Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

budowa regulatora napięcia z potencjometrem

nissanpatrol1310 10 Mar 2016 21:12 1113 19
  • #1 10 Mar 2016 21:12
    nissanpatrol1310
    Poziom 5  

    Witam wszystkich szukam regulatora napięcia z potencjometrem nie koniecznie płynnym ponieważ chodzi mi o większe obciążenie ok 1-10 A .
    chodzi mi o obniżanie napięcia prądu stałego np. 12v do 4v lub gdy silnik w pojeżdzie bedzie uruchomiony to z 14v do 4v .Tak jak wspominałem wcześniej obniżanie może się odbywać przełącznikiem co 1v niekoniecznie płynnie.
    Proszę o pomoc w budowie chyba że ktoś wie gdzie kupić gotowca. nie jestem elektronikiem tylko elektromechanikiem więc prosze o prostsze tłumaczenie tym bardziej o to gdzie najlepiej kupić części.

    Drugim urządzeniem które potrzebuje to regulacja oporności czyli żeby zasymulować modułowi na silniku spalinowym jakiś czujnik np. temp. znając różnicę oporności jaką powinien wysyłać czujnik do licznika czy modułu mógłbym do diagnozy usterki wpiąć odpowiednio ustawiony opór i udać że parametry wysyła czujnik.

    Jeśli chodzi o pierwsze urządzenie to mógłbym uruchomić np cewkę el która sterowana jest z modułu 5v napięciem gdzie na pojeżdzie jest napięcie 12v .PROSZĘ O POMOC POZDRAWIAM

    0 19
  • #3 10 Mar 2016 21:24
    WędkarzStoLica
    Poziom 28  

    Jeśli znasz wartości czujnika w pełnym jego zakresie, to dobierz odpowiedni potencjometr. Będziesz miał płynną symulację w pełnym zakresie.

    Do np. cewki, nie jest potrzebna regulacja napięcia, wystarczy stabilizator 5V - jeśli wyda prądowo.

    0
  • #4 10 Mar 2016 21:32
    nissanpatrol1310
    Poziom 5  

    Np. cewkę na pompie wtryskowej common rail lub prostszy układ wtryskowy lub hydrauliczny gdzi potrzebne jest zasilenie cewki do uruchomienia np jazdy ciągnikiem gdy nie wiadomo czy moduł padł czy wiązka a wiem że ma być 5v to silnik odpali

    Dodano po 1 [minuty]:

    no właśnie tylko jaki potencjometr ?

    Dodano po 5 [minuty]:

    tak tylko cewka na pompie wtryskowej w moim przypadku to ma mieć 5v
    Ale na maszynach rolniczych które serwisuję jazda odbywa się przez zasilanie cewki napięciem modulowanym tzw.PWM w którego skład wchodzi częstotliwość i wypełnienie pwm co sprawia że ciągnik rusza płynnie a ja chcę zastąpić sygnałz modułu zmianą napięcia i wyjdzie na to samo

    0
  • #6 10 Mar 2016 22:03
    nissanpatrol1310
    Poziom 5  

    ok już tłumaczę chcesz jechać ciagnikiem do przodu służy do tego el.dzwignia przełączasz ją do przodu zwierasz dwa styki które wysyłają sygnał analogowy do modułu jednocześnie rozwierasz styki wskazujące pozycję zerową dzwigni również wysyła analogowy sygnał (dzwignia jest 3 pozycyjna PRZÓD-ZERO-TYŁ)
    Moduł z kolei ma wysłać napięcie do cewki 12voltowej napięcie gdyby wysłał od razu 12v ciągnik rusza ale prawie na dwóch kołach tak ostro wiec żeby ruszanie odbywało się płynnie zastosowano sygnał PWm który powoli zwieksza sygnał z odpowiednio rosnącą częstotliwością aby nie było szarpnięć przy ruszaniu
    Cewka uruchamia zawór hydrauliczny włączający sprzęgło dlatego zwiększając napięci od 0-12v włączymy płynnie zawór pomijając oczywiście instalację el. i zamontowane moduły na maszynie

    0
  • #7 10 Mar 2016 22:09
    DJ ANNUS
    Poziom 31  

    Kol nissanpatrol czy ty faktycznie naprawiasz ciągniki i masz pojęcie o modulowaniu przebiegu zaworu celem jego liniowego sterowania?
    Powątpiewam w to ale nic.

