Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TestoTesto
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik z regulacją prądu ładowania - kolejna odsłona

euggie 12 Mar 2016 16:09 19602 42
  • #31
    euggie
    Poziom 9  
    [quote="rafbid"]
    tomus2k napisał:

    Doktoratu nie pisze takie mam hobby i lubię czytać lektury na temat ładowania różnych ogniw .

    Dyskusja bardzo interesująca a ponieważ mam "na linii" fachowców, chciałem poprosić o opinię na temat różnicy w jakości ładowania zwykłego akumulatora samochodowego impulsami z ładowarki tyrystorowej a ładowaniem prądem wygładzonym i "wypolerowanym" z niektórych ładowarek.
  • TestoTesto
  • #32
    rafbid
    Poziom 32  
    Przykładowy akumulator ma żywotność
    Przy głęboki rozładowaniu trwałość 300 cykli
    Przy 50% rozładowania trwałość 500 cykli
    Przy rozładowaniu 30% trwałość 800 cykli
    Przy rozładowaniu 10% trwałość 1000 cykli

    Z samochodowym będzie podobnie ile z tej trwałość "wykorzystasz" w trakcie ładowania ładowarką pewnie mały %. Przebieg charakterystyki prądu ładowania będzie miał nie wielki wpływ na żywotność akumulatora. Prostowniki są jedno-połówkowe i dwu-połówkowe. Za lepsze uważam ładowanie jedno-połówkowe bo mam podejrzenie że ma jakieś właściwości odsiarczające ale nigdzie do tej pory nie znalazłem potwierdzenia. Tyrystor steruje prądem ładowania ciąć sinusa.
    euggie napisał:
    a ładowaniem prądem wygładzonym i "wypolerowanym" z niektórych ładowarek
    nie spotkałem jeszcze takiej ładowarki chyba że w trybie konserwacji tak ładuje tylko UPS. Przy sprawdzeniu microprocesorowej-impulsowej też jest tętnienie.
  • TestoTesto
  • #34
    Freddy
    Poziom 43  
    euggie napisał:
    Dziękuję wszystkim za wypowiedzi, także za życzliwą krytykę - szkoda tylko, że przeważnie dotyczyła wyglądu.
    Wygląd też się liczy przecież.
  • #35
    rafbid
    Poziom 32  
    euggie napisał:
    Dziękuję wszystkim za wypowiedzi, także za życzliwą krytykę - szkoda tylko, że przeważnie dotyczyła wyglądu.
    A ja mam pochwałę za wygląd widać że składałeś sprzęt na lata. Technologia produkcji akumulatorów się zmienia zmieniają się też dodatki stosowane do płyt w zwykłym akumulatorze samochodowym np wapniowo-srebniowych nie można przeładowywać a ostatnio są już akumulatory węglowe dlatego jeszcze raz namawiam do zmniejszenia napięcia ładowania.
  • #36
    euggie
    Poziom 9  
    rafbid napisał:
    namawiam do zmniejszenia napięcia ładowania.

    Prześledziłem z zainteresowaniem dyskusję o ładowaniu akumulatorów i trochę innych publikacji na ten temat i, ponieważ opinie są różne, nie wyrobiłem własnego zdania. Zdarzało mi się kiedyś formować akumulator od zera, mieszać kwas z wodą (kiedyś tak było) ale to było na poziomie raczej praktyki niż teorii i nie czuję się w tej branży fachowcem. O ustawieniu końca ładowania na 16,2V zdecydowała instrukcja mojego akumulatora, który mimo nie najlepszej marki służy już ponad 5 lat. Prostownik z regulacją prądu ładowania - kolejna odsłona
    Pozdrawiam!
  • #37
    rafbid
    Poziom 32  
    euggie napisał:
    O ustawieniu końca ładowania na 16,2V zdecydowała instrukcja mojego akumulatora
    W instrukcji widzę też punkt 9. ''Nie zaleca się ładować akumulatora w pojeździe.'' Po każdym ładowaniu trzeba by programować radio i inne rzeczy.

    Ołowiowe płyty akumulatora zawierają różne dodatki kiedyś zawierały dodatek anymonu. Obecnie ołów może występować z dodatkiem:
    anymonu (technologia antymonow)
    wapnia wraz z antymonem (technologia hybrydowa)
    wapnia (technologia wapniowa)
    wapnia łącznie ze srebrem (technologia wapniowo-srebrowa)
    węgla ( technologia węglowa) ?

    Stare akumulatory( produkowanie kiedyś dziś rzadziej) z dodatkiem anymonu miały mniejszą sprawność podczas ładowania mocniej gazowały a anymon jak się wydostawał z płyt do elektrolitu to zwiększał samo rozładowanie. Obecne wapniowe mają mniejszy ubytek wody większą sprawność mniej gazują i taki akumulator nie ma za bardzo jak się bronić przed przeładowaniem a skutki dostania się wapnia do elektrolitu nie są mi znane (ale wapń reaguje z elektrolitem). Do wielu akumulatorów bezobsługowych żeby dolać wody to trzeba użyć wiertarki. Prostownik z regulacją prądu ładowania - kolejna odsłona Karta gwarancji instrukcja obsługi akumulatora wapniowego.
  • #38
    tomus2k
    Poziom 24  
    Panie Rafbid. W instrukcji "Exide Battery Charging" czytamy:
    Dotyczy akumulatorów rozruchowych z dodatkiem wapnia (Wet
    Automotive SLI (Calcium)):
    Exide Select, Exide Classic, Exide Commercial, Exide Cutting Edge, Exide Marine Starting, Flooded SuperCrank, Flooded PowerSport
    Proces ładowania:
    1. Bulk Charging (Constant Current)
    Czyli ładowanie stałym prądem do 14,8V
    następnie
    2. Absorption Charging (Constant Voltage)
    Czyli ładowanie trwające do osiągnięcia 15V lub max 24h
    (jeśli nie osiągniemy 14,8 to minimum mamy problem akumulator uszkodzony lub ładowaliśmy za małym prądem)
    3. Wyłączenie ładowania (akumulatory rozruchowe)

    I jak to się ma do twojej gwarancji ? Tam przed warunkiem nie pisze: uszkodzenia spowodowane uszkodzeniem instalacji w pojeździe czyli ciągłe ładowanie napięciem pow 14,5V lub poniżej 13,9 (taki zapis jest w każdej gwarancji na akumulator rozruchowy do samochodu)

    Tu rozmawiamy o akumulatorach rozruchowych i ładowaniu max 24 godzinnym ładowarką itd... itd.... już było pisane...

    Tak więc EXIDE ładujemy do 15V, ależ nie , producent podaje że trzeba przyjąć kompensacje temperatury elektrolitu 15V jest przy 15 celc, przy wyższej temp napięcie końca ładowania wzrasta o 0,38V na każde 10 stopni, co przy 35 stopniach (proces ładowania podgrzewa elektrolit - jak jest ciepły ma ok. 35 może więcej ) daje to 2 x 0,38V = 0,76V co daje nam 15,8V dla akumulatorów EXIDE. Jest to wartość nominalna od której należy przyjąć +-5% jakie producent przyjął dla parametrów akumulatorów +-5% czyli końcowe napięcie ładowania to od 15V do 16,60V

    Jako ciekawostkę dodam że EXIDE podaje że ładowanie akumulatorów napięciem zmiennym o dużej amplitudzie (impulsami) jest niekorzystne :" Some DC chargers will have what is referred to as an AC ripple wave-form to the charging input. Excessive ripple can cause battery heating and gassing resulting in reduced life."

    NASA się nie zna ? Czy producent ? czy aby ciągle piszesz o innych niż rozruchowe mokre akumulatory pisząc:
    Cytat:
    Drugi przykład opis początku ładowania ładowarki używaniej przez NASA na początek krótkie impulsy prądu w dużych odstępach czasu (to ze względu na dużą oporność rozładowanego akumulatorka), i dopiero ładowanie zasadnicze pokolei impuls ładujący przerwa impuls rozładujący przerwa. Według NASA, ten sposób ładowania zapewnia najlepszą trwałość i niezawodność akumulatorów
    ( nawiasem mówiąc przypomina to naprawę akumulatorów NI-CD i niwelacje efektu pamięciowego jakiego był ich wadą)

