Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zasilanie silnika od odkurzacza (najprawdopodobniej komutatorowy)

szy_mat 10 Mar 2016 10:48 2352 10
  • #1
    szy_mat
    Level 15  
    Witam,

    Proszę o informację, czy mogę zasilić silnik "do odkurzacza" typu Samsung DJ31-00067R (można znaleźć na znanym portalu aukcyjnym) prądem stałym, oraz czy jest to silnik samowzbudny. Niestety nie ma informacji czy jest to silnik komutatorowy, ale przypuszczam że tak.
  • Helpful post
    #2
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    szy_mat wrote:
    silnik samowzbudny


    To silnik szeregowy prądu zmiennego.
    Przy prądzie stałym zadziała, ale nie zasilaj go (silnika) napięciem sieciowym wyprostowanym.
    Rezystancja uzwojeń stojana, i wirnika dla prądu stałego jest rzędu pojedyńczych omów.
    Co innego dla prądu zmiennego. Tu jest obciążenie indukcyjne, i impedancja zależy od częstotliwości sieci.

    Jeżeli silnik jest sprawny, to po podłączeniu do np. prostownika samochodowego powinien kręcić.
    Osobiście używam silnika od pralki automatycznej do napędu wrzeciona frezarki.
    Zasilanie ok. 80VDC. Obroty osiągane są takie same, jak przy zasilaniu 230V/50Hz.
  • #3
    szy_mat
    Level 15  
    Dzięki za obszerną odpowiedź. Czyli silnik nie jest samowzbudny (na magnesach trwałych), a po prostu uzwojenia wzbudzenia są połączone szeregowo z uzwojeniami "głównymi"? Sugerujesz, że do regulacji jego pracy przy napięciu 230V lepiej zastosować coś tego typu na triaku? Nie będą temu silnikowi przeszkadzać "wycinki" na sinusoidzie?


    Zasilanie silnika od odkurzacza (najprawdopodobniej komutatorowy)
  • Helpful post
    #4
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Przecież Szanowny Kolego, większość nowych odkurzaczy ma regulowaną moc na takiej zasadzie. Jakieś suwadło ( potencjometr suwakowy na obudowie), ewentualnie pokrętło.

    Wszystkie regulatory od elektronarzędzi, nawet urządzeń typu "robot kuchenny" regulację mają w ten sam sposób zrobiony.


    szy_mat wrote:
    Sugerujesz, że do regulacji jego pracy przy napięciu 230V lepiej zastosować coś tego typu na triaku?


    Dokładnie.

    Tylko, w pytaniu podałeś prąd stały.
    A to jest znacząca różnica.
  • #5
    szy_mat
    Level 15  
    A jak zmienić kierunek obrotów takiego silnika przy zasilaniu AC? Czy taki silnik ma trzy wyprowadzenia? Przy pracy prądnicowej będzie generował prąd stały czy zmienny?
  • Helpful post
    #6
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    szy_mat wrote:
    A jak zmienić kierunek obrotów takiego silnika przy zasilaniu AC?


    Zamienić miejscami połączenie szczotek.


    szy_mat wrote:
    Czy taki silnik ma trzy wyprowadzenia?


    Tak, L, N i PE ( ale PE niekoniecznie).


    szy_mat wrote:
    Przy pracy prądnicowej będzie generował prąd stały czy zmienny?


    Przy jedynym sensownym podłączeniu ( tj. stojan zasilamy prądem stałym, a ze szczotek odbieramy energię) będzie to prąd stały.

    Sprawność takiego silnika pracującego jako prądnica jest niezmiernie mała.
  • #7
    szy_mat
    Level 15  
    Czyli można wyprowadzić te przewody od szczotek aby zmieniać kierunek za pomocą styczników? Płynie tam (przy zasilaniu silnika AC) prąd stały czy zmienny (jest to ważne przy stosowaniu styczników półprzewodnikowych)? W sprawie pracy prądnicowej - możesz napisać jakie są możliwe inne połączenia? Gdy pracuje jako prądnica, przy spadku obrotów zmniejsza się napięcie?
  • #8
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    szy_mat wrote:
    Czyli można wyprowadzić te przewody od szczotek aby zmieniać kierunek za pomocą styczników?


    Jak najbardziej można.

    szy_mat wrote:
    Płynie tam (przy zasilaniu silnika AC) prąd stały czy zmienny (jest to ważne przy stosowaniu styczników półprzewodnikowych)?


    Ajjjj... Teraz to pytanie bez sensu. Skoro zasilasz silnik prądem AC, to skąd ma się tam znaleźć prąd DC ( stały)?


    szy_mat wrote:
    W sprawie pracy prądnicowej - możesz napisać jakie są możliwe inne połączenia? Gdy pracuje jako prądnica, przy spadku obrotów zmniejsza się napięcie?


    Napięcie zmniejsza się tak samo, jak w każdej innej prądnicy.
    Tym bardziej, że nie jest to prądnica tylko silnik. I największą sprawność uzyskuje przy pracy silnikowej, a nie jako prądnica( na to nie był projektowany).

    Styczniki półprzewodnikowe są z reguły projektowane i budowane do prądu przemiennego.
    Samo sterowanie SSR ( przekaźnik/stycznik elektroniczny), może być prądem stałym, lub zmiennym. To zależy od konkretnej konstrukcji SSR. Wyjścia (styki) do prądu przemiennego.


    szy_mat wrote:
    Nie będą temu silnikowi przeszkadzać "wycinki" na sinusoidzie?


    Ze względu na bezwładność rozpędzonego wirnika, nie będą przeszkadzać.
  • #9
    szy_mat
    Level 15  
    Można wyliczyć jakie napięcie stałe będzie on generował przy maksymalnych obrotach i zewnętrznym zasileniu stojana? Co by się stało gdybym chciał użyć go jako prądnica nie przełączając oryginalnego, szeregowego połączenia wirnika ze stojanem? Można jakoś generować prąd zmienny? Jaki prąd stały maksymalnie może płynąć po tych uzwojeniach?
    Quote:
    Ajjjj... Teraz to pytanie bez sensu. Skoro zasilasz silnik prądem AC, to skąd ma się tam znaleźć prąd DC ( stały)?

    Z mostka Graetza wbudowanego w obudowę silnika, chociażby. A SSR nie włączy się na prądzie stałym bo włącza się w momencie przejścia przez zero.
  • #10
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    szy_mat wrote:
    A SSR nie włączy się na prądzie stałym bo włącza się w momencie przejścia przez zero.


    Nie koniecznie, są różne SSR. Synchronizowane ( przejście przez zero), i nie synchronizowane, używane m/n do regulacji mocy grzałek.


    szy_mat wrote:
    Co by się stało gdybym chciał użyć go jako prądnica nie przełączając oryginalnego, szeregowego połączenia wirnika ze stojanem?


    Zero jakiegokolwiek prądu na wyjściu. Ewentualnie magnetyzm szczątkowy wygenerowałby parę W.

    szy_mat wrote:
    Można wyliczyć jakie napięcie stałe będzie on generował przy maksymalnych obrotach i zewnętrznym zasileniu stojana?


    O to, to projektanta tegoż silnika musisz zapytać.

    Kolego:

    Twój temat jest powiązany z:


    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3175885.html

    Nie widzę sensu dalszej dyskusji, z racji tego że nie przemawia do Ciebie Kolego kilka praw.
  • #11
    szy_mat
    Level 15  
    Dziękuję za wszystkie odpowiedzi, zamykam temat.