    Kup na allegro modulator PWM na 555. Tam jest modulowana masa czyli wszystko ok.
    Nie ważne czy 5V czy 12 V czy 28V.

    0
  • #8 10 Mar 2016 22:13
    nissanpatrol1310
    Poziom 5  

    od 6 lat pracuje na serwisie skąd twoje powątpiewanie DJ ANNUS

    0
  • #9 10 Mar 2016 22:30
    DJ ANNUS
    Poziom 31  

    I jakie macie tulca?

    0
  • #10 10 Mar 2016 22:33
    robokop
    Moderator Samochody

    nissanpatrol1310 napisał:
    od 6 lat pracuje na serwisie skąd twoje powątpiewanie DJ ANNUS

    Ale chyba jako placowy. Bo to co piszesz nijak się nie ma do jakiejkolwiek wiedzy elektryczno-serwisowej. Żaden elektromagnes nie da się sterować liniowo napięciem, żeby dało się ustawić jego przewidziana pozycję. Dlatego wymyślono sterowanie PWM - krótkie impulsy prądu, o dużej amplitudzie.

    0
  • #11 10 Mar 2016 22:36
    nissanpatrol1310
    Poziom 5  

    budowa regulatora napięcia z potencjometrem
    Tu wrzucam coś o PWM
    Ja tylko proszę o pomoc w budowie regulatora Pomoże ktoś????????????

    Dodano po 2 [minuty]:

    czego n ie rozumiesz??????????

    0
  • #12 11 Mar 2016 11:01
    wal-ker
    Poziom 29  

    Witam.
    Chyba pierwszy raz zgadzam sie z moderatorem .Kolego nissan-czytając twoje posty naprawde można miec wątpliwości co do Twoich kompetencji... .Choć troche racji masz.
    Jesli chodzi o sterowanie zaworami na pompie wtryskowej , to zawór stop jest sterowany tylko napięciem 12 V -nie ma problemu. Ale zawór dawki paliwa w pompach czy to common rail czy vp to impuls el. o wartosci do 20 A i czasie trwania zależnym od obrotów silnika.Nie wepniesz tego w sterownik pompy bo zadziałaja zabezpieczenia sterownika albo kontrolera ciągnika który wykryje że z elektronika silnika coś nie halo a cewka wrażliwa na przeciążenia prądowe i to bardzo ... .
    Ze skrzynią biegów sprawa wygląda inaczej.Jest mało ciągników z mokrym sprzęgłem głównym modulowanym elektrycznie . Ale są . Tu wystarczy jeden zasilacz pwm.
    Ale 95% ciagników nie ma sprzęgla głównego a biegi przełączane są sekwencją par(2 sprzęgieł) plus czasami trzecie np. rewers.
    Jeżel zamierzasz np. uruchomic traktor tylko bo el padła i trzeba za wszelką cene ruszyc go to w wielu przypadkach da sie ,zwłaszcza w ciagnikach z lat 90-tych.
    Dwa -trzy zasilacze podłączone bezposrednio do elektrozaworów(po uprzednim sprawdzeniu w serwisówce które zawory potrzebujemy na konkretny bieg).
    To niestety zadziała tylko w ciagnikach które maja tylko sterownik skrzyni biegów a nie maja głównej jednostki sterującej, bo ta wykryje problem ze sterownikiem skrzyni(np. jej odłączenie ) i ciagnik przejdzie w tryb awaryjny co np. spowoduje prace silnika tylko na biegu jalowym lub max 1500obr/min.
    Ford /NH serii xx40,xx60.xx70 zadziałają(xx70 mimo posiadania centralnej jednostki da się łatwo ogłupic.Ale seri TM,T i nowsze zapomnij.Choc da się ale chyba nie z tym co umiesz .Trzeba jeszcze umiec poradzic sobie z liną CAM w tych ciagnikach. Sorry.
    Cewki elektrozaworów są bardzo wrażliwe na przeciążenia prądowe ich opornośc to tylko 5-9 ohma.Cewki np.Forda xx 70 nie wytrzymają zadnego Twojego eksperymentu.
    Ja do staroci mam takie zasilacze-http://allegro.pl/regulator-obrotow-silnika-dc-pwm-12v-24v-8a-fvat-i5643995240.html

    Obecnie pracuje nad uniwersalnym kontrolerze opartym na ATMega.ktory będzie sterował sekwencyjnie tymi regulatorami jak orginalne sterowniki skrzyn.Ale to tylko do staroci z lat 90-2006.

