Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Zafira 1.9 CDTI 2008 - Kręci ale nie odpala, wtryski i pompa HP ok

Tulix11 24 Mar 2016 15:52 11727 22
  • #1 24 Mar 2016 15:52
    Tulix11
    Poziom 5  

    Witam,

    To mój pierwszy wątek na Elektrodzie, zarejestrowałem się po mam ciężki temat z zakresu mechaniki. Nie mogę dojść do ładu z moją Zafirą B 2008 1.9 CDTI (silnik z19dt).

    Pomyślałem że najpierw opiszę jak ja zepsułem ze szczegółami (proszę nie szydzić - wierzę że moja szczerość pomoże w diagnozie)

    Tej zimy z własnej głupoty zaliczyłem strzał ze złym paliwem i od tego zaczęła się długa historia. Otóż zalałem do niego przez absolutnie durne niedopatrzenie 20 litrów benzyny. Na stacji jakiś geniusz doradził mi żebym zalał do pełna ropą i pojechał. Oczywiście po kilku kilometrach samochód stanął.

    Wypompowałem z niego całe paliwo, zmieniłem fitr paliwa, jako że te silniki odpowietrzaja sie same (jest napisane w Manualu Haynessa) po trzecim załączeniu zapłonu/pompy odpalił bez problemu i ładnie pracował przez kilka dni.

    Od tego czasu coś zaczęło się dziać - losowo silnik zdawał się tracic obroty na sekunde, ale wracał do normy i jechał dalej. Za którymś razem na parkingu auto ruszyło i zgasło (obroty poleciały do zera, zero reakcji na pedał gazu). Tak 3 razy, po trzecim już do domu nie dojechałem.
    Na holowaniu kolega doradził żebym wrzucił "trójkę" - w nadziei ze układ jest zwyczajnie zapowietrzony (kolejna doradzona głupota). Niestety nic to nie dało, silnik miał obroty, alternator ładował baterię ale sam nie wstał.

    Po scholowaniu razem ze znajomym mechanikiem zaczęliśmy diagnozowanie. W pierwszej kolejności okazało się że pompa wysokiego została zarżnięta (nie wiem czy holowaniem czy paliwem). Zmienilismy na używkę z innej Astry CDTI (ten sam model pompy).
    Na Op-Comie widzę teraz że ciśnienie się ładnie buduje przy kręceniu (z 2 do ponad 30 MPa gdzie oczekiwana wartosc to 30) - ale powoli spada. Którędy może uciekać - nie wiem. (Czujnika na railu nie udało mi się wykręcić) Po za tym on powinien zaskakiwać nawet gdyby cisnienie uciekało - zgadza się?
    Przy kręceniu widzę obroty na poziomie 150-200rpm (więc to nie jest czujnik wału) i silnik zdaje się "chcieć zaskakiwać" ale nie startuje tylko kręci dalej.

    Kumpel skombinował identyczne auto z silnikiem z19dt (niemal identyczny, różnica na railu tylko bo tamten ma dodatkowy obieg z raila do regulatora cisnienia, mój ma to zaslepione śrubą (wygląda na fabryczną robotę))
    Przełożyliśmy wtryski, zaprogramowaliśmy je w obu komputerach. Tamten wstał i pięknie chodzi a mój dalej tylko kręci i nic.
    Przełożyliśmy kostkę sterownika od pompy (a nuż a widelec) - to samo - tamten nie ma próblemów, mój tylko kręci. Czujnik polozenia walu - to samo.
    Tylna pompa paliwa zdaje się pompować ładnie paliwo, mechanik nie sprawdził ciśnienia ale twierdzi że "ładuje jak powinno" więc przy tej "expertyzie" pozostanę.

    Od samego początku nie widziałem żadnych błędów na ECU (po dłuższym postoju zobaczyłem "replace ECU", ale po kasacji błąd znika, zresztą owe ECU wypiąłem, wyczyściłem wtykę gniazdo, poruszałem wiązkę (a nuż gdzieś jakaś śniedź) i po podłączeniu wygląda ok (nie ma błędów po podłączeniu akumulatora z powrotem, ładnie rozpoznawane w komputerze))

    Na plaku silnik pracuje (sprawdzaliśmy czy przypadkiem z rozrządem nie ma problemu, ponoć w nowych Oplach jest taki wynalazek jak klin który lubi sie sam skruszyc (a zastosowanie ma takie ze ma się skruszyć gdyby pasek strzelił))
    Ustawiliśmy rozrząd na nowo (podręcznikowo). Dalej na plaku dziala (nie ma reakcji na pedal gazu) ale bez plaku gasnie od razu.