    Jednak dla pozostałych i autora tematu bardziej ciekawsza jest tabelka napięcie akumulatora przechowywanego - bez ładowania (nie podłączony), nie może spaść poniżej 12.10V a zalecane 12.52V -12.77V przed użyciem . Przydatne przy zakupie nowego EXIDE. Który lepszy ? Szukamy takiego co ma najbliżej 12.77 i nie mniej niż 12.52V.
    I oby ładowarka była jak najrzadziej potrzebna, niech moc będzie z wami :D
  • #39
    rafbid
    Poziom 32  
    tomus2k napisał:
    I jak to się ma do twojej gwarancji ?
    W mojej gwarancji nie ma ani słowa o ładowaniu ładowarką
    tomus2k napisał:
    producent podaje że trzeba przyjąć kompensacje temperatury elektrolitu 15V jest przy 15 celc, przy wyższej temp napięcie końca ładowania wzrasta o 0,38V na każde 10 stopni
    Nie prawda przy wzroście temperatury obniża się napięcie a nie podnosi. Z Twojego przykładu 15V- 0.76= 14,24V
    tomus2k napisał:
    Jako ciekawostkę dodam że EXIDE podaje że ładowanie akumulatorów napięciem zmiennym o dużej amplitudzie (impulsami) jest niekorzystne
    Nie chodzi o ładowanie impulsami tylko o zbyt duże impulsy/tętnienie.
    tomus2k napisał:
    NASA się nie zna ?
    Wiesz jaki to problem i koszt wymienić akumulator na satelitach i sądach?
    tomus2k napisał:
    ( nawiasem mówiąc przypomina to naprawę akumulatorów NI-CD i niwelacje efektu pamięciowego jakiego był ich wadą)
    Litowo-jonowe tez tak ładowano.
    tomus2k napisał:
    Przydatne przy zakupie nowego EXIDE
    Nowe akumulatory leżą w magazynie ostatnio jak kupiłem 10.2009 miał w dniu zakupu 1 rok i 4 miesiące, do dziś kręci jak wściekły.
    tomus2k napisał:
    Który lepszy ?
    Z najmłodszą datą produkcji i wysokim napięciem( długo składowane trzeba doładowywać)
  • #40
    tomus2k
    Poziom 24  
    rafbid napisał:
    W mojej gwarancji nie ma ani słowa o ładowaniu ładowarką

    Od tego jest instrukcja obsługi nie gwarancja - sprzedawca nie dał, a to łobuz.
    A paragraf 6.3 gwarancji "Nieprzestrzeganie zaleceń instrukcji....."
    ps. Ustawa go zobowiązuje do dostarczenia instrukcji.

    rafbid napisał:
    Nie prawda przy wzroście temperatury obniża się napięcie a nie podnosi. Z Twojego przykładu 15V- 0.76= 14,24V

    To co wyliczyłem to z instrukcji obsługi do akumulatorów EXIDE na stany ( Na EU piszą aby używać ładowarki zalecanej przez EXIDE :cry: ) .
    Twoje obliczenia mają sens ale przy obliczaniu naładowania poprzez pomiar napięcia na klemach, przy odłączonym akumulatorze ( przechowywanym) czyli wraz ze wzrostem temp. odejmujemy od wskazań jakie mamy na mierniku ( ale o inny wskaźnik ).
    W przypadku ładowania ładowarką musimy osiągnąć max naładowania i dodatkowo pomóc odbudować się chemicznie akumulatorowi (drugi etap).
    Tu inaczej patrzymy , dodajemy ale nie bez ograniczeń bo oczywiście są jeszcze warunki o max i min temp. ładowania "Operating Temperature: The recommend operating temperature range is 10ºC - 30º (50ºF - 86ºF) for optimal operation. Lower temperatures will limit capacity output. Higher temperatures may reduce life. Maximum operating temperature is 50ºC (122ºF)"
    Zauważ że podważasz-rozważasz drugi próg ładowania a wiesz że cieplejszy akumulator szybciej osiągnie wyższe napięcie naładowania co skróci proces odbudowy (odbudowa zostanie przerwana, nie będzie zupełna). To jeden z powodu korekty. Drugi powód to tempo opadania natężenia i narastania wew oporu, ma być też odpowiednie.
    W drugim etapie pilnujemy tylko napięcie, natężenie reguluje już sam proces chemiczny (wew oporność) , dlatego mamy ograniczenie czasowe i wskazanie przez producenta jako absolutne minimum jakie musi osiągnąć akumulator to 14.8V (max naładowania), aby przejść do drugiego etapu. Wg. producenta w tym drugim etapie ładowanie powinno się przerwać, poza osiągnięciem napięcia, też gdy pobierany prąd spadnie poniżej 1A .
    Sam sprawdź ile będziesz miał na amperomierzu jak z 14.8V przejdziesz do drugiego etapu i dasz twoje 14,2V - czy coś ci nie pasuje ? Gdzie proces odbudowy.
    Ponownie napisze że producent sugeruje aby nie ładować zewnętrzną ładowarką zbyt często np. EXIDE mówi że max 10 razy w życiu akumulatora.
    To wszystko w dziale "Charging" więc nie mylić z eksploatacją.

