Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R

DraconBS 14 Mar 2016 22:47 11133 15
  • G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R

    Witam serdecznie!
    W tym temacie będzie o wzmacniaczu, który budowałem od października 2015. Został on przeze mnie zaprojektowany od podstaw.

    Założenia:
    - możliwie małe wymiary zewnętrzne (24,5 x 28 x 6,8 cm)
    - solidna konstrukcja z blachy, którą mam pod ręką
    - moc 2x30W 4R RMS
    - 2 wejścia i jedno wyjście sygnałowe
    - z regulacji dźwięku tylko wzmocnienie i balans
    - minimalne zniekształcenia i szumy
    - zabezpieczenie przed DC na wyjściu

    Wzmacniacz powstał z potrzeby posiadania małego wzmacniacza "na biurko". Napędza moje kopie Totemów Mite (link).

    Wzmacniacze mocy
    Jako pierwsze powstały wzmacniacze mocy. Tranzystory końcowe to darlingtony (stąd "D" w nazwie) BDW93/94C. Prąd spoczynkowy tranzystorów mocy to 35mA. W układzie jest podwójne źródło prądowe, które polaryzuje parę różnicową BC560 na wejściu i tranzystor BC337 w układzie wspólnego emitera, sterujący tranzystorami końcowymi.

    Przedwzmacniacze
    Przedwzmacniacze to dwie oddzielne płytki dla każdego kanału. Na każdej z nich są stabilizatory napięcia zasilania +-12V i podwójne źródło prądowe, przy czym jedno (0,7mA) polaryzuje parę różnicową BC560, a drugie (11mA) polaryzuje tranzystor wyjściowy w układzie wspólnego emitera. Sygnał z przedwzmacniacza trafia na końcówki mocy i (poprzez filtr górnoprzepustowy) na gniazda wyjściowe RCA z tyłu obudowy.

    Zasilacz/układ załączania głośników
    Główny zasilacz, układ opóźnionego podłączania głośników i zabezpieczenie DC są na jednej płytce. Napięcie zasilania to +-24V. W zabezpieczeniu wykorzystałem dwa przekaźniki dla każdego kanału, sterowane przez tranzystor BD139 (wcześniej był bc547 i BD140, ale BD łatwo się przepalał z powodu za dużego napięcia między emiterem i bazą (12V)). Przekaźniki włączają się po około 3 sekundach po włączeniu wzmacniacza. Wykrywacz DC na wyjściu to 3 tranzystory BC547/557. Działa już przy baterii 1,5V, a poza tym już raz odłączył mi głośniki po przepaleniu końcówek, więc na pewno jest sprawny :). Układ zabezpieczeń zasilany jest z transformatora poprzez diody 1n4007 i kondensatory małej pojemności, dzięki czemu głośniki odłączane są prawie od razu po wyłączeniu wzmacniacza. Podłączenie głośników i działanie głównego zasilacza sygnalizują dwa zielone LED'y 3mm.

    Obudowa




    Obudowę wykonałem z trzech różnych obudów od różnych sprzętów. Wszystko wycinałem nożycami do blachy, po czym wyginałem za pomocą imadła i młotka. Z założenia miało być solidnie, bo na wzmacniaczu docelowo stoi monitor, więc w środku jest sporo wzmocnień. Starałem się maksymalnie zekranować transformator. Boki obudowy akurat trafiły się z blachy aluminiowej 1,5mm. Pozostałe elementy to zwykła blacha stalowa 1mm. Jak na razie nie planuję malować wzmacniacza, bo wiązałoby się to z rozebraniem całego wzmacniacza i szlifowaniem całej obudowy pod nowy lakier. Może kiedyś... :). Jak na razie namalowałem co nieco czarnym mazakiem permanentnym.

    Jak to gra?
    Jestem w 100% zadowolony. Wzmacniacz gra bardzo ciepło i świetnie kontroluje głośniki. Niestety, mimo wielu zabiegów z mojej strony, w głośnikach słychać cichutki brum sieciowy, jednak przestaje on być w ogóle słyszalny podczas słuchania muzyki. Testowałem go u kumpla na dwóch różnych zestawach i świetnie dawał radę nawet 15-calowemu Selenium 15PW3 + BG NEO8 PDR w obudowie otwartej - oczywiście nie przy pełnej mocy, ale grał zupełnie poprawnie. Po podłączeniu pod dwa Tonsile 13/50 + Gdwk 10/80/19 w obudowie bass-reflex wzmacniacz pokazał, że potrafi porządnie kopnąć niskim basem :). Co do średnich i wysokich tonów, to również bardzo mi się podoba. Wokale brzmią naturalnie, a wysokie tony są delikatne, ale jednocześnie bardzo wyraźne.

    Pomiary
    Robiłem tylko pomiary mocy prototypu i było lekko ponad 30W/4R RMS. W najbliższym czasie postaram się o pomiary na sprzętowym oscyloskopie, a nie przez wejście liniowe komputera.

    Zdjęcia po poprawkach 15.03.2016:
    G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R

    Zdjęcia
    G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R

    Schematy
    G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R
    Pozdrawiam serdecznie i proszę o oceny :)


    Fajne!
  • #2 15 Mar 2016 00:25
    PEPE64
    Poziom 16  

    Witam. Jeżeli przewidziane było, żeby na wzmacniaczu stał monitor z taką podstawą, to nie mógł kolega dać radiatorów z tyłu? Bo stawianie monitora na nakrętkach po napojach, to trochę zalatuje prowizorką. A że obudowa solidna i wykonana samodzielnie to duży plus.

  • #3 15 Mar 2016 01:25
    21paweł21
    Poziom 15  

    Mam sentyment do wzmacniaczy na tranzystorach i masz plus za budowę takiego, ale efekt wizualny obudowy jest tragiczny, nie estetyczny i w 120% byle jaki. Trzeba było przystosować jakąś starą obudowę albo przyłożyć się dużo bardziej do wykonania tej co masz. Jak już dawałeś śruby z łbem stożkowym to trzeba było podwiercić otwory żeby w miarę ładnie siadły na równo z blachą.

  • #4 15 Mar 2016 13:30
    DraconBS
    Poziom 12  

    Myślałem nad radiatorem z tyłu, ale ciężko byłoby wtedy zamontować transformator daleko od potencjometrów i przedwzmacniaczy. Poza tym: gdzie wtedy zmieściłbym gniazda głośnikowe i RCA? Taki układ jak teraz wydaje mi się najbardziej optymalny i zajmuje mało miejsca. Zależało mi na dobrym ekranowaniu i separacji kanałów.
    Nakrętki nie zalatują prowizorką. To JEST prowizorka :D. Ogarnę coś lepszego, jakieś kantówki... Na razie wykorzystałem to co miałem pod ręką.
    Obudowy które miałem były za duże. Z resztą chciałem zrobić sobie taką "na miarę", w kształcie kwadratu 24x24cm.
    Nie wiem, czy bym odkręcił te śrubki po nawierceniu większych otworów w przykrywce. Gwint na nich kończy się z 1mm przed łebkiem i niektóre mogłyby się "zaciąć". Ale pewnie poprawię to kiedyś, przy okazji malowania obudowy.
    Dziękuję za komentarze :)

  • #5 15 Mar 2016 17:43
    etezet
    Poziom 26  

    Ja za to mam takie pytanie poza tematem. Dlaczego "takie" konstrukcje pojawiają mi się w aktualnościach na facebook'u?

  • #6 15 Mar 2016 18:22
    michał 76
    Poziom 18  

    Obudowa - tragedia. Czy ja dobrze widzę że wyłącznik z lewej strony (sieciowy) zawinięty taśmą izolacyjną - BHP?

  • #7 15 Mar 2016 19:29
    DraconBS
    Poziom 12  

    Pomalowałem jeszcze raz front obudowy, wydaje mi się ze jest trochę lepiej. Wywierciłem też trochę większe otwory w górnej pokrywie, żeby łebki śrubek się pochowały.
    Włącznik jest porządnie przykręcony do obudowy, a poza tym ścieżki i bezpiecznik są daleko od metalowych elementów. Owinąłem go izolacją, bo często mnie, skubany, kopał. Wiem ze to nie wygląda - ale działa :D

  • #8 15 Mar 2016 19:38
    mkpl
    Poziom 37  

    Ja mimo wszystko gratuluję. Gięcie blachy to trudna sprawa a tym bardziej w warunkach domowych. Dałeś radę poradziłeś sobie gratulacje. Zawsze mogłeś użyć obudowy po jakimś sprzęcie i pewnie wielu by Cię chwaliło ale ja doceniam poświęcony czas i chęci oraz zdobyte doświadczenie.

    Końcówka mocy też ręcznie zrobiona cieszy Twoje uszy i to się liczy :).

    Obudowa piękna nie jest ale możesz w tej technice spokojnie zrobić chasiss do wzmacniaczy lampowych :)

  • #10 16 Mar 2016 10:50
    DraconBS
    Poziom 12  

    Przed wzbudzeniami zabezpieczają kondensatory C3 we wzmacniaczach mocy i 47pF w pre-ampach. Wiem, że układ Zobla i jakaś cewka w szeregu by się przydała, ale pominąłem je, bo ich brak nie przeszkadzał w poprawnej pracy wzmacniacza. Zbuduję sobie je w formie modułu i sprawdzę jak to zagra. Jak będzie lepiej, to włożę do środka :)

  • #12 16 Mar 2016 13:25
    TOMI
    Serwisant

    Szkoda wzmacniacza bez obwodu Zobla. To nic nie kosztuje, a masz o wiele większe bezpieczeństwo przed wzbudzaniem się, bo teraz też nie jesteś pewny że się nie wzbudza.

  • #13 16 Mar 2016 18:29
    Renegat_pol
    Poziom 20  

    I ten przewód sieciowy wystający z otworu bez zabezpieczenie :[ Przecież to się w końcu przetrze i wtedy dopiero kopnie.

  • #14 16 Mar 2016 20:32
    IWitek
    Poziom 9  

    Kilka rad co do wykonania metalowej obudowy a mianowicie: tych potwornych przegięć udało by się uniknąć gdy by kolega po narysowaniu linii od wewnątrz, naciął blachę w miejscu zaznaczenia - szlifierką kątowa z zamontowaną cienką tarczą "gumówką" na głębokość około połowy grubości blachy. W naciętych miejscach można bardzo łatwo giąć blachę uzyskując przy tym ładny efekt gięcia z małym promieniem. Do wiercenia otworów dobrze jest użyć wiertła do metalu z tym że trzeba go lekko przeostrzyć na wzór wiertła do drewna (bardzo często używam takich wierteł, otwory po nich mają równe krawędzie i minimalizują one problem gwałtownego szarpnięcia w momencie przejścia przez blachę na wylot). G-230D - wzmacniacz mocy 2x30W/4R

  • #15 18 Mar 2016 08:17
    urzedas
    Poziom 13  

    A mi się podoba - idealny na imprezy w stylu "whisky in the jar".
    Zagra pewnie lepiej niż nie jeden tadeusz w wychuchanej obudowie.
    Razi ten włącznik oblepiony taśmą a wokół pełno metalowych części obudowy :shocked!: zrób coś z tym - przewód PE podłączyłeś do obudowy ??

    AAA - jeśli chodzi o przepis na tanią i dobrą obudowę - to polecam zaopatrzyć się w stare deck-i albo odtwarzacze CD - kupisz takie po 10-20 zl/szt. albo i taniej. Wypruwasz bebechy - na front kawał ładnej blachy, ew. na tył aby pozatykać fabryczne otwory i obudowa jak ta lala.

    21paweł21 napisał:
    Jak już dawałeś śruby z łbem stożkowym to trzeba było podwiercić otwory żeby w miarę ładnie siadły na równo z blachą.

    Nie schowasz stożka w blasze która ma pewnie max 1mm grubości. Stożek przy M4 ma ok 2mm. Wymiana śrub stożkowych na zwykłe - to kosztuje grosze.

  • #16 20 Mar 2016 22:10
    21paweł21
    Poziom 15  

    urzedas Przyglądnij się na kilka pierwszych zdjęć i porównaj efekt przed podwierceniem i po, ile siadają śruby. Ale fakt na zero nie da się zrobić przy tej grubości. Niemniej śruby z łbem walcowym wystające w górnej części obudowy to też nie najlepszy pomysł.
    Autor zrobi jak będzie uważał.

    PS.
    Ogólnie projekt oceniam pozytywnie i po tych kilku poprawkach wizualnych jest lepiej niż wcześniej.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME