Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Włącznik wentylatora po osiągnięciu napięcia 9V

20 Mar 2016 13:14 678 9
  • Poziom 1  
    Witam serdecznie. Forum jest gigantyczne i próbowałem znaleźć rozwiązanie problemu jednak nie udało mi się to.
    Chciałem przerobić zasilacz komputerowy ATX na półpasywny. Jak wiadomo takie zasilacze mają sterowanie obrotów wentylatorem w zależności od temperatury. Jestem zielony w kwestii elektroniki a chciałbym zbudować jak najprostszy układ, który będzie przepuszczał prąd do wentylatora dopiero, gdy osiągnie ono napięcie np. 9V. Prościej mówiąc. Kiedy zasilacz będzie podawał napięcie od 0V do 9V wentylator ma nie działać i włączać się dopiero powyżej 9V.
    Z góry dziękuję i pozdrawiam.
  • Poziom 34  
    Wentylatory nie startują od napięcia zerowego. Przeważnie start następuje przy ok. 5V, wystarczy, że dasz w linię zasilania diodę Zenera zaporowo. Napięcie diody możesz dobrać doświadczalnie. Zrozumiałym jest, że dioda powinna z zapasem wytrzymywać prąd do zasilania wentylatora. ,,Prościej mówiąc. Kiedy zasilacz będzie podawał napięcie od 0V do 9V" możesz to wyjaśnić?
  • Poziom 39  
    Trzeba też zmusi zasilacz ATX aby tak się zachowywał "Kiedy zasilacz będzie podawał napięcie od 0V do 9V"
  • Poziom 1  
    Oczywiście panowie zdaję sobie sprawę że na starcie zasilacz podaje około 5V aby wentylator kręcił się na najniższych obrotach, jednak zapewne wiecie napięcie rośnie wraz ze wzrostem temperatury więc ingerować w sam zasilacz nie mam zamiaru. Chciałbym wpiąć tylko jakiś układzik między zasilacz a wentylator który będzie przepuszczał prąd do wentylatora dopiero kiedy napięcie będzie powyżej 9V...

Zygaqra napisał:
    ,,Prościej mówiąc. Kiedy zasilacz będzie podawał napięcie od 0V do 9V" możesz to wyjaśnić?