Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Audi A6 C5 - Wypadające zapłony na LPG

07 Mar 2016 14:52 3795 21
  • Poziom 20  
    Witam

    Pacjent Audi A6 C5 z silnikiem 1.8T AEB
    Podczas jazdy na gazie auto nieraz "czknie"
    Wygląda mi to na wypadające zapłony

    Ciężko ma przyśpieszać.
    Na benzynie brak tych objaw, pracuje ładnie.

    Check się nie świeci. Jest błąd ale to dotyczący sondy lambda. Myślę że nie ma to wpływu na LPG.

    Wg mnie to żywot kończy któraś cewka.

    Jakieś porady? Sugestie?
    Czytałem że da się sprawdzić cewki VCDSem. Wiarygodne to będzie?

    Pozdrawiam
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 21  
    W AEB nie podejrzysz wypadania zapłonów - komp ich nie monitoruje. Chyba w APU jest taka możliwość. Padnięta cewka wyraźnie daje objawy na gazie a prawie w cale na benzynie. Ciężej to wyłapać na benzynie. Da objawy przy szybkim, dość gwałtownym przyspieszeniu na wyższym biegu - tak wynika z moich obserwacji po walce z AEB.
  • Poziom 20  
    Tak jak piszesz. Przy przyspieszaniu na wyższym biegu. Z tego co zdążyłem zauważyć na zimnym jest dobrze (oczywiście na gazie juz przelaczony).

    Tak się zastanawiam czy kupić jakieś używane cewki i zobaczyć czy objawy ustąpią albo się zmienią.
  • Poziom 21  
    Dokładnie tak - na zimnym, nawet na gazie, mniej albo wcale a potem to też losowo nieraz cała seria szarpań a nieraz nie. Kupiłem cewki Delphi w przyzwoitej cenie ale gumowa osłona (typowa guma z Chin) nie wytrzymała i dostała przebicia. Wymiana gum na stare z innych ori cewek pomogła. Ale najpierw wyremontowałem kawałek samochodu i zmęczyłem oczy patrząc w laptopa. Można kupić z allegro komplet używanych oryginalnych - tak kiedyś zrobiłem i jakiś czas pojeździłem.
  • Poziom 20  
    Świece wymienione na NGK PFR6Q.
    Sytuacja trochę się poprawiła ale od czasu do czasu potrafi jeszcze "czknąć"

    Co można powiedzieć o starych świecach?
    Czy dobrze wnioskuje przebicie? Czy to może być wina cewki?

    W komplecie mam jeszcze błąd P0134. Do wymiany sonda. Myślę, że ona na to wpływu nie ma.

    Audi A6 C5 - Wypadające zapłony na LPG Audi A6 C5 - Wypadające zapłony na LPG Audi A6 C5 - Wypadające zapłony na LPG Audi A6 C5 - Wypadające zapłony na LPG
  • Poziom 41  
    Nie pytaj czy to wina cewki bo nikt tego nie wywróży. Podmień na Beru i już.
  • Poziom 20  
    @Józef18
    Ten silnik nie ma przewodów. Są 4 pojedyncze cewki.
    Spadek mocy? Nie zauważyłem.
  • Poziom 20  
    Gaz jest po przeglądzie i regulacji.
    Stag 300, wtryski Hana 2000
  • Poziom 32  
    Cewki możesz sprawdzić za pomocą omomierza - skrajny lewy i skrajny prawy powinien mieć 0,4 - 0,6 Ω.
    Połączenie miedzy masą pojazdu a cewką zapłonową za pomocą omomierza - Masa pojazdu ( może być - akumulatora ) a środkowy pin cewki Musi być zero.
    Napięcie cewki - prawy skrajny a masa
  • Poziom 41  
    Kolego Józef18 co w przypadku gdy cewka będzie miała nieregularne przebicie? Też pokaże prawidłowy opór?
  • Poziom 21  
    Cewki DELPHI już w koszu - padły. TYLKO Beru - te jeszcze (1,5 tyg.) się nie zepsuły. Poszedłem za radą kolegi przemek25l.
  • Poziom 39  
    Jeżeli samochód na benzynie chodzi bez zarzutu (nie wypadają zapłony), a na gazie są problemy, to wg mnie tylko wariat będzie się czepiał układu zapłonowego. Co najwyżej zmniejszyć odstęp między elektrodami na świecach. Wygląd świec świadczy tylko o tym, że mieszanka paliwowa (w tym przypadku gazowo-powietrzna) jest za bogata i przez to momentami może być trudno zapalna i stąd kłopoty z wypadaniem zapłonów. Wypadanie zapłonów nie jest równoznaczne z brakiem iskry, bo do zapłonu nie dochodzi (wypada) jak mieszanka jest totalnie uboga lub bogata jak w tym przypadku.
    kamo502 napisał:
    W komplecie mam jeszcze błąd P0134.

    Tu jest odpowiedź na te problemy (brak aktywności czujnika O2 - sondy lambda).
    Na benzynie może to się nie uwidacznia tak wyraźnie bo mieszanka benzynowo-powietrzna mimo braku aktywności sondy jest jeszcze strawna. Ale widać na gazie już nie.
    kamo502 napisał:
    Gaz jest po przeglądzie i regulacji.

    I tu pytanie jak ta regulacja przy niesprawnej sondzie była robiona?
    Więc zamiast wymieniać pół silnika wg mnie wystarczy wymienić sondę i ponownie sprawdzić ustawienia instalacji gazowej, ale tym razem rzetelnie to potraktować.
  • Specjalista grupy V.A.G.
    JA przychylam się do zdania kolegi gimak.
    Tyle że uważam że mieszanka może być tak uboga na LPG że sonda podaje ok 0V a sterownik uznaje to za brak sygnału z sondy lambda.
    Przy ubogiej mieszance, np. kiedy nie wyrabia reduktor przy gwałtownym wciśnięciu pedału gazu można właśnie odczuć szarpanie silnika.
    Jak już ktoś wspomniał wypadanie zapłonów to brak zapłonu mieszanki czyli prócz iskry może nie być mieszanki w cylindrze lub może ona być na tyle zła że się nie zapala.
    Wypadanie zapłonów ECU sprawdza na podstawie czasu obrotu wału a nie na podstawie tego czy była iskra czy nie.
    Nie zawsze komputer rejestruje wypadanie zapłonu po kilku brakach zapalenia mieszanki.
  • Poziom 39  
    grala1 napisał:
    Przy ubogiej mieszance,

    Sądząc po wyglądzie świec, o ubogiej mieszance lub jej braku, tutaj nie może być raczej mowy.
    U mnie świeca lepiej wygląda w chińskim agregacie z silnikiem dwusuwowym, a w samochodach z zagazowanymi silnikami po 45 kkm lub 60 kkm (przy wymianach), od nowych różnią się tylko lekko zażółconym izolatorem.
  • Poziom 20  
    gimak napisał:
    I tu pytanie jak ta regulacja przy niesprawnej sondzie była robiona?


    Nie wiedziałem, że sonda ma wpływ na gaz. Szkoda że nie zauważył tego gazownik. Warsztat jeden z lepszych, polecany.

    gimak napisał:
    Sądząc po wyglądzie świec, o ubogiej mieszance lub jej braku, tutaj nie może być raczej mowy


    Też uważasz, że mieszanka jest za bogata?

    A co powiedzieć o tej czarnej kresce na świecy? Przebicie?
  • Poziom 39  
    Tak jest to przebicie, masz także uszkodzoną cewkę na tym cylindrze. Co do sądy, należałoby skasować błąd i pojeździć na benzynie z testerem o obserwować wskazania sądy. Druga sprawa jest taka, że niestety często na gazie układy wn zaczynają szwankować, pomimo że na benzynie pracują teoretycznie prawidłowo. Wynika to z faktu, że mieszanka gazowa, nawet o składzie stechiometrycznym, potrzebuje o około 20% wyższego potencjału do wywołania zapłonu, niż benzynowa. O ile na etylinie, izolacja wn i elementy wytrzymują, to na gazie już nie. Dobrą praktyką przy używaniu gazu, jest skrócenie czasu wymiany świec o połowę. Niestety kontrola przerwy, jest bardzo mało miarodajna. Są dwa główne powody uszkodzenia świec, pierwszy to mikropęknięcia izolatora centralnej elektrody, powoduje to przebicie wew. świecy. Niestety są one nie widoczne okiem. Drugi problem, to uszkodzenie opornika wew świecy, co powoduje zjawisko niebezpiecznego wzrostu napięcia pracy, szczególnie w układach typu dis.
    Reasumując, zrobić porządek na benzynie, a potem walczyć z instalacją gazową. Tu masz też kilka elementów gdzie gazownicy często popełniają błędy, zły dobór dysz, złe ciśnienie, nieprawidłowo dobrane wtryskiwacze. Mapa jest sprawą ostatnią, której prawidłowo nie zrobisz, nawet gdy jeden z elementów jest niewłaściwy.
  • Poziom 20  
    Błąd sondy jest nie do usunięcia.

    Jest to problem odczytu czy grzałki?
    Zresztą nie ważne i tak do wymiany.
  • Poziom 39  
    manta napisał:
    Wynika to z faktu, że mieszanka gazowa, nawet o składzie stechiometrycznym, potrzebuje o około 20% wyższego potencjału do wywołania zapłonu, niż benzynowa.

    Przy założeniu tych samych warunków. Jednym z tych warunków jest odstęp między elektrodami świec. Zmniejszając odstęp między elektrodami obniżamy potencjał (napięcie) potrzebny do wywołania zapłonu (przeskoku iskry między elektrodami świecy).
    kamo502 napisał:
    Nie wiedziałem, że sonda ma wpływ na gaz. Szkoda że nie zauważył tego gazownik. Warsztat jeden z lepszych, polecany.

    Tylko w jednym przypadku sonda nie ma żadnego wpływu, tzn przy instalacji I generacji - czyli na tzw śrubę, ale nie przypuszczam, aby taki samochód został sprofanowany taką instalacją.
    W instalacjach sekwencyjnych sonda koryguje czas wtrysku benzyny i przez to ma wpływ na czas wtrysku gazu.
    kamo502 napisał:
    Też uważasz, że mieszanka jest za bogata?

    Są dwie możliwości takich czarnych świec za bogata mieszanka i nie jest wypalana do końca lub silnik bierze i pali olej - w obydwóch przypadkach z niespalonych węglowodorów pozostaje czarny osad (przy oleju gruby). Ponieważ tu są wszystkie czarne świece, więc wg mnie przemawia to raczej za bobatą mieszanką.
    kamo502 napisał:
    A co powiedzieć o tej czarnej kresce na świecy? Przebicie?

    Tak to jest ścieżka bocznikująca przerwę na świecy. W tym przypadku jest to najprawdopodobniej zabrudzone pękniecie ceramicznego izolatora, bo ceramikę trudno jest zarysować.
  • Poziom 20  
    Czy parownik jest zamontowany prawidłowo?
    Prawie w pozycji leżącej.
    Jak z resztą instalacji?

    Audi A6 C5 - Wypadające zapłony na LPG Audi A6 C5 - Wypadające zapłony na LPG Audi A6 C5 - Wypadające zapłony na LPG

    Tak wyglądała nowa świeca zamontowana 3 tygodnie temu.
    Wymiana cewki i na razie jest dobrze.
    Jak oceniacie teraz stan świec. Przejechane ok 500-1000km

    Audi A6 C5 - Wypadające zapłony na LPG Audi A6 C5 - Wypadające zapłony na LPG Audi A6 C5 - Wypadające zapłony na LPG