Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Deimic Smart Home
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Skoda Fabia I - Nie działa centralny zamek i elektryczne szyby

osliczka 09 Mar 2016 18:10 6792 23
  • #1 09 Mar 2016 18:10
    osliczka
    Poziom 14  

    Witam, trafiła do mnie Skoda Fabia I z roku 2006.
    Przestał działać centralny zamek i sterowanie elektrycznymi szybami.
    Alarmu jakiegokolwiek brak, otwieranie auta jest tylko kluczykiem bez żadnego pilota.
    Wszystkie bezpieczniki przepatrzone optycznie, a podejrzane sprawdzone omomierzem.
    Pierwsze co sprawdziłem to stan wiązki w gumowym przejściu między słupkiem a drzwiami kierowcy. Tutaj wszystko wygląda perfekcyjnie. VAG po podłaczeniu do "Centralnej elektryki" pokazuje stan, że wszystkie drzwi zamknięte, mimo że drzwi kierowcy są otwarte. Lampka oświetlenia w podsufitce również nie załącza się. Moduł centralny ma oznaczenie 6Q1 937 049 D i kodowanie o wartości 17422. Połączenie przebiega bezproblemowo. Również "Test wyjść" przechodzi sterując oświetleniem w podsufitce, pracą wycieraczek, klaksonem czy oświetleniem włącznika grzania tylnej szyby.
    Próbowałem trzymać kluczyk w zamku w pozycji zamkniętej lub otwartej przez dłużej niż 5 sek. lecz moduł domykania nie zadziałał. Szyby pozostały nieruchome.
    Pytanie do znawców tematu od czego zacząć poszukiwania i co może być uszkodzone. Czy stan wiązki w rynience na podłużnicy pod maską silnika może mieć wpływ na pracę niedziałających urządzeń? Czy przerwa któregokolwiek przewodu w wiązce idącej pod spryskiwaczem może dać efekt nie działających szyb i centralnego zamka?

    Wstępnie obwiniam sam moduł centralnej elektryki i planuję zakupić używany o tym samym oznaczeniu na podmianę, ale wolałbym bardziej się upewnić, ze to on jest winowajcą. Jeszcze jedno. Do drzwi kierowcy idzie wiązka ze słupka w której dwa najgrubsze przewody są koloru brązowego i czerwonego z białym paskiem. Na brązowym jest masa, na czerwon-białym mam 1,5V. Za napięcie na tym przewodzie odpowiada bezpiecznik nr. 58. Podając na niego napięcie zaczyna działać sterowanie szybą w drzwiach kierowcy. na tym jednak koniec.
    Bardzo proszę o POMOC w dalszym poszukiwaniu usterki.

    0 23
  • Deimic Smart Home
  • #2 09 Mar 2016 18:20
    piotrek22101
    Poziom 39  

    Jeżeli idzie do bezpiecznika to musi być na nim 12v . To że po podaniu napięcia idzie szyba to może być zwarcie albo włącznik albo pod tapicerką.
    dodam że naprawiałem kiedyś auto gdzie głupiały szyby wszystkie,dwie godziny
    szukałem,rozkręcałem a tu klient dzwoni
    i pyta się czy może to mieć związek że kawa mu się wylała na drzwi .

    1
  • Deimic Smart Home
  • #3 09 Mar 2016 18:34
    jerrydzwonkow
    Poziom 11  

    1. Na czerwonym z białym paskiem ma być 12v jak przedmówca napisał.(skoro wiązka w gumie cała to rozepnij wtyczkę na słupku może tam nie łączy)
    2. A jak otworzysz drzwi pasażera to światło w środku się zapala? Jeśli tak to centralkę zostaw na razie w spokoju.
    Sprawdź przelotkę w bagażniku może tam kable popękały i robią zwarcie. Ale wtedy miałbyś raczej spalony bezpiecznik od centralnego.

    0
  • #4 09 Mar 2016 18:45
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Centralny z kluczyka pewnie nie działa bo jest uszkodzony styk w zamku kierowcy.
    Szyby masz już rozwiązane.
    Póki sterownik nie będzie widział pozycji siłownika zamka to centralny działać nie będzie.

    1
  • #5 09 Mar 2016 18:49
    piotrek22101
    Poziom 39  

    Co do lampki to się nie załącza a według komputera ma zamknięte drzwi nawet jak są otwarte. Zajrzeć pod tapicerkę.

    0
  • #6 09 Mar 2016 19:30
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.
  • #7 09 Mar 2016 19:42
    osliczka
    Poziom 14  

    jerrydzwonkow napisał:
    1. Na czerwonym z białym paskiem ma być 12v jak przedmówca napisał.(skoro wiązka w gumie cała to rozepnij wtyczkę na słupku może tam nie łączy)
    2. A jak otworzysz drzwi pasażera to światło w środku się zapala? Jeśli tak to centralkę zostaw na razie w spokoju.
    Sprawdź przelotkę w bagażniku może tam kable popękały i robią zwarcie. Ale wtedy miałbyś raczej spalony bezpiecznik od centralnego.


    Rozpinałem wtyczkę w słupku przy drzwiach kierowcy i jest w świetnym stanie. Napięcie podawałem na czerwono-biały przewód na wyjściu z puszki bezpieczników, więc przejście tym przewodem przez słupek jest w 100% drożne. Pozostałe drzwi niestety nie otwierają się tzn. zamki wpadły zapewne w "safe mode" i zaryglowały się na amen. Nie wspominałem o tym żeby dodatkowo nie komplikować pierwszego opisu, więc weryfikacja tego czy zapali się lampka w podsufitce po otwarciu pozostałych drzwi na razie jest niemożliwa. Spojrzę w tą przelotkę w bagażniku, ale raczej mało prawdopodobne bo jak wspomniałeś leciałby w pierwszej kolejności bezpiecznik.

    Dodano po 1 [minuty]:

    piotrek22101 napisał:
    Jeżeli idzie do bezpiecznika to musi być na nim 12v . To że po podaniu napięcia idzie szyba to może być zwarcie albo włącznik albo pod tapicerką.
    dodam że naprawiałem kiedyś auto gdzie głupiały szyby wszystkie,dwie godziny
    szukałem,rozkręcałem a tu klient dzwoni
    i pyta się czy może to mieć związek że kawa mu się wylała na drzwi .


    Co masz na myśli pisząc "zwarcie"? Jak pisałem brązowym grubym przewodem do drzwi kierowcy idzie masa. Jeśli na czerwono-biały podam napięcie wówczas zaczyna działać tylko sterowanie szybą drzwi kierowcy.

    Dodano po 3 [minuty]:

    grala1 napisał:
    Za to jak i za sterowanie centralnego zamka odpowiada zamek więc trzeba go wyjąc i sprawdzić czy działa.


    Pytanie czy status zamknięte w VAG oznacza stan drzwi czy rygli w drzwiach?
    Moim zdaniem odnosi się to raczej do drzwi.
    Tak czy inaczej skoro figurują jako zamknięte to powinien działać przycisk ryglowania/odryglowywania umieszczony na tapicerce w drzwiach kierowcy.

    0
  • #8 09 Mar 2016 19:42
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Mistrzu, masz centralny tylko z kluczyka więc jego sterowanie jest uzależnione od tylko od zamka kierowcy. Zostaw klapę w spokoju na tą chwilę.
    Gdybyś miał zaryglowane drzwi to za cholerę ich byś nie otworzył.
    Problem jest w tym że sterownik widzi cały cza zamknięte drzwi i z tego powodu nie działa centralny bo nie widzi sygnału z zamka kierowcy że chcesz otworzyć auto.
    W zamku kierowcy masz krańcówki w zamku które służą od sterowania zamkiem i osobny styk od lampki w kabinie.

    0
  • #9 09 Mar 2016 19:47
    osliczka
    Poziom 14  

    grala1 napisał:
    Centralny z kluczyka pewnie nie działa bo jest uszkodzony styk w zamku kierowcy.
    Szyby masz już rozwiązane.
    Póki sterownik nie będzie widział pozycji siłownika zamka to centralny działać nie będzie.


    W jaki sposób szyby mam rozwiązane? Napisałem tylko, że podawałem na szybko napięcie na czerwono-biały przewód idący do drzwi kierowcy i ruszyło sterowania ale tylko szybą kierowcy. Poza tym jak uruchomić drugą szybę i znaleźć przyczynę awarii. Moim zdaniem napięcie na czerwono-białym przewodzie powinno być stałe lub przynajmniej po stacyjce.