    Świece nagrzewają szybko tak jak powinny (rok temu wymienione).
    Dodam że EGR jest zaślepiony od strony dolotu do silnika blaszka(i usyfiony w środku, ktoś kiedyś zrobił ten tuning) - nie ma bledów na komputerze i wcześniej tak jezdzil, wiec to chyba nie zwiazane.

    Tu moje pytanie: Co jeszcze powinienem sprawdzić? Nie chcę oddawać do autoryzowanego serwisu bo może wyjść pół wartosci tego auta, dlatego szukam.

    Każda ekspertyza mile widziana, szczególnie gdy ktoś walczył już z czymś takim.

    Pozdrawiam

    0 22
  • Pomocny post
    #2 24 Mar 2016 16:23
    stachu_22
    Poziom 17  

    Dysponujesz opcomem wiec spróbuj podmienić i zaprogramować całe ECU silnika z drugiego samochodu, może PRZYPADKIEM szlag go trafił (oczywiście, jeśli numery na to pozwola). Ale ja bym się jednak skupił na tej pompie paliwa przy baku. Skoro wtryski masz ok, pompę przy silniku masz ok, gada na plaku (kompresja ok) to zostaje ECU i pompa

    0
  • #3 24 Mar 2016 16:30
    Tulix11
    Poziom 5  

    Dziękuję za szybką odpowiedź, spróbuję się dobrać do tej pompy i dam znać.

    Pozdrawiam

    1
  • Pomocny post
    #4 24 Mar 2016 22:41
    mail4skwarka
    Poziom 19  

    Pompa w zbiorniku powinna dawać około 4 bar i to należy sprawdzić manometrem a nie 'ładuje jak powinno'. Zawór jest w pompie czy na listwie? Należałoby go wydmuchać sprężonym powietrzem(ten na listwie). Koniecznie od weryfikacji kosz pompy w zbiorniku - chodzi o stan filtra pompy wstępnej - czasami w zbiorniku w koszu zbiera się takie gówno że aż strach

    1
  • #5 05 Kwi 2016 23:59
    Tulix11
    Poziom 5  

    Witam i dziękuję @mail4skwarka za odpowiedź.

    Obecny status: Dzisiaj wymontowałem zbiornik paliwa i wymieniłem pompę na zamiennik (zakupiony na eBayu, długo leciał ze Szwajcarii - tania używka ale na gwarancji z dokładną historią, wymontowana z auta z niższym przebiegiem.) Zbiornik wyczyściłem ze znajomym a paliwo przefiltrowaliśmy (na starej pompie na siatce pod spodem rzeczywiście nazbierało się syfu). Po odpowietrzeniu układu (3x stacyjka i pompa do skutku) Zaczęliśmy kręcić z podłączonym OpComem i monitoringiem ciśnienia na railu. Oczekiwana wartość 33,3 przy kręceniu ciśnienie ładnie poszło nawet do 40MPa, potem przez chwilę było na poziomie 30 i zaczęło spadać. Auto zaczynało gadać kilka razy ale zaraz z powrotem kręcił rozrusznik. Podaliśmy plaku i odpalil "od strzała", ale na sucho - ciśnienie spadło na 16MPa i ciągle - zero kontroli pod pedałem gazu (ECU widzi i poprawnie podaje wartości polozenia pedalu). Pytanie - czy jest tam gdzieś jakiś zawór zwrotny jaki mogłem pominąć? Mam Hayness Handbook dla tej Zafiry (po angielsku) ale nigdzie nie wspomina o żadnym zaworze... (Nie doszukałem się)
    Ewidentnie było widać że to auto "chce wstać" - łapało, łapało... i szlag trafił rozrusznik. Coś zeskoczyło i przy kręceniu słychać stuk, potem kręci się sam rozrusznik, jak przystało na elektryczny silnik. (Bendix walnął?) Tym zajmę się później, właśnie znalazłem tanie ECU do Z19DT. Skoro można klonować OpComem (Dzięki za sugestię Stachu_22) spróbuję też tego. Nie mam pojęcia co mogło więcej szlag trafić. Bezpieczniki sprawdzałem tydzień temu - wszystkie były ok. Czujnik na Common Railu to zwyczajna membrana, temu nic nie powinno się stać po zalaniu benzyną - jak myślicie?

