

    Tak więc w miejscach nawietrzonych minimum to pleksi, bo chociaz rozkłada się na każdę z płyt, ale co innego np. od strony podwórka, gdzie jak wiadomo wiatru raczej nie ma aż takiego

    Słaby pomysł to też z definicji łączenie drewna i folii, nawet jak się uda to połączyć, to w przypadku przerwania folii cała konstrukcja drewniana jest narażona bezpośrednio na warunki atmosferyczne, a drewno do tego co do zasady się nie nadaje

    Jeszcze jakby się zastanowić, jeżeli folia nawet zbrojona ma leżeć przez zimę, to jest kwestia śniegu, przecież przy każdym spadku i tak będzie zalegał, a folii nie da sie idealnie naciągnąć pomiędzy odstępami na dachu. Tak wiec folia będzie w tych miejscach narażona na przerwanie.. nawet jak jest zbrojona

    Co ciekawe szklarnie o kontrukcji łuku jakoś to wytrzymują, bo pewnie nic na nich nie zalega z uwagi na ten łuk..

    Tak więc o ile kwestię szkodliwości wiatru można wyeliminować przez płyty od strony nawietrznej (całość opiera się na ścianie, wiec reszcie wiatr nie szkodzi), o tyle przez zimę trudno będzie żeby taki tymczasowy foliak (inny niz o kontrukcji łuku) wytrzymał z zalegającym śniegiem pomiedzy belkami, płaskownikami etc. (trzeba by to wzomnić, bo zawyża maksymalnie koszty wszystkiego)

    Czyli jeżeli chodzi o coś innego niż kontrukcja łukowa, koszty mogą być wysokie z zadaszeniem nawet z pcv bo płyty mają szerokość 2 -2,5m (dotakowa belka do mocowania), chyba że folia ściągana na zimę :-(

    Z tego wynika że folia nadaje sie tylko po bokach, ale nie od strony wiatru..

    Z pcv wychodzi drogo bo 2 płyty na szerokość x 10 m (minimum) daje min. 20 płyt.. żeby pokryć nawet te 50 m2, każda po jakieś 50 zł, to fajnie nie wychodzi..
  • #14
    zimny8
    Level 33  
    Są dwuteowniki H= 80mm, więc wytrzymałość w sam raz dla Ciebie, cena około 20zł/metr.
    Folia nigdzie się nie nada, zawsze będzie nią trzepać czy to od nawietrznej czy gdziekolwiek, bo albo masz ciśnienie powietrza od jej frontu albo podciśnienie z drugiej strony.
  • #15
    qr
    Level 12  
    Ale chyba te dwuteowniki są cięższe od profilu powiedźmy 50x50 (coś jakby pierwsze 6 kg na metr, drugie - profile o grubości od 2mm - tylko 4 kg na metr..) chociaż na pewno mocniejsze np. na zgięcia.. Jeszcze widziałem, że ludzie wykorzystują do takich rzeczy konstrukcje mini hal namiotowych.. Druga opcja to drewno i plandeka, ale to nienajlepszy pomysł bo mało odporne na warunki atmosferyczne