Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pierwszy projekt - sterownik wytrawiarki

DominCr14 26 Mar 2016 19:37 576 9
  • #1 26 Mar 2016 19:37
    DominCr14
    Poziom 7  

Witam!
    Jestem studentem informatyki ale jakiś czas temu zacząłem interesować się elektroniką. Pobawiłem się już trochę prostymi układami i programowaniem przez arduino. Postanowiłem w końcu zrobić coś kompletnego - sterownik do wytrawiarki płytek PCB, czyli coś bardzo pospolitego. Wykonałem układ na płytce stykowej z wyjątkiem części z triakami i optotriakami oraz schemat w Eagle. Jako że to jest mój pierwszy projekt to mogłem popełnić jakieś błędy a może coś można było zrobić lepiej. Więc prosiłbym o rzucenie okiem na schemat i ewentualne sugestie. Chciałbym również zapytać po co są rezystory między triakiem i optotriakiem. Część tego schematu przerysowałem żywcem z innego znalezionego w internecie. Z góry dziękuje za pomoc.

• Pomocny post
    #2 26 Mar 2016 20:00
    anders11
    Poziom 28  

Zapomniałeś o filtracji napięć zasilających mikrokontroler , powinien tam znajdować się kondensator elektrolit. oraz ceramiczny 100nF ,oba jak najbliżej nóżek zasilania procka.
    Pin reset podciągnij do plusa zasilania procka przez rezystor ok 10 k

DominCr14 napisał:
    po co są rezystory między triakiem i optotriakiem.

Ograniczają prąd płynący przez optotriaka i podawany na bramkę triaka
    Bez nich elementy te uległyby zniszczeniu

• #3 26 Mar 2016 22:05
    DominCr14
    Poziom 7  

Poprawiłem schemat teraz wygląda to tak. Jeśli to wszystko to biorę się za PCB.

• Pomocny post
    #4 26 Mar 2016 23:34
    cr08
    Poziom 9  

Przyciski możesz podłączyć do masy i wykorzystując wewnętrzne podciąganie do Vcc możesz zrezygnować z tych rezystorów = mniej elementów na płytce.