Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Źle wystrojony subwoofer samochodowy?

patrum 05 Mar 2016 21:47 585 11
  • #1 05 Mar 2016 21:47
    patrum
    Poziom 12  

    Witam miłych panów. Skończyłem budować kumplowi subwoofer do kabrioletu, więc musiał być dość kompaktowy. Wybór padł na głośnik Powerbass M-104, do którego producent przewiduje skrzynie 35.4l i port bass reflex 7.62cm x 28.8cm przy strojeniu 35hz. Moja skrzynia ma 35.2l i jako, że nie mogłem znaleźć takiego portu jak zaleca producent kupiłem teleskopowy port 6.6cm i w programie winisd wyliczyłem, że taki port powiniem miec 185mm. Złożyłem wszystko do kupy no i troche sie zawiodłem. O ile zejście jest w miare ok, tak przy nieco wyższych częstotliwościach zaczyna dudnić i strasznie męczy ucho, brakuje dynamiki i tego całego przyjemnego mięska. Skrzynia nie jest wcale wygłuszona. Warto to zrobić? Czy poeksperymentować coś ze strojeniem? Napędzany jest wzmacniaczem z zapasem mocy.

    0 11
  • #2 05 Mar 2016 21:58
    mmaker
    Poziom 18  

    Cześć. Próbowałeś troszkę wytłumić obudowę? Przy jakich częstotliwościach zaczyna dudnieć? Producent ogólnie zaleca obudowę zamkniętą dla tego głośnika...

    0
  • #3 05 Mar 2016 22:14
    2510814
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 05 Mar 2016 22:22
    patrum
    Poziom 12  

    W instrukcji są wymiary dlacskrzyni otwartej jak i zamkniętej, ja chciałem spróbować tej pierwszej, no i troche sie zawiodłem. Zaczyna dudnić ok 65-70hz. Jeszcze nie próbowałem wytłumiać. Mówicie, że lepszym wyjściem byłaby obudowa closed?

    0
  • #5 05 Mar 2016 23:07
    telecaster1951
    Moderator Akustyka

    potęgamocy napisał:
    Nic dziwnego,parametry T-S mówią same za siebie.
    ? Parametry pozwalają na użycie w obudowie BR.
    patrum napisał:
    skrzyni otwartej
    Otwartej to dla niego na pewno nie można stosować. Domyślam się że chodzi o obudowę BR.
    Zacznij od wytłumienia.

    0
  • #7 06 Mar 2016 12:51
    patrum
    Poziom 12  

    Ciężko teraz o fotke bo siedzi "zamurowana" w aucie, ale gwarantuję, że wszystko zrobione zgodnie ze sztuką. Ciętego na ponad 130hz nie da sie słuchać, bo strasznie nieprzyjemnie dudni, więc na razie jest ścięty bardzo nisko. Dodam, że głośnik "patrzy" przez tunel w kanapie we wnętrze samochodu a br pompuje w maly bagażniczek, chociaż nie wiem czy ma to jakieś znaczenie.

    0
  • #8 06 Mar 2016 14:01
    marian133
    Poziom 38  

    patrum napisał:
    Ciętego na ponad 130hz nie da sie słuchać, bo strasznie nieprzyjemnie dudni


    Bo na tyle nie tnie się subów, więc nic dziwnego że dudni :)

    Pewnie ciąłeś go tak wysoko bo głosniki w aucie nie domagają na basie, i musiałeś tą lukę wypełnić?

    0
  • #9 06 Mar 2016 16:05
    patrum
    Poziom 12  

    Nie nie. Głośniki w aucie dają sobie spokojnie radę, ale ciętego na 200hz nie da się zupełnie słuchać. Nie zajmujmy się resztą nagłośnienia, chodzi mi tylko o woofer. Na radiu jest puszczony pełnym pasmem i cięty tylko na wzmacniaczu. Przy cięciu 120hz w górę nie da sie go słuchać i chyba lepiej byłoby go wyłączyć. Po prostu szukam miejsca, w którym popełniłem błąd przy budowie, bo jestem pewien ze potrafi to zagrać lepiej, a nie tylko trząść rejestracją ;)

    0
  • #10 06 Mar 2016 16:23
    marian133
    Poziom 38  

    Takich głośników nie tnie się wyżej niż 80Hz, chyba ze startujesz w zawodach na najgłośniejszego suba.

    Sama zasada subwoofera polega na tym, że uzupełnia najniższe pasmo, a takie pasmo to od 50Hz w dół.

    Albo chcesz słuchać muzyki, albo hałasować, zdecyduj się.
    Skoro reszta głośników gra dobrze, to po co tak wysoko ciąć suba?
    No chyba tylko po to aby było głośniej...

    patrum napisał:
    Po prostu szukam miejsca, w którym popełniłem błąd przy budowie, bo jestem pewien ze potrafi to zagrać lepiej, a nie tylko trząść rejestracją


    Jeśli ten głosnik ma 10", to ze startu zrobiłeś błąd dając port zbyt małej średnicy, ale to nie powinno sprawić tego że sub buczy, co jedynie powodować świst powietrza.

    Teraz już tego nie poprawisz, ponieważ musiał byś dać znacznie większy port, co za tym idzie, dłuższy, a co z atym idzie, zmniejszy on litraż, a co za tym idzie, port musiał by być jeszcze dłuższy aby zachować strojenie, więc jeszcze bardziej zmniejszy litraż.

    Nawet jak byś zwiększył litraż i dobrał odpowiedni port, to i tak będzie buczał, ponieważ suba nie tnie się tak wysoko.

    0
  • #11 06 Mar 2016 16:36
    patrum
    Poziom 12  

    Port zbyt małej średnicy? Producent przewiduje "tylko" centymetr większy. Czy ten 1cm zrobi taką wielką różnicę? Kiedy sub jest ucięty właśnie około 45hz, wtedy jest ok. No właśnie, ale tylko ok. Brakuje trochę wykopu i mięsa.

    0
  • #12 06 Mar 2016 22:57
    mmaker
    Poziom 18  

    marian133 napisał:
    Takich głośników nie tnie się wyżej niż 80Hz

    Tu mógłbym się troszkę kłócić. U siebie mam subwoofer BR na 75GDN-1-4 ucięty na 125Hz jak również głośniki w drzwiach i półce i jest bardzo dobrze, nic nie dudni nie podbarwia. Przy cięciu na 80Hz jest tylko buczenie i brak wykopu. Tak naprawdę brzmienie zależy nie tylko od samego głośnika, ale też wzmacniacza nie wspominając już o źródle sygnału. 1cm średnicy tunelu nie zrobi różnicy, ale żeby otwór BR pracował wydajnie można przyjąć że powinien mieć pole przekroju poprzecznego w okolicy 30% powierzchni membrany. marian133 już o tym pisał wyżej co i jak odnośnie średnicy i długości tunelu. Spróbuj zatkać BR szczelnie i sprawdź wynik.

    0