Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel Astra J 2012 1,4T A14NET - gotuje się płyn w układzie chłodzenia.

blue4891 19 Apr 2018 21:46 83319 137
Automation24.pl
  • #91
    TYFI
    Level 9  
    Czy jest opcja że po zmieszaniu dwóch płynów może się dziać coś takiego ?

    Bo właśnie sobie przypomniałem, że podczas wymiany pierwszego korka od zbiorniczka, był duży problem
    z wydłubaniem pozostałości ze środka i po zakręceniu górnej części i przejechaniu paru km wyciekło trochę tego płynu.
    Braki zostały uzupełniony nowym płynem.

    Jak prawidłowo odpowietrzyć taki układ w razie potrzeby - gdybym zdecydował wywalić cały płyn z układu i zalać nowym ?

    Czy jest coś specjalnego, do tych chłodnic innego niż borygo ?
  • Automation24.pl
  • #92
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    TYFI wrote:
    Czy jest coś specjalnego, do tych chłodnic innego niż borygo ?


    Nie ma nic specjalnego, tylko układ musi być pod ciśnieniem. I nie otwieraj korka na ciepłym bo stracisz ciśnienie i w tej chili płyn zacznie wrzeć.
  • #93
    TYFI
    Level 9  
    Czyli nic z tym nie robić ?
    Objaw jest taki sam, czy jest zgaszony czy pracuje, w zbiorniczku od czasu do czasu dzieją się cuda.

    Wiatrak załącza się na chwilę i zaraz się wyłącza - nigdy się nie załączył na 2 bieg lub 3 tylko delikatnie się kręci od czasu do czasu.

    Czy wymiana płynu może coś zmienić ?
    Auto mam od 2 tygodni i nie mam pojęcia czym to było zalane, a mam spinę że mogę zagotować ten silnik jak będzie gorąco.

    Jak odpowietrzyć układ po wymianie płynu ?

    Dzięki za podpowiedz.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Ciekawy artykuł o płynie chłodniczym itp...

    https://motofocus.pl/artykuly-uzytkownikow/64...ny-do-chlodnic-oraz-obsluga-ukladu-chlodzenia
  • #94
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    TYFI wrote:
    Auto mam od 2 tygodni i nie mam pojęcia czym to było zalane, a mam spinę że mogę zagotować ten silnik jak będzie gorąco.

    Oczywiście że zagotujesz bo to jest zabawka.
    Po prostu po szybkiej jeździe musisz kawałek przejechać PSJ żeby wystudzić silnik, chłodnice, turbo.
    Takie klocki.
  • #95
    TYFI
    Level 9  
    Spokojnie - z tym studzeniem to znam temat

    Tutaj mamy taką sytuację że nawet jeśli auto stoi wystudzone i go odpalę, auto złapie 90st. to do momentu
    zgaszenia wszystko jest OK, załącza się wiatrak itp. a po zgaszeniu silnika ( nawet bez żadnej jazdy ) dzieją się cuda.
  • #96
    Mario B92
    Level 2  
    Witam, mam to samo tyle, że w 1.6 T 180 KM astra gtc.
    Świeżo auto kupione był delikatny wyciek płynu chłodzącego. Silnik umyty, aby znaleźć źródło wycieku i co? Brak. Samochód trochę pojezdził, na zegarach 90'C, podjeżdżam pod dom a tu bulgocze. Otwieram maske i jakies 2-3 min słyszę i widzę jak w zbiorniczku pojawia się powietrze podnosi się plyn i przelewem tym na prawo od korka leci plyn. Jazda spokojna to samo, jazda szybka to samo. Plyn czysty, wszystkie węże ciepłe i w miare twarde. Na desce zero problemów. Na drugi dzień błąd o niskim poziomie płynu, dolewam i to samo. Układ szczelny, trzyma cisnienie. Ktoś ma jakiś pomysł?
  • #98
    Mario B92
    Level 2  
    Płyn mam zielony (zabrzmiało to jak blondi) wydaje mi się, że oryginalny GM, dolany został borygo różowy doraźnie. Wody absolutnie nie dolewam. Jutro jadę do mechanika sprawdzić dokładnie. Auto świeżo sprowadzone, auto jedzie 160 km/h czy 60 km/h płyn w normie, zatrzymuje się wszystko cacy (AC włączona), przyjadę 15-200 km nic się nie dzieje tylko bulgocze, na zegarach 90'C. Wyłączę klime to po zatrzymaniu i wyłączeniu silnika od razu płyn w górę i wyrzuca płyn przelewem. Korek chcę jutro jechać kupić nowy do ASO. Może być sytuacja, ze na ac wentylator chodzi i chłodzi a gdy wyłączy się klime to wentylatory nie chodzą? Sytuacja z kompem wygląda tak, że zero błędów. Jutro mam nadzieję, że zrobimy inspekcję wszystkich elementów i będziemy moze coś więcej wiedzieć. Od razu napiszę dla przyszłych szukających. Sam na razie szukam po omacku i ew może ktoś coś by coś wiedział.
  • #99
    gimak
    Level 40  
    Mario B92 wrote:
    Korek chcę jutro jechać kupić nowy do ASO.

    Korek to może być dobry trop. Pytanie dla mnie zasadnicze w tym wypadku, jaka jest faktycznie temperatura silnika w momencie jak wywala płyn. Ja sprawdziłbym też czujnik temperatury odpowiedzialny za załączanie wentylatora, bo to on może być powodem tych kłopotów.
    Mario B92 wrote:
    Może być sytuacja, ze na ac wentylator chodzi i chłodzi a gdy wyłączy się klime to wentylatory nie chodzą?

    Bardzo dobre spostrzeżenie, gdy temperatura silnika jest wysoka w momencie jego wyłączenia, lub wyłączenia klimy (przy włączonej klimie wentylator idzie z automatu), wentylator powinien dalej pracować, a za to odpowiedzialny jest czujnik temperatury odpowiedzialny za prace wentylatora. Mam sąsiada garażowego, który w swojej fieście ma podobne objawy, ale woli stale dolewać płyn, zamiast usunąć przyczynę.
  • #100
    tzok
    Moderator of Cars
    gimak wrote:
    wentylator powinien dalej pracować, a za to odpowiedzialny jest czujnik temperatury odpowiedzialny za prace wentylatora. Mam sąsiada garażowego, który w swojej fieście ma podobne objawy, ale woli stale dolewać płyn, zamiast usunąć przyczynę.
    Wentylatorami steruje ECU, przy wyłączonym zapłonie wentylatory nie mogą się załączyć (w starych samochodach się załączały ale obecnie nie mogą). Niemniej warto sprawdzić, czy działają wszystkie prędkości wentylatora.
  • Automation24.pl
  • #101
    Mario B92
    Level 2  
    gimak wrote:
    Mario B92 wrote:
    Korek chcę jutro jechać kupić nowy do ASO.

    Korek to może być dobry trop. Pytanie dla mnie zasadnicze w tym wypadku, jaka jest faktycznie temperatura silnika w momencie jak wywala płyn. Ja sprawdziłbym też czujnik temperatury odpowiedzialny za załączanie wentylatora, bo to on może być powodem tych kłopotów.
    Mario B92 wrote:
    Może być sytuacja, ze na ac wentylator chodzi i chłodzi a gdy wyłączy się klime to wentylatory nie chodzą?

    Bardzo dobre spostrzeżenie, gdy temperatura silnika jest wysoka w momencie jego wyłączenia, lub wyłączenia klimy (przy włączonej klimie wentylator idzie z automatu), wentylator powinien dalej pracować, a za to odpowiedzialny jest czujnik temperatury odpowiedzialny za prace wentylatora. Mam sąsiada garażowego, który w swojej fieście ma podobne objawy, ale woli stale dolewać płyn, zamiast usunąć przyczynę.


    A więc tak, trochę rozmyślałem na temat dlaczego niby sprawne a jednak coś boli astre, że aż płyn wylewa.
    Pojechałem do hurtowni, kupiłem zamiennik czujnika temperatury cieczy w chłodnicy. Poszperałem na forach i jedni twierdzili, że czujnik ten wywołuje z automatu załączenie się wentylatora.
    Pojechałem do mechanika, odpaliliśmy diagnostykę układu chłodzenia i?
    Bieg 1, jest, bieg 2 jest, bieg 3 jest... czyli wentylator sprawny.
    Czujnik temperatury? no i właśnie... czujnik cały czas 32'C i 54'C.
    Po włożeniu nowego czujnika temperatura załączenia wentylatora to: 109'C, od razu ładnie schładza.

