W tytule artykułu znajdziecie wiele nazw firm, nie wiem, czy Was zaskoczę, czy nie, ale mimo różnych producentów (trafniej nazwać by ich można dystrybutorami) na obudowach urządzeń i szumnie reklamowanych wyższości nad konkurencją, która to nawigacja nie wygrała w testach etc., miejmy świadomość, że w większości urządzeń znajdują się te same podzespoły.
Dystrybutorzy, a częściej ich chiński dystrybutor modyfikują tylko w niewielkim stopniu oprogramowanie wewnętrzne urządzenia – dodają swoje logo, etc. Generalnie nie ma się temu co dziwić – sprawdzona konstrukcja jest powielana, a każdy z producentów nie musi tworzyć rozwiązania od nowa, tylko kupuje gotowca.
Co oznacza to dla szarego użytkownika – w moim sposobie pojmowania jako potencjalnej osoby mającej naprawić urządzenie same plusy – największym jest unifikacja części i podzespołów. Producenci wsadzają te same płyty główne, baterie, wyświetlacze, głośniki, gniazda do wielu urządzeń. Przy szukaniu części nie szukamy wtedy elementu do konkretnego modelu, dysponując wiedzą możemy określić od czego podejdzie zamiennik.
Najczęściej występujące usterki
Z uwagi na częstotliwość występowania usterek mogę stwierdzić, że mają w większości powtarzalny charakter i metody usuwania. Niezależnie od producenta metoda postępowania jest podobna i sprowadza się do postępowania według algorytmu.
Usterki programowe i uszkodzone firmware – najczęściej występujące przyczyny usterek i braku działania urządzeń.
objawy: zawieszanie się na logo producenta lub ekranie startowym, czarny ekran z lekkim podświetleniem po starcie, miganie diód na płycie głównej, rzadziej czarny wygaszony ekran i brak jakiejkolwiek reakcji. Usterki od strony programowej spowodowane są najczęściej kiepskimi parametrami części (niska kontrola jakości) oraz złym sposobem użytkowania (może wydać się to dziwne, ale większość usterek sprzętowych przy uruchamianiu (zawieszenie na logo) powstaje na skutek odpalania silnika w aucie i jednoczesnego włączania urządzenia, zakłócenia pojawiające się w instalacji elektrycznej są wręcz zabójcze dla urządzeń GPS za sprawą kiepskich ładowarek). Takich usterek przerobiłem baaaardzo dużo i metoda postępowania lub inaczej algorytm wygląda z mojej strony następująco:
identyfikujemy producenta i model urządzenia – czynność pozornie banalna, ale po paru latach naklejek na urządzeniu nie idzie odczytać i robi się problem,
szukamy oprogramowania wewnętrznego na stronie producenta: kilku producentów m.in. Modecom, Blow, Navroad udostępnia na swoich stronach internetowych w zakładkach serwis oprogramowanie wewnętrzne do urządzeń wraz z opisem procedury wgrania – linki znajdziecie poniżej:
Blow - http://www.blow.com.pl/wsparcie/pobierz.html
Modecom - http://www.modecom.pl/pliki_do_pobrania/wsparcie/?sciezka=/ENG/Navigation
Navroad - http://navroad.com/files/do-pobrania/
jeżeli producent nie udostępnia oprogramowania, to sytuacja nieco się komplikuje – ale jak to mówią – sytuacja jest trudna, ale nie beznadziejna.
Z uwagi na fakt, że większość chińskich konstrukcji bazuje na podobnych podzespołach możemy próbować dobrać oprogramowanie do naszego urządzenia od innego – za sprawą plików udostępnionych na stronach Modecoma i Blowa można „ożywić” co najmniej kilkadziesiąt modeli urządzeń.
