Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator obrotów silnika 12v DC na podstawie impulsatora i potencjometru.

sajmondesign 17 Mar 2016 17:46 1005 10
  • #1 17 Mar 2016 17:46
    sajmondesign
    Poziom 7  

    Witam.

    Potrzebuję wykonać regulator/sterownik obrotów silniczka 12V DC.
    Obroty muszą być regulowane impulsami z impulsatora oraz korygowane potencjometrem w celu dokładnej regulacji prędkościomierza (myślę, że wystarczy regulator impulsowy).

    W temacie silników jestem totalnie zielony, dlatego zwracam się do was z pytaniem co będę potrzebował do wykonania takiego układu :)

    Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi.

    0 10
  • #2 17 Mar 2016 19:38
    2741898
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 17 Mar 2016 20:08
    sajmondesign
    Poziom 7  

    Głównym problemem jest stworzenie takiego układu, który będzie działał bez zarzutu, a jednocześnie będzie miał możliwość korygowania obrotów względem impulsów jakimś małym potencjometrem, silnik jakiś dobiorę, jeśli nikt nie ma z tym doświadczenia.

    A co do silnika to zależy mi na tym, żeby silnik był łatwo dostępny w zakupie, dlatego raczej rozkładanie starych napędów to słaba opcja.

    A co myślisz o bezszczotkowcach do modeli RC?

    0
  • Pomocny post
    #4 19 Mar 2016 09:22
    Kamilpl123
    Poziom 15  

    Witaj

    Silniki bezszczotkowe są ogólnodostepne w sieci, także poroblemu z ich zakupem miał nie będziesz.
    Jeśli chodzi o silniki do modeli RC, bedą napewno lepszym rozwiązaniem niżeli silnik ze starego napędu komputerowego ( dysk twardy itp ).
    Sterowanie tego silnika w grubym przybliżeniu opiera się na mikrokontrolerze, 6 tranzystorach no i czujniku Halla lub enkoder ( zawsze można też zastosować prądniczkę tachometryczną, ale wymaga to montażu na wałku silnika tarczki, co komplikuje sprawę ). Regulację tak jak piszesz poprzez potencjometr, okej jednak tym potencjometrem możesz co najwyżej sterować szerokością wypełnienia impulsu tzw. PWM.

    0
  • #5 19 Mar 2016 14:37
    sajmondesign
    Poziom 7  

    Wczoraj rozłożyłem jeden prędkościomierz, ze starego audi urquattro, w którym licznik przejechanych kilometrów jest na podwójnym silniku krokowym.

    Pytanie tylko czy silnik krokowy przy obrotach rzędu 1000/min jest cichy, a może lepiej zastosować jakąś przekładnie 1:5, aby silnik obracał się powiedzmy 200obr/min a wałek w obrotomierzu 1000obr/min i na ile to będzie ciche oraz wytrzymałe?

    0
  • #6 19 Mar 2016 20:50
    Kamilpl123
    Poziom 15  

    Witaj

    Załóżmy fakt że silnik w dysku komputera obraca się z prędkością 5400 lub 7200 obrotów na minutę. I pytanie czy jest słyszalny? Trzeba było by przystawić ucho do dysku aby usłyszeć.

    Pytaniem bardziej trafnym było by jakiej mocy silnik chcesz wykorzystać? Jednak uważam że przy 1000 obr/min nie ma sensu stosować przekładni, bowiem hałas który będzie generował silnik nie będzie przeszkadzał. Natomiast co do trwałości przekładni musi wypowiedzieć się ktoś kto jest obeznany w tym temacie, ja wiem tylko tyle że im więcej elementów mechanicznych stosowanych w prostych konstrukcjach, tym później może to powodować więcej problemów.

    Swoją drogą co to za urządzenie skoro aż tak bardzo zależy na hałasie :) ?


    Tutaj masz filmik, w którym koleś uruchamia taki silniczek, i reguluje obroty, 2, 5, 7 i tak dalej tysięcy obrotów na minutę. Link

    0
  • #7 19 Mar 2016 21:10
    sajmondesign
    Poziom 7  

    To ma zastąpić linkę prędkościomierza w starych autach lecz z nowymi silnikami, mocy nie potrzebuje prawie w ogóle jakiś ułamek Nm :P

    A jako, że będzie to bezpośrednio do zegarów montowane, a nie jak tego typu urządzenia w komorze silnika, to musi być ciche :)

    0
  • #8 19 Mar 2016 21:22
    Kamilpl123
    Poziom 15  

    Hmm czyli zakładam że obroty będą w granicach od 900 około na biegu jałowym do 8000? Wtedy trzeba by silniczek na łożyskach ślizgowych ( bardzo ciche ).

    0
  • #9 19 Mar 2016 21:31
    sajmondesign
    Poziom 7  

    na biegu jałowym, jak i na każdym, obrotów będzie w zależności od tego z jaką prędkością samochód będzie się poruszał :P

    0
  • #10 19 Mar 2016 21:33
    Kamilpl123
    Poziom 15  

    Wybacz, niedoczytałem, to prędkościomierz, a nie obrotomierz. Mój błąd, przepraszam

    Zresztą obrotomierz działa trochę inaczej :P

    0
  • #11 19 Mar 2016 21:46
    sajmondesign
    Poziom 7  

    w tych zegarach akurat obrotek jest na prostym układzie SAK 215, swoją drogą ten układ będę musiał przerobić tak aby czytał impulsy 5v, a nie 12v jak został zaprojektowany :P

    Ale tak, chodzi o prędkościomierz :D

    0