Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
EuroPol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

prąd czy gaz w mieszkaniu 42m2

marcin198201 11 Kwi 2016 19:16 4275 87
  • #61 11 Kwi 2016 19:16
    marcin198201
    Poziom 4  

    Prąd czy gaz-heh,wydaje mi sie,że zawsze znajdą sie zwolennicy i gazu i prądu 😉 ja też wychowałem sie z kuchenką gazową,junkersem i przekonaniem,że prąd jest drogi ale chyba wszystko zależy od konkretnej sytuacji...instalacje gazową musiałbym projektować,robić kominy,zgody itd itp,w sytuacji gdy i tak muszę wymienić całą instalacje elektryczną łatwiej (no i taniej jesli chodzi o inwestycje) jest kupić dwa piece akumulacyjne i mate grzewczą na podłogę do łazienki.Mate już znalazłem 150W/m2 problem mam tylko z wyborem pieców akumulacyjnych,baniaka na wode i płyty indukcyjnej-kompletnie nie wiem jakie parametry są dobre a jakie kiepskie,wiadomo,chciałbym jak najtaniej ale jednocześnie jak najbardziej wydajne i energooszczędne...niby jeden remont a człowiek zdobywa ogrom wiedzy 😉

  • EuroPro
  • #62 12 Kwi 2016 16:19
    gaz4
    Poziom 27  

    Z baniakiem na wodę problem jest mały bo wybór w zakresie 120l+ też jest mały. W przypadku kuchenki indukcyjnej nie ma co się szarpać na wyszukane modele. Używałem kilku, od jednopolowej turystycznej zaczynając (koszt zakupu <100 zł) i różnice w jakości obsługi prawie żadne. Wszystkie powinny mieć sterowanie mocą i ustawianie temperatury gotowania oraz timer, a cena wpływa głównie na estetykę. Wspomniana kuchenka turystyczna szybko się zużyła: starła się farba na przyciskach oraz zaczęły pękać plastikowe elementy, jednak dalej jest sprawna.

    Problemem może być wybór pieca: dynamiczny czy statyczny? Osobiście nie lubię szumu wentylatorów więc nawet kosztem komfortu wybrałbym statyczny. Ważna też jest pojemność cieplna bo ona najmocniej wpłynie na komfort.

  • EuroPro
  • #63 12 Kwi 2016 16:48
    jesion40
    Poziom 27  

    Używałem kilku różnych bojlerów, od strony sprawności raczej dużych różnic nie ma. Sprawność moc oddana na ogrzanie wody/moc pobrana = 100% praktycznie bez różnic. Jedynie straty na ucieczkę ciepła są różne, typowo ok. 1kWh/dobę. Straty możesz ograniczyć obniżając temperaturę wody oczywiście kosztem ilości dysponowanej wody o użytecznej temperaturze. Warto to zrobić też i dlatego, że grzałki szybciej się zużywają przy wyższej temperaturze.

    Właśnie, grzałki. Z czasem musisz się liczyć z wymianą. Niektóre modele nie wymagają spuszczania wody i otwierania zbiornika - grzałki są w nich umieszczone w specjalnych dodatkowych rurkach. Inna sprawa, że jeżeli masz twardą wodę to warto od czasu do czasu wygarnąć ze środka kamień, który wówczas się tam zbiera. Wymiana grzałki to może i świetna okazja po temu, ale złośliwie grzałki padają w najmniej właściwym momencie.

    Montując bojler nie zapomnij o zainstalowaniu zaworu spustowego. Mało kto to robi, a to duża wygoda gdy trzeba wykonać jakieś prace wymagające spuszczenia wody.

    Co do pieca przymierzałem się kilka razy, ale w końcu nie kupiłem. Dla mnie odpowiedni byłby raczej z wyładowaniem dynamicznym, bo w nocy wolę niższą temperaturę, więc wtedy powinien się tylko ładować.

    Podłogówka nie powinna być jedynym grzejnikiem w łazience. Po pierwsze dlatego, że ma dużą bezwładność po drugie bo do komfortu termicznego musi być (zbyt) mocno nagrzana. Proponuję połączenie z grzejnikiem - promiennikiem podczerwieni i/lub dmuchawą.

  • #64 12 Kwi 2016 20:49
    marcin198201
    Poziom 4  

    W łazience poza matą na podłodze chciałem tez dać nieduży grzejniczek rurkowy,taki żeby troche dogrzał ale można też na nim powiesić ręcznik itd,o piecach myślałem 2-2,5Kw dynamiczne bo podobno większy komfort i mniejsze rachunki,co do indukcji to chcialem cos niedrogo ale słyszałem,że warto kupić z funkcją boost bo skraca czas gotowania i obniża koszty

  • #65 12 Kwi 2016 20:58
    jesion40
    Poziom 27  

    Rurkowy do suszenia ręczników a nawet i prania to świetny patent i na pewno warto go użyć. Jednak promiennik lub dmuchawę i tak warto mieć. Utrzymujesz wtedy niższą temperaturę w łazience, bo nie ma potrzeby, żeby było np. 26°C gdy wchodzisz na chwilę umyć ręce. Ale gdy rozbierasz się i bierzesz prysznic włączasz dmuchawę i w ciągu paru minut masz naprawdę wysoką temperaturę - niewielkim kosztem, tylko wtedy, gdy jest to potrzebne. Promiennik wprawdzie nie podnosi tak szybko temperatury powietrza, ale za to promieniowanie podczerwone działa bezpośrednio dając uczucie ciepła.

    Zaletą ogrzewania elektrycznego jest różnorodność grzejników i niskie ich koszty. Warto to wykorzystać, choćby przewidując miejsce i przygotowując gniazdo. Sam grzejnik można dokupić i zainstalować później.

  • #67 12 Kwi 2016 22:06
    jesion40
    Poziom 27  

    wnoto napisał:
    Czasami 5% więcej komfortu kosztuje drożej o 50%. Sam musisz ocenić czy warto dopłacić/przepłacić.
    Promiennik podczerwieni do łazienki (do zawieszenia na ścianie) kosztuje ok. 50zł (castorama). Dmuchawy "profesjonalne łazienkowe" kosztują ok. 300zł, ale w jednej, "ekonomicznej" łazience z powodzeniem zastosowałem niewielką dmuchawę z ceramicznym elementem grzejnym za 80zł - bardzo estetyczną. Moc nie musi a nawet nie powinna być zbyt duża - 700..800W wystarczy w zupełności.

  • #69 13 Kwi 2016 20:06
    marcin198201
    Poziom 4  

    5% komfonrtu i przepłacanie-nie do końca rozumiem?piece akumulacyjne to raczej nie przepłacanie tylko oszczędność a funkcja boost to nie wiem bo nie używałem nigdy,nie wiem czy to ekonomiczne rozwiązanie czy tylko poprawia komfort...co do łazienki to faktycznie dmuchawa to dobry pomysł-łatwo i szybko można dogrzać pomieszczenie...jakieś godne polecenia dmuchawy?

  • #70 13 Kwi 2016 20:23
    wnoto
    Poziom 32  

    OK. Rozpiszę dokładniej co miałem na myśli.
    Piece dynamiczne są dużo droższe bo powalają dokładniej sterować ogrzewaniem (łatwiej wy dzielać okresy cieplejsze i chłodniejsze w ciągu dnia - większy komfort.
    To samo booster - powala mniej czasu spędzić przy kuchence - komfort - ale czy to da realne oszczędności to nie wiem czy aż tak policzalne i czy warto przepłacać.

  • #71 14 Kwi 2016 15:52
    gaz4
    Poziom 27  

    Jeżeli chodzi o kuchenki indukcyjne to boost nie jest czymś szczególnym, nawet tanie często go mają. Ta funkcja nie obniży kosztów gotowania w zauważalnym stopniu. Owszem, jest wygodny w użyciu lecz to samo uzyska się włączając na minutę-dwie moc na maxa, a następnie przełącza się na gotowanie przy użyciu temperatury. O wiele ważniejsze jest unikanie wszelkich przełączników mechanicznych, płyt z wystającymi częściami itp które łatwo mogą się uszkodzić. Indukcje mają ograniczenie max. temp. do ok. 300 stopni więc to z czego jest wykonana płyta na jakiej stawia się garnki nie ma większego znaczenia, nawet tandetny plastik z jakiego była zrobiona turystyczna wytrzymał intensywną eksploatację.

    Przez długi czas używałem w łazience tylko podlogówki na nocnej taryfie i nie uważałem by coś więcej było niezbędne. Komfort cieplny o niebo lepszy niż w łazienkach z grzejnikami. Jednak z nudów postanowiłem poeksperymentować i wstawiłem promiennik podczerwieni - super sprawa! Gdybym robił łazienkę i akurat nie miał kasy na takie zbytki to i tak zostawiłbym gniazdo do przyłączenia promiennika. Jednak gdybym miał do wyboru podłogówka lub promiennik stawiam na pierwsze, bo sama podczerwień nie da takiego komfortu jak ciepła podłoga.

  • #72 14 Kwi 2016 20:49
    jesion40
    Poziom 27  

    Zawsze przeciwnikom ogrzewania elektrycznego powtarzam, że tylko ono pozwala na taką różnorodność przy tym przy niskich nakładach inwestycyjnych. Podłogówkę można założyć tylko podczas większego remontu, więc gdybym miał ograniczone środki, to z pewnością zacząłbym od niej. Potem, z czasem, można dodawać inne elementy.

    Jednak warto od początku je przewidzieć i wziąć pod uwagę przy planowaniu łazienki, bo inaczej później będzie żal albo duże, niepotrzebne zamieszanie.

  • #73 14 Kwi 2016 20:55
    wnoto
    Poziom 32  

    jesion40 napisał:

    Jednak warto od początku je przewidzieć i wziąć pod uwagę przy planowaniu łazienki, bo inaczej później będzie żal albo duże, niepotrzebne zamieszanie.


    Potwierdzam jako ten co nie przemyślał tego przy remoncie i teraz bardzo żałuje że nie ma kabli w łazience :( (mam ogrzewanie na gaz + grzejniki)

  • #74 15 Kwi 2016 17:27
    marcin198201
    Poziom 4  

    Właśnie tak myślałem żeby zrobić dwa awaryjne gniazda gdybym chciał coś dołożyć do podłogówki lub na inne nie przewidziane sprzęty...wracając do pieców akumulacyjnych to zgłosiłem sie do programu w UM szczecin który dofinansowuje zmianę ogrzewania na bardziej ekologiczne i zwracają do 55% kosztów inwestycji więc jeśli warto to wole zainwestować w lepsze piece-pytanie jakie?może ktoś z Was może polecić konkretny model?

  • #75 15 Kwi 2016 18:03
    jesion40
    Poziom 27  

    marcin198201 napisał:
    Właśnie tak myślałem żeby zrobić dwa awaryjne gniazda
    To trochę za mało. To znaczy ilość gniazd może i ok, ale warto więcej przemyśleć, by były we właściwych miejscach. Promiennik podczerwieni dobrze jest instalować nad drzwiami - wejdzie tam i będzie się dobrze sprawował. Można też w tym miejscu zainstalować dmuchawę typu "kurtyna powietrzna". Są takie nawet ze sterowaniem pilotem (nie każdy sięgnie ręką...) i timerem. Oczywiście koszt nieco wyższy, ale jeszcze nie rujnujący.

    Zupełnie gdzie indziej należy umieścić gniazdko pod grzejnik rurkowy. Dobrym kompromisem jest kupno zwykłego rurkowego wodnego i wkładki grzewczej. Do dogrzewania pomieszczenia lepiej dać większą moc, np. 600W do suszenia mniejszą np. 300W. Rurkowe w dużym wyborze trafiają się na przecenach w castoramie. Tam też można trafić (dużo rzadziej) przecenione wkładki grzewcze.

    Dmuchawy i grzejniki szczebelkowe "profesjonalne" są drogie a niekoniecznie stanowią najlepsze opcje, choć zaletą jest kombinacja z dmuchawą w jednym elemencie.

  • #76 15 Kwi 2016 19:05
    marcin198201
    Poziom 4  

    Na początku myślałem żeby na każdej ścianie dać awaryjne gniazdo w jakimś przemyślanym miejscu ale jedna ściana to będzie pralka,nad nią baniak z wodą a obok kabina i koniec ściany.Na drugiej ścianie dalszy ciąg kabiny i umywalka w jednej zabudowie z geberitem który będzie jakoś pół metra od umywalki,nad umywalką i geberitem lustro na całą ścianę aż do kabiny,gniazda albo w lustrze albo w zabudowie bo wiadomo suszarka itd.zostaje ściana koło geberitu która jest z oknem a dalej zabudowa z półkami-tu właśnie chciałem dać gniazdo pod oknem np na dmuchawe.ostatnia ściana to wejście,obok kawałek wolnej ściany(na niej właśnie grzejnik rurkowy a poniżej awaryjne gniazdo,za grzejnikiem wracamy znowu do pralki i baniaka.Oczywiście pralka,baniak i co tam bedzie na stałe będzie miało swoje gniazdo

  • #77 15 Kwi 2016 23:59
    jesion40
    Poziom 27  

    Bojler musi mieć od dołu podłączenia z mało estetycznym rurek. Osłaniam je montując szafkę pod zlewozmywak z IKEA - koszt raptem bodaj 30zł a walory estetyczne bez porównania lepsze. Właśnie na tej szafce udało mi się obok bojlera postać mały grzejnik - dmuchawę z ceramicznym elementem grzejnym.

    Nad wejściem można zamontować albo kurtynę powietrzną albo promiennik podczerwieni.

  • #78 16 Kwi 2016 10:27
    marcin198201
    Poziom 4  

    Wszystkie mało estetyczne rurki czy inne nie wyglądające elementy zabuduje szkłem lakierowanym-łazienka będzie połączeniem szkła lakierowanego i kafli więc takie zabudowy będą mało widoczne tam gdzie trzeba będzie się dostać do zaworu czy czegos innego zawiasy blum klejone do szkła i "klik" typu tipon więc nic nie będzie widać :D

  • #79 16 Kwi 2016 16:32
    gaz4
    Poziom 27  

    Wstawiając dodatkowe gniazdka w łazience warto od razu uwzglednić to, że część będzie sterowana timerem. Po prostu stosowanie taryfy G12/G12w i używanie jej jak calodobowej G11 nie ma sensu. Ale nie wszystko ma sens na nocnej - podłogowka i suszarka do ręcznikow tak, promiennik podczerwieni nie. Czyli w łazience musiałby być gniazdka z timerem dla:

    - bojlera
    - podlogowki (o ile ma służyć jako ogrzewanie, a nie do podniesienia komfortu)
    - suszarki do ręczników

    Pozostałe gniazdka powiny działać całą dobę. Z doświadczenia wiem, że warto poszukać timera który ma oddzielny przełącznik do sterowania ręcznego. Obecnie używany ma tę funkcję, ale jej wywołanie wymaga takiego biegania po menu, że nigdy jej nie użyłem. Przełacznik sterowania ręcznego pozwala jednym kliknięciem właczyć podlogówkę lub bojler na I-szej taryfie gdyby zaszła taka potrzeba. Dla piecy akumulacyjnych nie jest to tak ważne o ile nie wybierze się taryfy weekendowej G12w. Tam II-ga taryfa obowiązuje całą dobę także w święta, a jeszcze nie widzialem programatora czasowego który by to uwzględniał. W okresie grzewczym jest dużo świąt, więc jak się ma taryfę G12w warto mieć to na uwadze.

  • #80 16 Kwi 2016 17:57
    marcin198201
    Poziom 4  

    Zawsze jeszcze jest opcja zrobienia podwójnego gniazda przy urządzeniach które głównie mają działać na nocnej taryfie-jedno gniazdo na zwykłej taryfie a drugie pociągnięte na osobnej linii bezpośrednio ze skrzynki ktora rozdziela na drugą taryfe,poprostu jak zegar zmieni taryfę na dzienną w gniazdach zniknie napięcie a jak będzie potrzeba użyć czegoś to wystarczy przełączyć wtyczkę 😉 co myślicie o takim rozwiązaniu?gniazda będą w takich miejscach ze nie ma różnicy czy dwa czy jedno

  • #81 16 Kwi 2016 23:16
    jesion40
    Poziom 27  

    Od lat korzystam z taryfy G12, ale nie jestem zwolennikiem centralnego sterowania gniazdami. Sterowniki do podłogówki z reguły mają możliwość sterowania czasowego i to bardziej rozbudowane niż proste włącz, wyłącz, np. obniżenie temperatury. Z kolei proste zegary sterujące pozwalają na indywidualne dobranie ustawień dla określonych urządzeń, np. dogrzanie w I taryfie po południu. Z reguły mają też możliwość prostego włączenia bez względu na godzinę a często też włączenia jednym przyciskiem na określony czas np. 1h. Grzejniki ręcznikowe o ile nie stanowią podstawowego ogrzewania powinny raczej mieć możliwość włączenia na określony czas, np. 1 lub 2h, aby wysuszyć ręczniki.

  • #82 18 Kwi 2016 18:25
    gaz4
    Poziom 27  

    Wszystko zależy od mocy urządzeń i wymagań. Ja od lat stosuję II-gą taryfę i poza drobnymi wyjątkami jeden centralny zegar ze stykami 16A sprawdzał się doskonale. Najważniejszym wyjątkiem był bojler, jednoczesne właczenie z krajzegą/kosiarką oraz np. kuchenką przy 1 fazie mogło skończyć się wywaleniem bezpiecznika. Z tego powodu dałem mu oddzielny timer by właczał się tylko nocami. Reszta to drobiazgi które rozwiązywałem przekładając wtyczkę w gniazdko "całodobowe".

    Mam wątpliwości w stosunku do rozbudowanego sterownika podłogówki bo w małej łazience jego użyteczność będzie znikoma przy wysokiej cenie. Z punktu widzenia kosztów inwestycyjnych łazienkę oparłbym na oddzielnym przełaczniku czasowym załączającym jednocześnie bojler, podłogówkę i suszarkę. Rozbudowana elektronika miałaby sens tam gdzie jest duża moc czyli w tym wypadku do sterowania piecami akumulacyjnymi. Oczywiście wszystko zależy od drobiazgów jak preferencje dot. komfortu czy rodzaj taryfy (G12w/G12). Weekendowa G12w daje znacznie dłuższy czas trwania II-giej taryfy przy nieco (2-3 gr/kWh) wyższej cenie niż w G12. Na dobrą sprawę podłogówka <200W + G12w mogłaby chodzić całą dobę bo przy tak małej mocy oznaczałoby to wzrost kosztów o ok. 100 zł rocznie.

  • #83 18 Kwi 2016 22:22
    marcin198201
    Poziom 4  

    Taryfy weekendowej nie chciałem ze względu na to,że zona nie pracuje bo zajmuje sie dziecmi.Elektryk ze zbilku wytlumaczyl mi dzisiaj,że taryfy będą podzielone u mnie w skrzynce z bezpiecznikami i mogę sobie bojler czy piece podłączyć bezpośrednio pod nocną taryfę-średnio to zrozumiałem,wychodzi na to,że kazda taryfa ma swoje zabezpieczenia?

  • #84 19 Kwi 2016 11:14
    jesion40
    Poziom 27  

    "Taryfa" jako taka zabezpieczeń oczywiście nie ma, ale mają je poszczególne obwody. Rozumiem, że w skrzynce podzielił obwody tak, że te, pod które - jego zdaniem albo wg. twojej sugestii - mają być podłączone urządzenia pracujące w ograniczonym czasie ("II taryfie") zblokował razem. Teraz wystarczy podłączyć te obwody przez przekaźnik sterowany czasowo też umieszczony w rozdzielnicy i uzyskasz efekt że wybrane gniazda ew. też np. sterownik podłogówki będą podłączone pod napięcie zgodnie z ustawieniami tego centralnego zegara.

    To kuszące, ale moim zdaniem niewłaściwe rozwiązanie.

  • #85 19 Kwi 2016 16:54
    marcin198201
    Poziom 4  

    Ok,napisałem tak troche skrótem,oczywiście taryfa to tylko taryfa...co do skrzynki to jeszcze nic nie ma bo załatwiam wszystko na raz,brat konczy poprzednie mieszkanie i dopiero wejdzie na moje i zacznie robić całą elektrykę więc wszystko co elektryczne będzie robione od zera dlatego tez chce zebrać jak najwiecej informacji i pomysłów żeby jak najmądrzej zaprojektować i wykonać.jedyne co jest pewne to licznik na klatce,skrzynka w mieszkaniu i 3 fazy 12kW

  • #86 26 Kwi 2016 21:24
    marcin198201
    Poziom 4  

    "im dalej w las tym więcej drzew" 😉 wracając do tematu łazienki-mata na podłodze+grzejnik rurkowy-dzisiaj gość ze ZBiLKu powiedział mi,że to nie wystarczy bo minimalna wymagana temperatura w łazience to 25stopni - jak to jest,że ktoś chce mi narzucać minimalną temperaturę w łazience czy gdziekolwiek? Może k***a ja jestem Eskimosem i lubię jak jest zimno...czy ktokolwiek ma prawo narzucać mi takie warunki???????

  • #87 28 Kwi 2016 09:46
    gaz4
    Poziom 27  

    Na jakiej podstawie stwierdził, że to nie wystarczy? Ile m2 ma ta łazienka, że kilkaset W mocy grzewczej nie wystarczy do uzyskania 25 stopni w łazience? Na odczepnego powiedz facetowi, że tam gdzie przewidujesz suszarkę dasz grzejnik 2 kW i się odczepi. A jak przyjdzie co do czego powiesisz suszarkę >300W i na 99.9% większość zimy będzesz mógł w małej łazience utrzymać >25 stopni. 0.5 kW w małym pomieszczeniu dodatkowo dogrzewanym ciepłem uciekającym z bojlera to naprawdę duża moc.

  • #88 28 Kwi 2016 10:43
    marcin198201
    Poziom 4  

    Łazienka troche ponad 4metry kwadratowe,sufit obniżę tylko jeszcze nie wiem na ile bo to zalezy od baniaka na wode,do tego grube mury i cieple mieszkanie bo nikt tam nie mieszka lekko trzy lata,stare okna,stare drzwi a jest ciepło,sucho,bez wilgoci i grzyba

    Dodano po 1 [minuty]:

    A to,że nie wystarczy wziął sobie z głowy na poczekaniu