W celu dobrania oprogramowania porównujemy parametry urządzenia jakie mamy, interesować nas będzie wielkość RAM (64MB , 128MB lub 256MB), wielkość flash (od 128MB do 8 GB), rozdzielczość ekranu (480x272 pikseli lub 800x480 pikseli), obecność dodatków (Bluetooth, FM),
w przypadku urządzeń, które nie uda się dobrać oprogramowania od innego urządzenia czeka nas więcej wysiłku. Pierwszą rzeczą jaką musimy ustalić jest model płyty głównej urządzenia. W tym celu rozbieramy urządzenie i szukamy oznaczeń (naklejek na płycie głównej), z reguły powinien być tam podany ciąg znaków jednoznacznie identyfikujący płytę główną – przykładową naklejkę macie na zdjęciu poniżej.
wyszukujemy w google po nazwie płyty firmware (dużą bazę firmware znajdziecie na rosyjskich stronach m.in. 4pna.com lub tutaj poszeregowane: http://radiomarket.dn.ua/blog/mtkplatform/ - nie do wszystkich urządzeń jest łatwo znaleźć, ale trzeba mocno wysilać google, aby metodą skojarzeń, prób i błędów ściągnąć firmware,
gdy już mamy firmware czeka nas procedura wgrania do urządzenia – musimy zaopatrzyć się w kartę micro SD o pojemności do 2GB – nie może być to karta SDHC, bo nie zadziała, kartę przed wgraniem firmware formatujemy i możemy działać dalej,
rozpakowujemy plik firmware na komputerze – patrzymy na jego strukturę – jeżeli pliki nie zawierają pliku o nazwie UPD, to kopiujemy je wszystkie jak leci na kartę micro SD, do głównego folderu karty, jeżeli zaś w strukturze firmware pojawia się plik UPD, kopiujemy go jako pierwszy plik, a później resztę plików,
wkładamy kartę do wyłączonego urządzenia podłączonego do ładowania i naciskamy przycisk reset od spodu urządzenia,
jeżeli bootloader znajdujący się na karcie jest zgodny sprzętowo z urządzeniem na ekranie powinien pojawić się ekran bootloadera z sekwencjami poleceń (w zależności od typu i rodzaju urządzenia mogą to być niebieskie tło i białe litery, czarne tło i kolorowe litery, etc. procedura wgrania jeżeli pliki pasują powinna trwać około 5 minut i na koniec zazwyczaj dostaniemy komunikat aby usunąć kartę microSD i zresetować urządzenie, jeżeli wszystko poszło OK, mamy ożywione urządzenie i możemy zainstalować oprogramowanie do nawigacji i korzystać.
jeżeli firmware nie pasuje i nawigacja nie daje żadnych oznak życia wtedy sprawdzamy następne firmware i następne….. Z doświadczenia mogę stwierdzić, że niejednokrotnie aby dobrać firmware zwłaszcza do urządzeń Goclevera, które w jednym modelu mogą mieć kilka wersji płyty głównej musiałem sprawdzić kilkadziesiąt wersji, ale zazwyczaj z pozytywnym zakończeniem.
Usterki sprzętowe
w szerokiej gamie urządzeń problemy sprzętowe występują bardzo często i postaram się opisać je w zależności od częstości występowania:
uszkodzone gniazdo USB – bardzo częsta usterka – objawia się na początku problemami z ładowaniem lub transmisją USB, po jakimś czasie urządzenia przestaje całkowicie ładować – usunięcie usterki wymaga rozebrania urządzenia, odlutowania starego gniazda i wlutowania nowego – gniazda obecnie bez trudu dostępne na Allegro i w sklepach elektronicznych,
oderwane gniazdo USB – kolejna często występująca usterka – chińskie lutowanie w wersji oszczędnościowej powoduje, że wielokrotnie miałem okazję naprawiać urządzenia w których gniazdo zostało wyrwane z płyty głownej. Pół biedy, jeżeli ścieżki są całe i mamy się do czego wlutować – wtedy wstawiamy nowe gniazdo i działa, jeżeli zaś nie ma się do czego lutować, to robię to na dwa sposoby: lutuję gniazdo obudowę i staram się połączyć samo zasilanie – minus znajdziemy wszędzie, natomiast plus zasilania znajdziemy z reguły po prześledzeniu trasy ścieżek – większość urządzeń ma na wejściu zasilania elementy zabezpieczające i dolutować się możemy bezpośrednio do elementów. Kolejną metodą, którą stosuje często jest wstawienie przetwornicy do ładowania akumulatora w przypadku, gdy ścieżki są na tyle uszkodzone, że nie ma do czego lutować lub przy okazji wyrwanego gniazda poleciała od razu przetwornica. Wlutowuje gniazdo i podłączam zasilanie USB bezpośrednio na wejście przetwornicy, wyjście przetwornicy bezpośrednio do akumulatora – samą płytkę przetwornicy bez trudu mieszczę obok głośnika i akumulatora. Trwałe i sprawdzone rozwiązanie dzięki któremu uratowałem kilkadziesiąt urządzeń.
brak dźwięku w głośniku – często występująca usterka mająca kilka przyczyn występowania – najczęstsza przyczyna to niskiej jakości gniazdo słuchawkowe, które przestaje stykać i powoduje, że dźwięk dochodzący do głośnika fizycznie nie dochodzi. rozwiązanie najprostsze – wymiana lub zmostkowanie styków gniazda – po tym zabiegu głośnik gra jak trzeba, przy okazji w nawigacjach z transmiterem FM wiele osób skarży się na brak dźwięku w głośniku, a winę za to ponosi włączony transmiter FM – po jego wyłączeniu sytuacja wraca do normy.
uszkodzona bateria – często występująca i uciążliwa usterka – nie wymienienie na czas baterii może doprowadzić do trwałego uszkodzenia urządzenia – znam masę przypadków, że ogniwo napuchło tak, że doprowadziło do uszkodzenia obudowy i wyświetlacza, jeden przypadek mam zapłonu ogniwa, które wręcz wytopiło wszystkie „bebechy” urządzenia i mało nie doprowadziło do tragedii na drodze. Baterie bez trudu do dostania na Allegro lub w Batimex.pl – przy zakupie patrzcie na rozmiary ogniwa, które musi zmieścić się w obudowanie i najlepiej szukajcie w rozmiarach oryginału. Sama wymiana jest banalna i polega na rozebraniu urządzenia odlutowaniu dwóch lub trzech kabelków i ich ponownym przylutowaniu.
uszkodzone gniazdo karty pamięci – nieco rzadziej występująca usterka, ale też relatywnie często spotykana. Objawia się nietrzymaniem karty w gnieździe, samoczynnym rozłączaniem karty w trakcie pracy urządzenia, lub niewykrywaniem karty przez urządzenie. Usterka prosta w naprawie – gniazdo karty bez trudu do kupienia na Allegro lub w sklepach elektronicznych w cenie kilku zł.
utrata sygnału GPS – usterka występuje sporadycznie objawia się z początku brakiem sygnału GPS jak urządzenie się nagrzeje, stopniowo sygnał jest coraz słabszy aż do całkowitego zaniku – rzadko pomaga wymiana anteny – w takim przypadku warto poszukać jakiegoś urządzenia ze zbitym LCD i przełożyć płytę.
