Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dacia/Duster/1.5dci - Nie działa tempomat na 5tym biegu, po wymianie kół zęb.

misiu1980 13 Mar 2016 19:15 3351 18
  • #1
    misiu1980
    Level 7  
    witam,

    Mam pewien problem, Dacia Duster 1.5dci k9k 796. Założyłem do niego wbudowany tempomat. Działał od razu z marszu, bez aktywacji nawet przez OBD.
    Po jakimś czasie, wymieniłem koła zębate 5tego biegu, na takie z większym przełożeniem z innej skryzni biegów Renault. z 41/31 na 45/31. Obroty spadły o jakieś 10% , co dało faktycznie mniejsze szumy na prędkościach autostradowych.

    Jednak przestał od tego momentu działać tempomat na 5tym biegu. Na 3,4ce działa. Podłączałem komputer i nie było błędu, "widzi" przyciski tempomatu . Czy da radę jakoś jednak spowodować żeby zadziałał na 5tym biegu na tych kołach ?
    Dzięki , pozdrawiam.
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    ladamaniac
    Level 39  
    Przeprogramowanie sterownika. Nie zgadzają się obroty z prędkością, aż dziwne, że nie ma żadnego błędu. Podobnie było z Clio III 2,0 benzyna, po zmianie przełożenia 6 biegu tempomat przestał działać (był fabrycznie).
  • #3
    DJ ANNUS
    Level 31  
    Kolego teraz tylko edycja wsadu kalkulatora silnika cię ratuje.
    Po drugie skoro jesteś mechanikiem to powinienieś wiedzieć że taki zabieg nie przejdzie.
  • #4
    misiu1980
    Level 7  
    Spoko, ile taka edycja wsadu kalkulatora silnika może kosztować i czy tuner silników taki który robi chiptuning będzie umiał to ogarnąć czy szukać trzeba pomocy np w ASO - chociaż tutaj wątpie w ich umiejętności?
    Nie chcę powracać do kół zębatych 5tki z orginału bo tak jakoś lepiej mi się jeździ.
    Komputerek widzi tak jakby jechał na sprzęgle chyba i dlatego się nie włącza tempomacik.

    ps. nie jestem mechanikiem, tylko sam z hobby robię przy aucie bo lubię, ale zawód mam inny.
  • #5
    DJ ANNUS
    Level 31  
    Tak taki ogarnięty powinien to zrobić jak będzie miał kilka wsadów.
    Koszty będą spore.
  • #6
    ladamaniac
    Level 39  
    Musisz znaleźć kogoś , kto sam robi softy i lubi dłubać. Henio Poczesała spod supermarketu, co wgrywa chipy za 200, nie ogarnie. ASO wg mnie tego nie dotknie, chyba, że występowały skrzynie z takim zestawem przełożeń, to może.
    Jest tak jak mówisz, tester widzi ładnie biegi, a na zmienionym przełożeniu nie wyświetla nic, Mając czujnik sprzęgła powinien dać błąd, ale widocznie producent nie przewidział takiej sytuacji i czujnik sprzęgła tylko rozłącza pracę tempomatu.
  • #7
    misiu1980
    Level 7  
    Mam zamiar robić mały chiptuning niedługo, więc może bym to przy okazji zrobił. Muszę podzwonić ale wolałbym mniej więcej wiedzieć ile taka rzecz może kosztować.

    Poza tym jest w Rosji do kupienia tempomat do Dacii Duster, działający na poziomie pedału gazu , pobierający prędkość auta i hamulec z OBD, więc taki chyba powinien działać ewentualnie u mnie też nawet teraz , czy się mylę ?
    Bo mój aktualny tempomacik to kilka przewodów opolutowanych z rezystorami , odpowiadającymi za przyciski O,R-+ łączacy się bezpośrednio z ECM silnika ... wchodzący do wtyczki ECM ...

    A ten tempomat z Rosji wygląda tak :
    schemat - podłaczenia - http://drivenge.ru/shop/files/RED_connection105_.pdf
    http://drivenge.ru/shop/product.aspx?id=7
    koszt ok.500pln+ przesyła + może VAT + cło Dacia/Duster/1.5dci - Nie działa tempomat na 5tym biegu, po wymianie kół zęb.
  • #8
    DJ ANNUS
    Level 31  
    misiu1980 wrote:
    Bo mój aktualny tempomacik to kilka przewodów opolutowanych z rezystorami


    Kolego twój tempomacik to oprogramowanie kalkulatora silnika a nie jakieś rezystory.
    0 pojęcia.
  • #9
    misiu1980
    Level 7  
    O jezu wiem, to tylko sterowanie rezystorowe, co się czepiasz ??
    I zero pojęcia ? Kolego bylem pierwszy przy okazji w PL który podłączył go do ECM, więc trochę zmiarkuj teksty.
  • #10
    DJ ANNUS
    Level 31  
    No wiesz , mnie jedno ciekawi jak wpadłeś na tak głupi pomysł wymiany 1 zębatki w skrzyni?
  • #11
    misiu1980
    Level 7  
    a to czemu 1 zębatkę i dlaczego "głupi pomysł"?
  • #12
    DJ ANNUS
    Level 31  
    A co wymieniłeś więcej zębatek?

    Jaki masz nr skrzyni?
  • #13
    misiu1980
    Level 7  
    2 zębatki :>
    Orginał w mojej mojej siedzi jr5 189 , a teraz 5tkę mam z jr5 306
  • #16
    misiu1980
    Level 7  
    Nie rozumiem o co ci chodzi.
    Ale wróćmy do tematu, ile może kosztować u tunera przekodowanie Ecm bo raczej tam trzeba zmienić kodowanie ,( a nie np w modulatorze abs który odczytuje prędkość kół )?
    Komp ECM jeśli chodzi o działanie tempo -
    do prawidłowego działania (oprócz tego co zazwyczaj w silniku dci) co potrzebuje ?
    oprócz czujnika wciśnięcia sprzęgła, hamulca i pedału "gazu" isterujących przycisków
    prędkość obrotowa silnika,
    prędkość kół z ABS u
    czujnik wrzucenia biegu na skrzyni
    czujnik prędkości ze skrzyni biegów ?

    Czy coś nadmiarowo napisałem ?
  • #17
    DJ ANNUS
    Level 31  
    A patrzyłeś czy Ta skrzynia ma w ogóle czujnik prędkości?

    Bo ja tak to widzę że obroty silnika nie zgadzają się z prędkością samochodu i tyle.

    W grupie wiśwagena generuje to błąd a tu widzę że nie.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Miałem ten sam przypadek w leonie i też 5 bieg i wywalało tryb awaryjny , miałem też w volvie t6 po wymianie skrzyni na inną i to samo.
  • #18
    ladamaniac
    Level 39  
    Kodowanie raczej nie pomoże, bo zmienia się przełożenie tylko na jednym biegu, Przekodować to możesz między rodzajami skrzyni, tu musisz znaleźć mnożnik i podać go tunerowi. Robią ograniczniki prędkości na poszczególnych biegach, to i to powinien znaleźć, tylko musi mu się chcieć bawić z tym. A im więcej zabawy tym więcej kasy.
  • #19
    misiu1980
    Level 7  
    @DJ ANNUS

    Quote:
    A patrzyłeś czy Ta skrzynia ma w ogóle czujnik prędkości?

    Tak , ma czujnik prędkości , z tyłu oczywiście koło mniej więcej kolektora wydechowego . Z niego sygnał rozdzielony z tego co pamiętam na ABS, ECM i może coś jeszcze.

    @ladamaniac
    Quote:
    Kodowanie raczej nie pomoże, bo zmienia się przełożenie tylko na jednym biegu,

    Kiedyś w samochodach VAG można było przekodować typ skrzyni i w ECM chyba były zapamiętane inne przełożenia. Z tego co widzę po CAN CLIpie to w nim nie da się zmienić typu skrzyni jest w nim tylko wyswietlana informacja o typie dla danego VINu, w DDT2000 nie widziałem nawet informacji o typie.
    Kolejna sprawa to teraz moja skrzynia z tą Jr5 306, to rózni się przełożeniem chyba tylko na 1,2,3 , tam by mi nie był potrzebny tempomat :)
    I przełożenie wałka głównego w skrzyni jest z tego co pamiętam takie samo jr5 306 vs jr5 189. No ale jeśli się nie da to cóż zrobić.

    I jak myślicie czy to będzie droższa sprawa u tunera niż zakup tempomatu opartego na pedale gazu , który podałem wyżej - koszt byłby zakupu z Rosji ok 500pln+vat+przesyłka = 700pln