Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Astra G - Szarpanie przy stałej prędkości, mega zagadka

osliczka 07 Mar 2016 02:28 3102 26
  • #1 07 Mar 2016 02:28
    osliczka
    Poziom 14  

    Ludzie pomocy!
    Mam Opla Astrę G r.prod. 2003. Silnik Z18XE.
    Problem jest chyba nietypowy i nie mogę znaleźć odpowiedzi.
    Sam męczyłem go odczytami na komputerze przeszło miesiąc, potem samochód był w trzech polecanych warsztatach i nigdzie nie poradzili sobie z problemem.
    Jedyny błąd który zapisał się w pamięci sterownika po uprzednim jego wyczyszczeniu to wypadanie zapłonu cylinder nr 2, za drugim razem cyl. nr 3.

    Opis zjawiska:
    -Samochód szarpie, ale tylko przy jeździe ze stała prędkością. Efekt jest taki jakby ktoś na przemian naciskał hamulec i dodawał gazu. Uniemożliwia to praktycznie podróżowanie tym autem, utrzymanie jakiejkolwiek stałej prędkości powoduje szarpanie w przód i w tył. Dzieje się tak przy każdej prędkości i niemal w całym zakresie obrotów. Ten sam efekt jest przy próbie użycia tempomatu. Niby samochód utrzymuje zadaną prędkość, jednak efekt szarpania jest taki sam jak przy normalnym sterowaniu gazem. Komputer pokładowy podczas jazdy ze stałą prędkością pokazuje zużycie chwilowe paliwa zmieniające się o prawie 3/4 litra. Wcześniej jadąc ze stałą prędkością po płaskiej powierzchni wskazywał praktycznie tą samą wartość.
    Wystarczy delikatnie dodać gazu, żeby samochód przyspieszał bez szarpania. Puszczenie gazu, czyli hamowanie silnikiem też nie powoduje żadnych szarpnięć. Tak więc jedyna możliwa forma jazdy to naprzemienne przyspieszanie i puszczanie gazu. Słowem nie do użytku. Poniżej jeszcze kilka faktów.

    - Wszystkie czujniki pokazują na komputerze wartości mieszczące się w granicach normy przyjętej dla tego silnika. Analizowałem kilkukrotnie wszystkie dane i nie znalazłem jakichś anomalii. Ten silnik fabrycznie nie jest wyposażony w EGR.

    -Kompresja na wszystkich cylindrach w zakresie 13,8-14,2 Bar, nie ubywa płynu chłodniczego ani oleju.

    - Samochód zapala niemal od ręki bez względu na to czy zimny czy ciepły. Szarpanie występuje niezależnie od temperatury silnika.

    - Samochód nie ma utraty mocy, przyspiesza dość żwawo w całym zakresie obrotów bez szarpnięć i przycięć.

    - W akcie desperacji próbowałem jazdy z odpinaniem kolejno przepływomierza, zaworu odprowadzania par paliwa, czujnika położenia wałków rozrządu, sondy lambda przed katalizatorem. Niestety odpinanie po kolei każdego z czujników nie przynosiło żadnej zmiany. Nadal w takim samym stopniu występowało szarpanie przy jeździe ze stałą prędkością.

    -Wymieniłem świece i cewkę zapłonową na nową i efekt ten sam.
    Przepustnica wymyta dwa razy dosłownie na błysk razem z otworkiem dla odmy.

    -Układ dolotowy szczelny, ciśnienie paliwa w normie ok 4 Bar nie spada nawet przy pełnym gazie.

    Właściwie jedyne co pozostało do zbadania to czujnik położenia wału, ale nie podejrzewam go bo auto fajnie zapala i przyspiesza, podaje prawidłowo odczyt obrotów na komputer. Jest jeszcze elektronicznie sterowana przepustnica, ale nie sądzę, żeby ona była w stanie tak szaleć i samoistnie się uchylać. Ostatnia rzecz to sterownik, ale z tego wiem przynajmniej w oplowskich sterownikach sypią się połączenia płyty głównej z pinami wtyczek wykonane z cieniutkich drucików. Często odlutowują się. Jednak sądzę, że w przypadku takiej usterki samochód nie powinien w ogóle jechać.

    Bardzo proszę o pomoc bo nie wiem co dalej robić. Nie chcę już tracić czasu i niemałych pieniędzy na odwiedzanie kolejnych warsztatów a wymiana po kolei wszystkiego jest bez sensu.

  • #2 07 Mar 2016 06:03
    bobo21
    Poziom 16  

    Tak jeszcze myślę o pedale gazu. Tam masz pewno elektroniczny pedał gazu (silnik z oznaczeniem Z). Z czasem wycierają się ścieżki.

  • #3 07 Mar 2016 07:54
    osliczka
    Poziom 14  

    Na badaniu komp. przy ustalonej pozycji pedału wartość wyrażona w Voltach nie zmienia się więc raczej nie. Poza tym używając tempomatu niejako pomijam chyba pedał gazu.

  • #4 07 Mar 2016 08:36
    ociz
    Moderator Samochody

    W Vectrze B z podobnymi objawami skończyło się na naprawie ECU. Z tym że tam łatwiej było postawić diagnozę bo czasem zgłaszał błąd 100% sprawnej przepustnicy.

  • #5 07 Mar 2016 10:21
    HENIUKO
    Poziom 2  

    Na próbę odkręć ECU od silnika i odsuń najdalej jak się da(nie zapomnij o masie do obudowy). Drgania i temperatura dosłownie "mordują" sterowniki, ciekawe kto wpadł na tak mądry pomysł żeby montować je w takim miejscu.

  • #6 07 Mar 2016 10:32
    osliczka
    Poziom 14  

    Wiedząc o tym, dwa lata temu dorobiłem specjalne amortyzujące gumki podkładane między obudowę sterownika i pod śruby mocujące tak żeby zminimalizować drgania przenoszone przez silnik na sterownik.

    DODATKOWE OBJAWY:
    Po odpaleniu zimnego silnika pojawiło się falowanie obrotów przez jakieś 15-20 sek. i skoki między 1100-1800 obr. min.

  • #7 07 Mar 2016 15:33
    emeryt2
    Poziom 42  

    Sprawdź jeszcze czujnik pedału sprzęgła.
    Miałem podobne objawy , tyle tylko ,że nie w oplu.

  • #8 08 Mar 2016 19:19
    wasylek112233
    Poziom 18  

    jestes pewny ze dolot jest szczelny?? nie ma mozliwosci żeby nie było anomali na czujnikach przy usterce jaką opisujesz.... sprawdzasz te wartosci w zestawieniach czy pojedynczo?

  • #9 08 Mar 2016 19:59
    osliczka
    Poziom 14  

    wasylek112233 napisał:
    jestes pewny ze dolot jest szczelny?? nie ma mozliwosci żeby nie było anomali na czujnikach przy usterce jaką opisujesz.... sprawdzasz te wartosci w zestawieniach czy pojedynczo?


    Dolotu jestem raczej pewien. Opryskałem go sporą ilością samostartu i pozostało to bez wpływu na pracę silnika. Podciśnienie w dolocie podczas pracy na biegu jałowym wynosi 35kPa, przy uszkodzonym dolocie z pewnością byłoby mniejsze.

  • #10 08 Mar 2016 21:35
    CameR

    Moderator Zabezpieczeń Pojazdów

    ociz napisał:
    z podobnymi objawami skończyło się na naprawie ECU

    Potwierdzam tą diagnozę. Otwórz obudowę ECU i pod mikroskopem dokładnie przeglądnij wnętrze.

  • #11 08 Mar 2016 21:36
    sebap
    Poziom 39  

    Zgadza się, to będzie ECU (nie jest tani do tego silnika). Pada nie tyle od drgań co od temperatury panującej w pobliżu silnika.

  • #12 08 Mar 2016 21:41
    7323824
    Poziom 17  

    sprawdz luzy zaworowe.czasem jest tak,że zawory nie są podparte ale luz jest rzędu 5setek i wtedy pojawia się wypadanie zapłonow ,bo podczas pracy wydechowe sie rozgrzewają przez co wydłużają i podpierają popychacze.

  • #13 08 Mar 2016 23:33
    osliczka
    Poziom 14  

    Dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Nie tak dawno temu przyszło mi otwierać niemal identyczny sterownik w poszukiwaniu właśnie przerw na łączeniu pinów wtyczki z ceramiką na której oparta jest płyta. Połączenia są "włoskowate" i zalane żelem. Niestety w tamtym przypadku poległem i oddałem pracę specjaliście wyposażonemu w dobry warsztat pracy.

    Natomiast w tym konkretnym przypadku kompletnie nie zgadzają mi się objawy z postawioną diagnozą przez Was.
    Konkretnie to, że samochód zapala bezproblemowo, wchodzi na obroty i przyspiesza bez zacięć. Dopiero jazda ze stała prędkością powoduje problemy. Jak to logicznie wytłumaczyć?

    Dodano po 51 [sekundy]:

    7323824 napisał:
    sprawdz luzy zaworowe.czasem jest tak,że zawory nie są podparte ale luz jest rzędu 5setek i wtedy pojawia się wypadanie zapłonow ,bo podczas pracy wydechowe sie rozgrzewają przez co wydłużają i podpierają popychacze.


    przecie tam jest hydraulika!!

  • #14 09 Mar 2016 00:39
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Możesz spróbować popukać kluczem w ECU w czasie jazdy - nie mówię to o jeździe 100/godz tylko o ślimaczeniu się na 2 z otwartą maską.
    Spróbuj odłączyć sondę i się przejechać. Kiedyś miałem podobnie w Fabii i też tylko wypadanie zapłonów tyle że tam była sonda szerokopasmowa a tu masz zwykłą.

  • #15 09 Mar 2016 08:26
    ociz
    Moderator Samochody

    Próbowałeś w ogóle na jałowym utrzymywać przez dłuższą chwilę obroty na stałych poziomach.

  • #16 09 Mar 2016 17:03
    osliczka
    Poziom 14  

    Na jalowych chodzi super równo i bez żadnych drgań silnika. Z utrzymaniem obrotów na postoju był kłopot, raz sie wahały a np. teraz stoja sztywno na zadanym poziomie.

  • #17 18 Mar 2016 16:29
    wasylek112233
    Poziom 18  

    podaj parametry pracy podczas usterki-falowania. obciazenie przeplywka pedal zaplon itd...

  • #18 18 Mar 2016 20:09
    osliczka
    Poziom 14  

    Wszystkie kłopoty pozostały, ale efekt niestabilnych obrotów np. przy próbie utrzymania stałych 2 tys. obr./min. na postoju nie występuje czyli zadane obroty się utrzymują. Przedziwne.

  • #19 27 Mar 2016 23:09
    osliczka
    Poziom 14  

    Ostateczne podsumowanie.
    Samochód płynnie przyspiesza, ale nie potrafi utrzymać stałej prędkości jazdy (nawet na tempomacie co wyklucza pedał gazu), zaczyna się szarpanie jakby ktoś na przemian dodawał gazu i hamował.
    Wymieniona cewka, próbne jazdy z odłączonym przepływomierzem, sondą lambda, czujnikiem wałka rozrządu nie przyniosły żadnej zmiany.
    Moim zdaniem pozostaje czujnik wału lub sterownik le tutaj objawy nie pasują kompletnie do uszkodzenia połączeń w sterowniku raczej.
    Ktoś ma jeszcze jakieś pomysły?

  • #20 27 Mar 2016 23:26
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Na jakich świecach teraz jeździsz ? Podaj dokładny symbol.

  • #21 29 Mar 2016 17:06
    osliczka
    Poziom 14  

    świece były wymieniane na różne: GM, BOSCH teraz są NGK BKR5EK.
    Nie widzę żadnej zmiany, skąd tak szczegółowe pytanie o świece?

  • #22 29 Mar 2016 18:28
    rafal.jaro
    Specjalista grupy V.A.G.

    Dlatego że mogą być źle dobrane, wartość cieplna odstęp elektrod. Ale ja bym się nie łudził tylko zaglądał do sterownika.

  • #23 29 Mar 2016 20:13
    andi12
    Poziom 13  

    Proponuję przyjrzeć się pracy drugiej sondy; przy niesprawnym katalizatorze jej wskazania będą dawać takie objawy .

  • #24 29 Mar 2016 23:46
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    osliczka napisał:
    świece były wymieniane na różne: GM, BOSCH teraz są NGK BKR5EK.
    Nie widzę żadnej zmiany, skąd tak szczegółowe pytanie o świece?


    Nie będę tłumaczył bo to trochę zawiła teoria,ale w tych silnikach nie mogą być stosowane świece wielo elektrodowe, tylko jedna elektroda masowa. Kup w sklepie lub serwisie opla oryginalne GM.

  • #25 30 Mar 2016 17:35
    Ateis
    Poziom 13  

    Co do ECU - podkładki sprawdzą się jako izolacja cieplna i trochę mu pomogą. Przed drganiami nie ochronią bo problemem w tych sterownikach nie jest to że drgają - problemem jest to że drgają w innym rytmie niż wiązki do niego podłączone. Tam powstają naprężenia i dlatego " włoski " pękają.

    Zrobiło się już kilkanaście takich w życiu....


    Jeśli to problem ECU ( może być ) to objawy powinny się nasilać / ustępować pod wpływem temperatury. Choć nie jest to w 100 procentach sprawdzająca się zasada.

    Można też w ramach testu poruszać gniazdami w trakcie pracy silnika - może wyskoczą błędy ( tylko z wyczuciem !! )

    A może EGR wariuje ? ...

  • #26 30 Mar 2016 18:36
    kortyleski
    Poziom 40  

    Jeśli rzeczywiście wszystkie czujniki oddają prawidłowe parametry a ECU nie generuje błędów to musi być dobrze. Chyba że jest to usterka mechaniczna której sterownik nie wykryje. Zastanawia mnie to wypadanie zaplonow, skoro jest to ster odetnie paliwo by nie ubić kata. Najprościej to odepnij wszystkie czujniki po za tymi niezbędnymi do życia motoru i na próbę. Jak się poprawi to dopinaj po kolei i patrz który bruzdzi. Łatwiej będzie dojść dlaczego. Stukowemu bym się lepiej przyjrzał...

  • #27 04 Kwi 2016 15:02
    Dawid W
    Poziom 13  

    Miałem podobny przypadek w toledo II z tym ze w ropie ale szarpanie pojawiało się po ,,ustatkowaniu,, się obrotów. Podłącz jakiś program diagnostyczny i zobacz czy ECU ,,widzi,, ile na godzinę jedzie samochód (nie chodzi tu o wskazania licznika) Winne było źle podłączone radio. Też odłączałem przepływkę, czujnik odpowiedzialny za prędkość, jednym słowem to cuda robiłem a ECU nie wiedział tylko ile jedzie....

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME