Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Rozruch agregatu prądotwórczego z użyciem prądnicy i regulacja jej wzbudzenia

szy_mat 09 Mar 2016 11:28 3624 25
  • #1
    szy_mat
    Level 15  
    Witam,

    Proszę o prostą odpowiedź na następujące pytanie. Mam agregat z silnikiem benzynowym dwusuwowym, z tzw. szarpakiem. Moc prądnicy wynosi 2,4kW. Prądnica jest samowzbudną prądnicą prądu zmiennego, bez układu AVR, między gniazdkiem a prądnicą nie ma żadnej elektroniki, tylko bezpiecznik topikowy. I teraz pytanie jest takie, czy mogę rozruszyć agregat podając na prądnicę napięcie zmienne 230V z przetwornicy 12VDC->230VAC? Agregat ma teoretycznie wyjście 12VDC, jednak chyba (nie rozbierałem go aż tak) jest to przez zasilacz, a nie osobną prądnicę DC (co ułatwiłoby sprawę rozruchu) - miał ktoś styczność z tego typu agregatami?



    Jeszcze jest jedna sprawa - czy musi być do tego celu użyta przetwornica o napięciu 230V i mocy aż 2,4kW (gabaryty...)? Myślałem aby użyć przetwornicę 1000W 110V - jeżeli ludzka ręka jednym zamachem odpala silnik to 1000W powinno być aż nadto. I zastanawia mnie też, czy przy generatorze z prądnicą obcowzbudną i układem AVR można stosować taki rozruch odłączając na czas trwania rozruchu ten układ i podając stałe napięcie wzbudzenia?

    Abstrachując od tematu rozruchu, prosiłbym też o informację w jakim zakresie mogę regulować napięcie (STAŁE - za prostownikiem, tak więc proszę nie pisać o częstotliwości) wyjściowe zmieniając wzbudzenie prądnicy oraz obroty silnika w następującym generatorze:

    Model: IMPAX IM2500I
    Prądnica: obcowzbudna, synchroniczna
    Regulacja obrotów: 3800/min - 4200/min
  • Helpful post
    #2
    jharlan
    Level 25  
    szy_mat wrote:
    I teraz pytanie jest takie, czy mogę rozruszyć agregat podając na prądnicę napięcie zmienne 230V z przetwornicy 12VDC->230VAC?

    Każda prądnica może pracować jako silnik.
    szy_mat wrote:
    czy musi być do tego celu użyta przetwornica o napięciu 230V i mocy aż 2,4kW (gabaryty...)? Myślałem aby użyć przetwornicę 1000W 110V - jeżeli ludzka ręka jednym zamachem odpala silnik to 1000W powinno być aż nadto.

    Zapoznaj się z: prąd rozruchowy Ir silnika indukcyjnego
    https://www.google.pl/search?q=pr%C4%85d+rozr...#q=pr%C4%85d+rozruchowy+silnika+jednofazowego
  • #3
    szy_mat
    Level 15  
    To, że każda prądnica może pracować jako silnik to jest pewne. Pytanie jest tylko takie, czy siła napędowa podana na wał ruszy silnikiem spalinowym, bo nie wiem dokładnie czym obraca szarpak. Sprawa z przetwornicą jest nieco innej natury - jak pewnie kolega zauważył piszę o przetwornicy 110V, i chodzi mi o to czy na takim napięciu ten silnik ruszy, bo nie jest mi potrzebna pełna moc silnika 2,4kW do rozruchu silnika spalinowego. Jeżeli chodzi o kwestię prądu rozruchowego, taka prądnica najprawdopodobniej w ogóle nie posiada uzwojenia pomocniczego - jak więc ruszyć takim silnikiem?
  • Helpful post
    #4
    jharlan
    Level 25  
    szy_mat wrote:
    Jeżeli chodzi o kwestię prądu rozruchowego, taka prądnica najprawdopodobniej w ogóle nie posiada uzwojenia pomocniczego - jak więc ruszyć takim silnikiem?

    Tu nie chodzi o uzwojenia pomocnicze.
    Tu chodzi o prąd Ir
    Ir=(3-7)xIn
  • #5
    szy_mat
    Level 15  
    Ale bez uzwojenia pomocniczego silnik nie ruszy, chyba że takowe uzwojenie tam jest, ponoć w niektórych generatorach jest osobne uzwojenie do zasilania AVR, chyba że zastosować jakiś inny sposób rozruchu silnika.
  • Helpful post
    #6
    jharlan
    Level 25  
    szy_mat wrote:
    czy mogę rozruszyć agregat podając na prądnicę napięcie zmienne 230V z przetwornicy 12VDC->230VAC?

    Przyjmijmy że: prądnica jest przystosowana do pracy silnikowej.
    Tak, o ile przetwornica wytrzyma 50-70A, może i 100A w czasie rozruchu :cry:
  • Helpful post
    #7
    Zbigniew 400
    Level 38  
    To nie jest taka zwykła prądnica, zawiera w sobie układ stabilizacji napięcia, trzeba ją rozebrać i sprawdzić.
  • #8
    szy_mat
    Level 15  
    Układ AVR (czyli właściwie układ regulacji wzbudzenia) jest na zewnątrz, a przecież żeby go zasilić musi być jakaś mała prądniczka samowzbudna. Może ktoś też odpowiedzieć jak realizowana jest regulacja obrotów silnika spalinowego? Będę w stanie wpiąć się tam swoim mikrokontrolerem?

    Aby rozwiązać problem zbyt dużego prądu chcę zasilić tą prądnicę napięciem 110V zamiast znamionowym 230V na czas rozruchu, wtedy jej moc powinna być mniejsza (choć jeżeli się nie mylę nie można tego liczyć z rezystancji z Prawa Ohma bo to odbiornik indukcyjny), a przez co i prąd rozruchowy - prawda? Bo przecież moc znamionowa jest podawana dla pracy przy napięciu znamionowym...

    W sprawie drugiego uzwojenia od zasilania modułu AVR - jeżeli ono faktycznie jest tam w środku to wystarczy że wykorzystam je samo do rozruchu (bez "dotykania" głównego uzwojenia), czy muszę wykorzystać obydwa (czyli to od AVR jako pomocnicze)? Sprawę może komplikować fakt, że uzwojenie od AVR jest na napięcie około 100V, nie wiem niestety czy DC czy AC.
  • Helpful post
    #9
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Ja bym zamontował w miejscu szarpaka silnik DC i było by prościej.
  • #10
    szy_mat
    Level 15  
    To też jest dobry pomysł, i chyba tak zrobię, lecz wciąż zostaje kwestia mocy - jakiej mocy musiałby być ten silnik DC dla dwu- albo cztero- suwa benzynowego o mocy 3KM? Wciąż nie otrzymałem także odpowiedzi na pytania:

    - Czy ten silnik w praktyce zmniejszy swój prąd rozruchowy (i moc) gdy zasilę go 110V, czy w ogóle nie ruszy.

    - Jak jest realizowana w takich agregatach regulacja wzbudzenia (zakres napięć) i regulacja obrotów (cyfrowy protokół? PWM? Wartości analogowe?)
  • #11
    jharlan
    Level 25  
    Po co Ci te cuda wianki :?:
    Rozruch agregatu prądotwórczego z użyciem prądnicy i regulacja jej wzbudzenia
    do tej walizki :?:
  • #12
    szy_mat
    Level 15  
    Muszę po prostu regulować napięcie wyjściowe prądnicy (przez wzbudzenie i obroty), a tak jak jest teraz czyli praca cały czas na max i potem obniżanie napięcia po wyprostowaniu PWMem jest rozwiązaniem paliwożernym. Takie uzasadnienie powinno wystarczyć, czekam na odpowiedzi.
  • Helpful post
    #13
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Czegoś nie rozumiem, po co ta regulacja ?
  • #14
    szy_mat
    Level 15  
    Myślę że szkoda czasu na jałową dyskusję, po prostu potrzebuję mieć urządzenie wytwarzające napięcie stałe (dość wysokie, od 120 do 230 powiedzmy, do prądożernych odbiorników) o różnych wartościach, i szukam lepszego rozwiązania niż obecne - grzejący się tranzystor i spalanie doprowadza do szału. Zadałem kilka prostych pytań, może przypomnę:

    - Czy ten silnik w praktyce zmniejszy swój prąd rozruchowy (i moc) gdy zasilę go 110V, czy w ogóle nie ruszy.

    - Jak jest realizowana w takich agregatach regulacja wzbudzenia (zakres napięć) i regulacja obrotów (cyfrowy protokół? PWM? Wartości analogowe?)

    I proszę o prostą odpowiedz na nie.
  • #15
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Wzbudzenie jest regulowane przez żródło odniesienia/rozwiązanie prymitywne/, takie kiedyś widziałem. Nie wiadomo jakie jest u Ciebie. Rozruch poprzez prądnicę uważam za niemożliwy.
    Napiięcie wyjściowe możesz regulować prostownikiem sterowanym na tyrystorach.
    Wszyscy już o nich zapomnieli.
    Najłatwiej zbudować agregat na prądnicy prądu stałego, można z biedą uruchomić nią silnik

    Silnik DC 8,1 kW SIEMENS 1GF3131-0GE41-6HU1-Z
  • #16
    szy_mat
    Level 15  
    Rozwiązanie umożliwiające podawanie napięć już mam, tylko potrzebuję ZAKRES NAPIĘĆ WZBUDZENIA - ponoć dla maksymalnego wzbudzenia jest zwykle koło 80V, tylko nie wiem czy AC czy DC. Wiesz może jeszcze jak wygląda sprawa z regulacją obrotów silnika spalinowego? Wiem tylko tyle że jest to realizowane na drodze elektrycznej.
  • Helpful post
    #17
    ArturAVS
    Moderator of HydePark/Cars
    W Twym agregacie;

    szy_mat wrote:
    Wiem tylko tyle że jest to realizowane na drodze elektrycznej.


    Czy aby napewno?
  • #18
    szy_mat
    Level 15  
    Tak - producent zapewnia o "mikroprocesorowej regulacji obrotów"...
  • Helpful post
    #19
    ArturAVS
    Moderator of HydePark/Cars
    Pokaż przepustnicę.

    szy_mat wrote:
    Prądnica jest samowzbudną prądnicą prądu zmiennego, bez układu AVR


    Nie rozumiem. Po co szukasz układu wzbudzenia?
  • Helpful post
    #20
    DJ ANNUS
    Level 31  
    szy_mat wrote:
    Prądnica: obcowzbudna, synchroniczna
    Regulacja obrotów: 3800/min - 4200/min



    Kolego zdecyduj się raz chcesz elektryczny rozrusznik, potem regulację napięcia wyjściowego DC, a na koniec regulacje obrotów silnika.
  • #21
    szy_mat
    Level 15  
    Wszystkie te trzy rzeczy potrzebuję.
  • Helpful post
    #22
    DJ ANNUS
    Level 31  
    To sobie kup diesla z elektrycznym rozruchem i regulatorem napięcia wbudowanym, a nie jakiś truchło o zgrozo 2 suwowe.
    Przecież od dawna nie ma takich generatorów bo nie dość że się tłucze, to kopci mieszanką i marny moment napędowy sprawia że każde obciążenie wpływa bardzo na prędkość obrotową prądnicy.
  • Helpful post
    #23
    ArturAVS
    Moderator of HydePark/Cars
    szy_mat wrote:
    Prądnica jest samowzbudną prądnicą prądu zmiennego, bez układu AVR,


    To się w końcu zdecyduj, jaka to prądnica.

    szy_mat wrote:
    Prądnica: obcowzbudna, synchroniczna


    Bo producent nabrał wody w usta, i żadnej dokumentacji technicznej nie ma.


    DJ ANNUS wrote:
    To sobie kup diesla z elektrycznym rozruchem i regulatorem napięcia wbudowanym, a nie jakiś truchło o zgrozo 2 suwowe.
    Przecież od dawna nie ma takich generatorów bo nie dość że się tłucze, to kopci mieszanką i marny moment napędowy sprawia że każde obciążenie wpływa bardzo na prędkość obrotową prądnicy.


    I tu się z Kolegą zgadzam.

    Tym bardziej, że zabawka za 500zł nie ma żadnej elektroniki.
  • Helpful post
    #24
    gimak
    Level 40  
    Do autora tematu.
    Na temat dołożenia regulatora AVR tu możesz poczytać jak to zostało zrobione.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1824660.html
    A co do rozruchu, to gdybym ja nad tym główkował, to brałbym pod uwagę jakiś rozrusznik ze skutera i zastosował go zamiast szarpaka (on działa bezpośrednio na wał silnika - nie ma tam żadnej przekładni).
    Przy tym rozruchu kolega się upiera przypuszczam dlatego, że przy zimnym silniku w zimie trzeba się trochę nagimnastykować ciągnąc za sznurek, coś na ten temat wiem, bo też mam agregat dwusuwowy. Ja sobie to ułatwiłem i jak agregat jest zimny odpalam go na gazie z butli turystycznej. Odpala za drugim pociągnięciem. Pierwsze przed załączeniem zapłonu - to zaciągnięcie gazu. Po odpaleniu zakręcam gaz i z głowy.
  • Helpful post
    #25
    Staszek49
    Level 35  
    Albo kolega Szy-mat nie precyzyjnie opisał temat, albo ja nie zrozumiałem. W przypadku dot. agregatu o mocy 2,4 KW, z silnikiem 2T, to albo jest to stary agregat, albo masz silnik 4T. W takich agregatach (bez AVR jak podajesz) zarówno wzbudzenie prądnicy jak i regulacja napięcia zależna jest m.in. od kondensatora (C) a nic nie wspominasz o nim. Agregaty tego typu mają też na wyjściu 12 V napięcia stałego, które służy do ładowania (średnich mocy) akumulatorów samochodowych.
    Odnośnie agregatu IMPAX IM 2500I, to jest agregat inwerterowy, w którym zastosowano mini alternator, podobny do stosowanych w nowoczesnych motocyklach. Moc takiego agregatu zależna jest od "elektroniki" agregatu, w tym również automatyczna regulacja przepustnicą gaźnika (silniczek krokowy). Agregat ten również posiada na wyjściu 12 V napięcia stałego, przewidzianego do ładowania akumulatorów.
    Reasumując - nie wiem jak osiągniesz zamierzone cele. Czekamy na dalsze szczegóły.
  • #26
    szy_mat
    Level 15  
    Silniczek krokowy - dzięki, to jest odpowiedź.