    Tyle że EXIDE trochę to demonizuje (instrukcja jest do wszystkich akumulatorów nie tylko do motoryzacji ale i do silników okrętowych itp. co wymusza pewną drobiazgowość ) a trzeba przyjąć, że to co podają inni producenci też jest prawidłowe i dodatkowo upraszcza konstrukcje ładowarki.
    Tj. stała kontrola nastawionego prądu (do 1/10 C) do czasu osiągnięcia zadanego napięcia ok 16V i zakończenie ładowania bez względu na osiągnięty końcowy prąd lub po 24H (to już sterowane ręczne :D ).
    Co innego jakby chodziło o baterie akumulatorów wartych np. 100 tys. na statkach, (wtedy procesor kontrola temperatury i napięć co do setnych) ale dla akumulatora rozruchowego w samochodzie nie potrzeba cudów.

    Co do zapisu w gwarancji :
    Wiesz przecież że alternator ładuje akumulator ile ma wolnego prądu, a nie max 1/10 C (często więcej). Na prąd ładowania ma wpływ napięcie i opór wew akumulatora, dlatego mamy tu do czynienia z możliwością uszkodzenia podczas dłuższej eksploatacji pow. 14.4V I=U/R ( i tu są te różnice , różne parametry ładowania. inaczej ładowarką CC , inaczej podczas eksploatacji CV)

    rafbid napisał:
    ...i sądach?

    rozumiem że w sondach :spoko:
    rafbid napisał:

    Nowe akumulatory leżą w magazynie ostatnio jak kupiłem 10.2009 miał w dniu zakupu 1 rok i 4 miesiące, do dziś kręci jak wściekły.

    Chwalisz EXIDE, ganisz sprzedawce, czy proponujesz szczepienia.
    Niech służy jak najdłużej i oby nie zaraził rozrusznika bo jak się wścieknie to ... :D

    Panie Rafbid widać musisz mieć rację i już, więc dalej o mokrych akumulatorach rozruchowych co nie napiszesz masz racje, ja już podziękuje tej dyskusji. Co najmniej czterech dużych producentów dostępnych na naszym rynku twierdzi że tak, a Ty twierdzisz że inaczej.
    Pisz Pan ten doktorat, zbadaj materię, będę Cię cytował.
    ps
    Co prawda Li-Ion, ale proszę, producent baterii pisze że kontrola temperatury że procesor itp... Ładowarka którą tak opisuje i jest dedykowana do jego baterii to co zawiera:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3182104.html
  • #41
    Freddy
    Poziom 43  
    tomus2k napisał:
    Co prawda Li-Ion, ale proszę, producent baterii pisze że kontrola temperatury że procesor itp... Ładowarka którą tak opisuje i jest dedykowana do jego baterii to co zawiera:
    Co prawda krowa, a nie koń, ale też ma cztery łapy :). Porównanie Ci się nie udało, zupełnie inna technologia inne zasady.
    rafbid napisał:
    Wiesz jaki to problem i koszt wymienić akumulator na satelitach i sądach?
    W satelitach i sondach nie ma akumulatorów ołowiowych :P. W sądach, czekasz, aż się rozprawa skończy i już:D.
  • #42
    rafbid
    Poziom 32  
    tomus2k napisał:
    Od tego jest instrukcja obsługi nie gwarancja - sprzedawca nie dał, a to łobuz.
    Po tylu latach nić z niej nie zostało. Specjalnie teraz zdarłem instrukcje z innego akumulatora (nie EXIDE) w dziale ładowanie zewnętrzne ''Używać wyłącznie odpowiednich ładowarek prądu stałego i postępowąć zgodnie z ich instrukcją obsługi'' itd nie ma nic o napięciu ładowania.
    tomus2k napisał:
    Na EU piszą aby używać ładowarki zalecanej przez EXIDE
    Tak a do francuskiego samochodu trzeba lać francuski olej. Do niemieckiego niemiecki, a do polskiego polski ha ha
    tomus2k napisał:
    W przypadku ładowania ładowarką musimy osiągnąć max naładowania i dodatkowo pomóc odbudować się chemicznie akumulatorowi (drugi etap).
    Akumulator ładuje się do napięcia 14,4 V, a żeby doładować do pełna należy kontynuować ładowanie małym prądem ale nie można tego robić za każdym razem, bo to skraca żywotność płyt.
    tomus2k napisał:
    Zauważ że podważasz-rozważasz drugi próg ładowania
    Nie podważam znam nawet trzy progi ładowania ale to dotyczy odsiarczania:

    pierwsza faza – ładowanie stałym prądem I10 (10-godzinnym) – zakończenie fazy i przełączanie regulowane kryterium napięciowym, tj. osiągnięcie napięcia około 2,3 - 2,4 V/ogniwo, zgodnie z doświadczeniem eksploatacyjnym faza ta trwa około 6 - 8 godzin,

    druga faza – ładowanie stałym podwyższonym napięciem – zakończenie fazy i przełączanie regulowane kryterium prądowym, tj. do osiągnięcia prądu około 0,1 do 0.2 I10, zgodnie z doświadczeniem eksploatacyjnym faza ta będzie trwała także około 6 - 8 godzin,

    trzecia faza – ładowanie stałym prądem równym I=0.1 - 0.2 I10 – zakończenie fazy i przełączanie powinno być regulowane kryterium czasowym. Czas wyliczamy tak, aby do baterii wtłoczyć 130 - 180 % procent pojemności dyspozycyjne

