Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

DomoTel, czyli sprzęg cyfrowego domofonu z telefonem

Mis 14 Mar 2016 03:22 14625 60
  • DomoTel, czyli sprzęg cyfrowego domofonu z telefonem
    Witam.
    Od zawsze irytowała mnie konieczność podchodzenia do domofonu, aby wpuścić np. listonosza...
    Zacząłem więc przeszukiwać internet w poszukiwaniu interfejsu pomiędzy telefonem i domofonem.
    Znalazłem Bramotela, ale tenże po poczytaniu o nim, został zdyskwalifikowany ze względu na jego cenę i kilka wad, czyli brak możliwości regulacji czasu dzwonienia telefonów, brak reakcji na podniesienie słuchawki unifonu (telefon dzwoni dalej, i to była największa jego wada) i brak generowania CLIP'a podczas dzwonienia z domofonu.
    Postanowiłem zrobić coś samemu. Na początek wydawało się to dość skomplikowane, ze względu na interfejs do telefonu (generator dzwonienia, zasilanie i balansowanie linii ect). Aż do momentu, kiedy na AliExpress trafiłem na gotowy moduł QCX601. Jest to moduł interfejsu SLIC zawierający w sobie wszystko, co potrzeba wraz z przetwornicą generującą napięcia zasilania telefonu i sygnał dzwonienia. Rewelacja i to do tego za około 20zł.
    Jako że miało być tanio, to całość została poskładana prawie tylko z gotowych "klocków". Moduł QCX601, Arduino Pro Mini na AtMega328 (5V, 16MHz), miniaturowa chińska przetwornica DC/DC (z 12 na 5V) do zasilania całości, no i trochę elementów zewnętrznych i złącz. Koszt całości zamknął się w około 50zł. :-)

    Tak wygląda z zewnątrz (niezbyt okazale, ale obudowa to jakiś tani gotowiec walający się w szufladzie)...
    DomoTel, czyli sprzęg cyfrowego domofonu z telefonem

    Początkowo współpracowało toto z analogowym domofonem 6-cio przewodowym (mogło też z 4 i 5 przewodowym), ale w pewnym momencie wymieniono nam domofon na nowy - cyfrowy (firmy ACO) z instalacją 2-przewodową. No i klops, urządzenie zrobiło się chwilowo bezużyteczne. Tak nie mogło zostać, bo już zbytnio się do tego przyzwyczaiłem. Trzeba było poprawić.
    Komercyjne rozwiązanie, czyli zakup modułu CYF-AN - zabijało ceną. Więc trzeba było zakasać rękawy i zrobić poprawkę.
    I tak to po tym nieco przydługawym wstępie powstał sprzęg domofonu cyfrowego z telefonem, i okazało się, że elektronika się uprościła w stosunku do wersji analogowej, a skomplikował się tylko program.





    Kilka słów o interfejsie domofonu "cyfrowego". Tak na prawdę w tych domofonach cyfrowo przesyłany jest tylko "adres" czyli numer lokalu w którym ma zostać odblokowany unifon tak aby zaczął dzwonić i można było go odebrać. Cała reszta, czyli dźwięk dzwonka oraz rozmowa prowadzona jest w tradycyjny analogowy sposób, jak w zwykłym telefonie PSTN.

    Trochę teorii czyli jak wygląda protokół komunikacji "cyfrowego" domofonu ACO.
    Zacisk L- domofonu to masa. L+ to zasilanie i sygnały. W stanie spoczynku panuje tam napięcie ok +9V.
    Po wybraniu numeru lokalu z panelu przy drzwiach rozpoczyna się transmisja numeru lokalu.
    Najpierw występuje impuls "Reset", czyli zanik napięcia na linii trwający 370ms. Potem napięcie 9V powraca na 180ms.
    Następnie transmitowany jest numer lokalu w postaci serii impulsów 25us niski + 77us wysoki.
    Impulsów może być ponoć od 1 do 255 - i odpowiada to numerowi lokalu. Po impulsach jest ok. 450ms przerwy (stan 9V na linii) i rozpoczyna się dzwonienie. Dzwonienie to przebiegi o pełnej 9V amplitudzie, a ilość dzwonków i częstotliwość sygnału zależy od zaprogramowania centralki. W momencie odebrania słuchawki unifonu napięcie na linii spada do 6V, zaczyna się przepływ prądu i rozpoczynamy rozmowę. Naciśnięcie przycisku "otwórz" powoduje tzw. "flash", czyli rozwarcie pętli na czas ok. 8ms.
    Ot, cała filozofia. Tak działa system firmy ACO. Cyfrowe domofony innych firm działają identyczne, z tym że mogą mieć inne czasy impulsów, resetu i pauz pomiędzy kolejnymi fazami.