    0
  • #13 11 Mar 2016 14:05
    766630
    Usunięty  
  • #14 11 Mar 2016 15:44
    wal-ker
    Poziom 29  

    Kolego georg...nie da się sie wysterowac napieciem elektromagnesu tak by rdzeń został wciągniety do cewki np.5 mm a po podwyzszeniu napięcia np. o 1V nastepne
    5 mm itd.To raczej urządzenie dwustanowe,po przekroczeniu pewnego napięcia rdzen wskoczy do wnętrza cewki.Może nie do końca jeżeli napięcie nie będzie takie jak przewidziane ale będzie bliskie całkowitemu a przede wszystkim nie będzie przewidywalne,powtarzalne i proporcjonalne.
    Do tego rdzen elektromagnesu przesuwa suwak (tłoczek) hydrayliczny.Siła elektromagnesu nie jest duża dlatego obwody hydr. sterowane są tak skonstruowane by siły potrzebne do przesuwania tloczków sterujących były zbalansowane. Poprzez odpowiednia konstrukcje ,kształt suwaka cisnienie oleju ,,pomaga"zamykac i otwierac przepływ oleju.To dodatkowo ma wplyw na powtarzalnośc a przede wszystkim proporcjonalność ruchów suwaka zaworu.

    Mówiąc prościej ,napięciem nie da sie,, zawiesic" suwaka sterującego na odpowiedniej wysokości(stabilnie").Cisnienie oleju,jego temperatura a takze temperatura uzwojenia cewki miały by wpływ na działanie ukladu.Sterowanie pwm-em pozwala w pełni kontrolowac poziom otwarcia zaworu.

    Sam elektromagnes da sie oczywiscie sterowac (zasilac dowolnym napieciem ),kontrolowac siły elektromotoryczne generowane przez niego ale kontrolowac tym napieciem pozycji jego ruchomego rdzenia sie nie da a o to tu chodzi... .

    0
  • #15 11 Mar 2016 18:24
    766630
    Usunięty  
  • #16 11 Mar 2016 20:02
    wal-ker
    Poziom 29  

    Georg...rozumiem ze juz dyskutujemy /teoretyzujemy tylko żeby nabijac punkty.Mnie to nie interesuje.
    1-pwm-em da sie zawiesic suwak na odpowiedniej wysokości.Od czasu do czasu trzeba tylko od nowa skalibrowac.
    2-nie pisałem że teraz są tak skonstruowane. Są od dawna.
    3-sprzeżenie zwrotne i co jeszcze? transmisja cyfrowych danych z czujnika via satelita plus nastepne dwa kilometry kabli?Wszystko można zrobic by działało na innej zasadzie ale mimo to wykonywało okreslone zadanie.Ale po to sa inżynierowie by powstrzymywać takie pomysły jak Twoje.
    Kolego, to sprzet dla ludu.

    0
  • #17 11 Mar 2016 20:17
    766630
    Usunięty  
  • #18 12 Mar 2016 08:40
    2510731
    Usunięty  
  • #19 12 Mar 2016 09:20
    robokop
    Moderator Samochody

    Przede wszystkim uprasza się o spokój, zanim komuś stanie się krzywda - osobiste wycieczki mogą panowie uskuteczniać sobie via PW na przykład.

    georgesgr napisał:

    Szkoda tylko, ze @robokop nie odpowiedzial na pytanie. W koncu chodzi o to, czego, jak rozumiem, szuka autor watku.
    Pozdarwiam,

    Nie siedzę na okrągło na forum.
    http://elektronikab2b.pl/technika/10713-sterowanie-zaworow-elektromagnetycznych#.VuPSAH3hCt8
    http://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-na...yminski-werner-pawelski-badania-samochodowego

    0
  • #20 12 Mar 2016 13:53
    766630
    Usunięty  
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo