Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Przekaźniki 10A i sterowanie grzałką

woomaa 07 Mar 2016 09:29 2847 4
    woomaa
    Level 9  
    Chcę sterować grzałką w bojlerze przez system domoticz na RPi 2B. Mam moduł przekaźników 8 kanałowy, który będzie jeszcze sterował innymi pierdołami w domu, niestety grzałka ma 3kW a przekaźnik obsługuje 220V/10A - z tego co udało mi się dowiedzieć, nie powinienem tej grzałki podłączać pod przekaźnik bo za słaby. Jak to rozwiązać inaczej aby nie zrujnować budżetu?

Bo mam też sterowanie grzaniem - sześć grzejników po 2kW podłączonych przez stycznik trójfazowy w tablicy (dostałem taki bardzo tanio więc nie wybrzydzałem) - i tu steruję stycznikiem. Więc napięcie przechodzące przez przekaźnik jest niskie. Ale takie styczniki normalnie są drogie.

Nie jestem elektrykiem ani elektronikiem, co najwyżej hobbystą, więc bardzo proszę o łopatologiczne wyjaśnienie jeśli to możliwe.
    PiotrPitucha
    Level 34  
    Witam
    Dwie wersje:
    1. przekaźnik steruje stycznikiem
    2. triak z optoizolacją
    Obie wersje dobre, ale triak umożliwia bardziej elastyczne sterowanie grzałki typu sterowanie grupowe.
    Pozdrawiam
    janek1815
    Level 38  
    Stycznik jednofazowy to nie jest wielki koszt. Choć jak kolega wyżej wspomniał triak np zobacz BTA41 prąd maksymalny 40A koszt kilka złotych.
  • Helpful post
    Szyszkownik Kilkujadek
    Level 37  
    Do takich zastosowań można śmiało polecić przekaźnik półprzewodnikowy (SSR) z wejściem optoizolowanym oraz z załączaniem w zerze napięcia. Relpol ma takie w ofercie. Można też kupić coś tańszego na popularnym portalu aukcyjnym. Koszt jest niższy, niż przekaźnik mechaniczny. SSR jest już z zaciskami, a do przekaźnika mechanicznego trzeba dokupić podstawkę.
    Są też SSR ze sterowaniem fazowym (coś a'la PWM) i wtedy możesz sterować mocą grzałki.
    woomaa
    Level 9