Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Akumulator AGM 12 V 230 Ah - ładowanie

Error3323 19 Mar 2016 21:57 3702 63
  • #31 19 Mar 2016 21:57
    Error3323
    Poziom 5  

    Aktualnie od 4h ładuje go prądem 1,5A i napięciem 14.69V
    Od tego czasu weszło do niego 7,5 Ah. Tak pokazuje ładowarka
    Co dziwne, jak przeczytałem, prostownik który steruje tymi akumulatorami ma możliwość ustawienia odcięcia tylko na 10V i 10,5V a dla tych aku to za mało.. tak ?
    Wydaje mi się ze powinno być min. 11,5V że do takiej granicy mogą się max. rozładować

  • Pomocny post
    #32 19 Mar 2016 22:08
    Xantix
    Poziom 40  

    Przyjmuje się, że napięcie odcięcia dla nominalnych warunków rozładowania akumulatorów kwasowych to mniej więcej 1,8 V/ogniwo (10,8 V dla akumulatora 12 V). Zależy ono jednak od prądu rozładowania - im większy prąd rozładowania tym niższe napięcie odcięcia [dla prądu 1C wynosi 1,65 V/ogniwo (9,9 V)].

    Error3323 napisał:
    Wydaje mi się ze powinno być min. 11,5V że do takiej granicy mogą się max. rozładować

    Jest to uzasadnione. W zasadzie poniżej wspomnianych 11,5 V ilość ładunku dostępnego w akumulatorze jest relatywnie niewielka, natomiast strata żywotności spowodowana głębokimi cyklami rozładowania bardzo duża.

  • #33 19 Mar 2016 22:42
    Error3323
    Poziom 5  

    No to w takim razie cały ten zestaw jest źle dobrany.
    prostownik ma za duży prąd ładowania, zbyt późno odłącza aku..
    Masakra

  • #34 20 Mar 2016 09:00
    A.Gieronimo
    Poziom 35  

    Panowie, zależy czy odcinamy pod obciążeniem czy luzem, pod obciążeniem to napięcie w cale nie jest takie straszne.

  • #35 20 Mar 2016 10:11
    Xantix
    Poziom 40  

    Akumulator zawsze odcina się po obciążeniem. I tak jak pisałem dla prądu 0,1 C (dla tego aku to 23 A) napięcie wynosi 1,8 V/ogniwo (10,8 V) natomiast dla prądu 1 C (230 A) będzie to 1,65 V/ogniwo (9,9 V). Dlatego jeśli aku był rozładowywany małym prądem a napięcie odcięcia było 10 V to było już za mało dla takiego aku. Poza tym jak pisałem - poniżej 11,5 V aku ma już tylko marne procenty pojemności nominalnej a traci się bardzo dużo na jego żywotności, więc IMHO lepiej nie rozładowywać tak głęboko bo straty przewyższą zyski.

  • #36 20 Mar 2016 13:29
    Error3323
    Poziom 5  

    Akumulatory działają pod obciążeniem około 2,5/3 KW
    Aktualnie godzinę temu zakończyło się ładowanie akumulatora(tego w gorszym stanie)
    Po godzinie od odłączenia zasilania utrzymuje się na nim napięcie 12,91 V

  • #37 20 Mar 2016 21:31
    Error3323
    Poziom 5  

    Wybrałem w ładowarce tryb rozładowywania i niestety, akumulator oddał około 4 Ah i proces rozładowywania się zakończył przy 10,5V
    Pomoże mi ktoś wyciągnąć jakieś wnioski ?
    moim zdaniem akumulator "się skończył" i nie będzie już możliwe naładowanie go

  • #38 20 Mar 2016 21:35
    BlackDeath3
    Poziom 14  

    Jest zużyty. Można próbować naładować ładowarką odsiarczającą (kilka postów temu, w tym temacie taką opisywałem) i wymienić elektrolit. Powinno pomóc.

  • #39 20 Mar 2016 21:46
    Error3323
    Poziom 5  

    próbowałem takiego ładowania, ale nic nie pomaga. nie wiem jak wygląda wymiana elektrolitu w tego typu akumulatorach,ale chyba nie będzie to opłacalne

  • #40 20 Mar 2016 21:50
    A.Gieronimo
    Poziom 35  

    W AGM nie wymienia się elektrolitu i tyle.