    Z góry dziękuję za zainteresowanie i pozdrawiam serdecznie.

    0
  • #6 11 Kwi 2016 14:15
    stachu_22
    Poziom 17  

    Skolnujesz bez problemu mając kody CarPass z auta dawcy i Twojego. Jak kupisz bez kodu to trzeba będzie z nim "podzialac" albo odczytać kod, do zrobienia :)
    Wtryski programowales?

    0
  • #7 11 Kwi 2016 16:37
    Tulix11
    Poziom 5  

    Mam car pass mojego auta, nie mam car pass auta dawcy i to mnie zmartwilo. Sprzedawca napisal mi tylko ze to bylo zresetowane za pomoca tech2. Programowania wtrysków sie nie boje, raz juz robilem i to bulka z maslem (ponoc przy przekladce nawet nie jest to obowiazkowe, bo ECU portafi samo przyjac odpowiednie wartosci dla wtrysków i nawet niezaprogramowane beda dzialac, nigdy nie sprawdzalem tego), nie wiem na jakie problemy moge natrafic (dzisiaj wieczorem bedzie chwila prawdy) Zobaczymy:)

    Kolego, a nie wiesz czy mogę użyć programu carprog (w najgorszym przypadku) z moim interfejsem OpComowym albo ODB II (takiego chińczyka tez posiadam), czy musiałbym zakupić dedykowany sprzęt?

    0
  • #8 12 Kwi 2016 20:35
    stachu_22
    Poziom 17  

    Jeśli ECU było zresetowane to po prostu wsadzasz do auta i w CIMie, w Immo dajesz ECU installed, powinien być komunikat, że zaprogramowano pomyślnie. W nowym sterowniku ustawiasz wszystko tak jak w Twoim.

    Jeśli sterownik nie był zresetowany to musisz z niego wyciągnąć PIN np Carprogiem, możesz podłączyć na stole albo wpiąć do auta i kablem A1 przez OBD. Wtedy wchodzisz w ECU i wybierasz zresetuj sterownik.

    1
  • #9 12 Kwi 2016 20:58
    marcin_70
    Poziom 21  

    No albo BDMem sczytaj cały swój sterownik (pewnie masz edc16) i całość wrzuć do nowego i masz pewną kopię..

    0
  • #10 12 Kwi 2016 22:40
    Tulix11
    Poziom 5  

    Dziękuję za odpowiedzi.

    Kilka rzeczy poszło jednak nie tak. Podpiąłem zamiennik ECU bez przykręcania go, podłączyłem z powrotem akumulator i zacząłem programować. W każdym przypadku przyjmował mój car pass, zaprogramowałem fizyczny klucz i zero problemów. Wyłączyłem stacyjkę, włączam od nowa, zaczynam programowanie w sekcji engine (wtryski etc) i tu uderzył mnie błąd immobilisera który nie daje się skasować.

    To widzialem w sekcji Engine:
    P1614 - Immobiliser Wrong Signal Received
    (00) - Present
    P1615 - ECM (Engine Control Module) Identification Failed
    (00) - Not present
    P1616 - CIM (Steering Column Module) Wrong Environment Identifier
    (00) - Not present

    Zagladam do Immobiliser, fault codes i dostaje co nastepuje:
    B3056 - No Transponder Key Programmed
    (00) - Present
    B3057 - Security Code Not Programmed
    (00) - Present
    B3055 - Transponder Key Problem
    (48) - Present

    Wobec powyższego pomyślałem ze zresetuje ecm w sekcji immobilisera (jest filmik na youtube gdzie koles tak robi) - oczywiscie nic sie nie skasowalo, security code, fizyczny klucz wszystko pozostało jak jest.

    Tym sposobem na nowym ecu mam blad immobilisera. Nie wiem czy to wina mojego interfejsu (co byloby logiczne), ale jako ze nastaly ciemnosci zaczalem zwijac moj warsztat i tu niespodzianka... Podpiete Ecu, mimo ze ludzaco podobne do oryginalnego nie ma jak przykrecic.

    Sprawdzam własnie PN jeszcze raz, i chyba goscie podeslali mi niekompaktybilne ecu do Vectry (z19dt, ale inne mocowanie komputera i możliwe ze nie bedzie gralo z moim autem...) Bede sprawdzal teraz po kolei kazdy blad i róznice w PN.

    Chyba kroi sie nastepny wydatek/nastepne ecu. Znów opisałem to wszystko bo może ktoś mial podobne przejscia w tym temacie.

    Ostatnia ciekawostka na zamiennym ECU/Engine:
    P0960 - Rail Pressure Control Solenoid Valve Circuit Open
    (04) - Present

    Nie widziałem tego na oryginalnym ecu. Różnica spowodowana innym ECU czy może przyczyna tego całego bałaganu?...

    Jeszcze coś: Kumpel wpadł wcześniej na pomysł, żeby przy włączonej stacyjce zmierzyć napięcie na podłączeniach wtryskiwaczy u sprawnej Astry z19dt i porównać z moja Zaffie z19dt. Tamta miała stała wartość 4.9V bodajże na każdy wtrysk, a moja miała inne wartości dla wtrysków 1 i 4. (Bodaj 0 cos). Wiem że to szukanie na ślepo, ale może ktoś podpowie (jak się zna i skończy się śmiać;)

    Dziękuję za każdą sugestię.

    0
  • Pomocny post
    #11 13 Kwi 2016 09:07
    jokerro
    Poziom 33  

    Przeczytałem historie od poczatku do konca.Kolego władowałeś już koszty i widze ze ma się na kolejne a ten samochód nie wstanie w dalszym ciagu i wogóle nie śmieje sie z tego bo widze ze to wszystko juz zaszło dość daleko a jest juz na tyle namieszane ze jak nie przestaniesz grzebać dalej i pózniej to trafi do kogoś to będzie sajgon.
    W odpowiedzi na twoje pytanie nie mozesz uzyc programu carprog z twoim opcomem,te dwa tematy totalnie sie gryzą,poczytaj co jest i do czego i bedziesz wiedział wszystko.

    0
  • #12 13 Kwi 2016 09:28
    marcin_70
    Poziom 21  

    Można by wsadzić ori ecu i zostawić już ten temat i skupić się na silniku..

    1
  • #13 13 Kwi 2016 16:25
    Tulix11
    Poziom 5  

    Dziekuje za odpowiedzi. @Jokerro odpowiedzialem wcześniej na priv.
    Wracam do oryginalnego ECU (chyba ten temat pozostawie jakiemus specowi) i sprawdzę jeszcze coś czego nie sprawdziłem przy silniku (koszt nie będzie wielki patrząc na ceny uzywek na eBayu)

    Myslę że wiem co się dzieje fizycznie w tym aucie, nie umiem powiedzieć czemu. Na railu jest tzw. solenoid który reguluje cisnienie (ucze sie teorii caly czas). W razie gdy cisnienie jest za wysokie, solenoid chowa sie otwierajac obieg powrotny/return. (myslę że na tej podstawie komputer tez wie jakie jest ciśnienie w railu) Jeśli ten solenoid zablokował się w pozycji otwartej, cisnienie będzie uciekać returnem do baku i nie wystarczy go do uruchomienia silnika. Jako że rurka jest mała, początkowo silnik będzie "zbierał" po czym już tylko kręcił (tak się u mnie dzieje), ma to sens?

    P0960 - Rail Pressure Control Solenoid Valve Circuit Open dało mi do myslenia.

    Zacznijmy od początku - problem pojawił się po złym zalaniu paliwem, może to w końcu jest to.

    1
  • #14 13 Kwi 2016 16:42
    jokerro
    Poziom 33  

    A benzyny to ty nie zalał?

    0
  • #15 13 Kwi 2016 16:50
    Tulix11
    Poziom 5  

    Od tego zacząłem temat. Tak, impreza zaczęła się od głupiego zalania 20 litrami 95tki.

    0
  • #16 30 Maj 2016 22:56
    Carol2
    Poziom 2  

    Kolego Tulix11 opowiedz jak możesz jak w końcu uruchomiłeś zafirkę

    0
  • #17 01 Cze 2016 12:34
    Tulix11
    Poziom 5  

    Witaj @Carol2. Temat zawieszony póki co z racji na inne wydatki/wesela/etc. Jak ją już zrobię (i dojdę do siebie po dziękczynieniu;) opiszę tutaj co i jak, może komuś te informacje się przydadzą.

    Już wiem że w mojej Zosi Z19DT problem leży na linii ECU - (bezpiecznik jak jest) - kabel - return solenoid na pompie. Co jest przyczyną tego zachowania - ciągle jeszcze nie wiem.
    Od niedawna dysponuję drugą Zafirką (starszą, solidniejszą i tym razem w benzynce), więc nie mam takiego pośpiechu. (A tamta - jakkolwiek fantastyczne te auta by nie były - to nowy zestaw pierdółek do naprawy, chyba jakiegoś poradniko-wideobloga założę;)

    Pozdrawiam

    1
  • #18 04 Cze 2016 22:55
    Carol2
    Poziom 2  

    Też mam Zafirkę Z19DT 2008 i czasami na wolnych obrotach zgaśnie i nieraz nie chce odpalić jak odpali to chodzi normalnie nie przerywa nie szarpie, czasem ciepły nie chce odpalić (na plaku odpalił), miałem kilka takich sytuacji i zastanawiam się od czego zacząć (tym bardziej, że nie pokazuje żadnego błędu).
    Może ktoś pomoże
    Pozdrawiam

    Moderowany przez CameR:

    Reg. 3.1.19. Z racji szacunku do pytającego załóż własny temat. Możesz dopisać tylko sposób rozwiązania problemu.

    0
  • #19 05 Cze 2016 08:01
    szymon198312
    Poziom 30  

    Do autora: juz kilka razy pisałeś o tym, że pompa pomuje do 40 MPA ale ciśnienie zaczyna spadać. Dziwi mnie, że nie wyciągnąłes z tego wniosku. Cała ta zabawa z ecu na nic się zda jeśli nie opanujesz tematu ciśnienia. Widać, że Ty i mechanik nie macie większego pojęcia o układzie cr. Nie czytałem tej " książki " zbyt dokładnie, ale jakbyś zapoznał się z zasadą działania układu cr to auto juz dawno by jeździło. Po pierwsze sprawdź napięcie na czujniku ciśnienia na listwie, na środkowym pinie wychodzi napięcie do sterownika. Po zapłonie ma być 0,3 V, na jałowym ma być 1, 2 około. Przy maksymalnym ciśnieniu jest 4,5 V. Po drugie wstaw zdjęcie listwy cr bo nie wiem jaki masz zawór bezpieczeństwa. Może gdzieś Przeoczyłem ale nie ma żadnych informacji na temat demontażu listwy cr a to prawdopodobnie tam masz spadek ciśnienia skoro wtryski zamieniales a wnioskuję po tym, że skoro na plaka pali i chodzi a bez niego proubuje ale nie chce zaskoczyć to znaczy ze pomimo spadku ciśnienia jak dajesz plaka to pompa podaje większe ciśnienie i silnik pracuje, to tak jakby rozrusznik uruchamial silnik z prędkością obrotową około 1000 obr.

    0
  • #20 05 Cze 2016 09:49
    KotBury2
    Poziom 18  

    Tulix11 napisał:
    (-) Na Op-Comie widzę teraz że ciśnienie się ładnie buduje przy kręceniu (z 2 do ponad 30 MPa gdzie oczekiwana wartosc to 30) - ale powoli spada. Którędy może uciekać - nie wiem. (Czujnika na railu nie udało mi się wykręcić) Po za tym on powinien zaskakiwać nawet gdyby cisnienie uciekało - zgadza się? Przy kręceniu widzę obroty na poziomie 150-200rpm (więc to nie jest czujnik wału) i silnik zdaje się "chcieć zaskakiwać" ale nie startuje tylko kręci dalej.
    Ciśnienie może wzrastać i spadać wskutek uszkodzenia regulatorów ciśnienia, także przecieków zewnętrznych lub wewnętrznych paliwa po stronie niskiego ciśnienia. Po stronie wysokiego ciśnienia może nie trzymać zawór regulacyjny wysokiego ciśnienia (zrwc), o ile jest to system wtryskowy SIEMENS. Puszcza on paliwo na przelew zamiast do zasobnika. Nie ma potrzeby wykręcania czujnika ciśnienia, można go sprawdzić na silniku, mając do dyspozycji diagnoskop. Można wówczas przeprowadzić symulację nastawników i czujników, a więc uzyskać odpowiedź na pytanie, czy dobrze działają.

    Myślę, że nie do końca wykorzystuje się "markowy" diagnoskop zewnętrzny, z którego odczyty parametrów bieżących w jak największej ilości powinny być wydrukowane i na spokojnie analizowane. Na ekranie laptopa nikt nie jest w stanie prześledzić dziesiątków liczb, w dodatku bardzo szybko się zmieniających. Powinny być więc pobrane i wydrukowane konkretne dane w momencie próby rozruchu, gdyż tylko wtedy komputer pokaże wszystkie odchyłki. Wklejam przykładową, skróconą tabelę danych z innego silnika, ale ponieważ jest to Common Rail, więc są identyczne lub zbliżone we wszystkich jednostkach tego typu. Zwracam uwagę, że w podanej tabeli jednostka już pracuje na biegu jałowym (850 obr/min), więc parametry będą się różnić z oczywistego powodu. Chodzi tutaj o wychwycenie odchyłek pomiędzy tym, co chce uzyskać komputer, a co rzeczywiście się dzieje w silniku.
    Opel Zafira 1.9 CDTI 2008 - Kręci ale nie odpala, wtryski i pompa HP ok
    Moim zdaniem, problem może tkwić w rozrządzie i/lub zasilaniu elektrycznym wtryskiwaczy.

    1. Możliwy przestawiony rozrząd, zerwany pasek rozrządu lub brak synchronizacji czujnikowej wału korbowego z wałkiem rozrządu. Jeśli miałeś kłopoty po zatankowaniu benzyny zamiast ON, to od razu powinny się rozdzwonić dzwoneczki alarmowe w głowach, że mogła się zakleszczyć chwilowo wskutek "suchości" paliwa pompa wysokiego ciśnienia (pwc).





    Jeżeli tak się stało, to mógł początkowo przeskoczyć pasek rozrządu na dolnym małym kółku zębatym wału korbowego o kilka ząbków wskutek dużej bezwładności ciężkiego koła zamachowego. Stąd mógł wynikać brak synchronizacji rozrządu, czyli zgodność położenia GMP wału korbowego i wałka rozrządu, widoczne w tabeli w wierszu nr 2. W chwili kręcenia rozrusznikiem powinno brzmieć: TAK.

    Jeżeli brzmi NIE, komputer nie poda zasilania elektrycznego na wtryskiwacze z oczywistego powodu - nie rozpoznaje wtryskiwaczy (czujnik położenia wałka rozrządu) i nie rozpoznaje tłoka wzorcowego (czujnik GMP wału korbowego). Nie wie, gdzie i kiedy wtryskiwać paliwo. Nie będzie wtryskiwał byle i jak i byle gdzie. Silnik nie zapali, pomimo nienagannej kondycji pwc i prawidłowo narastającego ciśnienia w zasobniku, zdaje się, nawet do 300 bar (30 MPA) podczas kręcenia rozrusznikiem. Ciśnienie powinno narastać w ciągu 1-2 sec od 150 do 200 bar (15-20 MPa) przy prędkości obrotowej rozrusznika 200-250 obr/min.

    Niestety, nawet ustawienie fizyczne rozrządu nie gwarantuje prawidłowego ustawienia czujnikowego.
    Cytat:
    Ustawiliśmy rozrząd na nowo (podręcznikowo).
    Komputer nie widzi i nie steruje według fizycznego ustawienia rozrządu, tylko według wskazań czujników. Jeśli, przykładowo, zapomniano podłączyć wtyczkę czujnika położenia wałka rozrządu, albo w jakiś sposób przesunięto jego czoło w stosunku do położenia właściwego podczas manipulacji w komorze silnika, to pomimo pełnej sprawności drugiego czujnika, jednostka nie zapali, ponieważ synchronizacja brzmi "NIE".

    Są to bardzo ważne parametry, od których zależy decyzja komputera w sprawie rozpoczęcia wtrysku sekwencyjnego. Jeśli nie ma synchronizacji, komputer nie podaje zasilania na wtryskiwacze, silnik nie zapala. Gdy ciśnienie nie mieści się w podanym zakresie 150-200 bar w ciągu 1,5 sekundy - komputer nie zasila wtryskiwaczy, ponieważ jest za mało paliwa w obwodzie wtryskowym. Tak jest zaprogramowany.

    Dlatego celowym byłaby obserwacja stanu wtryskiwaczy wraz z synchronizacją i ciśnieniem paliwa, tj. co mówią na ten temat wiersze 3-6 i o podawanym przez komputer prądzie na wtryskiwacze.

    W tym wypadku mogła zaistnieć też taka możliwość, iż wadliwie działa czujnik położenia wałka rozrządu, a główny czujnik GMP i prędkości obrotowej wału korbowego jest sprawny (pokazuje prawidłowe obroty w momencie kręcenia rozrusznikiem 150-200 obr/min).

    Nie należy się kierować złudnym przeświadczeniem, że skoro silnik zapala na "plaka", to musi być wszystko w porządku z układem wtryskowym, pwc i wtryskiwaczami. Otóż absolutnie nie. Do komór spalania wprowadzasz gotową mieszankę paliwowo-powietrzną, więc przy ściskaniu przez tłok w zamkniętej przestrzeni cylindra w suwie sprężania, powstaje temperatura 700-900 stopni. W tym momencie zapali się choćby g... I nie trzeba ani kropli paliwa, ani żadnego ciśnienia wytworzonego przez pwc, itd. Krótko mówiąc, jest zerowy wtrysk paliwa, a jednostka i tak zapali na kilka sekund. Świadczy to po prostu o tym, że silnik ma bardzo dobrą kompresję, ale nie świadczy, że układ wtryskowy jest sprawny.

    2. Zasilanie elektryczne wtryskiwaczy. Jest to druga rzecz, jaka powinna przyjść do głowy przytomnemu mechanikowi. Oczywistym jest, że jeżeli choćby jeden wtryskiwacz nie jest zasilany elektrycznie, np. wypięta jest przez zapomnienie kostka elektryczna, zamienione miejscami wtyczki elektryczne, albo przetarty kabel (skrętka) i dotyka on do metalowej części silnika (zwarcie), to komputer odmawia zapłonu.

    Powinien być wykonany pomiar prądu i ewentualnie pomiar oporności (lub pojemności jeśli wtryskiwacze piezoelektryczne). Prąd można sprawdzić przy pomocy choćby lampki diodowej. Dotykamy do izolacji kabli zasilających (nie do gołych styków) końcówkami diody podczas rozruchu. Lampka powinna migać na każdym wtryskiwaczu po kolei, co oznacza, że komputer podaje zasilanie elektryczne.

    Jeżeli nie miga na żadnym, oznacza, co powiedziałem - brak synchronizacji rozrządu lub jakakolwiek inna przyczyna, znana tylko komputerowi wtryskowemu. Tą inną przyczyną może być zresztą całkiem odległa od sterowania wtryskiem, jak np. zaktywowanie immo, problemy z baterią w kluczyku, stacyjce, itp.

    Jeśli miga na trzech wtryskiwaczach, a na jednym nie, oznacza błąd, usterkę elektryczną danego wtryskiwacza. W zależności od programu sterowania, komputer może zapalić na trzy wtryski, albo może nie zapalić.

    Gdy jest możliwość i dostęp, zasilanie elektryczne wtryskiwaczy można sprawdzić dokładniej przy pomocy cęgów prądowych jak na obrazku poniżej oraz oscyloskopu. Pomiar przy pomocy miernika uniwersalnego nie wchodzi w rachubę z uwagi na bardzo duże wartości prądowe oraz zbyt wolne działanie.
    Opel Zafira 1.9 CDTI 2008 - Kręci ale nie odpala, wtryski i pompa HP ok
    Znane są również bardzo precyzyjne przyrządy pomiarowe jak poniżej.
    Opel Zafira 1.9 CDTI 2008 - Kręci ale nie odpala, wtryski i pompa HP ok
    Podaję również link do tematu w sprawie trudności w rozruchu silnika CR tutaj. Może to coś więcej podpowie.

    Pzdr KotBury2

    1
  • #21 09 Cze 2016 18:01
    Tulix11
    Poziom 5  

    Witam i dziękuję za bardzo konkretne odpowiedzi.

    Na początek chciałem podziękowac Koledze KotBury2 za czas i niesamowicie szczegółowy opis (tu się należy bardzo konkretny browar za chęci i informacje). Idę o zakład że ten wątek i Twoja odpowiedź pomoże wielu ludziom.
    (a mi może przyznają jakąś nagrodę Darwina albo cuś:)

    Sprawdzę wszystkie opisane przez Ciebie możliwe przyczyny.

