Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mini stroboskop dyskotekowy

igor1516 27 Mar 2016 01:15 7356 25
Relpol
  • Mini stroboskop dyskotekowy

    Witam
    Chciałem przedstawić moją konstrukcję stroboskopu.
    Mini stroboskop dyskotekowy Mini stroboskop dyskotekowy Mini stroboskop dyskotekowy

    Całość wykonana z domowych "resztek" elektronicznych.
    Jest to moduł oparty o nieśmiertelny NE555 pracującym w trybie astabilnym. Generuje on impulsy o małym wypełnieniu i wysokiej (w miarę) częstotliwości regulowanej potencjometrem.
    Całość zasilana 12 V transformatorem z zasilacza antenowego.
    Przepraszam za brak zdjęć z budowy ale nie myślałem wtedy żeby porobić :)

    Potrzebne elementy:
    NE555 (wraz z podstawką)
    T:BC327
    C: 470uF
    C: 4,7uF
    C: 10nF
    R: 10k
    R: 10k
    R: 5,6k
    P:100k
    Schemat:
    Mini stroboskop dyskotekowy

    Do tak prostego schematu nie trawiłem płytki, użyłem uniwersalnej z punktami lutowniczymi.
    Zrobiłem do tego moduł "sieciowy", do którego mogę podpinać źródła światła na nieco wyższe napięcie :D
    Mini stroboskop dyskotekowy Mini stroboskop dyskotekowy

    Oraz moduł LED z osobnym zasilaniem:
    Mini stroboskop dyskotekowy

    Muszę powiedzieć że efekt jest zadowalający.
    Planuję także zrobić duuuży panel białych led dołączany do modułu sterownika ;)
    Reszta zdjęć:
    Mini stroboskop dyskotekowy Mini stroboskop dyskotekowy Mini stroboskop dyskotekowy Mini stroboskop dyskotekowy Mini stroboskop dyskotekowy Mini stroboskop dyskotekowy Mini stroboskop dyskotekowy

    Pozdrawiam.

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    igor1516
    Level 23  
    Offline 
    Has specialization in: audio
    igor1516 wrote 509 posts with rating 41, helped 60 times. Live in city Częstochowa. Been with us since 2013 year.
  • Relpol
  • #2
    PEPE64
    Level 16  
    Witam. Schemat powinien zawierać również ten moduł ,,sieciowy'', i może jakiś filmik z działania? Pozdrawiam.
  • #3
    User removed account
    User removed account  
  • #4
    pawel1029384756
    Level 21  
    Witam, ciekawi mnie bardziej ten "moduł sieciowy". Co tam jest elementem wykonawczym? Przekaźnik, czy może jakiś tyrystor. Jaki masz zakres częstotliwości? zdarzyło mi się w fabrycznych stroboskopach, że połowa zakresu na potencjometrze dawała mi jeden błysk na kilka minut, a później nagle przechodził przeskok na częstotliwość rzędu kilku kilkunastu herców. Jak zachowuje się to u Ciebie.
  • Relpol
  • #5
    igor1516
    Level 23  
    Moduł sieciowy to (już nie) przekaźnik. Rozwiązanie to było trochę mało profesjonalne gdyż przekaźnikowi nie służy taka praca przy najwyższych częstotliwościach a efekt stukania też jest mało przyjemny dodatkowo wzmacniany akustycznie przez obudowę.
    Teraz jest tam tam triak :)
    @pawel1029384756
    Nie występują u mnie żadne przeskoki, regulacja jest płynna.
    Częstotliwości niestety nie mam czym zmierzyć ale na początku skali potencjometru generuje ok 2 impulsy na sekundę.
    Schemat "sieciówki" jest raczej zbędny, jest tam tylko przekaźnik z diodą zabezpieczającą.
  • #6
    398216 Usunięty
    Level 43  
    igor1516 wrote:

    Mini stroboskop dyskotekowy
    Pokaż mi jakąkolwiek dyskotekę w której by się sprawdziło to maleństwo.
    Jeśli już - Stroboskop LED...
    A co do konkretnej konstrukcji....:
    Nie widzę sensu dzielenia jednego urządzenia na dwie części. Nie było większej pasującej obudowy?
    Sama budowa w oparciu o nieśmiertelną kostkę 555 - nie do zdarcia. Ale i nic odkrywczego.
    Podsumowując - wygląda to wszystko tak, jakbyś sam sobie życie utrudniał. Ani to wygodne, ani praktyczne. W dodatku sterowanie przekaźnikiem... :) Chyba tyko po to, żeby było słychać na tej tytułowej dyskotece, że stroboskop pracuje - bo z zobaczeniem może być ciężko... ;)
  • #7
    piotrek2914
    Level 16  
    Zamiast diody LED daj optotriak serii MOC30xx z wykrywaniem zera sieci i do niego triak np. BT137. Będzie cicho a przy okazji jedna obudowa mniej... Mini stroboskop dyskotekowy lub np.
    Mini stroboskop dyskotekowy
    Generalnie w nocie katalogowej będą dokładne wartości rezystorów dla wybranego układu.
  • #8
    igor1516
    Level 23  
    Ale czy polaryzacja w takim wypadku ma znaczenie? Wydaje mi się że odwrotne włożenie wtyczki do kontaktu spowoduje niedziałanie układu, o ile dobrze rozumiem tą detekcję zera. Poza tym częstotliwości stroboskopu są różne a w sieci zero pojawia się co ok. 50Hz więc mi wydaje się że ta detekcja tu jest problemem, choć triak bez niej będzie pewnie dość obciążony.
  • #9
    piotrek2914
    Level 16  
    Polaryzacja nie ma znaczenia..
    igor1516 wrote:
    w sieci zero pojawia się co ok. 50Hz

    :D Troszkę więcej razy...

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Cz%C4%99stotliwo%C5%9B%C4%87

    Boję się, że może ja czegoś nie zaskoczyłem. Czy mógłbyś dorysować na schemacie co masz w tej drugiej skrzynce z gniazdkiem dokładnie, i jak to jest w całość połączone?
  • #10
    igor1516
    Level 23  
    Mini stroboskop dyskotekowy

    To na kolorowo jest w drugiej obudowie :)
  • #11
    piotrek2914
    Level 16  
    A więc dobrze myślałem. Zamiast cewki przekaźnika oraz diody zabezpieczającej daj ten prosty układzik z postu wyżej. Będzie działało, będzie cicho. Detekcją zera się nie przejmuj, przy impulsach generowanych przez układ nie będzie przeszkadzała. A nawet zmniejszy poziom zakłóceń.
    Dodatkowo zamiast tego gniazdka podtynkowego daj tablicowe (do kupienia w każdym elektrycznym za kilka zł), Konstrukcja będzie wyglądała o wiele profesjonalniej :D
    Mini stroboskop dyskotekowy
  • #12
    igor1516
    Level 23  
    Dzięki
    Dla moc3040 rezystor 51ohm. Który schemat zastosować, ten pierwszy czy drugi z tym dodatkowym kondensatorem i rezystorem?
  • #13
    piotrek2914
    Level 16  
    Kondensator musi być na 400VAC a rezystor 1W. Generalnie ten zestaw to tak zwany 'gasik'. Jak go nie będzie podczas testów, to nic nie powinno się wydarzyć. Gasik służy do ochrony triaka przed przepięciami, które mogłyby go uszkodzić 'przebijając' go. więc w finalnej wersji proponowałbym go zastosować, szczególnie jeśli triak będzie na niskie napięcie 400 czy 600V.

    Mini stroboskop dyskotekowy

    Jako Rin daj 330Ω chyba, że masz inne napięcie niż 10V. 2- GND, 1-wy. z kolektora tranzystora.
  • #14
    Zygaqra
    Level 35  
    Trudno ocenić urządzenie po obudowie, wnętrze jest ,, precyzyjnie" ukryte przez maksymalne nieostrzenie. Pała z wykrzyknikiem z fotografii.
  • #15
    igor1516
    Level 23  
    Przepraszam, robiłem bardzo nieprofesjonalnym sprzętem bez możliwości wyostrzania. W wolnej chwili podmienie zdjęcia na lepsze.
    Napięcie będzie 12V ale ten rezystor będzie ok.
  • #16
    igor1516
    Level 23  
    Zrobiłem to sterowanie triakiem ze schematu powyżej. W sklepie mieli niby taki sam jak MOC3040, MOC3042 do niego dałem rezystor 230ohm od detekcji zera, reszta taka jak w schemacie. Nie działa to prawidłowo tj. triak przewodzi cały czas nawet bez podania sygnału na optotriak. Co jest nie tak?
  • #18
    igor1516
    Level 23  
    Zmienne, prosto z gniazdka.
    Czy możliwe że przegrzałem triaka lutując go bez radiatora? Nie lutowałem go długo ale nagrzał się bardzo.
  • #19
    398216 Usunięty
    Level 43  
    igor1516 wrote:
    Czy możliwe że przegrzałem triaka lutując go bez radiatora?
    Możliwe.
    Można to sprawdzić - wyłącz zasilanie i zobacz czy pomiędzy A1 i A2 jest przejście (zero omów). Jak jest - uszkodzony triak i do wymiany.
    Sprawdzałeś czy nie pomyliłeś się w podłączaniu jego wyprowadzeń?
  • #20
    igor1516
    Level 23  
    Między A1 a A2 nie ma wogóle żadnego przepływu (ponad 200Mohm). Jest między A1 a G 170ohm ale one są połączone rezystorem. Czy ten rezystor nie powoduje właśnie tego ciągłego "otwarcia" triaka bo wydaje mi się że ma za małą wartość (330ohm).
    Wyprowadzenia dobrze rozpoznałem i przylutowałem.

    Mnie jednak ciągle wydaje się że biegunowość ma znaczenie, nawet na schemacie jest opisany "hot" i "neutral". Nie próbowałem jeszcze wkładać odwrotnie wtyczki ( testowałem tylko raz) ale może to działa tylko przewód "zerowy" musi być "na dole" schematu bo odwrotnie przez podłączone urządzenie i rezytstor idzie napięcie na bramkę.
    Takie moje myślenie "na chłopski rozum" :)
  • #21
    piotrek2914
    Level 16  
    Zacznij od większego rezystora, albo na testy całkowicie go wyeliminuj. Jesli dobrze kojażę to odpowiada za eliminację samoczynnych włączeń. Polaryzacja nie ma większego znaczenia. A już na pewno nie daje takich objawów.
  • #22
    Freddy
    Level 43  
    igor1516 wrote:
    Mnie jednak ciągle wydaje się że biegunowość ma znaczenie, nawet na schemacie jest opisany "hot" i "neutral".
    Tak, ma to znaczenie.
  • #23
    igor1516
    Level 23  
    Dodałem lepsze zdjęcia. Moduł z triakiem już działa :D
    I jeszcze obiecany film z działania:
    (Nie miałem nic pod ręką żeby podłączyć dlatego wpiąłem ten wzmacniacz pseudolampowy)
  • #25
    igor1516
    Level 23  
    W zasadzie to sam nie wiem, przelutowałem styki triaka (myślałem że może zwarcie ale miernik nic nie pokazywał) podłączyłem i działa.
    Polaryzacja nie ma jednak znaczenia :)
  • #26
    398216 Usunięty
    Level 43  
    igor1516 wrote:
    Polaryzacja nie ma jednak znaczenia :)
    Nie ma, bo nie może. Ważne jest natomiast by nie zamienić nóżek (wyprowadzeń ) triaka.
    Polaryzacja ma znaczenie w wypadku ściemniaczy podtynkowych (niektórych zresztą tylko) do sterowania oświetleniem żarowym (innych nie sprawdzałem, więc nie piszę).