Czy kiedykolwiek przydarzyła Ci się potrzeba uruchomienia swojego komputera będąc poza domem? Czy zdarzyło Ci się tracić czas na siedzeniu przed komputerem, czekając na zakończenie długich kopiowań plików? Jeśli tak, to czytaj dalej...
W tym projekcie zostanie pokazane w jaki sposób można sterować swoim komputerem z każdego miejsca na świecie. Uruchomienie komputera będzie zrealizowane na tanim i znanym module wifi - ESP8266, oraz na darmowej aplikacji Blynk. Kontrola komputera po jego włączeniu wykonana zostanie za pomocą aplikacji TeamViewer.
Elementy:
• ESP8266
• Transoptor (tutaj użyto: Sharp PC817)
• Rezystor 200 ohm
• Przewody
• Pudełko
Programy:
• Blynk (na telefon)
• Arduino IDE (na komputer)
• TeamViewer (na komputer i telefon)
Teamviewer
Teamviewer jest to oprogramowanie służące do zdalnej kontroli nad komputerem. W celu uruchomienia tego programu pobieramy go z tego linku. Następnie musimy stworzyć konto i dodać swój komputer do listy. Ustawianie programu jest proste i szybkie, a po jego skończeniu otrzymujemy pełną kontrole nad pctem.
Blynk
Aplikacja Blynk jest potrzebna do wysłania sygnału z telefonu do ESP8266, który uruchomi komputer. Ściągamy ją z tego linku. Po zainstalowaniu apki tworzymy nowy projekt i dodajemy przycisk (button) do pinu 4 (jeśli taki został użyty).
Arduino
Oprogramowanie Arduino IDE jest wymagane w celu zaprogramowania ESP8266. Jest ono dostępne pod tym linkiem.
W celu wgrania programu włączającego zdalnie komputer:
1. Pobieramy Arduino IDE, a następnie ściągamy bibliotekę wspierającą program Blynk. Biblioteka jest dostępna na githubie, do którego link znajduje się tutaj.
2. Dodajemy bibliotekę do folderu, w którym znajdują się wszystkie biblioteki z Arduino. Jeśli dodamy ją prawidłowo, w programie Arduino IDE pojawią się nowe pozycje na liście gotowych bibliotek, z których wybieramy pozycję: ESP8266_Standalone.
3. Zmieniamy w wybranym programie zmienną o nazwie "auth", odpowiadającą za hasło uzyskane z aplikacji Blynk oraz wpisujemy nazwę sieci WiFi i hasło w miejscach "ssid" i "pass".
4. Sprawiamy, by płytka ESP8266 była widoczna w programie Arduino, gdyż nie jest w nim zapisana domyślnie. W tym celu udajemy się do: Plik -> Preferencje, następnie w polu "Dodatkowe adresy URL do menadżera płytek" wklejamy poniższy link.
5. Udajemy się do menadżera płytek, znajdującego się w: Narzędzia -> Płyta -> Menadżer płytek. Następnie wprowadzamy "esp" w wyszukiwarce i instalujemy odpowiednią paczkę.
6. Wybieramy moduł bezprzewodowy o nazwie NodeMCU z listy dostępnych platform, potem zaznaczamy odpowiedni port COM i na końcu wgrywamy program.
Przewody:
Wszystkie fizyczne połączenia wykonujemy w sposób widoczny na schemacie podanym poniżej.
Zasilanie
W celu zaopatrzenia konstrukcji w prąd, autor założył gniazdo USB z tyłu swojego komputera. Do niego energia jest dostarczana za pomocą zwykłej ładowarki do telefonu.
Łączenie elementów:
Składanie całej konstrukcji jest dość łatwą czynnością. Najpierw odłączamy przewody idące do przycisku włączającego komputer i łączymy je z przewodami wychodzącymi z ESP8266. Połączone kable ponownie mocujemy do przycisku włączającego komputer. Dzięki temu będziemy mogli włączać komputer zarówno za pomocą Wi-Fi, jak i fizycznego przycisku.
Uwaga:
Należy pamiętać, że prąd w transoptorze może płynąć tylko w jedną stronę, więc w przypadku nie działania urządzenia, musimy upewnić się, czy dokonaliśmy poprawnych połączeń (w przypadku błędnego połączenia sprzęt nie zostanie uszkodzony).
Źródło: http://www.instructables.com/id/Phone-Controlled-Computer-Starter/?ALLSTEPS
W tym projekcie zostanie pokazane w jaki sposób można sterować swoim komputerem z każdego miejsca na świecie. Uruchomienie komputera będzie zrealizowane na tanim i znanym module wifi - ESP8266, oraz na darmowej aplikacji Blynk. Kontrola komputera po jego włączeniu wykonana zostanie za pomocą aplikacji TeamViewer.
Potrzebne elementy i oprogramowanie
Elementy:
• ESP8266
• Transoptor (tutaj użyto: Sharp PC817)
• Rezystor 200 ohm
• Przewody
• Pudełko
Programy:
• Blynk (na telefon)
• Arduino IDE (na komputer)
• TeamViewer (na komputer i telefon)
Software
Teamviewer
Teamviewer jest to oprogramowanie służące do zdalnej kontroli nad komputerem. W celu uruchomienia tego programu pobieramy go z tego linku. Następnie musimy stworzyć konto i dodać swój komputer do listy. Ustawianie programu jest proste i szybkie, a po jego skończeniu otrzymujemy pełną kontrole nad pctem.
Blynk
Aplikacja Blynk jest potrzebna do wysłania sygnału z telefonu do ESP8266, który uruchomi komputer. Ściągamy ją z tego linku. Po zainstalowaniu apki tworzymy nowy projekt i dodajemy przycisk (button) do pinu 4 (jeśli taki został użyty).
Arduino
Oprogramowanie Arduino IDE jest wymagane w celu zaprogramowania ESP8266. Jest ono dostępne pod tym linkiem.
Programowanie ESP8266
W celu wgrania programu włączającego zdalnie komputer:
1. Pobieramy Arduino IDE, a następnie ściągamy bibliotekę wspierającą program Blynk. Biblioteka jest dostępna na githubie, do którego link znajduje się tutaj.
2. Dodajemy bibliotekę do folderu, w którym znajdują się wszystkie biblioteki z Arduino. Jeśli dodamy ją prawidłowo, w programie Arduino IDE pojawią się nowe pozycje na liście gotowych bibliotek, z których wybieramy pozycję: ESP8266_Standalone.
3. Zmieniamy w wybranym programie zmienną o nazwie "auth", odpowiadającą za hasło uzyskane z aplikacji Blynk oraz wpisujemy nazwę sieci WiFi i hasło w miejscach "ssid" i "pass".
4. Sprawiamy, by płytka ESP8266 była widoczna w programie Arduino, gdyż nie jest w nim zapisana domyślnie. W tym celu udajemy się do: Plik -> Preferencje, następnie w polu "Dodatkowe adresy URL do menadżera płytek" wklejamy poniższy link.
http://arduino.esp8266.com/stable/package_esp8266com_index.json
5. Udajemy się do menadżera płytek, znajdującego się w: Narzędzia -> Płyta -> Menadżer płytek. Następnie wprowadzamy "esp" w wyszukiwarce i instalujemy odpowiednią paczkę.
6. Wybieramy moduł bezprzewodowy o nazwie NodeMCU z listy dostępnych platform, potem zaznaczamy odpowiedni port COM i na końcu wgrywamy program.
Hardware
Przewody:
Wszystkie fizyczne połączenia wykonujemy w sposób widoczny na schemacie podanym poniżej.
Zasilanie
W celu zaopatrzenia konstrukcji w prąd, autor założył gniazdo USB z tyłu swojego komputera. Do niego energia jest dostarczana za pomocą zwykłej ładowarki do telefonu.
Łączenie elementów:
Składanie całej konstrukcji jest dość łatwą czynnością. Najpierw odłączamy przewody idące do przycisku włączającego komputer i łączymy je z przewodami wychodzącymi z ESP8266. Połączone kable ponownie mocujemy do przycisku włączającego komputer. Dzięki temu będziemy mogli włączać komputer zarówno za pomocą Wi-Fi, jak i fizycznego przycisku.
Uwaga:
Należy pamiętać, że prąd w transoptorze może płynąć tylko w jedną stronę, więc w przypadku nie działania urządzenia, musimy upewnić się, czy dokonaliśmy poprawnych połączeń (w przypadku błędnego połączenia sprzęt nie zostanie uszkodzony).
Źródło: http://www.instructables.com/id/Phone-Controlled-Computer-Starter/?ALLSTEPS
Cool? Ranking DIY