Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Seat Aura CD1 - Słabo odbiera stacje radiowe

robaczeq 20 Mar 2016 09:51 6933 26
Relpol
  • #1
    robaczeq
    Level 10  
    Witam,
    Ostatnio mam problem z radiem Aura CD (1M0 035 186D), mianowicie słabo odbiera stacje radiowe.

    Sprawdzałem kodowanie swojego radia, jest 00401, próbowałem je zmieniać zgodnie z instrukcją, niestety nic to nie dało.
    Tymczasową protezą okazało się dołożenie zewnętrznego separatora, jednak dalej radio ma tendencję do szumienia.
    Jako że mam możliwość to pożyczyłem od kumpla Aura CD 2 i na nim wszystko chodzi prawidłowo bez dodatkowego separatora. Kodowanie AuryCD2 to także 00401.
  • Relpol
  • #2
    ekrecik83
    Level 14  
    Winą słabych sygnałów prawdopodobnie jest obwód antenowy a nie kod uruchamiający odbiornik.Trzeba radio rozebrać i sprawdzić kontakt na wtyku antenowym ,przerwa na płytce /zakładam ,że antena jest OK/.Jeżeli nic tu nie widać to trzeba radyjko złożyć bo dalej Kolega nic więcej nie naprawi.
  • #3
    sławek111
    Level 17  
    Witam, coś mi się wydaje, że i tak to wina anteny. Zrób tak, ustaw szumiącą stacje i wyjmij antenę, a w jej miejsce włóż kawałek drutu, tylko tak aby nie dotykał do masy. Jeżeli zagra lepiej od anteny na dachu, to jesteś w domu. W autach z grupy VW, uszkadzające anteny to standard. Z wiekiem puszcza uszczelka na dachu i woda dostaje się do podstawy, w której jest wzmacniacz. Dlatego podłączenie dodatkowego separatora nic nie da.
  • #4
    robaczeq
    Level 10  
    W przyszły weekend z tym powalczę :) Domyślam się, że do testu najlepiej tymczasowo w kodowaniu zmienić na antenę pasywną?
  • #5
    sławek111
    Level 17  
    Nic, nie zmieniaj, tylko zrób mój test, to zajmie minutę. Nie wiem do końca nie wiem o co Ci chodzi z tym kodowaniem? Rozumiem że podłączasz się pod komputer autka. Cała różnica zamiany na pasywną, to pewnie taka, że nie będzie wychodziło zasilanie na antenę. Wszystkie radia z VW mają zasilanie na gnieździe antenowym. Czy wyłączysz, czy nie to nic nie zmieni w teście, ponieważ głowica ma tą samą czułość.
  • #6
    robaczeq
    Level 10  
    Zanim zacząłem grzebać profilaktycznie wybrałem się po nową antenę (dogadałem się na możliwość zwrotu).

    Na początek rozbebeszyłem podsufitkę z tyłu by dobrać się do kabla;

    Sprawdziłem czy żyła środkowa kabla nie ma zwarcia do masy - nie ma zwarcia;
    Sprawdziłem czy kabel nie jest przerwany (z jednej strony zmostkowałem żyłę sygnałową z ekranem a z drugiej strony kabla test miernikiem czy obwód zamknięty) - wszystko ok;

    Na gołym drucie wetkniętym w gniazdo antenowe było (chyba) minimalnie lepiej.

    Po demontażu i rozbiórce anteny ukazał mi się taki widok:
    Seat Aura CD1 - Słabo odbiera stacje radiowe

    Wobec czego antena wymieniona

    I niestety po zmianie anteny sytuacja bez zmian w stosunku to stanu wyjściowego (tj. bez separatora lipa, z dorzuconym separatorem działa całkiem nieźle, dużo lepiej niż na starej antenie) :cry:
    Coś mnie tknęło i sprawdziłem czy w radiu nie ma błędów.
    Niezależnie czy na starej czy na nowej antenie radio wywala błąd:
    Code:
    00856 - Radio Antenna
    
            36-00 - Open Circuit

    Wobec czego ostatnim podejrzanym zostaje radio,
    ekrecik83 wrote:
    Winą słabych sygnałów prawdopodobnie jest obwód antenowy a nie kod uruchamiający odbiornik.Trzeba radio rozebrać i sprawdzić kontakt na wtyku antenowym ,przerwa na płytce /zakładam ,że antena jest OK/.Jeżeli nic tu nie widać to trzeba radyjko złożyć bo dalej Kolega nic więcej nie naprawi.

    rozumiem że przyczyny szukać w zaznaczonym obszarze, po widocznej stronie lub po drugiej stronie PCB?
    Seat Aura CD1 - Słabo odbiera stacje radiowe

    edit:
    Poprawione klika literówek
  • #7
    ekrecik83
    Level 14  
    Jak już radio jest rozebrane to sprawdziłbym czy idąc od wtyku antenowego do głowicy nie zauważysz "zimne luty"-pęknięte lutowanie lub przerwana ścieżka.Dobrą lupę w rękę i dokładnie sprawdzaj.Następne podpowiedzi już chyba nie będziesz potrzebował np wymiana głowicy. Am+FM.Dobrze też będzie jak upewnisz się czy jest napięcie 12V na wzmacniaczu w antenie.
  • #8
    robaczeq
    Level 10  
    No niestety czeka mnie ponowna rozbiórka radia, bo fotki strzeliłem w weekend a lupy pod ręką niestety nie miałem.

    Zrobiłem szybki eksperyment, tj wsadziłem jedną sondę miernika do gniazda antenowego a drugą dałem do obudowy radia. Napięcie pojawiło się ale tylko na krótką chwilę.

    Następne podejście do radia zrobię w wolnej chwili (zapewne w weekend).
  • #9
    ekrecik83
    Level 14  
    Jak tylko na chwilę no to masz odp.myślimy że antena jest aktywna z napięciem a ona jest pasywna tak jak by ten wzmacniacz na górze nie pracował.Jak masz możliwość to zobacz to zasilanie anteny.Tym bardziej ,że mówiłeś że drugie radio hula.
  • #10
    robaczeq
    Level 10  
    Tylko ta nowa jest na 100% aktywna.
  • #11
    sławek111
    Level 17  
    Witam, a jak tam test z kabelkiem zamiast anteny? Jeżeli masz wątpliwości z napięciem, to dodaj separator, aby wykluczyć radio. Napisałeś, że napięcie pojawiło się na chwile. Wytłumaczenia mogą być takie: albo instalacja antenowa pobiera za duży prąd, albo podczas pomiarów zrobiłeś chwilowe zwarcie. Wtedy trzeba radio wyłączyć na jakiś czas, albo zresetować odłączając od zasilania ( w zależności od radia)
    Jeżeli, chodzi o wymianę głowicy, tak jak napisał ekrecik83, to nie wchodzi w grę, ponieważ tuner jest na płycie głównej i nie występuje jako oddzielny moduł.
  • #12
    robaczeq
    Level 10  
    Quote:
    Na gołym drucie wetkniętym w gniazdo antenowe było (chyba) minimalnie lepiej.


    Quote:
    Zrobiłem szybki eksperyment, tj wsadziłem jedną sondę miernika do gniazda antenowego a drugą dałem do obudowy radia. Napięcie pojawiło się ale tylko na krótką chwilę.


    Test z miernikiem zrobiłem w sposób następujący: wcisnąłem jedną sondę między blachy obudowy tak by nie wypadła, a drugą w środek gniazda antenowego.

    Quote:
    I niestety po zmianie anteny sytuacja bez zmian w stosunku to stanu wyjściowego (tj. bez separatora lipa, z dorzuconym separatorem działa całkiem nieźle, dużo lepiej niż na starej antenie)


    Znalazłem jeszcze coś takiego wiec w wolnej chwili zobaczę ile prądu ciągnie stara antena a ile nowa.

    Quote:
    Zbadałem dławiki oba i tranzystor i diodę Zenera, wszystko ok.
    Okazuje się, że radio podaje napięcie na wyjście i testuje obecność anteny i jeśli coś mu się nie spodoba, to wyłącza to napięcie (sygnały ANT-ON i ANT-CHECK idą z oraz do procesora). Teraz tak: włączenie żaróweczki 1,2W powoduje tylko jej 2 krotne błyśnięcie i wyłączenie napięcia (za duże obciążenie). Podłączenie rezystora 330 Ohm zamiast anteny (prąd 30 mA) powoduje, że napięcie jest OK non stop. Podłączenie rezystora 2k2 (prąd 5 mA) powoduje, że napięcie na antenie jest przez kilkanaście sekund, a potem się wyłącza. Zastanawiam się ile zatem prądu powinien pobierać prawidłowo działający wzmacniacz na dachu samochodu? Nie potrafię rozkminić do końca układu testującego obecność anteny na schemacie (schemat wzięty z biblioteki schematów pod nazwą SEAT IBIZA.pdf). Podejrzewam, że z wartości elementów o niskiej tolerancji szło by wywnioskować dopuszczalny przedział prądów obciążenia. Trochę jednak tam tych tranzystorów wrzucili :)
    Poszedłem do samochodu i podałem +12V na żyłę środkową kabla antenowego. Pobór prądu początkowo 250...270 mA po kilku sekundach stabilizuje się na poziomie 200 mA. Za dużo? Coś zwarte zatem we wzmacniaczu? Kupić nowy wzmacniacz? Jestem tego prawie pewien, aczkolwiek nie spodziewałem się takich mądrości ze strony radia i anteny :-)
    Wszelkie komentarze i sugestie mile widziane...
    Pozdrawiam!
  • #13
    sławek111
    Level 17  
    Sorry, z tym drutem nie doczytałem. Czyli, jeżeli na drucie w aucie gra lepiej, niż antena na dachu, to chyba głowica fm jest ok? No jeżeli sprawdziłeś instalację i podstawiłeś nową aktywną antenę, to już zostaje tylko zasilanie. Czy ta antena podstawiana to oryginał?
    Zasilanie sprawdź tak: podłącz antenę, włącz radio i zmierz wtedy napięcie na środkowym kołku gniazda antenowego. jeżeli nie będzie to z twoimi umiejętnościami (bez urazy) zostaje podłączenie dodatkowo separatora, no bo radia to ty nie naprawisz.
  • #15
    sławek111
    Level 17  
    Witam, nie wiem jak chodzą te anteny. Ja by Ci zaproponował montaż anteny bez wzmacniacza, skoro na drucie jest lepiej, to na dachu będzie jeszcze lepiej. Te chińskie wzmacniacze mają duże szumy i niby lepiej, ale szum jest. Ważną rzeczą jest jeszcze połączenie anteny z przewodem w aucie. Te gniazdo-wtyk często nie łączą i potrafią sporo namieszać. Bo niby sygnał jest, ale nie taki jak trzeba. Ja często usuwam, te połączenie i robię na krótko łącząc oba przewody.
  • #16
    robaczeq
    Level 10  
    Wiec dziś rozebrałem radyjko i znalazłem kilka pękniętych lutów, które poprawiłem. Niestety nie pomogło to, zostaje chyba oddać radio do jakiegoś serwisu.

    EDIT

    Przy okazji aby nie zaczynać nowego wątku:
    Jak zmusić ww radio do współpracy z zestawem głośnomówiącym?
    Zestaw nokia ck7w,

    Zasilanie wzięte z kostki iso
    Wyjście audio zestawu podłączone do radia zgodnie z poniższym schematem

    Seat Aura CD1 - Słabo odbiera stacje radiowe

    A problem wygląda tak, że po rozpoczęciu rozmowy radio przełącza się na PHONE a w głośnikach auta nie ma dźwięku z zestawu. Próbowałem zwiększać głośność pilotem od zestawu i nic. Po podłączeniu do wyjścia audio z zestawu starego głośnika od laptopa dźwięk jest.
  • #18
    robaczeq
    Level 10  
    Może nie dokładnie się wyraziłem, podłączyłem pod TEL+ i TEL -. Niestety nie ma żadnej reakcji ze strony radia :(
  • #19
    SZYMON BYDGOSZCZ
    Level 38  
    robaczeq wrote:
    Próbowałem zwiększać głośność pilotem od zestawu i nic.


    To spróbuj radiem.
  • #20
    robaczeq
    Level 10  
    Wtedy zwiększa się głośność źródła jakie było włączone przed przejściem w tryb PHONE (np CD)

    Zastanawiam się czy nie trzeba zmienić np kodowania radia by włączyć obsługę telefonu.
  • #21
    SZYMON BYDGOSZCZ
    Level 38  
    Wejdz w menu ( prog 5 sek. ) i tam poszukaj głośności telefonu.
  • #22
    robaczeq
    Level 10  
    Objawów słabo odbierających stacji radiowych ciąg dalszy:

    Aura CD1 z 1 posta dalej się tak samo zachowuje, dodatkowo odkryłem że VAG zwraca błąd open circut.

    Udało mi się przeprowadzić następujące testy:
    Moja Aura CD1 w moim samochodzie + antena zamiennik - słabo odbiera stacje + błąd open circut
    Aura CD2 z innego auta odbiera ładnie stacje i nie wywala błędu (też jest zaprogramowana na antenę aktywną)
    Moja Aura CD1 w samochodzie właściciela AuryCD2 też działa poprawnie.
    Inna AuraCD1 w moim samochodzie, objawy takie same jak przy moim radiu.
    Moja AuraCD1 w samochodzie właściciela AuryCD1 też działa bez zarzutu i błędów.

    Na mój chłopski rozum moje radio jest ok, a winny jest albo kabel antenowy lub ten nieszczęsny zamiennik anteny. Będzie trochę czasu tu wymienię na początek kabel antenowy a w ostateczności samą antenę.

    Jeśli się mylę to mnie poprawcie :)
  • #23
    robaczeq
    Level 10  
    Wygląda na to, że AuraCD1 jest pieruńsko wrażliwa na to jaki jest wzmacniacz w stopce anteny. Po założeniu oryginału błąd zniknął a radio świetnie łapie częstotliwości.

    Wobec powyższego wychodzi na to, że AuraCD2 jest dużo bardziej tolerancyjna w stosunku do wzmacniacza niż AuraCD1.

    Z zestawem ck7w dalej walczę i coś czuję, że skończy się chyba na dodatkowych głośnikach.
  • #24
    sławek111
    Level 17  
    Dorzucę jeszcze pięć groszy. Ostatnio montowałem chińską antenę (niby ze wzmacniaczem) i o dziwo nie było różnicy czy podłączałem do niej napięcie czy nie. Cały czas pracowała tak samo, czyli trochę mizernie. Jeżeli decydujecie się na montaż tych anten, to kupujcie te bez wzmacniacza. Według mnie działają wystarczająco.
  • #25
    ikar55
    Car audio specialist
    Na zamieszczonym zdjęciu Twojego wzmacniacza antenowego ewidentnie widać skutki pracy układu po zacieknięciu wodą. Szkoda, że nie oczyściłeś płytki z silikonu, który aż pozieleniał od siarczków miedzi pochodzących z elektrolizy ścieżek. Wyraźnie widać, że wytrawiony (poczerniały) jest jeden pad rezystora o oznaczeniu 560 oraz wypalony sąsiadujący z nim kondensator 271. W dolnej części obrazu zastanawia zbrązowiały silikon na nóżce tranzystora.
    Usuń z płytki ten stary silikon i wtedy będziesz miał pełny obraz uszkodzeń wzmacniacza. Wymień uszkodzone elementy, napraw wytrawione ścieżki i wzmacniacz powinien pracować.
  • #26
    JacekCz
    Level 39  
    sławek111 wrote:
    Dorzucę jeszcze pięć groszy. Ostatnio montowałem chińską antenę (niby ze wzmacniaczem) i o dziwo nie było różnicy czy podłączałem do niej napięcie czy nie. Cały czas pracowała tak samo, czyli trochę mizernie. Jeżeli decydujecie się na montaż tych anten, to kupujcie te bez wzmacniacza. Według mnie działają wystarczająco.


    Jak mówił klasyk "praw fizyki pan nie zmienisz"
    Antena 70 cm pręta i żadnych wzmacniaczy. Z teorii wychodzi ok 77cm, na pewno nie poniżej 50cm, prawidłowy montaż w stosunku do przeciwwagi (karoserii) i nic więcej nie trzeba. Jak wiele rzeczy projektują księgowi, tak antenki samochodów graficy komputerowi, i nie mają o tym pojęcia.
  • #27
    robaczeq
    Level 10  
    W ramach podsumowania faktów odnośnie radia AURA CD1

    Antena ze wzmacniaczem - jeśli wymiana to tylko oryginał (70 zł w ASO), na zamienniki radio reaguje alergicznie

    Podłączenie zestawu bluetooth
    1. Aura CD1 nie ma żadnego wejścia sygnału audio poza wejściem zmieniarki (piny nie są nigdzie podłączone).
    2. Aby radio przełączył się w tryb "PHONE", trzeba podłączyć przewód "MUTE" w kostce iso (sterowanie za pomocą masy z zestawu bluetooth).
    3. Należy zastosować przekaźnik telefonu (3b0 035 731) przełączający sygnał źródła dla głośników w drzwiach kierowcy, także sterowany masą z zestawu bluetooth (jak się chce zrobić "jak fabryka" to trzeba lekko przerobić instalację głośnikową drzwi kierowcy - kostka na dole lewego słupka A)
    4. Nokia ck7w ma za słaby wzmacniacz aby "ruszyć" samodzielnie głośniki w drzwiach, problem rozwiązałem za pomocą wzmacniacza 2x15W w klasie D (do prowadzenia rozmów w zupełności wystarcza). Zasilanie wzmacniacza także na przekaźniku wzbudzanym masą z zestawu bluetooth

    Temat w sumie do zamknięcia.