    Dodano po 2 [minuty]:

    grala1 napisał:
    Mistrzu, masz centralny tylko z kluczyka więc jego sterowanie jest uzależnione od tylko od zamka kierowcy. Zostaw klapę w spokoju na tą chwilę.
    Gdybyś miał zaryglowane drzwi to za cholerę ich byś nie otworzył.
    Problem jest w tym że sterownik widzi cały cza zamknięte drzwi i z tego powodu nie działa centralny bo nie widzi sygnału z zamka kierowcy że chcesz otworzyć auto.
    W zamku kierowcy masz krańcówki w zamku które służą od sterowania zamkiem i osobny styk od lampki w kabinie.


    OK pójdę tym tropem, jednak pozostaje pytanie...
    Dlaczego równocześnie padło sterowanie szybami i czy na przewodzie czerwono-białym idącym do drzwi kierowcy powinno być na stałe napięcie?

    0
  • #10 09 Mar 2016 19:53
    piotrek22101
    Poziom 39  

    Czerwonobiały w skodzie to plus. Sam Pan pisał że jest na nim 1.5v
    i że zasila go bezpiecznik. Nie widziałem jeszcze
    auta gdzie z bezpiecznika wychodzi 1.5v. Raczej to do sprawdzenia.

    0
  • #11 09 Mar 2016 20:06
    osliczka
    Poziom 14  

    No właśnie to mnie zdziwiło, że nie ma tam normalnego napięcia tylko właśnie takie niskie. Przewód czerwono-biały idzie od bezpiecznika nr 58 przez przelotkę w drzwiach i pewnie zasila moduł sterowania w drzwiach kierowcy. Druga noga bezpiecznika nr 58 zasilana jest przewodem czerwonym który "ginie" w grubej wiązce idącej w kierunku grodzi. Czy wiadomo ze schematu gdzie biegnie czerwony przewód podający napięcie na bezpiecznik nr 58 i co dalej radzicie sprawdzać?

    0
  • #12 09 Mar 2016 20:11
    piotrek22101
    Poziom 39  

    Ten z drugiej nogi prawdopodobnie łączy się jeszcze
    z paroma takimi i wchodzjh na większy bezpiecznik pod maską. Można sprawdzić który go zasila

    0
  • #13 09 Mar 2016 20:14
    osliczka
    Poziom 14  

    Byłbym bardzo wdzięczny gdyby ktoś pomógł ustalić co dzieje się z przewodem zasilającym w napięcie bezpiecznik nr 58 w kabinie odpowiadający za pracę szyb, a przynajmniej szyby w drzwiach kierowcy. Naturalnie rodzi się też pytanie o szybę pasażera, która nie działa.

    0
  • #14 09 Mar 2016 20:17
    piotrek22101
    Poziom 39  

    W skodzie za każdą szybę odpowiada inny bezpiecznik. 46.53.58.66.

    0
  • #15 09 Mar 2016 20:43
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Tak jak kolega napisał wyżej - każda szyba ma swój bezpiecznik.
    Na akumulatorze masz bezpieczniki - takie blaszki przykręcone nakrętkami M6.
    Bezpiecznik drugi od lewej, tez z tych blaszek (z prawej są zwykłe bezpieczniki) to bezpiecznik F163 - 110A.
    Z tego bezpiecznika wychodzi czarny przewód 16mm2 i idzie pod dekę rozdzielczą. Tam masz taką skrzynkę zaciskową do której przykręcone s grube przewody za pomocą nakrętek M6.
    Z drugiego zacisku wychodzi przewód czerwony 10mm2 który po drodze zmienia swój przekrój aż w końcu trafia do skrzynki bezpiecznikowej na te bezpieczniki.
    Skoda Fabia I - Nie działa centralny zamek i elektryczne szyby Skoda Fabia I - Nie działa centralny zamek i elektryczne szyby

    0
  • #16 09 Mar 2016 20:50
    piotrek22101
    Poziom 39  

    Gdzieś na tych rozgałęzieniach gubi napięcie.

    0
  • #17 09 Mar 2016 22:55
    osliczka
    Poziom 14  

    grala1 napisał:
    Tak jak kolega napisał wyżej - każda szyba ma swój bezpiecznik.
    Na akumulatorze masz bezpieczniki - takie blaszki przykręcone nakrętkami M6.
    Bezpiecznik drugi od lewej, tez z tych blaszek (z prawej są zwykłe bezpieczniki) to bezpiecznik F163 - 110A.
    Z tego bezpiecznika wychodzi czarny przewód 16mm2 i idzie pod dekę rozdzielczą. Tam masz taką skrzynkę zaciskową do której przykręcone s grube przewody za pomocą nakrętek M6.
    Z drugiego zacisku wychodzi przewód czerwony 10mm2 który po drodze zmienia swój przekrój aż w końcu trafia do skrzynki bezpiecznikowej na te bezpieczniki.


    Dziękuję bardzo za nieocenioną pomoc. Bezpieczniki "blaszkowe" oczywiście sprawdzone. Czarny gruby przewód widziałem, że biegnie właśnie w korytku idącym do kabiny. Leżąc z głową pod kierownicą widziałem wspomnianą pod deską rozdzielczą skrzynkę zaciskową przymocowaną nad mocowaniem pedałów. Trochę przeraził mnie fakt szukania na tym odcinku bo trochę tam ciasno i cała masa przewodów zwinięta jest w oplocie i upchana w jednym peszlu. Z doświadczenia możecie określić jak w Fabii są realizowane tego typu rozdzielenia? Czy to będzie klasyczny zaciśnięty kapturek aluminiowy z naciągniętą przezroczystą koszulką termokurczliwą?
    Czy do szyby pasażera, również idzie oddzielny przewód z napięciem z tej skrzynki rozdzielczej? Dla szyby pasażera to powinien być bezpiecznik nr 46. Czy jest tak, że zasilanie powinno stale trafiać na drzwi grubszymi przewodami (brązowy i czerwono-biały), a cała reszta to tylko sterowanie centralnym zamkiem, szybami i chyba CAN (para skręconych przewodów).
    Jeśli uda mi się cokolwiek ustalić i poczynić postępy dam znać. Natomiast to jest sprawa szyb, pozostaje w dalszym ciągu sprawa centralnego zamka. Jaki związek może mieć z szybami? Jaki udział ma w tym wszystkim moduł centralnej elektroniki? Zasadnicze pytanie, czy uszkodzenie kasety zamka wraz z krańcówkami znajdującymi się w zamku może spowodować sytuacje w której zamki pozostałych drzwi przejdą w tryb "safe lock" i nie będzie możliwe ich otworzenie w żaden sposób?

    0
  • #18 09 Mar 2016 23:05
    piotrek22101
    Poziom 39  

    Trzeba znaleźć gdzhje ginie te 12v to może i reszta się naprawi. Zazwyczaj takie rozgałęzienie jest tak samo w każdym aucie. Grubszy łączy się z cieńszymi .
    Pytanie mam. Czy na tych czterech bezpiecznikach jest 1.5volta? Jeśli tak to łatwiej będzie zacząć od skrzynki w kabinie bo może tam wchodzi jeden grubszy i bezpieczniki go dzielą.

    0
  • #19 09 Mar 2016 23:08
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Przewód z tj skrzynki rozdzielczej idzie do skrzynki bezpiecznikowej z boku deski, tam trafia na te bezpieczniki: 46,53,58,66 i z nich idzie do każdych drzwi.
    Sprawdź czy na tych bezpiecznikach masz wszędzie 1.5V - jeżeli tak to problem jest przed bezpiecznikami a skrzynką rozdziałową.
    Tak, kaseta zamka może właśnie powodować ten problem - póki sterownik widzi że zamek kierowcy jest zamknięty to nie puści reszty drzwi.

    1
  • #20 10 Mar 2016 06:16
    piotrek22101
    Poziom 39  

    Mierzyć na nim gdzie będzie 1.5v a gdzie
    zmieni się na 12v

    0
  • #21 10 Mar 2016 07:26
    osliczka
    Poziom 14  

    a co ze centralnym zamkiem, wymienić najpierw kasetę z nowymi stycznikami czy szukać przyczyny bardziej w module centralnej elektryki?

    0
  • #22 10 Mar 2016 07:41
    piotrek22101
    Poziom 39  

    Może jak na tym przewodzie będzie napięcie to i tamta usterka się znajdzie.

    0
  • #23 10 Mar 2016 07:49
    osliczka
    Poziom 14  

    Z tego co pamiętam do bezpiecznika 58 i 46 przychodzą dwa czerwone przewody. Na bezp. nr 58 miałem 1,5V, a na nr 46 - 12V, a mimo to szyba pasażera nie działała. Tak więc zastanawiam się czy czasem nie uszkodził się centralny moduł który steruje chyba pracą szyb.

    0
  • #24 10 Mar 2016 07:54
    piotrek22101
    Poziom 39  

    Może tak być. Ale na początek odpnij włączniki w drzwiach kierowcy i znajdż
    gdzie znika na tym czerwonobiałym.
    potem można szukać dalej. Może oprócz tego jest inny uszkodzony.

    1