    Teraz praktyka. Oto schemat interfejsu.
    DomoTel, czyli sprzęg cyfrowego domofonu z telefonem

    Złącze J2 (TEL) służy do podłączenia aparatu telefonicznego, a J3 (LINE) do podłączenia linii miejskiej.
    Przekaźnik K2 podłącza aparat telefoniczny albo do linii miejskiej, albo do modułu SLIC. Przy braku zasilania aparat podłączony jest do linii miejskiej.
    Przekaźniki K1 i K2 powinny być subminiaturowe (szybkie, w obudowie DIL) z cewką na 12V. Przykładowo takie jak na zdjęciu poniżej, czyli P-12. Można też zastosować 5V przekaźniki podłączając cewki do VCC a nie do +12V. Ja zastosowałem 12V bo takie miałem w domu. Stosując przekaźniki na 5V można zrezygnować z przetwornicy 12/5V (DC_CHINA) i całość zasilać z zasilacza 5V/1A.
    Transoptor ISO1 wykrywa dzwonienie z linii telefonicznej, i jeśli takowe wystąpi podczas prowadzenia rozmowy przez domofon, to w słuchawce usłyszymy "pukanie" - ton sygnalizujący, że właśnie ktoś dzwoni z miasta. Jak telefon z miasta zadzwoni w czasie gdy aktywne jest dzwonienie z domofonu (czyli ktoś zadzwonił domofonem, ale zanim go odebrano to ktoś zadzwoni z miasta), to dzwonienie z domofonu jest przerwane, i telefon zostaje przełączony na linię miejską. Zmienia się pattern dzwonienia z podwójnego na pojedynczy, i odebranie telefonu odbiera linię miejską. Domofon trzeba w takim przypadku obsłużyć unifonem.
    Transoptor ISO2 wykrywa przepływ prądu z linii miejskiej do telefonu w czasie rozmowy telefonicznej blokując funkcje interfejsu w tym czasie (rozmowa miejska nie jest przerywana).
    UWAGA ! Transoptory ISP814X są transoptorami dwukierunkowymi (mają dwie diody świecące połączone przeciwsobnie) i mogą być zastąpione tylko innym dwukierunkowym transoptorem. Na schemacie jest symbol zwykłego transoptora, bo nie miałem w bibliotece dwukierunkowego, a nie chciało mi się tworzyć nowego elementu.
    Element DC_CHINA to po prostu moduł przetwornicy DC/DC z regulowanym napięciem kupionej za dolara na AliExpress.
    Należy pamiętać o ustawieniu 5V na wyjściu tej przetwornicy przed montowaniem jej do układu, bo możemy napytać sobie biedy. Dioda DZ1 powinna uchronić elektronikę w przypadku uszkodzenia przetwornicy albo złego ustawienia potencjometru w przetwornicy, ale polecam nie sprawdzać jak skutecznie działa. Oczywiście musi to być dioda "mocy" czyli 1W.
    Przekaźnik K1 podłącza linię L+ domofonu do układu rozmównego. Styki zostały zrównoleglone aby zmniejszyć efekt "bouncingu", czyli odbijania styków które powoduje niepożądane impulsy. Tranzystor Q4 pracuje jako układ antylokalny i interfejs audio. Potencjometr RN1 reguluje poziom sygnału (głośność) z mikrofonu w telefonie do domofonu, a RN2 głośność odsłuchu, czyli z domofonu na telefon. Tranzystor Q2 służy do wyciszania sygnałów DTMF (i nie tylko), aby nie darły się poprzez domofon.
    Dzielnik R18, R19, C15 to wejście detekcji sygnałów z domofonu do procesora. Tą drogą procesor dekoduje sygnały kodu abonenta, dzwonienia, i odebrania lokalnego unifonu. Rezystancja dzielnika, jest większa niż w typowym unifonie, więc obciążenie linii jest mniejsze niż jeden dodatkowy unifon. Rezystory R11 i R20 to "bezpieczniki" - tak na wszelki słuczaj.
    Elementy R5, R8 i C4 to filtr sygnału PWM generowanego przez procesor i podawanego do aparatu telefonicznego. Tędy wychodzą wszelakie beepy słyszalne w słuchawce, a także sygnały CLIP'a generowanego w standardzie FSK lub DTMF - wybór zworką JP1, założona = DTMF, zdjęta = FSK. Poprzez obwód R2,R3,C10 procesor dostaje sygnały DTMF z telefonu.
    Dwukolorowa dioda LED D2 sygnalizuje stan urządzenia.

    Układ zapewnia separację galwaniczną pomiędzy domofonem a linią miejską, co jest bardzo ważne.
    Po odebraniu domofonu aparat telefoniczny jest galwanicznie połączony z domofonem, ale to nie stwarza problemu.
    Tak samo nie ma separacji pomiędzy zasilaniem układu a domofonem, a więc do zasilania najlepiej jest należy użyć zasilacza "dogniazdkowego" 12V 300mA. Wszystko jedno czy transformatorowy, czy impulsowy. Układ działa poprawnie przy zasilaniu napięciem od 10 do 16V.
    Nie należy tylko uziemiać minusa zasilania ani żadnego z przewodów do aparatu telefonicznego.

    Moje wykonanie - jak zwykle po taniości, bo 1szt. dla siebie to mnie się nie chce inaczej robić, czyli płytka uniwersalna i kynar:

    DomoTel, czyli sprzęg cyfrowego domofonu z telefonem DomoTel, czyli sprzęg cyfrowego domofonu z telefonem

    Dla dociekliwych... To czarne wystające na żółtych kablach to przycisk "Test" zawinięty w taśmę. :-) Zielone złącze do domofonu jest 6-stykowe, bo zostało po wersji analogowej. Wykorzystane są tylko jego dwa piny.

    Jak to działa?
    W stanie spoczynku linia telefoniczna jest podłączona do aparatu telefonicznego, dioda D2 świeci na zielono, i raz na ok 15 sekund krótko mrugnie na czerwono sygnalizując, że układ "żyje". Jeśli do zacisków L+ i L- domofonu nie jest podłączona centralka domofonu (nie ma napięcia na linii domofonu) mrugnięcia na czerwono są częstsze - raz na 2 sekundy.
    Aparat telefoniczny działa normalnie. Po podniesieniu słuchawki zielona dioda zaczyna mrugać sygnalizując aktywną rozmowę telefoniczną. W tym stanie interfejs nie reaguje na wywołanie z domofonu.
    W stanie spoczynku dzwonienie z domofonu spowoduje podłączenie aparatu do modułu SLIC, i dzwonienie aparatu. Wysyłany jest też CLIP z numerem telefonu "11111111" oraz (tylko w trybie FSK) z opisem tekstowym "Domofon". Moje dwa różne bezprzewodowe Panasoniki ładnie to wyświetlają, zarówno opis, jak i numer.
    Układ generuje podwójne dzwonki - dla odróżnienia od dzwonków z PSTN.
    Telefon dzwoni przez ustawialny czas - od 10 do 90 sekund (czego nie da się zrobić w Bramotelu). W trakcie dzwonienia dioda zmienia kolor z zielonego na żółty (w takt dzwonków). Odebranie telefonu łączy nas z domofonem. Dioda zaświeca się na czerwono. Można rozmawiać przez maksymalnie 2 minuty. Aby otworzyć zamek domofonu należy wcisnąć na telefonie (musi być z wybieraniem tonowym, ale teraz to chyba norma) przycisk * albo # . Zamek zostanie otwarty.
    Naciskanie klawiszy (odbiór DTMF) powoduje zmianę koloru świecenia diody z czerwonego na żółty - tak długo jak telefon wysyła DTMF. Tony DTMF są wyciszane i mogą być słyszalne w domofonie przy drzwiach przez bardzo krótki czas (50ms).
    Rozmowę kończymy normalnie odłożeniem słuchawki. Odebranie unifonu zamiast telefonu powoduje zaprzestanie dzwonienia przez telefon. To kolejna zaleta w stosunku do Bramotela.
    Aha, jeszcze jedno. Domofony "cyfrowe" mają funkcje "podzwaniania", czyli sygnalizacji unifonem, że ktoś otwiera zamek kodem.
    Układ przewiduje tę opcję i ignoruje "podzwanianie". W systemie ACO dzwonek informacyjny jest krótki (ok 0.8s), a normalny pierwszy dzwonek trwa 1,2s. Układ zareaguje tylko wtedy, jeśli pierwszy dzwonek trwa dłużej niż 1s.
    Tak więc "podzwanianie" jest ignorowane i nie wywołuje dzwonienia w telefonie.

    Tryb programowania i testowy.
    Interfejs posiada możliwość programowania czasu dzwonienia telefonu, oraz numeru lokalu, na który będzie reagował.
    Na wejście w tryb programowania są dwie metody:
    1. Jeśli mamy podłączoną linię miejską, to podnosimy słuchawkę telefonu i naciskamy 3 razy FLASH (w odstępach mniejszych niż 2 sekundy).
    Przy każdym flashu dioda mruga na czerwono, a po trzecim sygnał w słuchawce milknie, zapala się na stałe czerwona dioda, telefon jest podłączony do interfejsu (ale nie do domofonu).
    2. Jeśli nie ma linii miejskiej, i do interfejsu podłączony jest tylko telefon, to naciskamy przycisk S1. W tym momencie telefon powinien zacząć dzwonić, wyświetla CID, tak samo jak przy wywołaniu z domofonu. Odbieramy telefon. Lądujemy w tym samym stanie jak w poprzednim punkcie. Ten sposób to również test dzwonienia telefonu i prezentacji numeru domofonu (CLIP).

    Teraz z klawiatury telefonu wybieramy:
    01 dla ustawienia czasu dzwonienia telefonu. Usłyszymy beep w słuchawce, po czym z klawiatury wybieramy cyfrę od 1 do 9. 1 to 10 sekund dzwonienia, 2 to 20s... 9 to 90s. Po wybraniu słychać podwójny dźwięk potwierdzenia (niski, wysoki) i wybór zostaje zapamiętany.
    Jeśli wybierzemy * , 0 lub # to wybór zostanie anulowany - podwójny dźwięk błędu, najpierw wysoki, potem niższy.
    02 dla ustawienia numeru lokalu. Tak samo usłyszymy beep w słuchawce, po czym z klawiatury wybieramy trzycyfrowy numer naszego lokalu (np 017 dla numeru lokalu 17). Po wpisaniu trzech cyfr słychać podwójny dźwięk potwierdzenia i wybór zostaje zapamiętany. Jeśli wybierzemy * lub # zamiast cyfry, to wybór zostanie anulowany - podwójny dźwięk błędu.
    Wybór pierwszej cyfry większej niż 2 lub całego numeru większego niż 254 lub równego 000 również spowoduje anulowanie.
    Programowanie kończymy odłożeniem słuchawki telefonu. Jeśli nie zaprogramujemy numeru lokalu, to układ nie będzie reagował
    na dzwonienie z domofonu.

    Na koniec chcę zaznaczyć, że program został napisany z uwzględnieniem czasów stosowanych w domofonach firmy ACO, i ma pewne ustalone reżimy czasowe prawidłowej detekcji numeru lokalu i dzwonienia. W związku z tym może nie działać na innych systemach domofonów cyfrowych. Niestety nie mam możliwości przetestowania tego na innych systemach, więc jeśli nie będzie działał na systemie innej firmy, to jedyną możliwością uruchomienia tego będzie analiza czasowa sygnałów na linii domofonu podczas wywołania i dzwonienia. Bez tych danych nie będę w stanie zmodyfikować firmware.