    Przykładowo, mamy baterię o pojemności C10=75 Ah (przy Uk=1,8 V/ogniwo, T=20°C), wtedy charakterystyka może być dobrana w następujący sposób:

    pierwsza faza – ładowanie stałym prądem: nastawiamy ograniczenie prądowe do prądu 10-godzinnego czy I10=7,5 A – przełączenie przy osiągnięciu napięcia 2,4 V/ogniwo. W tej fazie do baterii wprowadzimy 6 godz. × 7,5 A=45 Ah,
    druga faza – ładowanie napięciem 2,4 V/ogniwo – przełączenie nastąpi, jeżeli prąd osiągnie 20 % I10, czyli 1,5 A. W tej fazie do baterii wprowadzimy 6 godz. × średnio 1,5 A =9 Ah,
    trzecia faza – ładowanie stałym prądem 1,5 A – przełączenie kryterium czasowym. Wyliczenie czasu: (150 % × 75 Ah – (45 Ah+9 Ah))/1,5 A=39
    tomus2k napisał:
    Sam sprawdź ile będziesz miał na amperomierzu jak z 14.8V przejdziesz do drugiego etapu i dasz twoje 14,2V - czy coś ci nie pasuje ?
    Tak nie pasuje 14,8V jest przy 15 stopniach a 14,2V przy 35 stopniach
    tomus2k napisał:
    Co innego jakby chodziło o baterie akumulatorów wartych np. 100 tys. na statkach, (wtedy procesor kontrola temperatury i napięć co do setnych) ale dla akumulatora rozruchowego w samochodzie nie potrzeba cudów.
    Co innego jak ktoś ma jeden samochód a co innego jak ktoś ma pod opieką np flotę tirów, ja obecnie mam pod opieką 7 sztuk akumulatorów rozruchowych od samochodów po maszyny.
    tomus2k napisał:
    Chwalisz EXIDE
    Nie chwalę konkurencja nie jest gorsza w drugim samochodzie ma 10 letni akumulator a mój Tata 13 letni.
    tomus2k napisał:
    ganisz sprzedawce
    Takie są realia jak by przyszedł mróz z minus 25 stopni to akumulatorów w sklepach nie może zabraknąć
    tomus2k napisał:
    czy proponujesz szczepienia.
    Nie mam sprzętu do pomiaru prądu rozruchowego dlatego takie porównanie.
    tomus2k napisał:
    Panie Rafbid widać musisz mieć rację i już, więc dalej o mokrych akumulatorach rozruchowych co nie napiszesz masz racje, ja już podziękuje tej dyskusji.
    Nie wiem wszystkiego.
    tomus2k napisał:
    Co najmniej czterech dużych producentów dostępnych na naszym rynku twierdzi że tak, a Ty twierdzisz że inaczej.
    Firma GalaxyPower produkująca ładowarki dla NASA też robiła inaczej nisz reszta świata (dotyczy różnych typów, aby nie było czepiania się)
    Freddy napisał:
    W satelitach i sondach nie ma akumulatorów ołowiowych
    Wiem ale badania były prowadzone NASA zna się bardzo dobrze .
  • #43
    Stanbi
    Poziom 8  
    Lukas Uwer napisał:
    robokop napisał:
    Bzdura. Przy sprawnym układzie ładowania i dodatnim bilansie energetycznym nie ma potrzeby uszczęśliwiania akumulatora prostownikiem.
    Dokładnie tak. Każdy typ akumulatora ma powiedziane wyraźnie w jakim stanie należy go przechowywać, przykładowo litowe około 40-60% naładowania.


    Akurat, żeby lepiej się zasiarczał i tracił pojemność; co leży w interesie producentów by był wymieniany co 3 -4 lata.
    Akumulator pomimo sprawnego działania systemu ładującego w samochodzie należy co najmniej dwa razy w roku naładować do pełnego stanu czyli 14,4V. i przy dłuższych postojach lub niekorzystnych warunkach (zimno; ciepło powyżej 30 st) utrzymywać napięcie 12,6-12,7V zapewni to jego dłuższą żywotność.