Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączenie silnika jednofazowego.

11 Mar 2016 14:56 6546 37
  • Poziom 10  
    Witam, próbuję podłączyć silnik do zasilania 230V. Silnik teoretycznie jest nowy, przystosowany do zasilania 230/460V, moc 0,75kW.

    Podłączenie silnika jednofazowego. Podłączenie silnika jednofazowego.

    Pomiędzy U1 i W1 podłączyłem kondensator 50µF bo akurat taki znalazłem. Podłączyłem wg załączonej instrukcji, ale niestety nic się nie dzieje.
    Zależy mi na podłączeniu tego silnika tylko do sprawdzenia czy działa, nie na stałym podłączeniu do pracy

    A może to jest silnik 3 fazowy tylko instrukcja jest uniwersalna dla różnych silników, które produkuje ta firma?
  • Poziom 27  
    To nie może być kondensator jaki znalazłeś, ale taki jaki podaje producent, a na tabliczce nie ma wypisanej wartości - jest puste pole. Zła wartość pojemności kondensatora powoduje że silnik nie uruchomi się.
  • Poziom 10  
    Jak dobrać kondensator? Chodzi o to, żeby w ogóle się odezwał, nie musi idealnie startować
  • Poziom 10  
    W pierwszym przypadku (kondensator rozruchowy, chyba) 124µF, w drugim (kondensator pracy/stały ?) 42µF. Zakładając, że kondensator rozruchowy 125µF jest mi potrzebny (bo przy podłączonym kondensatorze 50µF i braku reakcji drugi przypadek można chyba wykluczyć) to czy silnik nie wystarowałby z oporami lub przynajmniej dałby jakieś oznaki życia przy podłączeniu 50µF?
  • Poziom 15  
    Podałeś napięcie na początki uzwojeń, a co z ich końcami ?
    ( U2, V2, W2 )
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Elektrotechnika
    Przecież na tabliczce pisze PH 3 (phase -3)więc jak pisze i rysuje kolega Małolepszy należy tak to połączyć. Przy założeniu że końcówki są uzgodnione.
  • Poziom 10  
    Panowie, ja widze, że na tabliczce jest 3 fazy, ale jest również podane zasilanie 230/460V, dlatego pytam. Zrobiłem zdjęcie tylko schematu podłączenia 230V bo tylko takie mnie interesuje, ale chyba dla pełnej jasności będzie lepiej dodać zdjęcie wszystkich opcji podłączenia silnika z instrukcji.
    W innych opcjach faktycznie są pokazane mostki, ale nie w tej. Więc, albo producent silnika nie wiedział co robi, albo tak ma być.

    Podłączenie silnika jednofazowego. Podłączenie silnika jednofazowego.

    Biorę również pod uwagę, że to mimo zapisu 230V na tabliczce to jest silnik 3 fazowy i zadziała tylko na 3 fazy. Niestety nie mam dostęepu do 3 faz dlatego próbuję pod 230V
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 38  
    Na taką moc to kondensator w okolicach 55uF. Tylko musisz się z tym liczyć że silnik nie osiągnie mocy znamionowej dla zasilania 3 fazowego ;)
  • Moderator Elektrotechnika
    nie_lubie_samochodow napisał:
    W innych opcjach faktycznie są pokazane mostki, ale nie w tej. Więc, albo producent silnika nie wiedział co robi, albo tak ma być.

    Nie kolego, ten producent nie przewidział że Kowalski w Polsce będzie próbował silnik 3 fazowy puścić na jednej fazie. To taka nasza rodzima produkcja.
    A co ma ten silnik napędzić ?
  • Poziom 15  
    Przecież na schemacie jest jak byk narysowane połączenie tabliczki zaciskowej dla pracy jedno fazowej.
  • Poziom 10  
    Silnik sprzężony jest z motoreduktorem. Zależy mi tylko na sprawdzeniu czy działa, podłączę bez obciążenia. W takim razie podłączam wg zmodyfikowanego schematu kolegi Małolepszego. Tabliczki podlączeniowej nie ma, tylko instrukcja
    @FrankAB - no właśnie ten temat powstał dlatego, że podłączenie wg schematu nie uruchamia silnika
  • Moderator Elektrotechnika
    FrankAB napisał:
    Przecież na schemacie jest jak byk narysowane połączenie tabliczki zaciskowej dla pracy jedno fazowej.

    Jak byk na pewno nie bo brak mostków które dorysował nam kolega, ale dzięki za zwrócenie uwagi nie otwarłem drugiego obrazka .
  • Poziom 38  
    nie_lubie_samochodow napisał:
    @FrankAB - no właśnie ten temat powstał dlatego, że podłączenie wg schematu nie uruchamia silnika

    Według którego?
    Z kondensatorem do 1f czy bez dla 3f ?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Jeśli chodzi o podłączenie do 3f to silnik może TYLKO pracować w gwieździe Y (sieć 230/400V). czyli styki z liczbą 2 wszystkie razem jako punkt wspólny a do styków z liczbą 1 zasilanie kolejno 3 fazy ;)

    No chyba że masz FALOWNIK to praktycznie w każdej konfiguracji podłączenia ;)
  • Poziom 10  
    @BILGO - podłączenie wg schematu z pierwszego postu, czyli z kondensatorem do 1 fazy nie uruchamia silnika
  • Poziom 38  
    Sprawdź uzwojenia np omomierzem. Może któreś ma przerwę ??
  • Poziom 43  
    Rozczaruję Cię, Kolego. To jest silnik wybitnie trófazowy i z jakimkolwiek kondensatorem on poprawnie działać nie będzie. Wynika to z jego tabliczki znamionowej. Przy zasilaniu z sieci jednofazowej -połączenie w Δ i zasilanie poprzez falownik. Trudno.
  • Poziom 15  
    Lewy górny róg prawego obrazka i powinien kręcić.
  • Poziom 38  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    To jest silnik wybitnie trófazowy i z jakimkolwiek kondensatorem on poprawnie działać nie będzie.

    Działać będzie.. tzn będzie się obracał :D Ale moment obrotowy bliski zeru...
    FrankAB napisał:
    Lewy górny róg prawego obrazka i powinien kręcić.

    Można tak lub normalnie połączyć go w trójkąt i dać kondensator.

    PS. Autorowi chodzi tylko o sprawdzenie czy działa ten silnik... ;)
    Nie wiem dlaczego tak kombinuje z kondensatorem. Przecież silnik można wziąć do kogoś kto ma instalację 3f i podłączyć w gwiazdę i po problemie...
  • Moderator Elektrotechnika
    Krzysztof Kamienski napisał:
    To jest silnik wybitnie trófazowy

    Kolego Krzysztofie czym się różni silnik wybitnie trójfazowy od zwykłego trójfazowego.
    Na tym forum przy naszej pomocy uruchomiono setki silników 3 x230 z kondensatorami dobranymi według mocy.
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Wynika to z jego tabliczki znamionowej.

    Gdzie to pisze że nie może być zasilony z jednej fazy. Pisze tylko że dla jego normalnej pracy potrzebuje 3 faz 230V .
    A wszystkim proponuję przeczytać co pisze przy schemacie tabliczki.
  • Poziom 15  
    nie_lubie_samochodow napisał:
    Panowie, ja widze, że na tabliczce jest 3 fazy, ale jest również podane zasilanie 230/460V, dlatego pytam. Zrobiłem zdjęcie tylko schematu podłączenia 230V bo tylko takie mnie interesuje, ale chyba dla pełnej jasności będzie lepiej dodać zdjęcie wszystkich opcji podłączenia silnika z instrukcji.
    W innych opcjach faktycznie są pokazane mostki, ale nie w tej. Więc, albo producent silnika nie wiedział co robi, albo tak ma być.

    Podłączenie silnika jednofazowego. Podłączenie silnika jednofazowego.

    Biorę również pod uwagę, że to mimo zapisu 230V na tabliczce to jest silnik 3 fazowy i zadziała tylko na 3 fazy. Niestety nie mam dostęepu do 3 faz dlatego próbuję pod 230V

    Przecież to jest schemat połączeń tego silnika
    Krzysztof Kamienski napisał:
    @FrankAB Bzdury, Szkodliwa porada grożąca zniszczeniem silnika !
  • Poziom 43  
    FrankAB napisał:
    Przecież to jest schemat połączeń tego silnika
    Rodziny silników tego producenta!)
    Krzysztof Reszka napisał:
    Na tym forum przy naszej pomocy uruchomiono setki silników 3 x230 z kondensatorami dobranymi według mocy.
    Szanowny Imienniku - Moderatorze - możliwe, że tylko ,,uruchomiono". Jeżeli silnik nie jest przystosowany fabrycznie do pracy z kondensatorem, (a ten właśnie NIE jest (bo wówczas wartość tego kondensatora była by podana na tabliczce znamionowej) a wyłącznie do zasilania trójfazowego, w najlepszym wypadku będzie pracował , a raczej tylko się ,,kręcił" bez osiągnięcia właściwych parametrów (stosunku energii elektrycznej pobieranej do oddanej mechanicznej). Przepraszam za słowo ,,wybitne", powinno być - wyłącznie trójfazowym :D
  • Moderator Elektrotechnika
    Pracują i to dobrze sam takich jako "fuchy" po pracy kilka uruchomiłem .
    Już wcześniej pisałem że producent nie przewidział że silnik nasz Kowalski przerobi i puści na 3 fazy. Schemat zmodernizowany który podał kolega Małolepszy jest prawidłowym schematem . Uwaga tylko jedna że oryginalnie Włosi produkują też silniki z możliwością podłączenia 1 fazowego (co jest przy schemacie napisane). Różnica jest taka że wtedy dają tylko trzy wyprowadzenia z silnika . Co pisze po Włosku i Angielsku nie ma wtedy mostków . Dlatego kazałem zwrócić uwagę na napisy przy schemacie.

    Ps.
    Koledze Krzysztofowi poślę na PW opracowanie autorskie studentów zacnej uczelni poruszający problem dostosowania silnika 3 fazowego do pracy 1 fazowej . Są tam omówione wszystkie aspekty takiej pracy.
  • Poziom 43  
    @Krzysztof Reszka Dziękuję, chętnie się zapoznam. Widzi Kolega, ja przy takich przeróbkach mam jeszcze jeden parametr do dodania - zmiana częstotliwości- na 60 Hz, gdy silniki pochodzą z Europy, a takich wiele.
  • Moderator Elektrotechnika
    Niech zrobi próbę , zobaczymy . Ja sam nie polecam takich zabaw przy tak małych mocach widziałeś jakie straty taka przeróbka generuje . Sama przecież przekładnia to jest już jakieś obciążenie.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    Nie spodziewałem się, że temat wzbudzi aż takie emocje, ale do rzeczy.
    Podłączyłem silnik wg schematu zmodyfikowanego przez kolegę Małolepszego i silnik ożył. Podłączyłem motoreduktor na kilka minut i nic złego się nie stało - chodziło o 'wstępne' sprawdzenie poprawności działania przekładni mechanicznej, czy nie ma wycieków oleju i czy nie hałasuje.
    Dziękuję wszystkim za zainteresowanie i pomoc - zwłaszcza koledze Małolepszemu, mimo że taki nerwowy i niecierpliwy (podłączyłem silnik kilka godzin temu...)