    A teraz mały przebłysk (przeczytałem wykład Kolegi KotBury2 kilka razy i coś mi przyszło na myśl) - jeśli dodam ze po wyjęciu wtryskiwaczy za pierwszym razem pierwsze 3 były mokre na dole? (Auto z którym robiłem przekładkę miało wszystkie 4 suche zaraz po zgaszeniu, w moim wyglądało tak jakby był zalany). To było zanim ustawialiśmy rozrząd od nowa. Czyżby faktycznie pierwotnie był przesunięty rozrząd? Wtryskiwacze poprawnie zaczynały strzelać dawką na tłok, ale że return jest otwarty i ciśnienie szybko spada, komputer odcina wszystko? (ja tego błędu z otwartym solenoidem na Opcomie nie widzę (a być powinien), to sie pokazało na podmiance - niekompaktybilnym ECU od Vectry)


    @szymon198312 Jak zaczynaliśmy to rzeczywiście nie mieliśmy pojęcia, teraz trochę ogarnąłem temat (ten dokument bardzo mi pomógł Link.) Muszę odkręcić wszystko cośmy tam spierniczyli ale pocieszam się że lepszej lekcji mechaniki w życiu nie miałem (i uczę się na swoim a nie jak niektórzy pseudomechanicy na cudzym i za cudze pieniądze a takich już kilku spotkałem). W drugiej Zosi (benzyna) większośc problemów wydaje się teraz śmiesznie błaha w porównaniu z tym "diabołem" na common railu.

    Moja szyna wygląda tak:
    Opel Zafira 1.9 CDTI 2008 - Kręci ale nie odpala, wtryski i pompa HP ok
    (part number BOSCH 55209572 0445214095) Niestety nie mam zdjec robionych jak grzebałem w Zosi B.
    Solenoid który reguluje cisnienie jest na pompie, nie na railu. Mam tam jeszcze taki regulator cisnienia: (part number Z19DT 55188200)
    Opel Zafira 1.9 CDTI 2008 - Kręci ale nie odpala, wtryski i pompa HP ok

    Raczej tam nic się raczej stać nie mogło, prawda? (to to jest podłączone tylko do powrotu z wtryskiwaczy i powrotu z pompy wysokiego cisnienia). Stąd pomysł że to solenoid jest cały czas otwarty. (silnik próbuje łapać jak cisnienie jescze jest, ale ucieka) Gdyby Ecu odcinało napięcie od wtrysków od razu zwyczajnie silnik by tylko "chechłał" na rozruszniku, nie "łapałby" na początku mam rację?

    Podążając za Twoją radą jak będę miał czas to pomierzę napięcia o których wspomniałeś. Jak pewnie zauważyłeś nie traktuję tego z najwyższym priorytetem, bardziej zależy mi na tym żeby poznać ten układ do spodu i samemu go nauczyć się naprawiać (zamierzam się długo cieszyć tym autem, mimo że CR jest taki delikatny)

    Do Zosi B zamierzam wrócić w połowie sierpnia (niestety czeka mnie jeden wyjazd i pewne priorytetowe wydatki). Oczywiście wynik opiszę tutaj.

    Dziękuję za Wasze odpowiedzi i pozdrawiam.

    0
  • #22 11 Maj 2018 11:29
    jakowski
    Poziom 11  

    Jakie było zakończenie tej historii?

    0
  • #23 11 Maj 2018 17:28
    Tulix11
    Poziom 5  

    Chciałem napisać ale nie mogłem znaleźć już tego wątku:)

    Przyczyny były dwie przez co ciężko to było zdiagnozować.
    1. Niesczelny rail. Na jednym wtrysku sikało maluteńką mgiełką (na samym railu nie da się tego zobaczyc od razu, zauwazylem lekkie zaczernienie na uszczelce przedniej szyby, nigdy bym nie wpadł na to że to już jest wyciek, i wystarczy zeby uziemic auto)
    2. Uwalony terminal na pompie wysokiego ciśnienia. Co z tego że zamiennik był ok, jak sam czujnik miał pękniętą obudowę (taka przyleciała) i jedna nóżka była urwana - miała słabe połączenie. (raz było raz nie). Po wymianie czujnika i nóżek raila autko chodziło aż miło... Do następnej usterki:)
    (Tym razem wtrysk zatarł się w pozycji otwartej. Nie mam czasu na zabawę. Mam dwa inne auta i niebawem opylam tą Zochę w cholere:)

    Jako dodatkową informację, może przydatną powiem że jakiś gangsta wgrał na to ECU jakiegoś "głupiego jasia". To ECU nie zgłasza żadnych problemów, nawet tych wywołanych celowo. Świetny patent na sprzedanie fury "panie wszystko igła".

    Mam nadzieję że pomogłem.

    1