Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Akumulator AGM 12 V 230 Ah - ładowanie

19 Mar 2016 16:55 6204 64
  • Poziom 6  
    Witam.
    Posiadam akumulator 12v o pojemności 230 AH.
    Jest to akumulator AGM i napięcie na nim spadło do 10.8V
    Z tego co mi wiadomo, jest to za mała wartość.
    Posiadam również dobrą ładowarkę mikroprocesorową, którą ładuje te akumulatory w awaryjnych sytuacjach.
    I teraz mam pytanie, jakim NAPIĘCIEM powinienem ładować ten akumulator aby go ożywić ? max. prąd ładowania jakim mogę dysponować to 10A
  • Poziom 14  
    10,8 V to nie takie małe napięcie. Teoretycznie napięcie na akumulatorach może spaść do 10,5V. Ładuj do 14,5V. Prąd trochę za mały jest. Bez problemu się naładuje jak dasz te 10A, ale będzie to długo trwało (ok. 23 godziny). Jeśli masz taką możliwość to załatw ładowarkę, która daje około 20 A.
  • Pomocny post
    Poziom 32  
    Error3323 napisał:
    Jest to akumulator AGM
    Error3323 napisał:
    Posiadam również dobrą ładowarkę mikroprocesorową
    Jak AGM to 14.7V ustawienie tryb zimowy śnieżynka AGM w zależności jakie masz oznaczenie na ładowarce.
  • Poziom 35  
    Raczej koło 30h, ładowanie nie jest procesem bezstratnym.
    Zakładając że spadek napięcia nie jest spowodowany zwarciem której z cel, bo problem jest opisany lakonicznie.
    Proponuję ustawić te 10A, podładować godzinę, odłączyć ładowarkę i poczekać godzinę, sprawdzić napięcie. Jeżeli będzie powyżej 12V kontynuować ładowanie prądem 10A do osiągnięcia napięcia 14,8V.
  • Poziom 6  
    Niestety, jak daje duży prąd to się aku nie ładuje.
    musi być mały prąd przynajmniej w tej początkowej fazie, dopóki napięcie nie wzrośnie do około 12V Czas jaki będzie się ładować nie ma znaczenia dla mnie, byle by go ożywić.
    I nadal nie odpowiedziałeś na moje pytanie. Jakie napięcie ładowania ustawić na ładowarce ?
  • Poziom 32  
    Error3323 napisał:
    Czas jaki będzie się ładować nie ma znaczenia dla mnie, byle by go ożywić
    To ustawić najmniejszy jaki się da
    Error3323 napisał:
    I nadal nie odpowiedziałeś na moje pytanie. Jakie napięcie ładowania ustawić na ładowarce ?
    rafbid napisał:
    Jak AGM to 14.7V
    Akumulator stał długo nie używany?
  • Poziom 6  
    Jest napięcie 14.69V i prąd jaki uzyskałem to 2,14A
    Edit//
    Po 6 min. ładowania powyższymi parametrami aku zaczyna delikatnie syczeć i wypuszczać gazy.
  • Poziom 32  
    Error3323 napisał:
    Jest napięcie 14.69V i prąd jaki uzyskałem to 2,14A
    Ładuje dalej czy ładowarka się wyłącza?
  • Poziom 6  
    rafbid napisał:
    Error3323 napisał:
    Jest napięcie 14.69V i prąd jaki uzyskałem to 2,14A
    Ładuje dalej czy ładowarka się wyłącza?


    Ładuje bez problemu
  • Poziom 35  
    Jakim cudem "pusty" akumulator nagle się naładował i zaczął wypuszczać gazy? Chyba że, stał wyładowany Bóg wie ile, to w zasadzie możesz go nieść na złom, bo wykazuje objawy zasiarczenia.
  • Poziom 32  
    A.Gieronimo napisał:
    Jakim cudem pusty akumulator nagle się naładował
    Nie naładował się ''nie apetytu na prąd"
    A.Gieronimo napisał:
    zaczął wypuszczać gazy ?
    Error3323 napisał:
    Jest napięcie 14.69V
    Takie jest zalecane do AGM
  • Poziom 14  
    A.Gieronimo napisał:
    Jakim cudem pusty akumulator nagle się naładował i zaczął wypuszczać gazy ?, chyba że stał wyładowany bóg wie ile, to w zasadzie możesz go nieść na złom bo wykazuje objawy zasiarczenia.


    Nie koniecznie. Można regenerować. Widziałem kiedyś taką ładowarkę odsiarczającą. Zamiast ładować aku "normalnie" daje ona bardzo krótkie impulsy wysokiego napięcia (160V). Podobno takie ładowanie odsiarcza akumulator. Jak to nie pomoże to można wymienić elektrolit.
  • Poziom 6  
    A ja nie wiem czy jest pusty, teoretycznie napięcie na to wskazuje, ale to nie jest typowy kwsowo-ołowiowy.
    Bardzo możliwe że stał przez dłuższy czas rozładowany poniżej 10,5V
    Bo napięcie 10,8V było dopiero po 2h ładowania prostownikiem klienta w camperze. Nie wiem jakie miał napięcie przed ładowaniem.
    Aktualnie nie gazuje, trwało to tylko 10/20 sec.
    W zestawie są 2 akumulatory, takich samych parametrów i były podłączone równolegle.
    Pytanie jeszcze jedno, dlaczego jeden się rozładował do tak niskiej wartości a 2 pozostał sprawny ? Może powinny być ładowane oddzielnie?
  • Poziom 14  
    Jeśli były cały czas połączone równolegle to drugi ma na pewno takie samo napięcie. Sprawdź przy okazji czy nie trzeba dolać elektrolitu.
  • Poziom 6  
    Niestety. po odłączeniu od układu, jeden miał 12,4 V a drugi 10,8 V
    Co by wskazywało że od początku ten z niższą wartością był uszkodzony.
    Ale klient mówi że samochód był używany codziennie i przez miesiąc wszystko działało. Aku trzymały 9h a teraz nie trzymały nawet 3H
    co wyklucza obydwie teorie..
  • Poziom 35  
    W zasadzie jest typowym kwasowo ołowiowym, to że elektrolit jest uwięziony w absorbencie nic nie zmienia.
    Akumulatory mogły być połączone równolegle ale przez tzw. separator.
  • Poziom 14  
    Spróbuj je naładować oddzielnie. Następnie podłącz jakiś odbiornik (np. żarówkę samochodową) i sprawdź czy oba padną po podobnym czasie.
  • Poziom 6  
    Od początku ładuje je oddzielnie, w samochodzie były podłączone równolegle.
    Nie było pomiędzy nimi separatora, były po prostu połączone równolegle bezpośrednio przewodami.
    Ładowanie i rozładowywanie odbywało się w takich samych warunkach( połączenie równoległe)

    Wiem że ten 2 jest sprawny, już to sprawdziłem, chodzi mi teraz o reanimacje tego teoretycznie uszkodzonego i poznanie przyczyny awarii.
  • Poziom 35  
    Może ten uszkodzony jest starszy i nie ma "przyczyny awarii".
  • Poziom 35  
    Wątpliwe żeby to było to, na dłuższą metę tryb AGM1 będzie nawet mniej szkodliwy jak AGM2.
  • Poziom 6  
    Ale napięcie ładowania jest za niskie w tym trybie, a to chyba też nie dobrze.
    Ponad to, urządzenie ładuje ten akumulator prądem 85A+-5A
    A to chyba za duży prąd, nie prawda ? powinien on być od 10-20 % pojemności aku
    jeśli się mylę to proszę mnie poprawić
  • Poziom 14  
    Prąd za duży, ale jak napięcie będzie trochę niższe to nawet lepiej.
  • Poziom 35  
    Po części mogło być przyczyną ale ładowarka po przekroczeniu pewnego napięcia przechodzi w tryb float, taki prąd na pewno skraca życie akumulatora.
    Akumulatory są równolegle więc prąd /2 , 40A to nie tak strasznie dla akumulatora 230Ah.
  • Poziom 6  
    Zgadza się, przeoczyłem to że prąd powinien być /2
    Nie tak strasznie, aczkolwiek nadal sporo.
    Nie jest to optymalna ani nawet poprawna wartość.
    Przychyliłbym się do teorii że to właśnie duży prąd ładowania ograniczył pojemność aku przez co w czasie użytkowania rozładowywał się on nadmiernie.
  • Poziom 32  
    Error3323 napisał:
    Klient ma taki prostownik
    Nie mogę pobrać pdf. ale ogólnie podaje się że ładowanie zwykłego akumulatora bp to 14,2V +-0.2V a dla AGM 14.5V +-0.2V. Połączyć równolegle można tylko identyczne akumulatory z jednej serii. W innych przypadkach prąd nie będzie się rozkładał równo. Z opisanych objawów podejrzewam zwartą cele jak nie będzie trzymał napięcia powyżej 12V to na pewno. Ładowarka ładuje prądem 85A+-5A ten pobiera teraz 2A to ile pobierał drugi?
  • Poziom 6  
    Ten drugi pobierał max-a 10A ale przy niższym napięciu 13,5V nie wiem ile by chciał pobrać bo nie mam mocniejszej ładowarki.
    Tak było przez 5h ładowania.
    Obydwa akumulatory mają takie same parametry i są dokładnie takie same.

    Edit//

    Sprawny akumulator był odłączony od ładowania 2h temu i utrzymuje się na nim napięcie 12.91 V
    Natomiast na aktualnie ładowanym, zaraz po odłączeniu miałem 13,61 V aktualnie spada i mocno wyhamowało przy 13,18 V
    Więc myślę że żadna z cel nie jest uszkodzona.
    Zmierzę za 30 min i podam odczyt napięcia

    Edit///

    Po lekko ponad 30 min. zmierzone napięcie na aku to 12.89 V
    Podłączyłem z powrotem do ładowania.
  • Poziom 40  
    Error3323 napisał:
    Jest napięcie 14.69V i prąd jaki uzyskałem to 2,14A
    Edit//
    Po 6 min. ładowania powyższymi parametrami aku zaczyna delikatnie syczeć i wypuszczać gazy.

    Czyli akumulator zasiarczony.
    Error3323 napisał:
    Zgadza się, przeoczyłem to że prąd powinien być /2
    Nie tak strasznie, aczkolwiek nadal sporo.
    Nie jest to optymalna ani nawet poprawna wartość.

    Dla akumulatorów AGM/żelowych zaleca się, aby prąd ładowania nie przekraczał 0,1 C.
    Error3323 napisał:
    Sprawny akumulator był odłączony od ładowania 2h temu i utrzymuje się na nim napięcie 12.91 V
    Natomiast na aktualnie ładowanym, zaraz po odłączeniu miałem 13,61 V aktualnie spada i mocno wyhamowało przy 13,18 V
    Więc myślę że żadna z cel nie jest uszkodzona.
    Zmierzę za 30 min i podam odczyt napięcia

    Edit///

    Po lekko ponad 30 min. zmierzone napięcie na aku to 12.89 V

    Masz rację, raczej żadna z cel nie jest zwarta.

    Jeśli chcesz spróbować reanimować tego aku to możesz zrobić tak - zaopatrz się w zasilacz stabilizowany 15 V i prądzie kilka A i podłącz go do akumulatora przez żarówkę samochodową. Tak podłączony aku powinien pozostać pod ładowaniem do napięcia 14,4 V. Akumulator będzie się ładował bardzo małym prądem (przynajmniej na początku), który będzie stopniowo rósł - ale i tak ładowanie może potrwać kilka dni. Taki zabieg powinien odsiarczyć nieco płyty aku i przywrócić mu sporą część pojemności nominalnej.
  • Poziom 6  
    Po czym sądzisz że aku jest zasiarczone ?
    gazowanie odbyło się tylko raz, na samym początku ładowania i trwało bardzo krótko.
  • Poziom 40  
    Error3323 napisał:
    Po czym sądzisz że aku jest zasiarczone ?

    Po tym, że napisałeś:
    Error3323 napisał:
    Bardzo możliwe że stał przez dłuższy czas rozładowany poniżej 10,5V

    Akumulator stojący nawet parę dni przy takim napięciu jest już zasiarczony w stopniu znacznie ograniczającym jego pojemność. Po dłuższym przebywaniu w stanie rozładowania może być nawet całkiem uszkodzony.