Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metal Work Pneumatic
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Paleciak linde - Co to za element i jego regeneracja.

Pyzaczek 16 Mar 2016 19:21 3057 18
  • #1 16 Mar 2016 19:21
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    Kolega ma problem z tym paleciakiem. Podnosi i opuszcza ale nie jedzie. "Konsylium" stwierdziło, że winny jest element ze zdjęcia. "Chirurg" go otwarł i dalej już są schody. Czy ktoś wie co to jest i czy można to naprawić.
    Paleciak linde - Co to za element i jego regeneracja. Paleciak linde - Co to za element i jego regeneracja. Paleciak linde - Co to za element i jego regeneracja.

    0 18
  • Metal Work Pneumatic
  • Pomocny post
    #3 17 Mar 2016 06:20
    januszx3
    Poziom 30  

    Pyzaczek napisał:
    Czy ktoś wie co to jest i czy można to naprawić.

    Widoczne na zdjęciach uszkodzenie kondensatora 3,3uF/100V (Film Capacitor 3,3uF/100V).

    Paleciak linde - Co to za element i jego regeneracja. Paleciak linde - Co to za element i jego regeneracja.
    Przedstawiony na Twoich zdjęciach element jest układem hybrydowym, określanym przez producenta nazwą "CONDUCTOR PLATE".
    Układy podobne do widocznego na płytce PCB (mocowanej na strukturze głównej trzema śrubami ze zrywanymi łbami, chyba bo niezbyt wyraźnie widoczne łby), stosowane są jako jedna z form indywidualnej ochrony napięciowej półprzewodników mocy (producent LINDE, używa nazwy "Z4 Entstörschaltung für CEM"- Z4 obwód tłumienia dla CEM).
    W tym przypadku mamy do czynienia z zasilaniem akumulatorowym 24V DC (np. w wózkach widłowych "Electric Pallet Stacker LINDE-L12;L14;L16").
    W przypadku uszkodzenia ochrony, można spodziewać się uszkodzenia tranzystora, ale można go zastąpić odpowiednikiem o podobnych parametrach napięciowych, prądowych (rozwiązaniem konstrukcyjnym zapewniając porównywalne warunki jego chłodzenia).
    Prąd w obwodzie tranzystora (przy doborze tranzystora zastępczego), można np. oszacować znając moc odbiorów zanstalowanych w tym obwodzie (silnika lub innych odbiorów), przy znanym napięciu 24V DC. Samą płytkę PCB z elementami ochrony napięciowej, można wykorzystać np. łącząc odpowiednio równolegle z dobranym nowym tranzystorem.
    Na wymianie uszkodzonego elementu, naprawa często się nie kończy. Znamy skutek, ale należy ustalić przyczynę.

    1
  • #4 17 Mar 2016 17:36
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    Dziękuję za informację! Niestety nie było mnie przy oględzinach, a kolega sam zdecydował, że otworzy ten element. Prawdopodobnie był on sprawny i został uszkodzony przez otwierającego. Jeden z członków "konsylium" (rzekomo serwisant tego typu sprzętu) stwierdził. że jest to ... tranzystor mocy.
    Kondensator 3u3 jest chyba sprawny ponieważ przy badaniu miernikiem słychać krótki beep.
    No cóż, trzeba szukać głębiej. Byłbym wdzięczny za jakiekolwiek wskazówki.

    0
  • Metal Work Pneumatic
  • #6 17 Mar 2016 19:41
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    LINDE L14. "Konsylium" w tym składzie już się więcej nie zbierze :)

    0
  • #8 19 Mar 2016 19:39
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    Przepraszam, zaszedł pomyłek :). Paleciak to LINDE L12. Pokazuje tylko stopień naładowania baterii.
    Przyczyną uszkodzenia było odwrotne podłączenie biegunów akumulatora. Przepalone zostały dwa bezpieczniki 25A w pokładowym prostowniku oraz jeden bezpiecznik 150 A chyba w obwodzie silnika. Bezpieczniki są już wymienione. Prostownik działa, paleciak podnosi i opuszcza ale nie jeździ.
    Mam tylko kontakt telefoniczny z właścicielem paleciaka, więc nie mogę podać więcej szczegółów.
    @januszx3 Dzięki za opis i schemat (szkoda, że nie cały ale spróbuję wygooglować).
    Sterownik wygląda tak: Paleciak linde - Co to za element i jego regeneracja. Paleciak linde - Co to za element i jego regeneracja.

    0
  • #9 20 Mar 2016 09:19
    januszx3
    Poziom 30  

    Z tytułu Twojego tematu, " Co to za element i jego regeneracja" i z wyrywkowych niedokładnych informacji, nie wynikała potrzeba przedstawiania schematów serwisowych.
    Poniżej załączam przydatne do przeprowadzenia diagnostyki uszkodzeń dodatkowe informacje:

    Paleciak linde - Co to za element i jego regeneracja. Paleciak linde - Co to za element i jego regeneracja. Paleciak linde - Co to za element i jego regeneracja. Paleciak linde - Co to za element i jego regeneracja. , a instrukcja serwisowa "LINDE L10; L12" (j. niem.), zamieszczona jest tu: Link
    Sprawdź zabezpieczenie obwodów sterowania (bezp. 7,5A), zobacz na trzeciej ilustracji (bezp.-"3"). Jeśli bezpiecznik przepalony, nie zakładaj nowego bez uprzednich pomiarów, czy nie ma zwarć w module ster. Na próbę można podać na moduł napięcie 24V, poprzez szeregowo włączoną żarówkę 24V (np. samochodową P21W, lub 24V 45W BA20S , podłącz do obwodu bezp. 7,5A, zamiast bezpiecznika lub w szereg z nim) i wtedy wykonaj pomiary napięć. W przypadku zwarć żarówka zaświeci pełną mocą, a przy braku całkowitego zwarcia, przygaśnie. Unikniesz ewentualnych, niepotrzebnych, kolejnych wymian bezpieczników 7,5A.
    Warunkiem pomocy w diagnostyce i ew. naprawie są zdjęcia wnętrza modułu z widocznymi elementami.
    W perspektywie m.in. naprawa modułu o pełnej nazwie - "Linde 24V/150A LDC-25/10FS12 390 360 86 54" ( ozn. na schem. "1A1"), lub zakup nowego (ok. 800÷900 zł).


    Pozdrawiam i powodzenia.

    0
  • #11 21 Mar 2016 22:38
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    Dostarczono mi sterownikPaleciak linde - Co to za element i jego regeneracja. Paleciak linde - Co to za element i jego regeneracja. Paleciak linde - Co to za element i jego regeneracja. Paleciak linde - Co to za element i jego regeneracja.Wstępne oględziny wykazały lekki swąd z hybrydy(fot1), uszkodzona (przerwa) jedna z dwóch diod w tranzystorze, oraz chyba tranzystor (nie bardzo wiem co ma pokazywać miernik za 20 zł.) Ale najbardziej zagadkowy jest rezystor wiszący na jednej nóżce (fot4). Wartość z kodu 0,4 oma, wartość zmierzona - nieskończoność (widoczne pęknięcie). Nie wiadomo czy uszkodzenie powstało wcześniej, czy w wyniku odwrotnego podłączenia akumulatora.
    Bezbiecznik 7,5 A był przepalony i wtedy wskaźnik akumulatora nie działał. Po wymianie bezpiecznika wskaźnik działa.

    0
  • Pomocny post
    #12 22 Mar 2016 04:04
    januszx3
    Poziom 30  

    Pyzaczek napisał:
    Ale najbardziej zagadkowy jest rezystor wiszący na jednej nóżce (fot4). Wartość z kodu 0,4 oma, wartość zmierzona - nieskończoność (widoczne pęknięcie)

    Ten rezystor, zanim się przepalił, zdążył się rozgrzać do takiej temperatury, że się wylutował. Zwróć uwagę, w jakiej pozycji znajdowała się płyta PCB, zamontowanego serownika "LDC".
    Przyzwoici projektanci układów od lat stosują elementy "idiotensicher" na wejściach zasilających układy elektroniczne. Jeśli tak byłoby w tym układzie, to zasilanie całej płyty PCB poprzez szeregowo połączony w/w opornik, a za nim dioda połączona równolegle z punktami zasilającymi tak aby przy prawidłowej polaryzacji zasilania była spolaryzowana wstecznie, a przy odwrotnej (np. pomyłkowej), przewodząc , zwierałaby do masy.
    W takim przypadku, od doboru bezpiecznika zależy, czy zwarcie zasilania przez opornik (jak określiłeś 0,4Ω) i szeregową z nim diodę, w efekcie przepali tylko bezpiecznik, czy wcześniej zniszczy diodę i opornik lub sam opornik, a przepali się potem, bo w obwodzie bezpiecznika są inne drogi prądów zwarciowych.
    Zwróć uwagę, że slementami na tych drogach są np. diody zwrotne "Z2" (ozn. na schem.) połączone równolegle z cewkami styczników "k11" i "k12 (realizujących rewersję obrotów silnika "1M1"), które chronią tranzystory (w obwodzie w/w cewek styczników) i są spolaryzowane wstecznie, a przy odwrotnej pomyłkowej polaryzacji przewodzą, zwierają cewki styczników (a dalsze konsekwencje i los np. w/w diod i tranzystorów, do analizy).
    Dla ułatwienia diagnostyki obwodu chronionego bezpiecznikiem 150A, poniżej przedstawiam ilustrację z analizą drogi prądów zwarciowych, przy odwrotnym pomyłkowym zasilaniu. W obwodzie jednej z diod jest uzwojenie szeregowe silnika (na ilustr. droga pomarańczowa, z rezystancją uzwojenia szeregowego).
    Przy takich dwóch równoległych drogach o różnych rezystancjach, przepalenie i zwarcie drugiej diody "1V51" (droga czerwona), "uchroni" pierwszą diodę "1V61" przed przepaleniem. Dla określenia stanu tranzystora, należy przeprowadzić stosowne pomiary, lub proste badania złącz (z zewn. źródłem zasil.).
    Paleciak linde - Co to za element i jego regeneracja.

