Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skoda Fabia I - Nie działa centralny zamek i elektryczne szyby

osliczka 09 Mar 2016 18:10 17547 24
  • #1
    osliczka
    Level 14  
    Witam, trafiła do mnie Skoda Fabia I z roku 2006.
    Przestał działać centralny zamek i sterowanie elektrycznymi szybami.
    Alarmu jakiegokolwiek brak, otwieranie auta jest tylko kluczykiem bez żadnego pilota.
    Wszystkie bezpieczniki przepatrzone optycznie, a podejrzane sprawdzone omomierzem.
    Pierwsze co sprawdziłem to stan wiązki w gumowym przejściu między słupkiem a drzwiami kierowcy. Tutaj wszystko wygląda perfekcyjnie. VAG po podłaczeniu do "Centralnej elektryki" pokazuje stan, że wszystkie drzwi zamknięte, mimo że drzwi kierowcy są otwarte. Lampka oświetlenia w podsufitce również nie załącza się. Moduł centralny ma oznaczenie 6Q1 937 049 D i kodowanie o wartości 17422. Połączenie przebiega bezproblemowo. Również "Test wyjść" przechodzi sterując oświetleniem w podsufitce, pracą wycieraczek, klaksonem czy oświetleniem włącznika grzania tylnej szyby.
    Próbowałem trzymać kluczyk w zamku w pozycji zamkniętej lub otwartej przez dłużej niż 5 sek. lecz moduł domykania nie zadziałał. Szyby pozostały nieruchome.
    Pytanie do znawców tematu od czego zacząć poszukiwania i co może być uszkodzone. Czy stan wiązki w rynience na podłużnicy pod maską silnika może mieć wpływ na pracę niedziałających urządzeń? Czy przerwa któregokolwiek przewodu w wiązce idącej pod spryskiwaczem może dać efekt nie działających szyb i centralnego zamka?

    Wstępnie obwiniam sam moduł centralnej elektryki i planuję zakupić używany o tym samym oznaczeniu na podmianę, ale wolałbym bardziej się upewnić, ze to on jest winowajcą. Jeszcze jedno. Do drzwi kierowcy idzie wiązka ze słupka w której dwa najgrubsze przewody są koloru brązowego i czerwonego z białym paskiem. Na brązowym jest masa, na czerwon-białym mam 1,5V. Za napięcie na tym przewodzie odpowiada bezpiecznik nr. 58. Podając na niego napięcie zaczyna działać sterowanie szybą w drzwiach kierowcy. na tym jednak koniec.
    Bardzo proszę o POMOC w dalszym poszukiwaniu usterki.
  • #2
    piotrek22101
    Level 39  
    Jeżeli idzie do bezpiecznika to musi być na nim 12v . To że po podaniu napięcia idzie szyba to może być zwarcie albo włącznik albo pod tapicerką.
    dodam że naprawiałem kiedyś auto gdzie głupiały szyby wszystkie,dwie godziny
    szukałem,rozkręcałem a tu klient dzwoni
    i pyta się czy może to mieć związek że kawa mu się wylała na drzwi .
  • #3
    jerrydzwonkow
    Level 11  
    1. Na czerwonym z białym paskiem ma być 12v jak przedmówca napisał.(skoro wiązka w gumie cała to rozepnij wtyczkę na słupku może tam nie łączy)
    2. A jak otworzysz drzwi pasażera to światło w środku się zapala? Jeśli tak to centralkę zostaw na razie w spokoju.
    Sprawdź przelotkę w bagażniku może tam kable popękały i robią zwarcie. Ale wtedy miałbyś raczej spalony bezpiecznik od centralnego.
  • #4
    grala1
    VAG group specialist
    Centralny z kluczyka pewnie nie działa bo jest uszkodzony styk w zamku kierowcy.
    Szyby masz już rozwiązane.
    Póki sterownik nie będzie widział pozycji siłownika zamka to centralny działać nie będzie.
  • #5
    piotrek22101
    Level 39  
    Co do lampki to się nie załącza a według komputera ma zamknięte drzwi nawet jak są otwarte. Zajrzeć pod tapicerkę.
  • #7
    osliczka
    Level 14  
    jerrydzwonkow wrote:
    1. Na czerwonym z białym paskiem ma być 12v jak przedmówca napisał.(skoro wiązka w gumie cała to rozepnij wtyczkę na słupku może tam nie łączy)
    2. A jak otworzysz drzwi pasażera to światło w środku się zapala? Jeśli tak to centralkę zostaw na razie w spokoju.
    Sprawdź przelotkę w bagażniku może tam kable popękały i robią zwarcie. Ale wtedy miałbyś raczej spalony bezpiecznik od centralnego.


    Rozpinałem wtyczkę w słupku przy drzwiach kierowcy i jest w świetnym stanie. Napięcie podawałem na czerwono-biały przewód na wyjściu z puszki bezpieczników, więc przejście tym przewodem przez słupek jest w 100% drożne. Pozostałe drzwi niestety nie otwierają się tzn. zamki wpadły zapewne w "safe mode" i zaryglowały się na amen. Nie wspominałem o tym żeby dodatkowo nie komplikować pierwszego opisu, więc weryfikacja tego czy zapali się lampka w podsufitce po otwarciu pozostałych drzwi na razie jest niemożliwa. Spojrzę w tą przelotkę w bagażniku, ale raczej mało prawdopodobne bo jak wspomniałeś leciałby w pierwszej kolejności bezpiecznik.

    Dodano po 1 [minuty]:

    piotrek22101 wrote:
    Jeżeli idzie do bezpiecznika to musi być na nim 12v . To że po podaniu napięcia idzie szyba to może być zwarcie albo włącznik albo pod tapicerką.
    dodam że naprawiałem kiedyś auto gdzie głupiały szyby wszystkie,dwie godziny
    szukałem,rozkręcałem a tu klient dzwoni
    i pyta się czy może to mieć związek że kawa mu się wylała na drzwi .


    Co masz na myśli pisząc "zwarcie"? Jak pisałem brązowym grubym przewodem do drzwi kierowcy idzie masa. Jeśli na czerwono-biały podam napięcie wówczas zaczyna działać tylko sterowanie szybą drzwi kierowcy.

    Dodano po 3 [minuty]:

    grala1 wrote:
    Za to jak i za sterowanie centralnego zamka odpowiada zamek więc trzeba go wyjąc i sprawdzić czy działa.


    Pytanie czy status zamknięte w VAG oznacza stan drzwi czy rygli w drzwiach?
    Moim zdaniem odnosi się to raczej do drzwi.
    Tak czy inaczej skoro figurują jako zamknięte to powinien działać przycisk ryglowania/odryglowywania umieszczony na tapicerce w drzwiach kierowcy.
  • #8
    grala1
    VAG group specialist
    Mistrzu, masz centralny tylko z kluczyka więc jego sterowanie jest uzależnione od tylko od zamka kierowcy. Zostaw klapę w spokoju na tą chwilę.
    Gdybyś miał zaryglowane drzwi to za cholerę ich byś nie otworzył.
    Problem jest w tym że sterownik widzi cały cza zamknięte drzwi i z tego powodu nie działa centralny bo nie widzi sygnału z zamka kierowcy że chcesz otworzyć auto.
    W zamku kierowcy masz krańcówki w zamku które służą od sterowania zamkiem i osobny styk od lampki w kabinie.
  • #9
    osliczka
    Level 14  
    grala1 wrote:
    Centralny z kluczyka pewnie nie działa bo jest uszkodzony styk w zamku kierowcy.
    Szyby masz już rozwiązane.
    Póki sterownik nie będzie widział pozycji siłownika zamka to centralny działać nie będzie.


    W jaki sposób szyby mam rozwiązane? Napisałem tylko, że podawałem na szybko napięcie na czerwono-biały przewód idący do drzwi kierowcy i ruszyło sterowania ale tylko szybą kierowcy. Poza tym jak uruchomić drugą szybę i znaleźć przyczynę awarii. Moim zdaniem napięcie na czerwono-białym przewodzie powinno być stałe lub przynajmniej po stacyjce.

    Dodano po 2 [minuty]:

    grala1 wrote:
    Mistrzu, masz centralny tylko z kluczyka więc jego sterowanie jest uzależnione od tylko od zamka kierowcy. Zostaw klapę w spokoju na tą chwilę.
    Gdybyś miał zaryglowane drzwi to za cholerę ich byś nie otworzył.
    Problem jest w tym że sterownik widzi cały cza zamknięte drzwi i z tego powodu nie działa centralny bo nie widzi sygnału z zamka kierowcy że chcesz otworzyć auto.
    W zamku kierowcy masz krańcówki w zamku które służą od sterowania zamkiem i osobny styk od lampki w kabinie.


    OK pójdę tym tropem, jednak pozostaje pytanie...
    Dlaczego równocześnie padło sterowanie szybami i czy na przewodzie czerwono-białym idącym do drzwi kierowcy powinno być na stałe napięcie?
  • #10
    piotrek22101
    Level 39  
    Czerwonobiały w skodzie to plus. Sam Pan pisał że jest na nim 1.5v
    i że zasila go bezpiecznik. Nie widziałem jeszcze
    auta gdzie z bezpiecznika wychodzi 1.5v. Raczej to do sprawdzenia.
  • #11
    osliczka
    Level 14  
    No właśnie to mnie zdziwiło, że nie ma tam normalnego napięcia tylko właśnie takie niskie. Przewód czerwono-biały idzie od bezpiecznika nr 58 przez przelotkę w drzwiach i pewnie zasila moduł sterowania w drzwiach kierowcy. Druga noga bezpiecznika nr 58 zasilana jest przewodem czerwonym który "ginie" w grubej wiązce idącej w kierunku grodzi. Czy wiadomo ze schematu gdzie biegnie czerwony przewód podający napięcie na bezpiecznik nr 58 i co dalej radzicie sprawdzać?
  • #12
    piotrek22101
    Level 39  
    Ten z drugiej nogi prawdopodobnie łączy się jeszcze
    z paroma takimi i wchodzjh na większy bezpiecznik pod maską. Można sprawdzić który go zasila
  • #13
    osliczka
    Level 14  
    Byłbym bardzo wdzięczny gdyby ktoś pomógł ustalić co dzieje się z przewodem zasilającym w napięcie bezpiecznik nr 58 w kabinie odpowiadający za pracę szyb, a przynajmniej szyby w drzwiach kierowcy. Naturalnie rodzi się też pytanie o szybę pasażera, która nie działa.
  • #14
    piotrek22101
    Level 39  
    W skodzie za każdą szybę odpowiada inny bezpiecznik. 46.53.58.66.
  • #15
    grala1
    VAG group specialist
    Tak jak kolega napisał wyżej - każda szyba ma swój bezpiecznik.
    Na akumulatorze masz bezpieczniki - takie blaszki przykręcone nakrętkami M6.
    Bezpiecznik drugi od lewej, tez z tych blaszek (z prawej są zwykłe bezpieczniki) to bezpiecznik F163 - 110A.
    Z tego bezpiecznika wychodzi czarny przewód 16mm2 i idzie pod dekę rozdzielczą. Tam masz taką skrzynkę zaciskową do której przykręcone s grube przewody za pomocą nakrętek M6.
    Z drugiego zacisku wychodzi przewód czerwony 10mm2 który po drodze zmienia swój przekrój aż w końcu trafia do skrzynki bezpiecznikowej na te bezpieczniki.
    Skoda Fabia I - Nie działa centralny zamek i elektryczne szyby Skoda Fabia I - Nie działa centralny zamek i elektryczne szyby
  • #16
    piotrek22101
    Level 39  
    Gdzieś na tych rozgałęzieniach gubi napięcie.
  • #17
    osliczka
    Level 14  
    grala1 wrote:
    Tak jak kolega napisał wyżej - każda szyba ma swój bezpiecznik.
    Na akumulatorze masz bezpieczniki - takie blaszki przykręcone nakrętkami M6.
    Bezpiecznik drugi od lewej, tez z tych blaszek (z prawej są zwykłe bezpieczniki) to bezpiecznik F163 - 110A.
    Z tego bezpiecznika wychodzi czarny przewód 16mm2 i idzie pod dekę rozdzielczą. Tam masz taką skrzynkę zaciskową do której przykręcone s grube przewody za pomocą nakrętek M6.
    Z drugiego zacisku wychodzi przewód czerwony 10mm2 który po drodze zmienia swój przekrój aż w końcu trafia do skrzynki bezpiecznikowej na te bezpieczniki.


    Dziękuję bardzo za nieocenioną pomoc. Bezpieczniki "blaszkowe" oczywiście sprawdzone. Czarny gruby przewód widziałem, że biegnie właśnie w korytku idącym do kabiny. Leżąc z głową pod kierownicą widziałem wspomnianą pod deską rozdzielczą skrzynkę zaciskową przymocowaną nad mocowaniem pedałów. Trochę przeraził mnie fakt szukania na tym odcinku bo trochę tam ciasno i cała masa przewodów zwinięta jest w oplocie i upchana w jednym peszlu. Z doświadczenia możecie określić jak w Fabii są realizowane tego typu rozdzielenia? Czy to będzie klasyczny zaciśnięty kapturek aluminiowy z naciągniętą przezroczystą koszulką termokurczliwą?
    Czy do szyby pasażera, również idzie oddzielny przewód z napięciem z tej skrzynki rozdzielczej? Dla szyby pasażera to powinien być bezpiecznik nr 46. Czy jest tak, że zasilanie powinno stale trafiać na drzwi grubszymi przewodami (brązowy i czerwono-biały), a cała reszta to tylko sterowanie centralnym zamkiem, szybami i chyba CAN (para skręconych przewodów).
    Jeśli uda mi się cokolwiek ustalić i poczynić postępy dam znać. Natomiast to jest sprawa szyb, pozostaje w dalszym ciągu sprawa centralnego zamka. Jaki związek może mieć z szybami? Jaki udział ma w tym wszystkim moduł centralnej elektroniki? Zasadnicze pytanie, czy uszkodzenie kasety zamka wraz z krańcówkami znajdującymi się w zamku może spowodować sytuacje w której zamki pozostałych drzwi przejdą w tryb "safe lock" i nie będzie możliwe ich otworzenie w żaden sposób?
  • #18
    piotrek22101
    Level 39  
    Trzeba znaleźć gdzhje ginie te 12v to może i reszta się naprawi. Zazwyczaj takie rozgałęzienie jest tak samo w każdym aucie. Grubszy łączy się z cieńszymi .
    Pytanie mam. Czy na tych czterech bezpiecznikach jest 1.5volta? Jeśli tak to łatwiej będzie zacząć od skrzynki w kabinie bo może tam wchodzi jeden grubszy i bezpieczniki go dzielą.
  • #19
    grala1
    VAG group specialist
    Przewód z tj skrzynki rozdzielczej idzie do skrzynki bezpiecznikowej z boku deski, tam trafia na te bezpieczniki: 46,53,58,66 i z nich idzie do każdych drzwi.
    Sprawdź czy na tych bezpiecznikach masz wszędzie 1.5V - jeżeli tak to problem jest przed bezpiecznikami a skrzynką rozdziałową.
    Tak, kaseta zamka może właśnie powodować ten problem - póki sterownik widzi że zamek kierowcy jest zamknięty to nie puści reszty drzwi.
  • #20
    piotrek22101
    Level 39  
    Mierzyć na nim gdzie będzie 1.5v a gdzie
    zmieni się na 12v
  • #21
    osliczka
    Level 14  
    a co ze centralnym zamkiem, wymienić najpierw kasetę z nowymi stycznikami czy szukać przyczyny bardziej w module centralnej elektryki?
  • #22
    piotrek22101
    Level 39  
    Może jak na tym przewodzie będzie napięcie to i tamta usterka się znajdzie.
  • #23
    osliczka
    Level 14  
    Z tego co pamiętam do bezpiecznika 58 i 46 przychodzą dwa czerwone przewody. Na bezp. nr 58 miałem 1,5V, a na nr 46 - 12V, a mimo to szyba pasażera nie działała. Tak więc zastanawiam się czy czasem nie uszkodził się centralny moduł który steruje chyba pracą szyb.
  • #24
    piotrek22101
    Level 39  
    Może tak być. Ale na początek odpnij włączniki w drzwiach kierowcy i znajdż
    gdzie znika na tym czerwonobiałym.
    potem można szukać dalej. Może oprócz tego jest inny uszkodzony.
  • #25
    Pioter.K
    Level 13  
    Dzień dobry
    Koledzy czy ktoś ma może rozpiskę złączy centralnego zamka na słupku A (przednim kierowcy). Są tam 4 kostki: czarna, biała, niebieska i brązowa. Interesuje mnie szczególnie kostka biała i przewód fioletowo-żółty. Do czego on jest? Mam na nim przetartą izolację, ale bez uszkodzenia żyły. Nie wiem do czego on jest bo nie mogę w necie znaleźć schematu. :(
    Pomożecie? :)