Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Thrustmaster TX - Brak zasilania układów scalonych 3.3v

purejoy88 10 Mar 2016 21:35 14067 19
  • #1
    purejoy88
    Level 10  
    Witam

    Poszukuje schematu lub chociaż informacji co reguluje napięcie 3.3v zasilające główne układy w płytce do kierownicy Thrustmaster TX.
    Płytka ma zasilanie 24v (głównie do zasilania silnik), które zostaje uruchomione z momentem wpięcia kabla USB (poprzez przeslanie 5v do zasilacza).
    Znalazłem na płytce jeden regulator dc-dc (TPS54040) który zbija napięcie do 12v do zasilenia wiatraka chłodzenia. Podejrzewam ze z tej samej linii 24v lub z wspomnianego 12v napięcie zmniejszone jest do 3.3, ale nie mam pojęcia gdzie. Czy ktoś z Was miał styczność z ta płytką?

    Aktualnie po wpięciu usb w pc'ta napięcie na układach rośnie powoli do 0.4v. Nie wydaje mi się że 3.3v jest uzyskane z 5v z USB - znajomy który ma sprawną T500RS (o b. podobnej budowie) - po podłączeniu samego USB bez zasilacza, kierownica nie jest nawet wykrywana.



    Podpiąłem zewnętrzne zasilanie 3.3v pod jeden z kondensatorów linii zasilającej układy (ten w pomarańczowej ramce na zdjeciu) i kierownica ożyła - pc ja wykrył poprawnie, silnik przekręcił trochę silnikiem (zatem sterowanie też powinno być ok). Kierownica wykryta, udało się nawet zaktualizować firmware, ale nie działa czujnik położenia kierownicy (AS5048A), ani żaden z przycisków. 3.3v które podpiąłem dochodzi też do czujnika i jest zgodne z jego datasheet'em.
    Zastanawiam się czy takie zewnętrzne podłączenie zasilania nie powoduje kolejnego problemu - który sprawia ze nie wykrywane są inputy przez główna kostkę. Dlatego chciałem zacząć od naprawy zasilania 3.3v.

    Sama płytka opiera sie na kostce TM4C123GE6PZ, do tego dochodzi sterownik silnika bezszczotkowego DRV8301 - oba zasilane z 3.3v.
    Jest jeden układ którego nie potrafię zidentyfikować - na obudowie znajduje sie cos takiego: 35901 74203 he327 i ma 10 pinów - wiecie co to może być?

    Zdjęcia poglądowe poniżej, z góry dzięki za pomoc.

    Thrustmaster TX - Brak zasilania układów scalonych 3.3v Thrustmaster TX - Brak zasilania układów scalonych 3.3v
  • Helpful post
    #2
    Fikszyn
    Level 19  
    Napięcie 3,3 V realizuje driver DRV8301 . Sprawdź diodę D1 (dioda schottkiego zaznaczyłeś ją w obszar na pomarańczowo) ale też zabezpieczenia FB35 i FB36 (ten wygląda jak tranzystor smd jest szybką diodą można zastosować 1N4848) dolny lewy róg foto 1.

    Dodano po 18 [minuty]:

    A tak poza tym jeśli miałeś uszkodzone mosfety to i DRV do wymiany -przyczyna uszkodzenie silnika odklejony stojan z magnesu . Układy dostają błędną informacje z halotronu a halotron z silnika w którym sie przestawił stojan .Te informacje idą do układu który stwierdza że jest za mały prąd na silniku i katastrofa lecą mosfety często DRV. Thrustmaster TX - Brak zasilania układów scalonych 3.3v
  • #3
    ras2375
    Level 2  
    Walczę z kierownicą T300, praktycznie mechanicznie nowa. Najpierw rozłączała się podczas autokalibracji. Powodem był zimny lut na jednym z tranzystorów, uderzenie powodowało wyłączanie zasilacza, gdzyż zanikało 5V z USB. Potem kierownica nie była rozpoznawana przez PC jako T300RS, tutaj powodem był zły styk na przełączniku PS4/PS3. Po tygodniu użytkowania kierownica zaczęła tracić siłę force feedbacku i miała problemy z autokalibracją. Kalibracja silnika softwarem Thrustmastera przywracała ją do sprawności na jakieś 20 minut grania. Następnie kierownica postanowiła "włączyć zieloną lampkę" i nie być rozpoznawana przez PC - tutaj awarii uległ kwarc 6MHz. Teraz kierownica chodzi jakieś 4 minuty prawidłowo, potem słabnie FFB. Zauważyłem, że słabnie opór na ograniczeniach kąta skrętu zwłaszcza w lewo. Po kilukrotnym delikatnym skręcaniu na lewej skrajnej pozycji (tak jakbyś pompował) siła oporu wraca do normalnej i kierownica działa jakieś 3-5 minut. Po tym zabiegu pompowania nie ma też problemu z autokalibracją. Myślisz, że tutaj może być również uszkodzony silnik, czy coś z komunikacją między DRV8301 (mam na myśli voltage sense lub Isense) a TM4C123g bo tu chyba sterowanie silnikiem jest w układzie bezsensorowym - jak to jest porównywane z czujnikiem kąta obrotu AS5048A na końcu silnika? Nie mam pojęcia czy szukać przyczyny w silniku czy w elektronice? Może macie jakieś większe doświadczenie z tym chińskim bublem? Pozdrawiam
  • #4
    purejoy88
    Level 10  
    Fikszyn - dzieki za podpowiedz. Wylutowałem i sprawdziłem diode D1 jakis czas temu - jest ok. Z której nóżki tego drivera jest brane to napięcie - z nr 23 (w datasheet'cie twiedza ze nie powinno byc wykorzystywane do zasilania innych układów - poza tym nie widze polaczenia)?
    W miedzyczasie z racji problemów dodatkowo z brakiem sygnałów dochodzących do kostki (przyciski i pozyzja położenia koła/pedału) - zamówiłem nową płytke u Thrustmastera (co kosztowało mnie 69 euro z przesyłką - biorąc pod uwage że kierownice kupilem za 150zl to i tak jestem do przodu).
    Wcześniej sprawdziłem silnik - zmierzyłem opór na każdym uzwojeniu (równe) i napiecie jakie sie indukuje po wpięciu go do wiertarki i kręceniu wirnikiem. Nie wyczuwałem też większego oporu przy kręceniu silnikiem - dlatego założyłem że jest sprawny.
    Jak kupiłem tą kierownicę (jako uszkodzoną) to z płytki wylutowany był DRV8301 - czyli ktoś już z tym wczesniej walczył ale sie poddał. Po wlutowaniu nowego sterownika miałem problem jakie opisałem w pierwszym poscie.

    W każdym razie teraz kierownica działa na nowej płytce - natomiast starą zostawię sobie jako częsci zamienne. Dzieki za pomoc.

    ras2375 - skoro kreci ci silnikiem podczas kalibracji to silnik jest ok. Dziwne że kierownica "słabnie" dopiero po jakimś czasie grania. Nie spada ci napięcie na zasilaniu po jakimś czasie? - może winny zasilacz. Jeżeli jak mówisz "pompujesz" kierwonicą - to może w ten sposób na chwile doładowujesz kondensatory (choć nie wiem czy to możliwe) i potem chwile znów działa (do rozładowania).
    Poszukacj sobie poradnika "Andrew Daniels TX Thread" na forum isrtv.com - jeżeli to rzeczywiście zasilacz - może ten zamiennik jaki zaproponował Andrew do TX'a bedzie paswoał do T300RS (w gruncie rzeczy to takie same kierownice).
  • #5
    ras2375
    Level 2  
    purejoy88 - dzięki za zainteresowanie, rzeczywiście przy słabej sile FFB napięcie na zasilaczu przy próbie przełamania oporu spada do 22V. Ogólnie waha się pomiędzy 22V a 32V. Ale sprawdzałem na zasilaczu warsztatowym i dzieje się tak samo, pobór prądu wzrasta do 2,7A. Silnik osiąga temperaturę 33 stopnie na radiatorze. Dość szybko załącza się wiatrak. Kiedy działała prawidłowo to wiatrak włączał się po 15 minutach a teraz załącza się nawet po 30 sekundach. Nie mierzyłem jeszcze silnika ale mechanicznie kręci się płynnie. Jak kupiłeś płytę od Thrustmastera ? Można u nich kupić części zamienne?
    Pozdrawiam
  • #6
    purejoy88
    Level 10  
    Zachowanie zasilacza wydaje sie być ok - ciężka sprawa nic mi więcej do głowy nie przychodzi. Kręciłeś samym silnikiem czy kierownica? - może na przekładni/łożyskowaniu samej osi pojawił się jakiś opór który powoduje przegrzewanie się silnika.
    Co do nowego pbc - trzeba pisać przez oficjalny support na:
    https://ts.thrustmaster.com
    Oficjalnie na ma takiej części zamiennej i nie są chętni do ich wysyłania. Dopiero jak opisałem im kilka przypadków gdzie miałem informacje z kilku forów że oferowali taki zamiennik - to zgodzili się ją wysłać pod warunkiem że zgadzam się ze nie dostanę żadnej instrukcji (jak wymienić płytkę) i przyjmuje do wiadomości że nie przysługuje mi żadna gwarancja.
  • #7
    Fikszyn
    Level 19  
    Witam ,z silnikiem jest taki problem ze po kalibracji dział prawidłowo ,ale w czasie grania i silnych uderzeń w krańcówki przestawia się rdzeń magnetyczny silnika .To jest ten czarny wałek na zdjęciu ,on jest osadzony na osi z aluminiowymi dystansami patrz foto .Jest on przyklejony ale pod wpływem temperatury i uderzeń się odkleja i przestawia zaczyna nieprawidłowo reagować w grach. Na 50 sztuk 70% miało odklejony rdzeń.
  • #8
    ras2375
    Level 2  
    Witam, faktycznie silnik nie jest najwyższej jakości. Podejrzewałem, że przesuwa się stojan w obudowie ale jak widać z Twoich doświadczeń winny jest magnes. Faktycznie jest tak, że silnik najciężej pracuje w stanie zatrzymania(pobór prądu z zasilacza powyżej 2A) i wtedy bardzo szybko traci synchronizację, zaczyna się grzać i traci moc. Kiedy go przesuwam do punktu blokady ustawionego ogranicznika kąta obrotu to wzrasta pobór prądu, kiedy tak trzymam chwilę to prąd spada i silnik odzyskuje moc, synchronizacja powraca i wszystko jest ok przez chwilę. Nie ma to nic wspólnego z obniżaniem mocy przez mikrokontroler (zabezpieczenie termiczne thrustmastera). W takim razie mam pytanie czy udało Ci się naprawić taki uszkodzony silnik?
    Pozdrawiam
  • #9
    Fikszyn
    Level 19  
    Magnes w silniku przyklejam klejem dwuskładnikowym <<J-B Weld>> po 24h jest gotów.Tak się dzieje jak opisałeś (ras2375) zalej mocnym klejem i będzie ok.
    Na zamieszczonym zdjęciu widać wyraźnie magnes i oś z łożyskiem i aluminiowe tuleje . Gdy silnik dojdzie do krańcówki oś się zablokuje ,ale magnes obraca się dalej na tych aluminiowych dystansach .To je należy przykleić do magnesu .To są dość duże siły i klej musi być b.dobry dla tego stosuje ten klej do spawania na zimno.
    http://www.jbweld.com/
  • #10
    Melo83
    Level 8  
    Witajcie czytając to widzę, że mam ten sam problem co miał Fikszyn jestem przekonany, że mam tą samą przyczynę wadliwego działania mojej T300.
    Czy ma ktoś z was zrobiony tutorial krok po kroku ze zdjęciami jak to zrobić, jestem totalnym laikiem i boję się samemu otwierać bazę kierownicy żeby czegoś nie pogorszyć.
    Fikszyn jestem z Kujaw może miał bym blisko do Twojego serwisu :)

    Pozdrawiam
  • #11
    Melo83
    Level 8  
    Witam czy toś z was próbował już znaleźć silnik zastępczy do T 300.
    Pytam ponieważ rozebrałem silnik według wskazań Fiszkina pokleiłem złożyłem i kierownica włącza się komp ją wykrywa, ale nie reaguje (nie rozpoczyna kalibracji).
  • #12
    Fikszyn
    Level 19  
    WITAM .Sprawdź czy jest 3,3V na DRV8301 (dioda D1) jeśli jest i nie powaliło mosfetów to nie ustawiłeś polaryzacji halotronu to ten mały magnesik pod płytką halotronu .Podłącz zasilanie przez amperomierz (najlepiej z zabezpieczeniem ustawionym na 2,5 A) i tak ustawiaj poprzez przesuwanie magnesiku w lewo- prawo minimalnymi krokami dosłownie po milimetrze aż ruszy kalibracja ustaw prąd na max 2A ,a w stanie spoczynku by nie przekraczał 300mA. Uwaga !!! to dość niebezpieczna regulacja dla układów ograniczcie koniecznie prądowo np.rezystorem zasilanie. Żmudna praca wymaga cierpliwości i pomyślunku.Powodzenia

    Dodano po 9 [minuty]:

    aha ,pamiętam ze korzystałem też z kompasu? Silnik na początku podłącz bez paska napędowego i znacz mazakiem centrum zatrzymania na zębatce i korpusie silnika , zabawa..... nie wiem jak to prościej z pasować daj znać czy się udało.
  • #13
    Melo83
    Level 8  
    Fikszyn a nie miał byś ochoty pobawić się w to??
  • #14
    ryba8383
    Level 14  
    Witam

    posiadam T300 , próbowałem usunąć usterkę ruchomego wirnika na wale silniczka, jednak przy otwieraniu silnika prawdopodobnie pourywałem druty łączące płytkę z termistorem z uzwojeniem silnika (U W V) . Czy silnik który znalazłem jest odpowiedni do podmiany w kierownicy?? Czy sygnaly sterowania silnikiem sa takie same...?

    http://en.hengdrive.com/Products/B4260MBrushlessDCMot.html

    pozdrawiam
  • #15
    kiszony11
    Level 10  
    Chcąc uniknąć rozklejenia stojana rozebrałem silnik i skleiłem go według rady Fikszyn-a. Sama kalibracja przysporzyła problemów, ale powoli obracając magnesem, który steruje halotronem udało się ustawić kierownicę. Jeśli magnes będzie źle ustawiony to kierownica będzie się zachowywać dokładnie tak, jak na wielu filmikach na youtube- np. będzie uderzać w jedną stronę i nie będzie się ustawiać w pozycji 0. Szybkie wyłączenie kabla USB i obrót magnesem, aż kierownica będzie sama się kalibrować, czyli w lewo w prawo i centrowanie. Zasilanie jakie daje zasilacz w pozycji 0 to około 32V i spada , gdy kręcimy kierownicą.
    Dodatkowo na mosfety założyłem radiator wraz z chłodzeniem, więc powinny mieć trochę lżej.
  • #16
    Lukson
    Level 32  
    kiszony11 wrote:
    Sama kalibracja przysporzyła problemów, ale powoli obracając magnesem, który steruje halotronem udało się ustawić kierownicę.


    W XXI wieku, do takich rzeczy stosuje się oprogramowanie.
    Zwie się: thrustmaster motor calibration tool.

    Do pobrania z załącznika.
    Uruchamiasz, podłączasz kierownicę i jak wszystko jest OK po wcześniejszym dokładnym złożeniu silnika i całego mechanizmu to na końcu pojawia się ładny napis OK!, jak na tym filmiku:

    https://www.youtube.com/watch?v=OifzmAFo1JU
  • #17
    Fikszyn
    Level 19  
    Witam dawno tu nie byłem , wszyscy dają rade jak kolega kiszony11 . Ostrzegałem ze zabawa dla cierpliwych .Co do programiku od Lukson to i tak potrzeba ingerencji w ustawieniu magnesu pod halotron . Jeśli nie ustawicie prawidłowego prądu na silnik magnesikiem(by w odpowiednim momencie podawał napięcie na cewkę w silniku) to ten program może uszkodzić drivery.
  • #18
    kiszony11
    Level 10  
    Test programem zakończony napisem OK ;) więc myślę, że "ręczne" ustawienie magnesu na hallotronie powiodło się.
    Przy ustawianiu trzeba zaznaczyć sobie pozycję 0 - u mnie kierownica była lekko przekoszona, ale przesunięcie paska o 2 zęby dało pożądany efekt.
  • #19
    Lukson
    Level 32  
    Fikszyn wrote:
    Co do programiku od Lukson to i tak potrzeba ingerencji w ustawieniu magnesu pod halotron . Jeśli nie ustawicie prawidłowego prądu na silnik magnesikiem(by w odpowiednim momencie podawał napięcie na cewkę w silniku) to ten program może uszkodzić drivery.


    Nic mi do tej pory nie uszkodził. Dziwne.

    Co do samej kierownicy to zamiast rezystorów pomiędzy driverem a mosfetami wstawiłbym diody zabezpieczające przed napięciem po spaleniu mosfet'a. Ewentualnie równolegle do rezystora.
    Muszę to sprawdzić w jednej z kierownic czy spali driver czy nie.
  • #20
    purejoy88
    Level 10  
    Ostatecznie poległem z moją płytką. Doszedłem do momentu gdzie PC rozpoznawał kierownice ale nie reagowały żadne przyciski, pedały - silnik też nie kręcił i nie kalibrował położenia kierownicy.
    Udało mi się zdobyć zastępczą płytkę poprzez support thrustmastera - trzeba uparcie pisać do nich miale - ostatecznie zapłaciłem za nową płytkę 60 euro z przesyłką jakiś rok temu. Po podłączeniu wszystko działa. Jest to ostateczne rozwiązanie - ale dobrze wiedzieć że da się chociaż tak odratować kierownice.
    Dziękuję za pomoc - temat do zamknięcia.