Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wymontowanie ECU silnika- Odłączać baterię czy nie?

wielecki 24 Mar 2016 07:52 3378 13
  • #1
    wielecki
    Level 21  
    Ja odłaczam baterie, ale ostatnio widzac to elektryk samochodowy stwiedził iz jest to conajmniej niepotrzebne. Chodzi o iskrzenie ale przeciez na złaczach sterownika też moze iskrzyć. Póki co, nie uwaliłem niczego ale posłucham waszych opinii.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • #2
    daras41
    Level 25  
    W nowszych autach gdzie jest CAN i dużo elektroniki lepiej odłączać i chwilę poczekać.
  • #3
    grala1
    VAG group specialist
    Obojętnie czy stare czy nowe auto to należy odpiąć akumulator przed odłączeniem ECU.
    Jeżeli robi Ci to ktoś obcy to niech robi po swojemu - zawsze z jego kieszeni będzie naprawa.
    Raz w życiu odłączyłem ECU bez akumulatora - od tego momentu zawsze najpierw odłączam akumulator bo nie mam zamiaru klientowi szukać innego ECU.
    Tamto ECU nie przeżyło tego zabiegu.
  • #4
    daras41
    Level 25  
    Można też wywołać START ERROR w Mercedesie ;)
  • #5
    yaaro
    Level 33  
    Odepnijcie aku w nowym aucie jak się nie uśpi to dopiero zobaczycie :)
  • #6
    grala1
    VAG group specialist
    Odepnij sterownik który ma zasilanie i niech się posypie - wtedy zobaczysz ile to kosztuje nie licząc ceny sterownika.
  • #7
    wielecki
    Level 21  
    Okazuje się że nie jest to taki prosty temat.
    Wezmy np. auta z silnikie 1.6 hdi/dci z tymi samymi sterownikami:
    VIDA przy demontażu ECU kaze tylko wyjąć kluczyk ze stacyjki, i to zarówno w tym silniku jak i w we wszystkich których dałem rade sprawdzic.
    Podobnie w instrukcji serwisowej mówi Ford, ale juz Mazda zaleca zeby odłaczyć biegun ujemny akumulatora.
    Wyglada na to ze za przed odłaczeniem Ecu trzeba dzwonić do serwisu.8-O
  • #8
    rafal.jaro
    VAG group specialist
    yaaro wrote:
    Odepnijcie aku w nowym aucie jak się nie uśpi to dopiero zobaczycie :)


    Jakie niespodzianki czekają po odpięciu akumulatora nieuśpionemu pojazdowi?
  • #9
    Gitner
    Level 27  
    rafal.jaro wrote:
    yaaro wrote:
    Odepnijcie aku w nowym aucie jak się nie uśpi to dopiero zobaczycie :)


    Jakie niespodzianki czekają po odpięciu akumulatora nieuśpionemu pojazdowi?

    Czym się różni pojazd uśpiony i nieuśpiony?
  • #10
    Ireneo
    Level 41  
    Uśpiony nie ma poboru prądu.Moduły przeszły w stan oczekiwania.
  • #11
    rafal.jaro
    VAG group specialist
    Nieuśpiony ozacza że niektóre systemy jeszcze czuwają. BSI i tympodobne, po kilku minutach od wyłączenia i zamknięcia auto stwierdza że nie będzie uruchamiane więc usypia systemy żeby nie zjadały prądu. Tak to rozumiem ja. Francuskie mają z tym usypianiem, czasem przysparzają problemy przy diagnozie właśnie przez to, albo często problem jest jak chcesz posłuchać radia na postoju, a auto przechodzi w 'economy mode' i wyłącza.
  • #12
    tzok
    Moderator of Cars
    ECU nie wyłącza się natychmiast po wyłączeniu zapłonu, w niektórych samochodach trzeba poczekać nawet kilka minut na "uśpienie" ECU. Często jest to tylko uśpienie, a co najmniej jedna linia zasilania zostaje "pod napięciem". Historycznie jest to podyktowane ograniczeniem cykli zapisu do pamięci EEPROM. Podczas jazdy sterownik korzysta z pamięci RAM, tam gromadzi wszystkie dane adaptacyjne i tymczasowe (nieciągłe) błędy. Kiedy zapłon jest wyłączany program ECU odczekuje jakiś czas na ew. ponowny rozruch i jeśli on nie nastąpi to zrzuca zawartość pamięci RAM do pamięci EEPROM. Jest to newralgiczny moment - jeśli w tym czasie dojdzie do zaniku lub skoku zasilania może dojść do błędu zapisu pamięci EEPROM i uszkodzenia jej zawartości (a poza danymi adaptacyjnymi może przechowywać również takie informacje jak kod immobilizera, konfigurację samochodu, przebieg czy kodowanie wtryskiwaczy). Oczywiście po ponownym włączeniu zasilania zawartość pamięci EEPROM jest wczytywana do pamięci RAM.

    Z drugiej strony konstrukcja złącza ECU zazwyczaj umożliwia jego bezpieczne rozłączenie bez ryzyka iskrzenia czy zwarć.

    Economy mode to coś innego - to tryb niskiego poziomu naładowania akumulatora. Sterownik nadwozia blokuje działanie dodatkowych odbiorników energii, by zachować wystarczający do rozruchu silnika zapas energii w akumulatorze.

    Niekiedy też samochody posiadają specjalny tryb głębokiego uśpienia elektroniki zwany trybem transportowym lub logistycznym.
  • #13
    SZYMON BYDGOSZCZ
    Level 37  
    tzok wrote:
    Economy mode to coś innego - to tryb niskiego poziomu naładowania akumulatora.


    Źle. Eco mode to stan bez odpalenia silnika po 15-30 minutach - PSA.

    tzok wrote:
    Sterownik nadwozia blokuje działanie dodatkowych odbiorników energii, by zachować wystarczający do rozruchu silnika zapas energii w akumulatorze.


    To jest system zarządzania energią - np. w audi.
  • #14
    tzok
    Moderator of Cars
    Tryb oszczędzania energii (jak go zwał tak go zwał) jest zarówno w PSA jak i VAG (i pewnie jeszcze w samochodach kilku innych koncernów). W PSA wyłącza zasilanie po określonym czasie korzystania z odbiornika (nie po określonym czasie od wyłączenia zapłonu/silnika), ale w nowszych modelach, podobnie jak w VAG uwzględnia też napięcie/pozostałą pojemność akumulatora. W VAG dodatkowo "objawia" się tym, że w przypadku jego zadziałania nie włącza się radio po włączeniu zapłonu. Niemniej ten tryb dotyczy sterownika nadwozia (BSI/Bordnetz), a nie sterownika silnika.