uszkodzony dotyk/LCD – najczęściej usterka powstaje w wyniku mechanicznego uszkodzenia, upadku, nieuwagi lub źle zamontowanego uchwytu. W zdecydowanej większości urządzeń pracują LCD zgodne ze sobą sprzętowo i programowo – wielu producentów (Innolux, Hannstar, etc.) produkuje wyświetlacze z takimi samymi taśmami kompatybilne ze sobą i trzeba tylko zwracać uwagę na rozdzielczość wyświetlacza, w przypadku zbicia LCD – są już do dostania na Allegro, jeżeli uszkodzeniu ulegnie dotyk – do dostania jak najbardziej na Allegro lub w sklepach internetowych. Sposób wymiany dotyku jest podobny – ja robię tak: za pomocą suszarki do włosów podgrzewam dotyk aby go odkleić, skalpelem po obwodzie usuwam starą taśmę dwustronną, odlutowuję taśmę, następnie doczyszczam pozostałości po starej taśmie mechanicznie, potem spirytusem dokładnie czyszczę i zmywam pozostałości kleju i przyklejam nowy dotyk – na koniec podlutowuję tąśmę i składam urządzenie do kupy. Przy wkładaniu do ramki obudowy trzeba robić to delikatnie i z czuciem – zwłaszcza w niektórych markach urządzeń, które mają wykonane kiepsko jakościowo obudowy i występują zadziory i zaczepy, które przy odrobinie nieuwagi przy montażu uszkodzą nowy dotyk.
uszkodzona ładowarka – właściwie plaga – w marketowych urządzeniach padają jak muchy – słaba jakość wykonania i montażu, przegrzewanie się elementów. Niektóre ładowarki na dodatek tak zakłócają, że radio i CB-Radio momentalnie stają się nie do użytku. Nie warto naprawiać, lepiej zakupić nową i tutaj warto dołożyć kilka złotych i kupić coś markowego. Ja od lat używam oryginalnych ładowarek Mio albo Tomtoma – absolutnie żadnych problemów.
Na koniec kilka uwag, które warto wziąć do serca – przy rozbieraniu urządzenia należy zwrócić uwagę na możliwość wystąpienia elementów montażowych niewidocznych na pierwszy rzut oka. Tak jest w przypadku popularnych na naszym rynku urządzeń LArk i Goclever – żeby odszukać śrubki mocujące trzeba w niektórych modelach urządzeń odkleić panel przedni lub ramkę, która jest przymocowana na taśmę dwustronną, rozbieranie na siłę skończy się w najlepszym wypadku wyłamaniem plastiku. Do rozbierania urządzeń warto używać dedykowanych narzędzi – plastykowych – metalowe powodują zarysowania plastykowych powierzchni urządzenia i w konsekwencji estetyka na tym dużo traci. W marketach, sklepach internetowych pojawia się sporo narzędzi i warto w nie zainwestować.
Dystrybutorzy, a częściej ich chiński dystrybutor modyfikują tylko w niewielkim stopniu oprogramowanie wewnętrzne urządzenia – dodają swoje logo, etc. Generalnie nie ma się temu co dziwić – sprawdzona konstrukcja jest powielana, a każdy z producentów nie musi tworzyć rozwiązania od nowa, tylko kupuje gotowca.
Co oznacza to dla szarego użytkownika – w moim sposobie pojmowania jako potencjalnej osoby mającej naprawić urządzenie same plusy – największym jest unifikacja części i podzespołów. Producenci wsadzają te same płyty główne, baterie, wyświetlacze, głośniki, gniazda do wielu urządzeń. Przy szukaniu części nie szukamy wtedy elementu do konkretnego modelu, dysponując wiedzą możemy określić od czego podejdzie zamiennik.
Najczęściej występujące usterki
Z uwagi na częstotliwość występowania usterek mogę stwierdzić, że mają w większości powtarzalny charakter i metody usuwania. Niezależnie od producenta metoda postępowania jest podobna i sprowadza się do postępowania według algorytmu.
Usterki programowe i uszkodzone firmware – najczęściej występujące przyczyny usterek i braku działania urządzeń.
objawy: zawieszanie się na logo producenta lub ekranie startowym, czarny ekran z lekkim podświetleniem po starcie, miganie diód na płycie głównej, rzadziej czarny wygaszony ekran i brak jakiejkolwiek reakcji. Usterki od strony programowej spowodowane są najczęściej kiepskimi parametrami części (niska kontrola jakości) oraz złym sposobem użytkowania (może wydać się to dziwne, ale większość usterek sprzętowych przy uruchamianiu (zawieszenie na logo) powstaje na skutek odpalania silnika w aucie i jednoczesnego włączania urządzenia, zakłócenia pojawiające się w instalacji elektrycznej są wręcz zabójcze dla urządzeń GPS za sprawą kiepskich ładowarek). Takich usterek przerobiłem baaaardzo dużo i metoda postępowania lub inaczej algorytm wygląda z mojej strony następująco:
identyfikujemy producenta i model urządzenia – czynność pozornie banalna, ale po paru latach naklejek na urządzeniu nie idzie odczytać i robi się problem,
szukamy oprogramowania wewnętrznego na stronie producenta: kilku producentów m.in. Modecom, Blow, Navroad udostępnia na swoich stronach internetowych w zakładkach serwis oprogramowanie wewnętrzne do urządzeń wraz z opisem procedury wgrania – linki znajdziecie poniżej:
Blow - http://www.blow.com.pl/wsparcie/pobierz.html
Modecom - http://www.modecom.pl/pliki_do_pobrania/wsparcie/?sciezka=/ENG/Navigation
Navroad - http://navroad.com/files/do-pobrania/
jeżeli producent nie udostępnia oprogramowania, to sytuacja nieco się komplikuje – ale jak to mówią – sytuacja jest trudna, ale nie beznadziejna.
Z uwagi na fakt, że większość chińskich konstrukcji bazuje na podobnych podzespołach możemy próbować dobrać oprogramowanie do naszego urządzenia od innego – za sprawą plików udostępnionych na stronach Modecoma i Blowa można „ożywić” co najmniej kilkadziesiąt modeli urządzeń.
W celu dobrania oprogramowania porównujemy parametry urządzenia jakie mamy, interesować nas będzie wielkość RAM (64MB , 128MB lub 256MB), wielkość flash (od 128MB do 8 GB), rozdzielczość ekranu (480x272 pikseli lub 800x480 pikseli), obecność dodatków (Bluetooth, FM),
w przypadku urządzeń, które nie uda się dobrać oprogramowania od innego urządzenia czeka nas więcej wysiłku. Pierwszą rzeczą jaką musimy ustalić jest model płyty głównej urządzenia. W tym celu rozbieramy urządzenie i szukamy oznaczeń (naklejek na płycie głównej), z reguły powinien być tam podany ciąg znaków jednoznacznie identyfikujący płytę główną – przykładową naklejkę macie na zdjęciu poniżej.

wyszukujemy w google po nazwie płyty firmware (dużą bazę firmware znajdziecie na rosyjskich stronach m.in. 4pna.com lub tutaj poszeregowane: http://radiomarket.dn.ua/blog/mtkplatform/ - nie do wszystkich urządzeń jest łatwo znaleźć, ale trzeba mocno wysilać google, aby metodą skojarzeń, prób i błędów ściągnąć firmware,
gdy już mamy firmware czeka nas procedura wgrania do urządzenia – musimy zaopatrzyć się w kartę micro SD o pojemności do 2GB – nie może być to karta SDHC, bo nie zadziała, kartę przed wgraniem firmware formatujemy i możemy działać dalej,
rozpakowujemy plik firmware na komputerze – patrzymy na jego strukturę – jeżeli pliki nie zawierają pliku o nazwie UPD, to kopiujemy je wszystkie jak leci na kartę micro SD, do głównego folderu karty, jeżeli zaś w strukturze firmware pojawia się plik UPD, kopiujemy go jako pierwszy plik, a później resztę plików,
wkładamy kartę do wyłączonego urządzenia podłączonego do ładowania i naciskamy przycisk reset od spodu urządzenia,
jeżeli bootloader znajdujący się na karcie jest zgodny sprzętowo z urządzeniem na ekranie powinien pojawić się ekran bootloadera z sekwencjami poleceń (w zależności od typu i rodzaju urządzenia mogą to być niebieskie tło i białe litery, czarne tło i kolorowe litery, etc. procedura wgrania jeżeli pliki pasują powinna trwać około 5 minut i na koniec zazwyczaj dostaniemy komunikat aby usunąć kartę microSD i zresetować urządzenie, jeżeli wszystko poszło OK, mamy ożywione urządzenie i możemy zainstalować oprogramowanie do nawigacji i korzystać.
jeżeli firmware nie pasuje i nawigacja nie daje żadnych oznak życia wtedy sprawdzamy następne firmware i następne….. Z doświadczenia mogę stwierdzić, że niejednokrotnie aby dobrać firmware zwłaszcza do urządzeń Goclevera, które w jednym modelu mogą mieć kilka wersji płyty głównej musiałem sprawdzić kilkadziesiąt wersji, ale zazwyczaj z pozytywnym zakończeniem.
Usterki sprzętowe
w szerokiej gamie urządzeń problemy sprzętowe występują bardzo często i postaram się opisać je w zależności od częstości występowania:
uszkodzone gniazdo USB – bardzo częsta usterka – objawia się na początku problemami z ładowaniem lub transmisją USB, po jakimś czasie urządzenia przestaje całkowicie ładować – usunięcie usterki wymaga rozebrania urządzenia, odlutowania starego gniazda i wlutowania nowego – gniazda obecnie bez trudu dostępne na Allegro i w sklepach elektronicznych,
oderwane gniazdo USB – kolejna często występująca usterka – chińskie lutowanie w wersji oszczędnościowej powoduje, że wielokrotnie miałem okazję naprawiać urządzenia w których gniazdo zostało wyrwane z płyty głownej. Pół biedy, jeżeli ścieżki są całe i mamy się do czego wlutować – wtedy wstawiamy nowe gniazdo i działa, jeżeli zaś nie ma się do czego lutować, to robię to na dwa sposoby: lutuję gniazdo obudowę i staram się połączyć samo zasilanie – minus znajdziemy wszędzie, natomiast plus zasilania znajdziemy z reguły po prześledzeniu trasy ścieżek – większość urządzeń ma na wejściu zasilania elementy zabezpieczające i dolutować się możemy bezpośrednio do elementów. Kolejną metodą, którą stosuje często jest wstawienie przetwornicy do ładowania akumulatora w przypadku, gdy ścieżki są na tyle uszkodzone, że nie ma do czego lutować lub przy okazji wyrwanego gniazda poleciała od razu przetwornica. Wlutowuje gniazdo i podłączam zasilanie USB bezpośrednio na wejście przetwornicy, wyjście przetwornicy bezpośrednio do akumulatora – samą płytkę przetwornicy bez trudu mieszczę obok głośnika i akumulatora. Trwałe i sprawdzone rozwiązanie dzięki któremu uratowałem kilkadziesiąt urządzeń.
brak dźwięku w głośniku – często występująca usterka mająca kilka przyczyn występowania – najczęstsza przyczyna to niskiej jakości gniazdo słuchawkowe, które przestaje stykać i powoduje, że dźwięk dochodzący do głośnika fizycznie nie dochodzi. rozwiązanie najprostsze – wymiana lub zmostkowanie styków gniazda – po tym zabiegu głośnik gra jak trzeba, przy okazji w nawigacjach z transmiterem FM wiele osób skarży się na brak dźwięku w głośniku, a winę za to ponosi włączony transmiter FM – po jego wyłączeniu sytuacja wraca do normy.
uszkodzona bateria – często występująca i uciążliwa usterka – nie wymienienie na czas baterii może doprowadzić do trwałego uszkodzenia urządzenia – znam masę przypadków, że ogniwo napuchło tak, że doprowadziło do uszkodzenia obudowy i wyświetlacza, jeden przypadek mam zapłonu ogniwa, które wręcz wytopiło wszystkie „bebechy” urządzenia i mało nie doprowadziło do tragedii na drodze. Baterie bez trudu do dostania na Allegro lub w Batimex.pl – przy zakupie patrzcie na rozmiary ogniwa, które musi zmieścić się w obudowanie i najlepiej szukajcie w rozmiarach oryginału. Sama wymiana jest banalna i polega na rozebraniu urządzenia odlutowaniu dwóch lub trzech kabelków i ich ponownym przylutowaniu.
uszkodzone gniazdo karty pamięci – nieco rzadziej występująca usterka, ale też relatywnie często spotykana. Objawia się nietrzymaniem karty w gnieździe, samoczynnym rozłączaniem karty w trakcie pracy urządzenia, lub niewykrywaniem karty przez urządzenie. Usterka prosta w naprawie – gniazdo karty bez trudu do kupienia na Allegro lub w sklepach elektronicznych w cenie kilku zł.
utrata sygnału GPS – usterka występuje sporadycznie objawia się z początku brakiem sygnału GPS jak urządzenie się nagrzeje, stopniowo sygnał jest coraz słabszy aż do całkowitego zaniku – rzadko pomaga wymiana anteny – w takim przypadku warto poszukać jakiegoś urządzenia ze zbitym LCD i przełożyć płytę.
uszkodzony dotyk/LCD – najczęściej usterka powstaje w wyniku mechanicznego uszkodzenia, upadku, nieuwagi lub źle zamontowanego uchwytu. W zdecydowanej większości urządzeń pracują LCD zgodne ze sobą sprzętowo i programowo – wielu producentów (Innolux, Hannstar, etc.) produkuje wyświetlacze z takimi samymi taśmami kompatybilne ze sobą i trzeba tylko zwracać uwagę na rozdzielczość wyświetlacza, w przypadku zbicia LCD – są już do dostania na Allegro, jeżeli uszkodzeniu ulegnie dotyk – do dostania jak najbardziej na Allegro lub w sklepach internetowych. Sposób wymiany dotyku jest podobny – ja robię tak: za pomocą suszarki do włosów podgrzewam dotyk aby go odkleić, skalpelem po obwodzie usuwam starą taśmę dwustronną, odlutowuję taśmę, następnie doczyszczam pozostałości po starej taśmie mechanicznie, potem spirytusem dokładnie czyszczę i zmywam pozostałości kleju i przyklejam nowy dotyk – na koniec podlutowuję tąśmę i składam urządzenie do kupy. Przy wkładaniu do ramki obudowy trzeba robić to delikatnie i z czuciem – zwłaszcza w niektórych markach urządzeń, które mają wykonane kiepsko jakościowo obudowy i występują zadziory i zaczepy, które przy odrobinie nieuwagi przy montażu uszkodzą nowy dotyk.
uszkodzona ładowarka – właściwie plaga – w marketowych urządzeniach padają jak muchy – słaba jakość wykonania i montażu, przegrzewanie się elementów. Niektóre ładowarki na dodatek tak zakłócają, że radio i CB-Radio momentalnie stają się nie do użytku. Nie warto naprawiać, lepiej zakupić nową i tutaj warto dołożyć kilka złotych i kupić coś markowego. Ja od lat używam oryginalnych ładowarek Mio albo Tomtoma – absolutnie żadnych problemów.
Na koniec kilka uwag, które warto wziąć do serca – przy rozbieraniu urządzenia należy zwrócić uwagę na możliwość wystąpienia elementów montażowych niewidocznych na pierwszy rzut oka. Tak jest w przypadku popularnych na naszym rynku urządzeń LArk i Goclever – żeby odszukać śrubki mocujące trzeba w niektórych modelach urządzeń odkleić panel przedni lub ramkę, która jest przymocowana na taśmę dwustronną, rozbieranie na siłę skończy się w najlepszym wypadku wyłamaniem plastiku. Do rozbierania urządzeń warto używać dedykowanych narzędzi – plastykowych – metalowe powodują zarysowania plastykowych powierzchni urządzenia i w konsekwencji estetyka na tym dużo traci. W marketach, sklepach internetowych pojawia się sporo narzędzi i warto w nie zainwestować.