    A właśnie. Apropo firmware. Udostępniam tylko skompilowaną wersję w postaci pliku HEX, który można wgrać do Arduino przy pomocy XLoader'a, albo w inny sposób umożliwiający wgrywanie HEX'ów.
    Firmware: DomoTel...zip Download (6.72 kB)

    Druga sprawa. Oryginalny bootloader Arduino ma spapraną obsługę watchdoga. Jako że w moim sofcie korzystam z watchdoga, to proponuję (dla bardziej doświadczonych userów) wymianę bootloadera w arduino na np. FastBoot (by Peter Dannegger) z włączoną opcją WDTRIGGER (zakomentowane ".equ WDTRIGGER = 0"). Jeśli program wykryje oryginalny bootloader "arduino", to nie uruchomi watchdoga.
    Dla oszczędności energii program też dynamicznie zmienia prędkość taktowania procesora - od 1 do 16MHz w zależności od potrzeb.

    I jeszcze jedna bardzo WAŻNA informacja.
    Nie zgadzam się na jakiekolwiek komercyjne wykorzystanie tego projektu, schematu, bądź oprogramowania, bez wcześniejszego uzgodnienia tego ze mną !

    Oczywiście każdy może sobie zmontować takie coś dla siebie bez pytania i ceregieli. W końcu to dział DIY.


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • #2 14 Mar 2016 12:39
    podly
    Poziom 15  

    Super rozwiązanie - sam borykałem się z tym problemem i skleciłem coś podobnego, ale przy pomocy raspberry pi z zainstalowanym asteriskiem i bramką voip z drugiej strony - trochę jak strzelanie z armaty do muchy :) Twoje rozwiązanie wygląda dużo sensowniej, chyba je skopiuję - chętnie przygarnę HEXa.

    ----

    QCX601 już zamówiony na Alli ;]

  • #3 14 Mar 2016 14:13
    Mis
    Poziom 14  

    Do pierwszego posta dodałem hex'a z firmware. Wczoraj mi się zapomniało :oops:
    I jeszcze gotowy bootloader FastBoot dla arduino. W paczce HEX do wgrania po ISP, batch wgrywający za pomocą AVRDude (trzeba w nim zmienić typ programatora i port na taki jaki używamy), oraz Loader do ładowania softu przez ów bootloader.
    BOOT_M328p...rduino.zip Download (198.44 kB)

  • #4 15 Mar 2016 08:57
    podly
    Poziom 15  

    Czy jeśli nie będę używał linii telefonicznej, to mogę obie sekcje przekaźników wywalić a linie domofonu wpiąć na stałe, czy jednak przekaźnik K1 REL spełnia rolę 'emulacji' podniesienia słuchawki domofonu i musi zostać? Czy K2 REL i obwody wejściowe linii telefonicznej mogę usunąć bez żadnych dodatkowych zmian? Czy należy jeszcze na coś zwrócić uwagę usuwając wejście linii telefonicznej?

    -- edit

    Jeszcze jedno - czy wszystkie rezystory są małej mocy, czy są jakieś wyjątki?

  • #5 15 Mar 2016 13:03
    Mis
    Poziom 14  

    K1 musi zostać. On "odbiera" domofon i realizuje otwieranie rygla.
    Wywalić możesz K2, oba transoptory, tranzystor Q3 i elementy przy nich.
    Aparat podpinasz na stałe do QCX601.
    Nic więcej nie trzeba zmieniać. Soft też zostaje bez zmian.
    Rezystory wszystkie ćwierć watowe. Nie ma wyjątków. Tranzystory dowolne małe NPN. BC817 lub 847 w SMD albo BC337 czy 547 przewlekane.

  • #6 15 Mar 2016 16:36
    gbd.reg
    Poziom 21  

    Nie znalazłem tego w 1 poście, więc dopytam: jak zachowa się układ, gdy ktoś zadzwoni domofonem i zanim odbierzemy domofon przyjdzie połączenie z linii telefonicznej? W trakcie rozmowy domofonem jest jak rozumiem "pukanie", a gdy domofon jeszcze dzwoni?

  • #8 16 Mar 2016 20:51
    podly
    Poziom 15  

    Powoli sobie składam w oczekiwaniu na QCX601 - możesz się podzielić datasheetem do tego? Chciałem sobie zarezerwować miejsce na płytce na ten moduł - jaka jest odległość pomiędzy listwami 7 pin?

  • #9 16 Mar 2016 23:34
    Mis
    Poziom 14  

    Wklej w googlarce "QX31055R3P.pdf"
    To najsensowniejsze co znalazłem :-)
    Pin 1 na schemacie to J1-7 na module, pin 7 to J1-1,
    pin 8 na schemacie to J2-7 a pin 14 to J2-1.
    Oczywiście mowa o nadrukach na module które widać na moich fotkach. Odległość między rzędami to 45.5mm.

  • #11 17 Mar 2016 13:14
    podly
    Poziom 15  

    Dzięki za datasheeta.

    Widzę tu jakieś rozbieżności...

    Mis napisał:

    Pin 1 na schemacie to J1-1 na module, pin 7 to J1-7, pin 8 na schemacie to J2-7 a pin 14 to J2-1. Oczywiście mowa o nadrukach na module które widać na moich fotkach. Odległość między rzędami to 45.5mm.


    Na schemacie Pin 1 to VCC a według datasheet J1-1 to REV... gdzie jest dobrze?

  • #13 17 Mar 2016 14:27
    podly
    Poziom 15  

    Tak myślałem :)

    W międzyczasie chciałem podpatrzyć czy na pinie PD 6 w arduino generuje się 25Hz podczas dzwonienia i wygląda, że tak, ale na bardzo krótko. Jaki powinien być czas dzwonienia po wciśnięciu S1 przy 'defaultowych' (przed zaprogramowaniem przy użyciu telefonu) ustawieniach? Czy brak fizycznej obecności QCX601 wpływa jakoś na Arduino?

  • #15 17 Mar 2016 16:30
    podly
    Poziom 15  

    No tak, HOOK robił problem. Pozostaje mi teraz czekać na przesyłkę od naszych żółtych braci i wszystko powinno hulać :)

  • #16 21 Mar 2016 03:55
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    AVE Szanowny kolego podoba mi się projekt przystawki ale kolega powinien mieć pełna separację galwaniczną zarówno do linii domofonu jak i do linii miejskiej. A tu tylko mamy tylko separację do linii domofonu i to nie pełną. Brak zabezpieczenia w postaci odgromnika linii miejskiej wraz z rezystorami bezpiecznikowymi. 15 lat temu robiłem podobną przystawkę z pełną separacją opartą na transformatorkach separacyjnych o przekładni 1:1. Proszę sobie wyobrazić sytuację gdy w linie miejską przywali bezpośrednio lub nie bezpośrednio, piorun podczas burzy. Usmaży zarówno telefon, centrale domofonu jak i samą przystawkę kolegi ale także wszystkie domofony mieszkańców. A nie daj boże jak ktoś jeszcze w tym czasie rozmawia przez domofon. Zgroza. Kolega pomyślał o tym ?? Z przepisów prawnych zabronione jest dołączanie jakichkolwiek urządzeń do linii TP nie posiadających homologacji a już w szczególności jak w przypadku kolegi sprzęgania linii z obwodami zasilania bez separacji galwanicznej względem obwodów antylokalnych pętli abonenckiej. Ponad to centrala miejska na bieżąco sprawdza stan linii abonenta pod kątem poprawności parametrów pętli abonenckiej wraz z upływami względem ziemi itd. Z powyższego łatwo ustalić jaki abonament używa urządzeń zmieniających parametry pętli abonenckiej mogących zakłócić działanie centrali miejskiej. Kary są naprawdę ogromne.

  • #17 21 Mar 2016 11:28
    Mis
    Poziom 14  

    Częściowo masz rację. Szczegółnie z brakiem odgromników, bo dla pioruna styki przekaźnika nie stanowią żadnej bariery. W moim przypadku nie ma to jednak znaczenia bo nie mam typowej linii miejskiej tylko bramkę VOIP robiącą za linię miejską. Do do podłączeń do linii miejskiej to przystawka się z nią nigdy nie łączy. W czasie rozmowy z domofonu odłącza tylko telefon od linii miejskiej, a to chyba nie jest zabronione. Nic nie jest do linii miejskiej podłączane za wyjątkiem telefonu poprzez styki przekaźnika.
    A więc na wejściu linii miejskiej przydałby się odgromnik, i można takowy do układu dodać jeśli ktoś podłącza to do linii PSTN.

  • #18 21 Mar 2016 18:09
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    A jaki masz internet ? Modem DSL, ADSL światłowód, etc ?

  • #19 22 Mar 2016 00:00
    Mis
    Poziom 14  

    Światło do skrzynki zbiorczej wewnątrz budynku. Jeszcze jakieś pytania ?
    Moim zdaniem nie ma sensu dalej ciągnąć tego typu konwersacji. Jak piorun przywali w budynek albo gdzieś obok, to nie ważne czy coś podłączyłem czy nie, a i tak ta instalacja domofonowa pójdzie w drzazgi. Wiem, bo już tak było kilka lat temu, a wtedy jeszcze tego nie miałem (i dobrze bo musiałbym drugie robić).

  • #20 26 Mar 2016 22:50
    Mis
    Poziom 14  

    Cisza w temacie, więc ciut nowości:
    - oprogramowanie dostało możliwość prostego definiowania widełek czasowych (jako #define w źródłach)
    - oprogramowanie dostało tryb "debug" który potrafi pokazać czemu nie reaguje na dzwonienie domofonu - pokazuje który parametr jest poza zakresem i jego wartość (numer parametru potrafi wymrugać diodą LED, ale odczytaną wartość przekazuje tylko poprzez CID do telefonu z identyfikacją numeru i wyświetla go na wyświetlaczu telefonu) :-)
    - nie zrobię "automatu" samouczącego się (choć dało by się). Dla czego ? A no dla tego że to otwarta furtka do komercji na którą się nie zgadzam.
    - zastanawiam się nad publikacją źródeł oprogramowania... jest spora szansa że tak zrobię, ale najpierw zaczekam na uruchomienie tego wynalazku przez kogokolwiek oprócz mnie.

  • #21 27 Mar 2016 18:36
    podly
    Poziom 15  

    Super, mój jest gotowy, czekam tylko cały czas na QCX601 - powinien być na dniach, tracking pokazuje, że od piątku już jest na WER Warszawa :) Centrala domofonu w moim budynku to Laskomex, więc timingi mogą być inne - chętnie więc przygarnę wersję fw z debugiem a źródełka jak opublikujesz też chętnie obejrzę.
    DomoTel, czyli sprzęg cyfrowego domofonu z telefonem

  • #22 27 Mar 2016 19:28
    Mis
    Poziom 14  

    Te listwy kołkowe pod QCX601 są zbędne, a wręcz będą przeszkadzać, bo moduł ma fabrycznie wlutowane piny. Obawiam się jeszcze o ten "duży" przekaźnik, czy będzie na tyle szybki aby wygenerować 8ms impuls rozwarcia obwodu do otwierania rygla. Ale to wyjdzie w praniu.
    Co do nowszego firmware to jeszcze nie zostało przetestowane, więc jeszcze chwilę trzeba poczekać.

  • #23 27 Mar 2016 20:23
    podly
    Poziom 15  

    No nie spodziewałem się, że będą piny w module - dałbym wtedy listwę żeńską. Ale wylutowanie to przecież chwilka tylko. Co do przekaźnika - wszystko robiłem z przydasiów szufladowych i taki akurat miałem - jak będzie za wolny, to poszukam mniejszego :)

    .edit.

    W datasheet jest: Operate/release time max. 20/10ms więc faktycznie będzie trzeba chyba innego poszukać.

  • #24 27 Mar 2016 20:40
    Mis
    Poziom 14  

    Listwy żeńskiej też nie dawaj. Tam są piny "piętrowe" przystosowane do wlutowania z obu stron. Do żeńskiej listwy będą za krótkie piny, chyba że powyrywasz ten drugi rząd plastików z pinów.
    Na razie zostaw ten przekaźnik. W nowym sofcie jest opcja zmiany tego czasu otwierania, więc jak nie zadziała otwieranie to po prostu przedłużysz ten czas, aby wraz z czasami otwarcia i zamknięcia przekaźnika generowało to "zjadliwy" dla centrali impuls.

  • #25 30 Mar 2016 01:54
    Mis
    Poziom 14  

    Przepraszam że post pod postem, ale soft V5 został przetestowany, więc mogę opublikować. Na razie tylko sam HEX.
    DomoTel_v..ex.zip Download (7.66 kB)

    Co nowego:
    - zmieniono ciut procedurę walidacji numeru lokalu
    - mocno zluzowano reżimy czasowe dla większości impulsów.
    - dodano funkcje debugowania na wypadek złych czasów impulsów
    - do czasu ustawienia adresu lokalu (poprzez setup) dioda w spoczynku świeci cały czas na czerwono.

    Jest duża szansa że ta wersja będzie poprawnie działać bez żadnych modyfikacji także z innymi centralami niż ACO (Laskomex, Urmet, ...).

    Jak działa debugowanie:
    Wejście w tryb Debug: załączyć zasilanie trzymając naciśnięty przycisk - dioda mruga na czerwono - puścić przycisk.
    Odczyt kodu Debug: nacisnąć na krotko przycisk - dioda zamruga na czerwono od 1 do 11 razy, po czym telefon zadzwoni i wyświetli kod i wartość jako numer telefonu.
    Wyświetlony numer: pierwsze dwie cyfry to kod debug, kolejne 4 cyfry to wartość (zbadany czas dla danego kodu debug, lub nr mieszkania dla 04). Dla kodów 07, 08 i 09 czasy są w us, dla reszty w ms.
    Resetowanie kodu Debug do następnej próby: trzymać naciśnięty przycisk podczas odczytu debug aż zapali się dioda na żółto (telefon wtedy nie zadzwoni).
    Wyłączenie trybu Debug: wyłączenie i ponowne załączenie zasilania, lub debug wyłączy się samoczynnie po prawidłowej identyfikacji i dzwonieniu.

    Ilość błysków diody w trybie Debug (Kod debug):
    1 - nie wykryto impulsu reset
    2 - za krótki czas reset
    3 - za długi czas reset
    4 - zły nr mieszkania
    5 - za krótka pauza po resecie
    6 - za długa pauza po resecie
    7 - za krótki impuls adresowy
    8 - za długi impuls adresowy
    9 - za krótka przerwa pomiędzy impulsami adresowymi
    10- za długa przerwa przed dzwonkiem
    11- za krótki dzwonek

    Zawsze zapamiętywany jest najwyższy wykryty kod.
    Kod 03 będzie obecny jeśli do interfejsu nie jest podłączona linia domofonów. A więc aby zobaczyć kod 1 lub 2 należy najpierw podłączyć linię domofonu do przystawki, a potem uruchomić tryb debug.

  • #26 30 Mar 2016 09:01
    podly
    Poziom 15  

    Poczta chyba mocno odpoczywała przez święta - moja paczka cały czas leży na WER Warszawa. W międzyczasie wrzuciłem soft. Przy okazji - czy używanie loadera jest istotne, czy można po prostu HEXa wrzucić przy pomocy avrdude bez loadera?

  • #27 30 Mar 2016 12:12
    Mis
    Poziom 14  

    Można wrzucić samego HEX'a. A bonusem będzie działanie watchdoga, bo wrzucając prosto HEX'a wywalisz spaprany bootloader arduino robiąc "chip erase" :-)
    Tyle że ewentualna późniejsza wymiana softu będzie bardziej kłopotliwa, bo tylko przez ISP a nie przez zwykły konwerter USB/RS. Dwukolorowa dioda LED zapięta na linie UART'a zwykle nie przeszkadza w programowaniu przez bootloader.

  • #28 31 Mar 2016 10:30
    podly
    Poziom 15  

    Dotarł QCX, szybko zamontowany, cały układ na biurku bez linii domofonowej zadziałał, ustawiłem numer mieszkania, pobawiłem się chwilę debugiem - wyświetlał ładnie na telefonie numer błędu 3. Podłączyłem linie domofonową i zonk - nie działa. Wciśnięcie przycisku 'test' nie wywołuje dzwonienia natomiast w trybie debug miga dwa razy normalnie i trzeci raz krócej, natomiast telefon nie dzwoni wcale. Sprawdziłem rezystancję na wejściu - R19 i R18 są OK, rezystancja wejścia 660k, rezystancja między wejściem a A1 Arduino 330k. Zmiana polaryzacji linii domofonowej sprawia, że cały układ zachowuje się jak bez podłączonej linii. Any ideas?

    ..edit..

    Napięcie zmierzone na niepodłączonej linii domofonowej w stanie spoczynku to 6V - może tu jest problem?

  • #30 31 Mar 2016 12:07
    podly
    Poziom 15  

    R19 100k wstawiony, jest postęp :) Debug wywala kod błędu: 060520.

  Szukaj w 5mln produktów