Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie mechanizmem podnoszenia i opuszczania nawigacji w samochodzie

broziu 04 Mar 2016 21:36 1197 17
  • #1 04 Mar 2016 21:36
    broziu
    Poziom 10  

    Witam mam pewien problem do rozwiązania, nie bardzo orientuję się jak go rozwiązać i dlatego proszę o jakieś konkretne wskazówki.
    A mianowicie.
    Mam urządzenie wyposażone w silnik elektryczny 12V DC i dwa wyłączniki krańcowe ( jest to tzw. winda do nawigacji w samochodzie ).

    Zakładam 3 sposoby wyzwalania tego urządzenia
    - przycisk w konsoli,
    - światło wstecznego
    - zapłon

    Potrzebuję aby działało to w następujący sposób.

    1. Poprzez przycisk bistabilny w kabinie
    Pierwsze naciśniecie przycisku spowoduje uruchomienie silniczka w kręcącego
    się w prawą stronę do momentu uruchomienia krańcówki, po czym silniczek
    się wyłącza ( winda wysunięta ) .
    Drugie naciśniecie przycisku spowoduje uruchomienie silniczka kręcącego się w
    lewą stronę do momentu uruchomienia krańcówki, po czym silniczek się
    wyłącza ( winda wsunięta ).

    2. Sterowanie ze światła wstecznego
    - W momencie włączenia wstecznego biegu winda się wysuwa, w przypadku
    wyłączenia biegu wstecznego winda się wsuwa.
    - W przypadku kiedy winda była wcześniej wysunięta z przycisku w kabinie
    włączenie/wyłączenie wstecznego nic nie powoduje ( ani nie wysuwa ani też
    wsuwa )

    3. Wyłączenie zapłonu.
    - podczas wyłączenia zapłonu winda się wsuwa
    - w momencie włączenia zapłonu winda nic nie robi (czeka na sygnały sterujące)

    Z góry dziękuję za zainteresowanie się tematem i pozdrawiam.

    0 17
  • Relpol
  • #2 04 Mar 2016 22:33
    kokapetyl
    Poziom 43  

    broziu napisał:
    jest to tzw. winda do nawigacji w samochodzie ).

    Co ma winda do nawigacji ?
    Możesz to jakoś inaczej opisać, chyba że jestem nie kumaty?

    0
  • #3 04 Mar 2016 22:41
    jharlan
    Poziom 25  

    kokapetyl napisał:
    Możesz to jakoś inaczej opisać, chyba że jestem nie kumaty?

    Ja też :cry:

    0
  • #4 04 Mar 2016 22:45
    broziu
    Poziom 10  

    Już tłumaczę.
    W określeniu "winda" miałem na myśli sposób zamontowania nawigacji. Jest to mechanizm podnoszenia i opuszczania. Taka kaseta w której jest zamontowana w/w nawigacja.

    Pozdrawiam.

    0
  • Relpol
  • #5 04 Mar 2016 22:58
    jharlan
    Poziom 25  

    Na czym to ma być zbudowane: przekaźniki, bramki logiczne, µC :?:

    0
  • #6 04 Mar 2016 22:59
    kokapetyl
    Poziom 43  

    broziu napisał:
    niu "winda" miałem na myśli sposób zamontowania nawigacji.

    Tak po mojemu to za dużo kombinujesz.
    Nawigacja jest do tego aby pokazywać drogę do celu, a Ty kombinujesz jak ją oszukać, aby nie pokazywała tego. Jedyną możliwość jaką widzę jest ona włączana przez zapłon, lub ręcznie z przycisku.

    Dodano po 48 [sekundy]:

    jharlan napisał:
    Na czym to ma być zbudowane

    Na fantazji :D

    0
  • #7 04 Mar 2016 23:03
    broziu
    Poziom 10  

    Każdy pomysł i rozwiązanie jest mile widziane.
    Wydaje mi się że bramki logiczne do przycisku i krańcówek.
    A przekaźniki do uruchomienia samego silnika.
    Ale mogę oczywiście się mylić.

    Znalazłem taki schemat na forum. Jeśli działa to mógłby rozwiązać sprawę przycisku. Ale pozostaje jeszcze sprawa krańcówek i uruchomienia z biegu wstecznego.

    Sterowanie mechanizmem podnoszenia i opuszczania nawigacji w samochodzie

    0
  • Pomocny post
    #8 05 Mar 2016 09:30
    Radzio M.
    Poziom 32  

    Swego czasu zrobiłem koledze taki układzik na ATtiny13 do Volva.

    Link


    Układ posiada zabezpieczenie czasowe otwierania/zamykania. Pamięta stan, w którym się znajdował po odłączeniu zasilania.

    0
  • #9 05 Mar 2016 20:32
    broziu
    Poziom 10  

    Widzę że kolega Radzio M. wie dokładnie w czym rzecz :) byłbyś w stanie pomóc mi coś takiego właśnie stworzyć ? jakiś schemat jak to wszystko połączyć i zrobić ? konkretny schemat powinien mi wystarczyć i jakaś dobra rada :)

    Pozdrawiam.

    0
  • #10 05 Mar 2016 20:44
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Wystarczy zastosować układ do wysuwania anteny radiowej automatycznej. Podanie napięcia wysuwa się/krańcówka wyłącza/, zabranie napięcia wsuwa się/krańcówka wyłącza/.

    0
  • #11 05 Mar 2016 21:00
    kokapetyl
    Poziom 43  

    @Zbigniew 400 Kolego to by było za proste, autor ma więcej wymagań, podał je w pierwszym poście.

    0
  • #12 05 Mar 2016 21:22
    broziu
    Poziom 10  

    Nie jest to zły pomysł, ale w układnie do wysuwania anteny samochodowej, wysterowanie polega na podaniu napięcia (jeśli jest 12V to antena jest wysunięta) jeśli natomiast 12V zniknie antena się wsunie. Czyli tak jakby zastosować zwykły przełącznik NO/NC. A tu ma być podawany tylko impuls do wysuwania i wsuwania :) ale dziękuję za pomysł.

    0
  • #13 05 Mar 2016 21:29
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Da się zrobić. Pkt 3 wyklucza pkt 2,1/- podczas wyłączenia zapłonu winda się wsuwa/ . Czyli przy wyłączonym zapłonie winda jest wsunięta. Trzeba dokładnie opisać logikę.

    0
  • Pomocny post
    #14 06 Mar 2016 00:01
    Radzio M.
    Poziom 32  

    Autor w prywatnej wiadomości odpisał, że nawigacja jest również do Volva.
    Jak to zrobić?
    Z elektroniki, która jest w środku należy wykorzystać mostek H sterujący silnikiem i 2 krańcówki. Można wykorzystać przetwornicę, która jest również na płytce windy. Ja to zrobiłem bardzo szybko, płytka na pół i został tylko mostek H z krańcówkami. Do tego 2 stabilizatory 5V, 9V (dla silnika). Układ na mikrokontrolerku ATtiny13.
    Jeśli kolega nie umie programować to za piwo wrzucę program, jeśli go odnajdę :)

    0
  • #15 06 Mar 2016 11:37
    broziu
    Poziom 10  

    Hmm, fantastycznie :(
    Radzio M. dziękuję ślicznie za informacje, jednak przekraczają one moje umiejętności w sprawach elektroniki. Powalczę raczej na układzie załącz/wyłącz ze schematów które zamieściłem wyżej i jako elementy wykonawcze użyję zwykłych przekaźników. Może coś mi z tego wyjdzie. Zamiast oryginalnych krańcówek znajdujących się na płytce urządzenia zastosuję zwykłe mechaniczne switche. I zobaczymy jak to będzie działało. Oczywiście użyję stabilizatora 9V do zasilenia silnika.

    Znalazłem schemat mostku H i na tym zrobię sterowanie kierunkiem obrotów silnika.
    Sterowanie mechanizmem podnoszenia i opuszczania nawigacji w samochodzie
    A nad resztą się jeszcze zastanowię.
    Dziękuję i pozdrawiam.

    0
  • #16 22 Mar 2016 20:48
    broziu
    Poziom 10  

    Radzio M.
    Mogę zapytać o ten stabilizator 5V, do zasilania jakiego układu go użyłeś ? fotokomórek z oryginalnej płytki krańcówek ? i czy mogę zasilić tą płytkę z napięcia 10V czy raczej zrobić 2 stabilizator 5V specjalnie dla niej ?
    Pozdrawiam.

    0
  • Pomocny post
    #17 23 Mar 2016 08:27
    Radzio M.
    Poziom 32  

    broziu
    Na płytce tego urządzenia do podnoszenia nawigacji znajduję się scalony mostek H.
    5V użyłem do zasilania mikrokontrolera. Nie ma fotokomórek, są wyłączniki krańcowe na płycie, które można wykorzystać. Na tej płycie jest już przetwornica, jeśli uda Ci się ją uruchomić to będziesz mieć zasilanie.

    0
  • #18 20 Wrz 2016 16:37
    broziu
    Poziom 10  

    Temat w dalszym ciągu nie jest ukończony :)
    Dalej z tym walczę, większość układów na przerzutnikach w moim przypadku nie zdaje egzaminu.
    Ponieważ nie pamiętają one stanu w jakim zostało wyłączone zasilanie układu co jest bardzo istotne.
    Jak uporam się z tym problemem napiszę rozwiązanie.
    Pozdrawiam.

    0
  Szukaj w 5mln produktów