Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Passat B5 3BG 1.9 TDI AFN - Nie dogrzewający się silnik

Semenedar 06 Mar 2016 17:20 2133 8
  • #1
    Semenedar
    Level 2  
    Witam,
    Oto mój problem... około tygodnia temu pękł mi wąż w układzie chłodzenia, wyciekł płyn chłodzący, auto trafiło do mechanika. Wymieniono uszkodzony wąż a przy okazji na moją prośbę termostat na Wheler-a dedykowanego do mojego auta, czyli do Passata B5 3BG 1.9 TDI 110 KM AFN. Po wymianie wracając do domu odległość około 60 km temperatura wskazywana przez samochód nie przekroczyła około 70 stopni... odczekałem tydzień i będąc ponownie w tej miejscowości poprosiłem o wymianę termostatu na nowy i tak się też stało, kiedy odbierałem samochód temperatura dochodziła do 90 stopni... czyli wszystko ok... niestety wracając dzisiaj do domu (odległość około 60 km) temperatura znowu nie przekroczyła 70 stopni... proszę o pomoc...
  • #2
    lukkii
    Level 16  
    Można było sprawdzić termostat w gorącej wodzie z termometrem. A idzie ciepły płyn odrazu na chłodnicę?
  • #3
    Semenedar
    Level 2  
    Przewody idące do chłodnicy były ciepłe... dziwną rzeczą (dla mnie jako laika w tej kwestii) było to, iż gdy po tej trasie podniosłem maskę i sprawdziłem zbiornik wyrównawczy, okazało się że nie jest gorący.... żeby nie powiedzieć letni, a korek wlewu wydawał się być luźny...
  • #4
    toudi6666
    Level 11  
    odpal auto i zobacz gdzie węze ciepłe.Pewnie padł termostat i obwod zamiast się na zimnym zamknąć jest otwarty
  • #5
    Staszek49
    Level 35  
    Kolego korek powinien być "dobrze" dokręcony, ale bez przesady. Układ chłodzenia odpowietrzony, z włączonym na max. ogrzewaniem.
    Dla informacji podaję, że w moim Golfie IV tdi, w okresie zimowym zegar wskazuje około 65 - 70 stopni a czasem mniej, natomiast w lecie 90. Z uwagi, iż mam dobre ogrzewanie nic nie ruszam, gdyż wolę, by silnik nie przegrzewał się, a ponadto w myśl przysłowia "jak jest dobre, to nie ruszaj".
    Wiem, że narażę się fachowcom, ale mam tak od 4 lat. Zresztą diesla nie jest łatwo dogrzać. Dawniej jak w lecie termostat fiksował, to kierowcy wyrzucali go i było po problemie. Fakt, że były wówczas inne silniki.
  • #6
    Semenedar
    Level 2  
    Tak wiem, że diesla nie jest łatwo dogrzać, od "zawsze" mam diesla... już 20 lat nie miałem "benzyniaka" ale ta sytuacja jest dla mnie nowością, kupując auto zawsze staram się wiedzieć o nim wszystko (o ile można tak powiedzieć" ale ta sytuacja jest dla mnie nowością, być może jestem nadwrażliwy ale mając na względzie to, iż po wymianie (dwukrotnej) termostatu (na Wheler-a) znów mam taką samą sytuację (tzn. 70 stopni C i ani stopnia więcej) zaczynam się zastanawiać... może przyczyna leży gdzie indziej, za każdym razem "wujek Gogle mówi" termostat ... wszystkie fora jakie odwiedzam mówią to samo "termostat", ale... czy aby na pewno. I jaszcze ten fakt, że po przejechaniu 60 km zbiurni wyrównawczy jest "chłodny" to daje mi do myślenia.... zastanawiałem się, może to czujnik temperatury jest uszkodzony, może wskaźnik temperatury w liczniku.... sam nie wiem...
  • #7
    rafal.jaro
    VAG group specialist
    Staszek49 wrote:
    Kolego korek powinien być "dobrze" dokręcony, ale bez przesady. Układ chłodzenia odpowietrzony, z włączonym na max. ogrzewaniem.
    Dla informacji podaję, że w moim Golfie IV tdi, w okresie zimowym zegar wskazuje około 65 - 70 stopni a czasem mniej, natomiast w lecie 90. Z uwagi, iż mam dobre ogrzewanie nic nie ruszam, gdyż wolę, by silnik nie przegrzewał się, a ponadto w myśl przysłowia "jak jest dobre, to nie ruszaj".
    Wiem, że narażę się fachowcom, ale mam tak od 4 lat. Zresztą diesla nie jest łatwo dogrzać. Dawniej jak w lecie termostat fiksował, to kierowcy wyrzucali go i było po problemie. Fakt, że były wówczas inne silniki.



    No jezdzisz kolego od 4 lat ale po pierwsze twój silnik znacznie szybciej się zużywa bo jest niedogrzany. Wytwarza dużo więcej związków toksycznych do atmosfery bo jest niedogrzany i wreszcie pali Ci więcej paliwa niż powinien, bo ciągle większą dawką go dogrzewa. Ale jak mówisz jest dobrze to nie ruszam :)

    Co do przypadku z wątku. Dwie śrubki wyjąć termostat sprawdzić czy siedział tak jak trzeba wsadzić go w wode w garnek zobaczyć temperature otwarcia. O ile nie jest zacięty w pozycji otwartej. Jesli wszysto jest ok. Odpowietrzyć porządnie układ.
  • #8
    lemmak
    Level 21  
    Temperaturę określasz na podstawie wskazań na liczniku - wynika z postów. Zobacz, czy przy tych wskazaniach ciepłe są węże od chłodnicy i jak ciepłe. Sprawdź przy jakiej temperaturze chłodnica robi się ciepła. Nieszczelny termostat (niekoniecznie popsuty ale niepoprawnie zamontowany i ciut przepuszczający) będzie szybko nagrzawał wąż dolotowy do chłodnicy i chłodnicę. Jak możesz to podepnij kompa i zobacz, jaką temperaturę widzi ecu. Przekłamania czujnika temperatury to częsty przypadek. Jak się nie mylę to AFN ma jeden podwójny czujnik - na ecu i na deskę. Obydwa wskazania jednakowe około 70 stopni - to raczej termostat.
  • #9
    blondyn26044
    Level 11  
    Tak jak piszę lemmak, czujniki temperatury w tych samochodach lecą na potęgę. Jeśli układ jest rzeczywiście dobrze odpowietrzony a termostat sprawny i poprawnie zamontowany skontrolował był czujnik temp.
    Nie kojarzę też, żebym kiedykolwiek miał problem z odpowietrzeniem układu chłodniczego w silniku AFN, wystarczyło, że "popyrkał" na ustawionej temp. wewnętrznej na maxa i zawsze było ok