    Koszt naprawy 54 zł.

    W ASO diagnoza 80-100 zł + naprawa, gość nakręcał mnie na nowy wentylator i dopiero po podaniu ceny domyśliłem się, że coś jest nie tak 1950 zł + wymiana bla bla bla :) ogólnie uważam, że warto poszperać na forach a dopiero później jechać do mechanika z jakąś wiedzą, by nie zostać nabitym w butelkę.
  • #102
    Anna82
    Level 2  
    Witam ja mam astra j z 2013 1.6 16v i mam duży problem z właśnie układem chłodzenia a dokładnie z czujnikiem. Byłam już na serwisie 2 razy wymienili ten czujnik od wody i znowu zaczęło cieknac mam plamę pod samochodem i znowu wyskoczyła informacja że mam uzupełnić płyn. Co jest nie tak?
  • #103
    Mario B92
    Level 2  
    Czujnik cieczy w chłodnicy, czujnik płynu w zbiorniczku, termostat, wentylator oraz korek. Te elementy mogą robić problem.

    Sytuacja u mnie jest opisana wyżej, być może masz termostat uwalony? Auto zagotuje się termostat nie puści na duży obieg i za duże ciśnienie w małym obiegu powoduje wywalenie płynu? Trzeba sprawdzić czy wentylatory załączają się oraz czy po zagrzaniu się auta termostat puszcza na chłodnice ciepłą wodę.

    Płyn wywala po zgaszeniu auta czy podczas jazdy?

    Najgorsza opcja to uszczelka pod głowicą opisywana wcześniej przez innych, ale to ostatecznie. Musisz dokładnie opisać i sprawdzić. Jeśli chodzi o serwis to różnie z wiedzą i podejściem u nich bywa...
  • #104
    Anna82
    Level 2  
    Mario B92 dziękuję, że napisałeś powiem tak oni mi wymienili nie wiem jak to się nazywa ale z tego co zrozumiałam to czujnik mapowania i czujnik temperatury wody razem i to już 2 razy. Teraz jadę właśnie w sobotę kolejny raz. Normalnie ręce opadaja mam samochód 3 miesiące i boję się nawet w trasę puścić. Za pierwszym i drugim razem tylko było mokro pod samochodem jak rano wyjezdzalam do pracy oczywiście usupelnilam płyn na zimnym silniku. A teraz mam plamy od plynu wszędzie pod maską. Więc tak się zastanawialam że może korek od zbiornika jest walniety. Albo cieknie gdzieś na wezu. Nie wiem. Mieszkam w Anglii i ciężko mi wytłumaczyć po angielsku :) jak na kobietę to zielona nie jestem w wiedzy o samochodach tylko nie wiem jak im to wytłumaczyć po angielsku ;)

    Dodano po 2 [minuty]:

    Temperatura mi pokazuje 90 stopni w samochodzie więc chyba się nie przegrzewa. A poza tym wentylator się załącza. Więc nie wiem co jeszcze.
  • #105
    jariko
    Level 16  
    a może masz przedmuch na uszczelce pod głowicą i spaliny ci włażą do układu chłodzenia?
  • #107
    dada7
    Level 1  
    Witam. Meriva 1.4 t od dwóch tygodni zaobserwowałem pojawienie się pod korkiem oleju i na bagnecie tzw "majonezu" z kroplami rosy. Auto robi przebiegi 10 km do pracy + powrót. Płyn minimalnie ubywa ale ubywał już wcześniej i korek był czysty. Płynu nie podnosi nie gotuje test co2 nic nie wykrył.
    Wiem, że są silniki które takie objawy mają zwłaszcza przy krótkich przebiegach i nie jest to awarią, odnośnie tego silnika nic w necie nie znalazłem, więc moje pytanie czy ktoś zaobserwował w silnikach opla 1.4 t (a14nel a14net lub b14nel b14net) takie zjawisko???
    Próbuję po prostu ustalić czy ten typ tak ma, czy to są pierwsze objawy uszkodzenia uszczelki głowicy. Pozdrawiam.
  • #108
    Mariusz Michalowski
    Level 8  
    Niestety temat powraca jak bumerang. Pisałem jakis czas temu o mojej merivie 1.4 turbo. Wtedy skończyło sie na wymianie silnika. Stary rozkręciłem na części pierwsze. Niestety nie znalazłem podejrzanego pęknięcia, odkształcenia, ani też miejsca, które mogło przepuszczać spaliny do układu. Po wymianie silnika wszystko działało jak należy. Auto sprzedałem. Licząc na to, że to zwyczajny pech kupiłem kolejną merive z takim samym silnikiem, tylko młodszy rocznik. Mieszkam w UK, pojechalem nią do PL na święta bez problemów. Wszystko było idealnie. Dwa tygodnie temu temperatura podskoczyła na chwile ponad 90stopni. Wyłączyłem silnik. Poczekalem do ostygniecia. Okazało się, że chłodnica była zapowietrzona. Dziś po odkreceniu odpowietrznika znów polecial gaz.... coś mi sie wydaje, że te silniki są skonstruowane na 100tys km i cos w nich siada... dodam, że ta druga meriva wlasnie wchodzi w przebieg, przy którym tamta miała ten sam problem.... brak słów. Nigdy wiecej nie kupię auta z tym silnikiem...
  • #109
    ombreDC
    Level 11  
    Witam,

    doświadczyłem podobnego zjawiska. Samochód Opel Meriva B 1.4 140KM.
    Pojawił się wyciek z króćca wody przykręconego do głowicy silnika od strony akumulatora (nie jest to obudowa termostatu).
    W związku że wyciek musiał być od dawna bardzo mały a nie od razu określiłem jego lokalizację oryginalny płyn uzupełniałem wodą destylowaną.
    Wymieniłem króciec i podczas odpowietrzania układu zaobserwowałem wrzenie cieczy chłodzącej w zbiorniczku wyrównawczym pomimo, że wskazówka zatrzymuje się na 90'C.
    Oczywiście odpowietrzałem układ poprzez plastikową śrubkę na chłodnicy.
    W związku z koniecznością skorzystania z samochodu wymontowałem termostat, żeby się nie przegrzał. Temperatura podczas jazdy naturalnie spada poniżej 90'C. (Mam świadomość, że nie jest to docelowe rozwiązanie).
    Po przeczytaniu tego wątku oraz kilku innych źródeł podsumuję co dotyczy tego silnika:
    1. Termostat ma podgrzewanie elektryczne: Dokumentacja serwisowa wzmiankuje: Elektroniczne ogrzewanie termostatu jest sterowane przez moduł sterujący silnika. Termostat zaczyna się otwierać przy 0V w temperaturze 103°C i przy 12V w temperaturze 80°C (176°F) . Pełne otwarcie następuje przy 117°C (243°F) . To, czy otwarcie termostatu zostanie wsparte elektronicznie ogrzewaniem lub nie, zależy od warunków obciążenia, które są zdefiniowane jako parametry w mapie ECU.
    2. Wentylatory (1 bieg) ma załączyć się dopiero przy 109'C - tak jest normalnie.
    3. Ważny jest korek - Zwiększone ciśnienie w układzie chłodzenia podnosi temperaturę wrzenia płynu chłodzącego. Mój niestety jest podejrzany - rozpadł się podczas wykręcania - zaklinowały się o-ringi)
    4. Ważny jest płyn chłodniczy - zawartość glikolu podnosi temperaturę wrzenia - nie może być samej wody (ja na razie mam za dużo wody).

    W najbliższym czasie planuje zamontować na powrót termostat, wymienić korek oraz napełnić układ cieczą chłodzącą.

    Może ktoś podpowie mi jaki płyn powinien być do tego samochodu 2010 rok produkcja? Miałem chyba oryginalny taki w kierunku czerwono-pomarańczowego (opalizujący).

    Proszę też doświadczonych użytkowników forum o wskazówki, jeżeli popełniłem błąd w powyższym rozumowaniu.
    pozdrawiam
  • #111
    ombreDC
    Level 11  
    Pomiar rezystancji wykonam w sobotę. Jak samochód będzie miał ustabilizowaną temperaturę otoczenia i cieczy chłodzącej.
  • #113
    ombreDC
    Level 11  
    Witam,
    gdy termostat był w układzie, na postoju chłodnica była zimna. W zbiorniczku się gotowało, a na desce było magiczne 90'C.

    Po wymontowaniu termostatu, na postoju silnik osiąga 90'C, chłodnica powoli staje się ciepła. w zbiorniczku SPOKÓJ.
    Podczas jazdy temperatura naturalnie spada nawet do 50'C.

    Dziś przyjechał koncentrat G12 (ponoć dobry do Opla) oraz nowy korek do zbiorniczka. Zamontuje ponownie termostat do układu, zaleje koncentrat + woda destylowana oraz nowy korek i sprawdzę jaki jest skutek tego działania.

    Oczywiście tak jak obiecałem zmierzę rezystancję grzałki w termostacie. Wg mnie jest sprawna. Zakładam, że gdyby była przerwana kontrolka poinformowała by mnie o tym fakcie.
  • #114
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    ombreDC wrote:
    Oczywiście tak jak obiecałem zmierzę rezystancję grzałki w termostacie. Wg mnie jest sprawna. Zakładam, że gdyby była przerwana kontrolka poinformowała by mnie o tym fakcie.


    Jpd to jest najważniejsze. Wg mnie , jak byś wiedział to byś naprawił. Zmierz to w końcu. potem podepnij żarówkę i zobacz czy ecu steruje termostatem. Lamerki tak zwykle zlewają podstawowe pomiary i oczywiste fakt.
  • #115
    ombreDC
    Level 11  
    Zwlekam z pomiarem tylko dlatego, że auto nie jest w moich rekach. Twoja wypowiedz jako jedyna rzuca światło i może uzasadni dziwne zachowanie układu chłodzenia.
    Jakiej rezystancji mogę się spodziewać?
    czy na postoju ECU zdecyduje się na podgrzewanie termostatu? Dziś może uda mi się uruchomić jakiś interface do odczytu temperatury z ECU, może nawet będzie wyzwalanie grzałki termostatu na żądanie i dokonam sprawdzenia żarówką czy prąd płynie odpowiednio duży.
  • #116
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Na postoju ma miec pełną temperature, mozesz podpiac komputer i monitowac temperature, sterowanie termostatem , zarowką i komputerem i badać temp chlodnicy. Szybko dojdziesz.
  • #117
    aryan2
    Level 12  
    Strumien swiadomosc... wrote:
    , sterowanie termostatem , zarowką i komputerem i badać temp chlodnicy. Szybko dojdziesz.

    Jak to zrobić?
  • #119
    aryan2
    Level 12  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Jpd jest tyle polecanych elektronikow ze glowa boli, samemu to mozna uwalic modul na cacy,

    NIe przesadzaj. Monitorowałem temp na skanerze obd. Oporność grzałki termostatu 18 ohm.
    Gdzie sie podłacza zarówkę? Pod grzalkę termostatu? Przy właczonej klimie otwiera się wczesniej.
    Zero błedów ECU
  • #120
    Somebody22
    Level 11  
    Niestety większość przypadkow tego silnika to zaczyna się od słabej kompresji któregoś cylindra plus przegrzanie bloku. I jeżeli widzisz ze się gotuje to pierwsze zmierzyć kompresje. Ma być w przedziale wartości kolo 14bar, 13 bar tez nie jest zle, ale poniżej 13tu to pierwsze światełko do naprawy silnika. Kompresja poniżej 12,5 kończy się najczęściej wymiana silnika(nie da się naprawić-krzywy blok). Często też zdarza się pęknięty tłok. Silniki te sa bardzo delikatne i nie lubią agresywnej jazdy(turbo do niej zachęca). To takie jednorazowki. Mało który wytrzymuje 200tys km. Niestety pierwsze objawy gotowania ciężko zauważyć(zamknięty termostat na biegu jałowym). Żeby zrobić test na co2 trzeba termostat otworzyć, a to nie takie proste. Czyli wniosek: słaba kompresja, silnik koryguje dawkę paliwa, ten tłok/i pracują w niekorzystnych warunkach i zaczyna się przegrzewać. W porę zauważone da się uratować silnik, nie w porę wymiana na drugi najlepiej nowy, bo te z drugiej reki tez pewnie zaraz padną.