Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

fabia 1 2007 1.2 - szyba kierowcy

raxi109 19 Mar 2016 15:20 1212 9
  • #1 19 Mar 2016 15:20
    raxi109
    Poziom 7  

    witam w fabii 1 z 2007 nie dziala opuszczanie i zamykanie szyby kierowcy oraz nie dziala sterowanie szyby pasazera panelem kierowcy.
    szyba pasazera dziala z wylacznika pasazera.

    podmieniany panel sterowania szyb i dalej nie dziala. bezpieczniki i przelotki w slupkach sprawdzone.

    ciekawostką jest to , ze jak zamienilem silniczki miejscami ( pasazera i kierowcy) to silnik przy stronie kierowcy dzialal ale tylko z przelacznika pasazera ( z panelu sterowania )

    gdzie moze tkwic problem??

    0 9
  • #2 19 Mar 2016 15:30
    rafal.jaro
    Specjalista grupy V.A.G.

    Problem może tkwić wszędzie. Trzeba sprawdzić silniczki na krótko, żarówką 21W minumum sprawdzić czy wychodzi zasilanie na silniczki z przełącznika, komputerem podejrzeć czy przyciski zwierają, jeśli problem się nie rozwiąże, to szukać przyczyny głębiej w sterowniku CECM.

    0
  • #3 19 Mar 2016 15:37
    proxi777
    Poziom 12  

    w wartosciach na przelacznikach nic sie nie zmienia.
    dziwne jest to , ze jak podmienilem silniczki ( one sa z modulami ) to silnik dzialal ale tylko z przycisku sterujacym okno pasazera

    na module (silniku) jest sterowanie jedna masa ale tylko gdy nacisne opuszczanie

    0
  • #4 19 Mar 2016 15:46
    rafal.jaro
    Specjalista grupy V.A.G.

    Do sprawdzenia przełącznik strona kierowcy. Schemat jest nieco bardziej enigmatyczny aniżeli sie może wydawać.

    0
  • #5 19 Mar 2016 16:02
    proxi777
    Poziom 12  

    przelacznik kierowcy podmieniany na nowy taki sam nr i nic sie nie zmienilo

    0
  • #6 20 Mar 2016 16:54
    sk700
    Poziom 31  

    Rozumiem, ze po podmianie silników miejscami silnik podpięty do drzwi kierowcy działał z panelu zamontowanego na drzwiach kierowcy? Jeśli tak do podmiany silnik kierowcy, do obu silników dochodzi to samo zasilanie i ten sam can, różnica między nimi jest jedynie w adresie na magistrali can.
    Pozdrawiam

    0
  • #7 26 Sie 2016 02:39
    mbm6
    Poziom 2  

    Widzę, że wielu ludzi męczy się z el. szybami. Niestety w fabiach I po liftingu jest stosowany autonomiczny niediagnozowalny komputerowo układ elektrycznych szyb z magistralą LIN (ta magistrala to jeden przewód o ile dobrze pamiętam to szary z białym paskiem w drzwiach). Wszystkie moduły elektryczne w drzwiach są podłączone pod ten właśnie przewód. Jeżeli przełączniki wkładki w zamku przypadkowo nie zwierają a przewody wspomnianej wyżej magistrali danych od drzwi do drzwi mają połączenie i nie są zwarte do masy lub do plusa, jest zasilanie (zwrócić uwagę na wszystkie przewody w przelotkach drzwi) to problem leży w elektronice drzwi kierowcy lub pasażera. W zeszycie serwisowym "Body Work" w rozdziale 01-3 strona 9 jest podana diagnostyka metodą prób i błędów aby ustalić, który ze sterowników padł. Obstawiam modół drzwi kierowcy (Uszkodzone mogą być kondensatory elektrolityczne, stabilizator napięcia, luty, czujnik halla a nawet sam mikrokokontroler). Życzę powodzenia i dużo cierpliwości.

    Teoretycznie istnieje też możliwość, że źle zaprogramowany (kodowanie inne niż: 00018, lub 00019) lub uszkodzony moduł komfortu wysyła przewodem sterowania centralnego zamka niewłaściwy sygnał (masę lub masę przez opornik) do sterownika szyby w drzwiach zamiast masę odbierać wówczas sterownik może się zawiesić. Sygnał masowy z mikro przełączników wkładki zamka przechodzi przez sterownik drzwi kierowcy i dalej idzie z tego sterownika do modułu komfortu. Sam moduł komfortu to tylko sterownik centralnego zamka z komunikacją CAN.

    0
  • #8 26 Sie 2016 07:56
    turboo_2607
    Użytkownik obserwowany

    U starszego w fabii 2004 (modelowo 2005) winna podobnego zachowania była wiązka przy akumulatorze. Obejrzyj tam dokładnie, oraz sprawdź jeszcze przewody na lewej podłużnicy (pod zbiorniczkami) to standard w Fabkach, że tam sobie lubi pognić instalacja. W fabii I gen jest CAN???

    1
  • #9 28 Sie 2016 13:29
    mbm6
    Poziom 2  

    Turboo_2607 wiązka na lewej podłużnicy poza zasilaniem kabiny nie ma żadnego wpływu na elektryczne szyby. Całość instalacji el. szyb jest wewnątrz auta. Gdyby osobom, u których wystąpił problem obsługi okien pojawiły się kłopoty z napięciem w instalacji elektrycznej (poniżej 11 V przy pracy silnika) typu "choinka" na zegarach, słabo świecące oświetlenie, kontrolka ładowania itd, wówczas można by zaglądać do komory silnika.

    Jeśli chodzi o CAN w fabii pierwszej generacji to prawie do końca 2004 roku były maksymalnie cztery odizolowane od siebie magistrale tego typu i niezależnie od tego przewód K.
    CAN-zespołu napędowego, CAN-komfort, CAN-gateway, CAN między nawigacją dx a modułem informacji drogowej TMC.

    Dopiero po liftingu komuś przyszło do głowy żeby odłączyć elektryczne szyby od w pełni diagnozowalnej CAN-komfort i zastąpić ją niediagnozowalną komputerowo magistralą LIN z którą poważne problemy są już w kilkuletnich autach, nawet w autach marki audi. O ile w fabiach z CAN-em można było sprawdzić co widzi sterownik danych drzwi, a nawet bez komputera stwierdzić czy sterownik danych drzwi ma choć szczątkową komunikację (podświetlenie przełączników w drzwiach było uruchamiane CAN-em) o tyle przy LIN-ie można jedynie odcinać zasilanie i odłączać kable od sterownika obserwując w danych drzwiach w jaki sposób i jak długo będzie działał silniczek. (W fabii I Przy LIN-ie oświetlenie przełączników w drzwiach, zresztą tak jak el. lusterka wyjęto z pod kontroli sterownika drzwi łącząc je bezpośrednio z instalacją samochodu.)

    0
  • #10 29 Sie 2016 23:56
    turboo_2607
    Użytkownik obserwowany

    Kolego raxi109

    Z tym CANem to mnie zaskoczyłeś, podpinałem się pod nią chinolem na CH340 kkl i łączyło ze wszystkim, K+CAN commanderem nie próbowałem, bo nie widziałem potrzeby, ale z ciekawości spróbuję przy najbliższej okazji

    Jak więc wyjaśnisz przypadek w fabce mojego tatuśka rok produkcji 2004 (modelowo 2005-inne zegary, silnik htp 12v, okrągłe halogeny itd), gdzie szyby raz działały, raz nie, wjazd na wybój powodował włączenie/wyłączenie szyby pasażera/kierowcy/obu, gdy nagle przez zupełny przypadek (auto zostawione na postojówkach) trzeba było wytargać aku i naładować w domku, po włożeniu z powrotem szyby zaczęły działać (przy wkładaniu lub wyjmowaniu poruszyłem wiązką). Zrobiło się cieplej, więc aku na bok i wiązka do weryfikacji. Widok który zastałem zdziwił mnie, że to auto nie spłonęło pod blokiem. Było to już jakiś czas temu, więc nie pamiętam dokładnie ile przewodów było w wiązce i jakich kolorów, ale po poprawieniu wiązki-wycięcie przetartych i zzieleniałych kabli i zastąpienie kawałkami przewodów o identycznym przekroju + lutowanie + termokurczka z klejem i na koniec parcianka szyby działają bezawaryjnie?

    BTW po doświadczeniach ze skodą staruszka, nikomu nie polecę tego modelu, szczególnie z tym megasuper silnikiem 1.2 htp...Mimo, że świetnie znosi gaz-180tkm na gazie i mechanicznie ok, to cewki padają jak Najman. Sam wymieniłem już 4sztuki, raz wkładałem boscha, raz beru, raz nawet oem, a autko u ojca przez 6 lat zrobiło 70tkm. A cewka wbrew pozorom nie jest tania bo po dobrych rabatach w hurtowni kosztuje 100, więc 3 na raz to już jakiś koszt. Na szczęście ojczulek nauczył się, że jak zaświeci "hielikopterek" i "śliska droga" na liczniku to dzwoni i roboty jest na 10 minut.

    0