Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault laguna I - nie działa dmuchawa z klimatronikiem - bezpieczniki ok

waldek-wolter 05 Mar 2016 19:47 4605 8
  • #1
    waldek-wolter
    Level 2  
    ≡Witam. Po przeczytaniu kilkunastu opinii postanowiłem opisać problem i jego rozwiązanie. Otóż dmuchawa w pewnej chwili przestaje działać i na panelu klimatronika nie wyświetla się żaden błąd , a wręcz można na nim sterować wszystkimi funkcjami. Co do przyczyny awarii , to nie będę się za bardzo rozpisywał (prawdopodobnie zaniedbałem wymianę filtra kabinowego). Po odłączeniu wtyczki z silnika dmuchawy (nad nogami pasażera pod taką szmatką którą trudno odpiąć bez zniszczenia) na przewodach prądowych głównych (dwa czerwone i dwa czarne) napięcie jest właściwe, ale jak je obciążymy (np. żarówką) to napięcie spada do "0".
    Nadmieniam, że wtyczka ta nie jest upalona, a z klimy nie czuć smrodu. Sprawdzany więc po kolei gdzie nam "ginie" to napięcie ; za schowkiem pasażera (trzeba go zdemontować) mamy przekaźnik załączający napięcie na przewodach "+"(czerwonych). Jeśli przed przekaźnikiem po podłączeniu żarówki dalej napięcie zanika, to szukamy dalej.... Pod poduszką pasażera jest złącze . Nie widać go z zewnątrz, ale można namacać palcami. Niezłego sprytu wymaga rozłączenie go, ale jak już nam się to uda , to zauważymy, że nasze dwa przewody plusowe-czerwone przechodzą teraz w dwa zielono-czerwone. Sprawdzany czy wtyk nie jest upalony i podłączamy , żarówkę do tych właśnie czerwono-zielonych i do masy (miejsce na karoserii). Jeśli nadal nie świeci, to pozostała nam już tylko skrzynka bezpiecznikowa (nad nogami kierowcy). Po odkręceniu śruby od czoła musimy wyjąć plastikowe zapięcia zawiasów skrzynki(niezła gimnastyka) i opuścić skrzynkę. Złącze którego szukamy znajduje się u góry z lewej strony na końcu (pomarańczowe). Tu wchodzą nasze dwa przewody czerwono-zielone. Jeśli tam nie jest nic upalone możemy jeszcze sprawdzić przepływ od tej wtyki do przekaźnika (nad wentylatorem) Jeśli wszystko jest ok oznacza to , że spaleniu uległa sama skrzynka bezpiecznikowa (oczywiście cały czas zakładamy, że nie spalił nam się bezpiecznik - od spodu). Rozebrałem ją i powiem, że nie widać żadnych nadpaleń, ale składa się ona z dwóch płyt drukowanych zintegrowanych ze sobą w sposób nierozerwalny i nie da się sprawdzić co jest między płytami ? Pozostaje więc wymiana całej skrzyni (koszt ok 50 zł za używkę). Po wymianie mamy już napięcie na przekaźniku i pozostaje nam naprawa dmuchawy . Ja zamówiłem nowe tranzystory (u mnie IRFP064N 4 szt. po 5 zł za szt.) , ale ze nie jestem pewien więc kupiłem też używaną dmuchawę na allegro ( za 99 zł). Jeśli po podłączeniu teraz nie ruszy to do wymiany pozostaje już tylko sam sterownik (panel - koszt do 50 zł).
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • #2
    DJ ANNUS
    Level 31  
    waldek-wolter wrote:
    Po przeczytaniu kilkunastu opinii postanowiłem opisać problem i jego rozwiązanie

    Sprawa prosta , jeśli nie ma zasilania to dokładamy przekaźnik.
    Ale żeby uwaliło wentylator , Uch, kostkę wentylatora i masę na progu to się nie spotkałem przez 20 lat.
  • Helpful post
    #3
    ociz
    Moderator of Cars
    waldek-wolter wrote:
    spaleniu uległa sama skrzynka bezpiecznikowa (oczywiście cały czas zakładamy, że nie spalił nam się bezpiecznik - od spodu). Rozebrałem ją i powiem, że nie widać żadnych nadpaleń

    Słabo szukałeś. Miałem taki przypadek i wystarczyło jeden lut poprawić.
    Renault laguna I - nie działa dmuchawa z klimatronikiem - bezpieczniki ok
  • #4
    epsservice
    Level 11  
    Praprzyczyną wszystkich (nieomal) problemów z dmuchawą jest woda dostająca się do łożysk silnika wentylatora. Powoduje ona ich zacieranie, a w konsekwencji - nadmierny pobór prądu przez silnik.
    Wypalają się styki w kostkach połączeniowych, przekaźniku, padają tranzystory mocy w regulatorze obrotów. Oczywiście - naprawa tych uszkodzeń jest nieodzowna, lecz bez usunięcia głównej przyczyny (zatarcie łożysk) jest psu na budę. Usterki powrócą jak bumerang.
  • #5
    waldek-wolter
    Level 2  
    Odpowiadam, że pierwsze co sprawdziłem, to to czy wentylator się obraca i czy robi to bez oporów. Kolejno po wymontowaniu wentylatora sprawdzałem czy nie jest zawilgocony, następnie zacząłem sprawdzać po kolei wtyki i żaden nie był upalony. Pierwsze co mi przyszło wtedy do głowy, to zrobienie bajpasa przewodów plusowych. Po włączeniu zapłonu wentylator ruszał na ułamek sekundy i zaraz się rozłączał (ale nie na przekaźniku nad poduszką - tam było ciągle 12V po obu stronach). Rozłączał go panel (pewnie zadziałał "nadzór"). Wywnioskowałem więc , że przyczyną jest coś na płytce wentylatora. Skutkiem jednak jest nadal brak napięcia na przewodach ze skrzynki bezpiecznikowej (dwa czerwono-zielone) . Wymontuję jeszcze raz i przeglądnę te luty, jak będzie ok, to szukam skrzynki. Dziękuję za podpowiedzi
  • #6
    nawracająca zgaga
    Level 20  
    epsservice wrote:
    Praprzyczyną wszystkich (nieomal) problemów z dmuchawą jest woda dostająca się do łożysk silnika wentylatora..

    Kto dał plusa za te pierdoły? Jakie łożyska zalane wodą, idź stąd chłopie i nie pokazuj się już w tym dziale.
    W ladze1 90% przypadków to wypalona kostka na silniku elektrowentylatora, z 5% to uszkodzony sam silnik (widać spalone uzwojenie jednej fazy) i co za tym idzie uszkodzony sam regulator (zwarty IRFP044).
    Skrzynka się trafia, ale sporadycznie, prędzej wypalony przekaźnik.
  • #7
    epsservice
    Level 11  
    nawracająca zgaga wrote:
    W ladze1 90% przypadków to wypalona kostka na silniku elektrowentylatora,


    No fakt. Tak zupełnie bez przyczyny się wypaliła.

    nawracająca zgaga wrote:
    z 5% to uszkodzony sam silnik (widać spalone uzwojenie jednej fazy)


    To taki niewinny przykład, kiedy zasilany i niemogący się obrócić silnik podlega skopceniu na jednej z faz.

    nawracająca zgaga wrote:
    idź stąd chłopie i nie pokazuj się już w tym dziale.


    jeżeli ten bluzg odwzorowuje twój ciężki dowcip, to rozumie skąd wziął się też nick.
    No cóż. Tak zwyczajnie i po ludzku - współczuję.
  • #8
    waldek-wolter
    Level 2  
    Szanowni Panowie. Mam świadomość, że jest tu wielu "domorosłych elektryków" jednak życie pokazuje, że czasem najbanalniejsza uwaga może być tropem więc szanuję każdą opinię (choć nie każdej daję +). Czytałem już o "wymianie szczotek" (widać, że gość nigdy nie widział tego silnika) i o "podłączaniu na krótko" (tu brak kompletny zasady działania), ale miło, że ktoś stara się pomóc :). Dzisiaj wyciągam (po raz kolejny) skrzynkę by sprawdzić połączenia. Juto przyjdą tranzystory więc po zakończeniu prac napiszę co się okazało

    Dodano po 3 [godziny] 32 [minuty]:

    Dziękuję koledze ociz. Faktycznie ten lut był zimny.
  • #9
    waldek-wolter
    Level 2  
    Witam ponownie. Niestety.. wymiana tranzystorów nic nie dała. Wentylator rusza i po chwili wyłącza go nadzór. Prawdopodobnie coś jest z układem pod silikonem, ale nie jestem elektronikiem , a i gra już się robi nie warta świeczki, więc dobrze , że od razu kupiłem drugi. Jeszcze raz dziękuję wszystkim i zamykam post