  • #41 20 Mar 2016 21:56
    BlackDeath3
    Poziom 14  

    Wymienia się. Tylko trochę trudno dobrać się do środka.

  • #42 21 Mar 2016 08:23
    A.Gieronimo
    Poziom 35  

    BlackDeath3 napisał:
    Wymienia się. Tylko trochę trudno dobrać się do środka.


    Dolewanie wody to nie wymiana elektrolitu, skąd weźmiesz absorbent ?

  • #43 21 Mar 2016 11:01
    Xantix
    Poziom 40  

    Error3323 napisał:
    Wybrałem w ładowarce tryb rozładowywania i niestety, akumulator oddał około 4 Ah i proces rozładowywania się zakończył przy 10,5V
    Pomoże mi ktoś wyciągnąć jakieś wnioski ?

    Akumulator to trup - do utylizacji.
    Error3323 napisał:
    moim zdaniem akumulator "się skończył" i nie będzie już możliwe naładowanie go

    Wyciągnąłeś prawidłowe wnioski.

  • #44 21 Mar 2016 13:04
    rafbid
    Poziom 32  

    Error3323 napisał:
    Wybrałem w ładowarce tryb rozładowywania i niestety, akumulator oddał około 4 Ah i proces rozładowywania się zakończył przy 10,5V
    Pomoże mi ktoś wyciągnąć jakieś wnioski ?
    Jaki jest wiek akumulatora? Nie wiadomo czy naprawdę się skończył czy jest zaniedbany.

  • #45 21 Mar 2016 13:09
    A.Gieronimo
    Poziom 35  

    rafbid napisał:
    Error3323 napisał:
    Wybrałem w ładowarce tryb rozładowywania i niestety, akumulator oddał około 4 Ah i proces rozładowywania się zakończył przy 10,5V
    Pomoże mi ktoś wyciągnąć jakieś wnioski ?
    Jaki jest wiek akumulatora? Nie wiadomo czy naprawdę się skończył czy jest zaniedbany.


    Niestety obawiam się że się skończył, camper przestał zimę z wyładowanymi akumulatorami i takie są tego efekty.

  • #46 21 Mar 2016 13:32
    Xantix
    Poziom 40  

    Oczywiście można takiego trupa poddać reanimacji, ale:
    1) Nie uzyskamy pierwotnej pojemności akumulatora - po takim "zabiegu" jak

    A.Gieronimo napisał:
    camper przestał zimę z wyładowanymi akumulatorami
    dobrze byłoby jakby dało się odzyskać 50 % pojemności. Zdarza się jednak, że aku wcale nie reaguje na nasze zabiegi.
    2) W przypadku starszego typu akumulatorów odsiarczanie było łatwiejsze do przeprowadzenia, w aku typu AGM takie zabiegi są znacznie utrudnione i są mniejsze szanse na powodzenie.

    Dlatego sugeruję, że bardziej ekonomiczne będzie kupno nowego aku i eksploatowanie go zgodnie ze wskazówkami:
    * akumulator powinien być przechowywany zawsze w stanie pełnego naładowania
    * po każdym rozładowaniu jak najszybciej (najlepiej natychmiast) rozpocząć ładowanie akumulatora
    * nie dopuszczać do zbyt głębokiego rozładowania akumulatora (skraca znacznie żywotność)
    * w miarę możliwości akumulator powinien być przechowywany w jak najniższej temperaturze - każde zwiększenie temperatury o 8°C powyżej 20°C skraca żywotność aku o połowę
    * regularnie kontrolować stan aku i w miarę potrzeby doładowywać go
    * na zimę aku najlepiej wyjąć z pojazdu, naładować do pełna i postawić w chłodnym miejscu (niska temperatura zwiększa żywotność i zmniejsza efekt samorozładowania aku)
    * można też na zimę aku podłączyć pod zasilacz buforowy, który będzie stale podładowywał akumulator niewielkim prądem konserwującym (rozwiązanie dość korzystne dla akumulatora)
    Takie traktowanie pozwoli na poprawną pracę akumulatora przez parę sezonów...

  • #47 21 Mar 2016 14:08
    rafbid
    Poziom 32  

    A.Gieronimo napisał:
    camper przestał zimę z wyładowanymi akumulatorami
    Jak nie były przemrożone to można poddać je reanimacji kiedyś ładowałem akumulator samochodowy który po złomowaniu stał 3 lata nie używany napięcie spadło do 5V po reanimacji tylko elektrycznej odpalał samochód bez problemu robił jako drugi w samochodzie żeby nie męczyć rozruchowego gdy silnik nie pracuje po miesiącu padł całkowicie pewnie od tego że zamarzł w nim elektrolit jak stał 3 lata na dworze
    Xantix napisał:
    dobrze byłoby jakby dało się odzyskać 50 % pojemności
    Znam przypadek że akumulatory pracujące buforowo które wykazywały 5-10% pojemności znamieniowej dało się rozbujać do 80-90% ale akumulatory autora były gorzej traktowane.
    Xantix napisał:
    Dlatego sugeruję, że bardziej ekonomiczne będzie kupno nowego aku i eksploatowanie go zgodnie ze wskazówkami:
    Też radze kupić nowy a co do ekonomiczności to nie wiem... nowy kosztuje od 1000 zł do ponad 2000 zł

  • #48 21 Mar 2016 14:17
    Xantix
    Poziom 40  

    rafbid napisał:
    Znam przypadek że akumulatory pracujące buforowo

    Praca buforowa to co innego. Te akumulatory pracowały cyklicznie i dostały porządnie w d**ę. Poza tym taki "reanimowany" akumulator i tak prawdopodobnie padnie bardzo szybko i to w najmniej oczekiwanym momencie.

    rafbid napisał:
    Xantix napisał:


    Dlatego sugeruję, że bardziej ekonomiczne będzie kupno nowego aku i eksploatowanie go zgodnie ze wskazówkami:


    Też radze kupić nowy a co do ekonomiczności to nie wiem... nowy kosztuje od 1000 zł do ponad 2000 zł

    No można się bawić z reanimacją, trochę go poeksploatować, ale jak padnie po kilkunastu cyklach w środku wyjazdu, gdzieś na polu biwakowym to jednak może się okazać, że lepiej było go wymienić wcześniej... A właściciel akumulator nowy i tak niedługo będzie musiał kupić...

  • #49 21 Mar 2016 15:02
    A.Gieronimo
    Poziom 35  

    To jest najlepsze, teraz będzie płacz ;) a trzeba było myśleć wcześniej, ludzie myślą że to jak z telefonem, wyjmie po pół roku z szuflady, naładuje i będzie OK a tu pupa.

  • #50 21 Mar 2016 16:37
    rafbid
    Poziom 32  

    Xantix napisał:
    Te akumulatory pracowały cyklicznie i dostały porządnie w d**ę
    Przy takiej pracy powinny być akumulatory trakcyjne.
    Xantix napisał:
    No można się bawić z reanimacją, trochę go poeksploatować, ale jak padnie po kilkunastu cyklach w środku wyjazdu, gdzieś na polu biwakowym to jednak może się okazać, że lepiej było go wymienić wcześniej...
    Można dokupić trzeci do zwiększenia pojemności jak jest miejsce(ale wtedy trzeba ładować osobno) Kaucja za nie oddanie starego akumulatora wynosi 30 zł od sztuki. Jeden kg złomu kosztuje 1.7 zł akumulator od kombajnu 170Ah waży 45kg z tym będzie podobnie. Jednak radze rozważyć pierwszy argument( wymianę na akumulatory trakcyjne)

  • #51 21 Mar 2016 16:53
    A.Gieronimo
    Poziom 35  

    Można używać AGM w camperze ale próg trzeba ustawić bardzo wysoko, inaczej po jednych wakacjach będzie z nich 50%, ot i tyle.
    Przeciętny pobór w kamperze to pojedyncze waty (lampka, radio, pompa wody od czasu do czasu) i akumulator z 11V może działać jeszcze kilka dni zanim mu spadnie do 10,5V... przez te kilka dni dostaje w dupę.

    Dla akumulatora bez obciążenia 12V = wyładowany !!. Kamper to nie wózek elektryczny żeby mu ustawiać próg 10,5V ;) Amen.

  • #52 21 Mar 2016 17:15
    Xantix
    Poziom 40  

    rafbid napisał:
    Przy takiej pracy powinny być akumulatory trakcyjne.

    Trakcyjne czy AGMy - nie ma między nimi tak dużej różnicy w odporności na rozładowanie jak w przypadku akumulatorów rozruchowych – te "samochodowe" rzeczywiście nienawidzą pracy cyklicznej i ona szybko je zniszczy. AGMy dają radę przy tym trybie pracy nie gorzej niż trakcyjne – zresztą są wersje AGM do głębokiego rozładowania.
    BTW. Najlepszym rozwiązaniem byłoby użycie akumulatora żelowego do głębokiego rozładowania – on posłużyłby najdłużej i miałby najlepsze parametry. Tylko, że żelowy o takiej pojemności to koszt jakichś 3000 PLN.

    rafbid napisał:
    Jednak radze rozważyć pierwszy argument( wymianę na akumulatory trakcyjne

    Albo kupić klasycznego AGM o większej pojemności niż obecny i nie rozładowywać go poniżej 50% (aku dla DOD 80% ma jakieś 200 cykli życia a dla DOD 50% ma jakieś 3 razy więcej). Wyjdzie nieco bardziej ekonomicznie...

    Dodano po 3 [minuty]:

    A.Gieronimo napisał:
    Przeciętny pobór w kamperze to pojedyncze waty (lampka, radio, pompa wody od czasu do czasu) i akumulator z 11V może działać jeszcze kilka dni zanim mu spadnie do 10,5V... przez te kilka dni dostaje w dupę.

    Dla akumulatora bez obciążenia 12V = wyładowany !!. Kamper to nie wózek elektryczny żeby mu ustawiać próg 10,5V Amen.


    Przy napięciu 12,25 V (pod obciążeniem nieco mniej - ok 12 V wspomnianych przez kolegę) akumulator ma już tylko 25% ładunku nominalnego. I nie ma sensu rozładowywać go dalej. Ogólnie jest tak - czym głębsze cykle rozładowania tym krótsze życie akumulatora.
    Zatem pod zdaniem
    A.Gieronimo napisał:
    Dla akumulatora bez obciążenia 12V = wyładowany !!. Kamper to nie wózek elektryczny żeby mu ustawiać próg 10,5V Amen
    Podpisuję się obydwiema rękami.

  • #53 22 Mar 2016 14:08
    rafbid
    Poziom 32  

    A.Gieronimo napisał:
    Przeciętny pobór w kamperze to pojedyncze waty (lampka, radio, pompa wody od czasu do czasu) i akumulator z 11V może działać jeszcze kilka dni zanim mu spadnie do 10,5V... przez te kilka dni dostaje w dupę.
    Error3323 napisał:
    Akumulatory działają pod obciążeniem około 2,5/3 KW
    Xantix napisał:
    Trakcyjne czy AGMy - nie ma między nimi tak dużej różnicy w odporności na rozładowanie
    AGMy są stosowane w wózkach widłowych mniej używanych/ekspoatowanych tam gdzie wózek jest naprawdę intensywnie ekspoatowany i przejazdy są długie używa się akumulatorów typu trakcyjne ale nie wiem jak jest z wydajnością w czasie rozładowania i ekonomicznością

  • #54 22 Mar 2016 18:23
    BlackDeath3
    Poziom 14  

    Ja bym od razu dał litowe i jakiś wbudowany układ, który przerywa obwód jeśli napięcie spadnie poniżej 3,1V/celę i w przypadku zwarcia lub przeładownia. Taki aku posłużyłby dłuuuuuuie lata i byłby bardzo wydajny oraz lżejszy i mniejszy przy tej samej pojemności. Oczywiście będzie dobrze dopóki ktoś nie wpadnie na pomysł żeby obejść ten układ bo aku rozładował się, a nie ma chwilowo gdzie naładować. Niestety ogniwa litowe są bardzo drogie.

  • #55 22 Mar 2016 18:47
    Xantix
    Poziom 40  

    BlackDeath3 napisał:
    Ja bym od razu dał litowe

    A czy jest jakieś sensowne uzasadnienie?
    BlackDeath3 napisał:
    i jakiś wbudowany układ, który przerywa obwód jeśli napięcie spadnie poniżej 3,1V/celę i w przypadku zwarcia lub przeładownia.

    W taki sam układ można wyposażyć aku kwasowy.
    BlackDeath3 napisał:
    byłby bardzo wydajny

    "Kwasiaki" są wystarczająco wydajne w tym zastosowaniu.
    BlackDeath3 napisał:
    oraz lżejszy i mniejszy przy tej samej pojemności.

    Tutaj racja. Analogiczny aku Li-ion będzie ważył 30% tego co kwasowo-ołowiowy. Ale w zastosowaniu typu camper moim zdaniem, aż tak wielkiego znaczenia nie ma.
    BlackDeath3 napisał:
    Niestety ogniwa litowe są bardzo drogie.

    I tu "leży pies pogrzebany" – koszt baterii Li-ion burzy sens ich zastosowania. Podobny pod względem parametrów akumulator Li-ion z oferty Victron (12,8 V 200 Ah)
    http://www.soltec.sklep.pl/akumulator-litowy-victron-energy-12-8v200ah-bms-p-815.html
    Kosztuje 13526 PLN. Przy DOD 80% akumulator ten ma deklarowaną przez producenta żywotność na 2500 cykli. Biorąc podobny akumulator tej samej firmy w wersji AGM (12 V 220 Ah) http://www.soltec.sklep.pl/akumulator-agm-220ah12v-p-81.html
    Kosztuje on 2766 PLN i przy DOD 80% producent deklaruje ponad 400 cykli życia.
    Zatem nim "skończyłby się" aku litowy eksploatacji ulegnie 6 aku AGM. Czyli łaczny koszt aku AGM wyniesie 16596 PLN - a zatem oszczędność na aku litowym wyniesie 3070 PLN. A więc zyskujemy tylko 22% wartości kolejnego akumulatora li-ion. Więc jest to mało opłacalna inwestycja moim zdaniem.

  • #56 23 Mar 2016 13:32
    rafbid
    Poziom 32  

    Xantix napisał:

    BlackDeath3 napisał:
    i jakiś wbudowany układ, który przerywa obwód jeśli napięcie spadnie poniżej 3,1V/celę i w przypadku zwarcia lub przeładownia.

    W taki sam układ można wyposażyć aku kwasowy.
    Wystarczy układ sygnalizujący niskie napięcie na akumulatorze.
    BlackDeath3 napisał:

    Ja bym od razu dał litowe

    Z wikipedia Akumulator powinien być przechowywany w chłodnym miejscu. Nie powinien być jednak poddawany działaniu mrozu. Przechowywanie w wysokich temperaturach (np. w nagrzanym samochodzie lub w pobliżu grzejnika) przyśpiesza proces starzenia. Akumulatory Li-ion mogą wyciec, zapalić się lub wybuchnąć, jeśli zostaną nagrzane do wysokich temperatur. Nie należy ich przechowywać w samochodzie podczas upalnych i słonecznych dni.
    Xantix napisał:
    Zatem nim "skończyłby się" aku litowy eksploatacji ulegnie 6 aku AGM. Czyli łaczny koszt aku AGM wyniesie 16596 PLN - a zatem oszczędność na aku litowym wyniesie 3070 PLN.
    Ja tutaj oszczędności nie widzę AGM jak wytrzyma 2-3 lata a pewnie więcej to 6 akumulatorów wystarczy na 12-18 lat a co do Li-ion to wątpię ?

  • #57 23 Mar 2016 13:48
    A.Gieronimo
    Poziom 35  

    Łagodnie traktowany AGM wytrzyma i 5 lat w kamperze, mit o 2-3 letnich akumulatorach powstał przez imbecyli kupujących w kauflandzie zleżałe akumulatory, jeździ po 5km do pracy i po 1,5km do biedronki, wiecznie niedoładowany no to jak ma dłużej działać.

  • #58 23 Mar 2016 15:40
    BlackDeath3
    Poziom 14  

    rafbid napisał:
    Xantix napisał:

    BlackDeath3 napisał:
    i jakiś wbudowany układ, który przerywa obwód jeśli napięcie spadnie poniżej 3,1V/celę i w przypadku zwarcia lub przeładownia.

    W taki sam układ można wyposażyć aku kwasowy.
    Wystarczy układ sygnalizujący niskie napięcie na akumulatorze.
    BlackDeath3 napisał:

    Ja bym od razu dał litowe

    Z wikipedia Akumulator powinien być przechowywany w chłodnym miejscu. Nie powinien być jednak poddawany działaniu mrozu. Przechowywanie w wysokich temperaturach (np. w nagrzanym samochodzie lub w pobliżu grzejnika) przyśpiesza proces starzenia. Akumulatory Li-ion mogą wyciec, zapalić się lub wybuchnąć, jeśli zostaną nagrzane do wysokich temperatur. Nie należy ich przechowywać w samochodzie podczas upalnych i słonecznych dni.
    Xantix napisał:
    Zatem nim "skończyłby się" aku litowy eksploatacji ulegnie 6 aku AGM. Czyli łaczny koszt aku AGM wyniesie 16596 PLN - a zatem oszczędność na aku litowym wyniesie 3070 PLN.
    Ja tutaj oszczędności nie widzę AGM jak wytrzyma 2-3 lata a pewnie więcej to 6 akumulatorów wystarczy na 12-18 lat a co do Li-ion to wątpię ?


    Ale są też aku li-pol, które już tak chętnie nie wybuchają i na 100% nic nie wycieknie nawet jak przekroimy taki akumulator na pół (nie polecam tego robić). Dodatkowo są trochę mniejsze niż li-ion przy tej samej pojemności.

    Xantix napisał:
    Zatem nim "skończyłby się" aku litowy eksploatacji ulegnie 6 aku AGM. Czyli łaczny koszt aku AGM wyniesie 16596 PLN - a zatem oszczędność na aku litowym wyniesie 3070 PLN.


    3070 PLN to sporo pieniędzy. Niektórzy muszą utrzymywać rodzinę za połowę tego pracując za najniższą krajową. Poza tym rzadziej trzeba będzie chodzić do sklepu.

  • #59 23 Mar 2016 15:56
    Xantix
    Poziom 40  

    rafbid napisał:
    Akumulatory Li-ion mogą wyciec, zapalić się lub wybuchnąć, jeśli zostaną nagrzane do wysokich temperatur. Nie należy ich przechowywać w samochodzie podczas upalnych i słonecznych dni.

    Spokojnie LiFePO4 się nie zapalą. To bardzo bezpieczne akumulatory.
    rafbid napisał:
    Ja tutaj oszczędności nie widzę AGM jak wytrzyma 2-3 lata a pewnie więcej to 6 akumulatorów wystarczy na 12-18 lat a co do Li-ion to wątpię ?

    To nie praca buforowa tylko cykliczna koledzy. I tu żywotność mierzy się w cyklach. Jak będziesz codziennie używał akumulator i go rozładowywał (DOD 80% powiedzmy) to po roku go szlak trafi. I nie ma na to mocnych.
    A.Gieronimo napisał:
    mit o 2-3 letnich akumulatorach powstał przez imbecyli kupujących w kauflandzie zleżałe akumulatory, jeździ po 5km do pracy i po 1,5km do biedronki, wiecznie niedoładowany no to jak ma dłużej działać

    Nie myl zwykłych AGMów z aku rozruchowymi. 2-3 letni akumulator w aucie to nie mit. Tak jest naprawdę. Masa badziewia na rynku obecnie jest i nie pomoże na to.
    BlackDeath3 napisał:
    3070 PLN to sporo pieniędzy

    Zwłaszcza dla kogoś, kto jest w stanie wydać prawie 14 tysięcy od ręki na jakąś bateryjkę do capmera :).

  • #60 23 Mar 2016 16:22
    rafbid
    Poziom 32  

    BlackDeath3 napisał:
    Ale są też aku li-pol, które już tak chętnie nie wybuchają i na 100% nic nie wycieknie nawet jak przekroimy taki akumulator na pół
    Ale jak długo taki akumulator wytrzyma nie chodzi mi bezpośrednio o cykle ładowania tylko jak długo oprze się próbie czasu przy np sporadycznym używaniu?
    BlackDeath3 napisał:
    Poza tym rzadziej trzeba będzie chodzić do sklepu.
    Przez ten czas może powstaną lepsze akumulatory.
    Xantix napisał:

    rafbid napisał:
    Ja tutaj oszczędności nie widzę AGM jak wytrzyma 2-3 lata a pewnie więcej to 6 akumulatorów wystarczy na 12-18 lat a co do Li-ion to wątpię ?

    To nie praca buforowa tylko cykliczna koledzy. I tu żywotność mierzy się w cyklach. Jak będziesz codziennie używał akumulator i go rozładowywał (DOD 80% powiedzmy) to po roku go szlak trafi. I nie ma na to mocnych.
    Założenie dotyczyło pracy cyklicznej w camperze kto ładuje akumulatory co dzień przez cały rok? W innej sytuacji się zgadzam.

  Szukaj w 5mln produktów