    Proponuję Ci, do pierwszych prób wyjąć bezpiecznik 1F1 (150A), a w jego miejsce wstawić np. żarówkę H4 24V (refl. autobus.), przy odciążonym silniku "1M1", a więc podnieść koła napędowe (podnośnik, podłożyć coś, itd..). To ułatwi i umożliwi diagnostykę, pomiary w trakcie prób naprawy modułu "LDC", bez palenia bezpieczników 150A.

    0
  • #13 22 Mar 2016 18:33
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    Dioda 1V6 przeżyła, zaś 1V51 nie (wykazuje przerwę). Tranzystor IGBT prawdopodobnie jest sprawny. Podając napięcie z miernika na bramkę względem źródła lub drenu - tranzystor wchodzi w stan przewodzenia lub zatkania. Dioda źródło-dren również jest sprawna (pomiar miernikiem za 20 zł)
    Dioda szeregowo z "wiszącym" rezystorem również przeżyła. Wynika z tego, że uszkodzeniu uległ rezystor 0,4 oma i dioda 1V51.
    Pytania:
    1. Czy mogę zaryzykować włączenie modułu po wymianie rezystora?
    2. Czy dioda 1V51 jest niezbędna, jeżeli tak to jaką zastosować?
    3. Czy to na pewno rezystor 0,4 oma?Paleciak linde - Co to za element i jego regeneracja.

    0
  • #14 22 Mar 2016 19:14
    D214d3k
    Poziom 39  

    To może być rezystor bezpiecznikowy.

    0
  • #15 23 Mar 2016 03:24
    januszx3
    Poziom 30  

    Pyzaczek napisał:
    3. Czy to na pewno rezystor 0,4 oma?

    Ponieważ opornik jest spalony, a przegrzanie zmienia kolory, Twoja wątpliwość staje się zrozumiała. Informacje, po obejrzeniu Twojego zdjęcia (przy założeniu, że trzeci pasek był srebrny), na załączonej ilustracji:

    Paleciak linde - Co to za element i jego regeneracja.

    Odnośnie Twoich pytań:
    "Czy mogę zaryzykować włączenie modułu po wymianie rezystora? "- sugerowałem asekurację (opis w #9 i #12).
    "Czy dioda 1V51 jest niezbędna, jeżeli tak to jaką zastosować"- funkcję tej diody w układzie i wymagania odnośnie jej parametrów, poznasz zgłębiając tematykę napędów- "DC choppers", proponuję na początek zobacz: Link
    W układzie nie ma elementów zbędnych, a zapomniałeś o konieczności wymiany uszkodzonego kondensatora (3,3µF, opis w poscie #3), bo jest rozsypany a ubytek warstw równoległych zmniejsza wartość pojemności kondensatora.

    0
  • #16 23 Mar 2016 16:46
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    @januszx3 litości! Każesz mi się uczyć angielskiego? w moim wieku ?(58). :)
    Widzę, że siedzisz w tym "po uszy" i w dodatku wiele mi pomogłeś - dziękuję!
    Napisz proszę jaką diodę tam wsadzić i po kłopocie. Domyślam się, że jakąś szybką na spory prąd ale Ty będziesz wiedział najlepiej.
    Wielki szacun, za te wszystkie obróbki graficzne.

    P.S. Ten drugi pasek był prawdopodobnie fioletowy - katalogowa wartość rezystora 0,47 oma.

    0
  • #17 23 Mar 2016 22:18
    januszx3
    Poziom 30  

    Niskonapięciowy, uszkodzony sterownik "Linde 24V/150A LDC-25/10FS12 390 360 86 54", jest zaprojektowany na obciążenie prądem 150A i takie wymagania odnośnie obciążalności prądowej, powinny spełniać półprzewodniki mocy w module "1A1" .
    Proponuję przejrzyj "google", pod hasłem " Chopper modules" i Link

    0
  • #18 01 Kwi 2016 17:43
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    Znalazłem w swoich zbiorach diody: BYV541V-200 oraz BYT230PIV600
    Czy mogę zastosować którąś z nich zamiast 1V51?

    0
  • #19 09 Kwi 2016 17:05
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    Ponieważ nie doczekałem się odpowiedzi założyłem element BYV541V-200 (diody połączone równolegle). Paleciak działa!

    0
  Szukaj w 5mln produktów