Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz do wzmacniacza Audio na układzie tda7294 oraz tda2030

27 Mar 2016 21:38 3288 36
  • Poziom 5  
    Dzień dobry. Ostatnio zainteresowałem się wzmacniaczami. Na początek zrobiłem jakiś tani i prosty wzmacniacz na układzie lm386 i działał. Teraz przyszedł czas na coś trudniejszego. Więc poszperałem sobie trochę i znalazłem o to ten schemat.
    Ale chciałem mono wzmacnacz to wytrawiłem połowę płytki. Zrobiłem wszystko jak należy elementy polutowałem. Ale nie miałem odpowiedniego zasilacza więc zrobiłem taki jak na schemacie. I tu się pojawia problem otuż to w sklepie nie mieli takiego transformatora jak na schemacie. W sklepie gościu powiedział że 2x30Volt i 2x3,33Ampera wystarczy. Jest to transformator toroidalny symetryczny -30Volt i +30Volt TST 200/018 . Po wyprostowaniu napięcia. Jest nadal te 30Volt na obu linach lecz gdy wlutowałem te cztery duże kondensatory to jest na wyjściu +-46Volt bez obciążenia. Ludzie w komentarzach pisali że gdy się podłączy go to napięcie spadnie. Więc podłączyłem to ustrojstwo i poszedł dym układ TDA7294 spalił się. Dobrze że inne części się nie spaliły. I tu się rodzi pytanie jak to zrobić żęby napięcie spadło. Może za duże kondensatory albo co?

    Zasilacz potrzebny jest mi do zasilenia trzech układów.

    Wzmacniacz do subwoofera
    http://mirley.net/mini_wzmacniacz_100w.html
    Wzmacniacz małej mocy 2x15w do kolumn
    http://mirley.firlej.org/mini_wzmacniacz_2x15w
    Przed wzmacniacz
    http://mirley.firlej.org/przedwzm_reg_tonow
    Myślałem nad kupnem innego transformatora ale nie wiem jakiego
    może taki wystarczy ?
    http://www.tme.eu/pl/details/tst100w_2x21v/transformatory-toroidalne/indel/tst100012/
    Lub taki
    http://www.tme.eu/pl/details/tst100w_2x24v/transformatory-toroidalne/indel/tst100014/
    Który lepszy ?
    Tu macie schemat zasilacza.
    Zasilacz do wzmacniacza Audio na układzie tda7294 oraz tda2030
    A poza tym tda7294 potrzebuje napięcia symetrycznego +-28Volt a tda2030 potrzebuje tylko dodatniego +28Volt a przed wzmacniacz potrzebuje stabilizowanego napięcia +18Volt i tu jest problem bo lina z napięciem dodatnim będzie bardziej obciążona niż z ujemnym.
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    To normalne, że w układzie prostowniczym z filtrem pojemnościowym napięcie bez obciążenia będzie równe wartości napięcia transformatora razy pierwiastek z dwóch. Czyli w przypadku braku obciążenia zasilacza, napięcie jego wyjściu może sięgać tych 46 V. Oczywiście wraz, z poborem prądu napiecie będzie "przysiadać" - to jak bardzo spadnie zależy od pojemności kondensatorów.
    Rzeczywiście na TDA7294 lepiej nie podawać napięcia większego niż +/– 40 V. Dlatego, jak dla mnie najlepszym sposobem byłoby odwinięcie trochę zwojów trafa, w celu obniżenia napięcia wyjściowego zasilacza.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 5  
    Dzięki wielkie:)
  • Pomocny post
    Poziom 14  
    To trafo będzie OK pod warunkiem, że nie będziesz chciał korzystać z pełnej mocy wzmacniacza. Podane napięcia wtórne to 2 x 21V wartości skutecznej pod pełnym obciążeniem (chyba, że INDEL podaje wartości biegu jałowego), czyli po prostowniku i filtracji będzie to ok. 2 x 29V. Przy takim zasilaniu maksymalna moc ciągła na obciążeniu 4 - 6Ω to dla TDA7294 ok. 70W. Zakładając optymistycznie sprawność wzmacniacza na poziomie 70% (pracuje w klasie AB) i uwzględniając dodatkowo straty w samym transformatorze, może się okazać, że w okolicach maksymalnego wysterowania zaczną się pojawiać spore zniekształcenia.
    Druga sprawa to bezpiecznik F1 w uzwojeniu pierwotnym. W zależności od stanu namagnesowania rdzenia, chwilowy prąd uzwojenia pierwotnego w momencie podania zasilania może być kilkukrotnie większy od prądu znamionowego bezpiecznika B1. W praktyce będzie to oznaczało, że co drugie, trzecie załączenie B1 wywali. Trudno tu sformułować jakąś ogólną zasadę, dlatego sugerowałbym, przynajmniej na czas uruchamiania i testów urządzenia, pominąć ten bezpiecznik. Byłem kiedyś świadkiem wywalenia 10-amperowego ES-a w momencie rozruchu trafa toroidalnego 200VA, bez obciążonego uzwojenia wtórnego.
    Następna rzecz to filtracja. Na schemacie wzmacniacza są 2 duże elektrolity - 1mF w każdej gałęzi zasilania (C4 i C5). Z kolei na schemacie zasilacza mamy w każdej gałęzi po 0,94mF (C1 + C2 i C3 + C4). Łącznie daje to po 1,94mF na gałąź. Z punktu widzenia poziomu tętnień napięcia zasilającego nie ma uzasadnienia stosowanie tak wielkiej pojemności, tym bardziej, że scalak ma SVR na poziomie min. 60dB (vide nota katalogowa). Ponadto w momencie włączenia, napięcie na kondensatorze filtrującym wzrasta w krótkim czasie od wartości bliskiej zeru do wartości nominalnej. Wiąże się to z wystąpieniem dużego impulsu prądu ładującego elektrolity. Będzie on tym większy im większe są pojemności filtrujące. Może się okazać, że wartość szczytowa tego prądu znacznie przekracza dopuszczalny prąd przewodzenia diod prostowniczych, co może spowodować uszkodzenie którejś z nich. Reasumując sugerowałbym umieszczenie w każdej gałęzi zasilania pojemności 4700μF.
    Na koniec jeszcze jedna uwaga: na czas uruchomienia wzmacniacza proponuję zrezygnować z układu do obsługi STBY i MUTE (wmontowałbym tylko D1, R2, R3, R4 i C8, C9).
  • Poziom 5  
    Ktoś może mi pomóc ??????
  • Poziom 40  
    Ale jakiej pomocy oczekujesz? Obniż napięcie trafa które masz odwijając trochę zwojów - będziesz mógł zasilać TDA7294.

    Dodano po 37 [sekundy]:

    Ale jakiej pomocy oczekujesz? Obniż napięcie trafa które masz odwijając trochę zwojów -na uzwojeniu wtórnym i będziesz mógł zasilać TDA7294.
  • Poziom 14  
    Tak jak poprzedni tak i ten proponowany przez Ciebie transformator jest za słaby. Rozważmy graniczny przypadek: Twój pierwszy wzmacniacz ma oddać do subwoofera moc chwilową 100W, Twój drugi wzmacniacz ma oddać do kolumn głośnikowych łącznie 30W mocy chwilowej. Jest to łącznie 130W. Tymczasem Twój transformator zasilający może oddać 100W (tak w uproszczeniu). Nie chcę się dalej rozwodzić na temat dodatkowej mocy strat wynikającej ze sprawności wzmacniaczy itp., ogólnie wg mnie do komfortowej pracy potrzebujesz trafa 250VA. Mało tego - zasilanie z tych samych uzwojeń trzech różnych urządzeń z wykorzystaniem rezystorów ograniczających to zły pomysł. Moim zdaniem należałoby skorzystać z trafa wyposażonego w oddzielne uzwojenia do zasilania każdego z 3 urządzeń, czyli np. 2x20V do zasilania wzmacniacza na TDA7294, 2x12V do zasilania wzmacniacza stereo na TDA2030 i kolejne 2x12V do zasilania przedwzmacniacza z regulacją barwy. Jest to wprawdzie układ zasilany niesymetrycznie, ale może Ci w przyszłości przyjść do głowy zastosowanie wzmacniaczy operacyjnych które będziesz chciał zasilić symetrycznie. Niestety nie ma szans na znalezienie czegoś podobnego wśród standardowych produktów producentów transformatorów i pozostaje tylko indywidualne zamówienie, co niestety podwyższa koszty konstrukcji. Konsekwencją przyjęcia takiego rozwiązania jest także niestety rozbudowa układu prostowniczo-filtrującego. I jeszcze jedna uwaga: skoro układ TDA7294 ma być wzmacniaczem dla subwoofera, to aż prosi się by na jego wejściu umieścić filtr dolnoprzepustowy o częstotliwości granicznej ok. 250Hz.
  • Poziom 5  
    To szkoda że bym musiał tyle wydawać na sam zasilacz myślałem że 100zł wystarczy a tu klapa i nici z mojego projektu. A ten TST200/018 posiadam taki ale mam za duże napięcie na wyjściu. Kolega wcześniej wspominał o odwinięciu kilku zwoi da to coś ?
    Chyba spadnie wydajność jego.

    Dodano po 52 [minuty]:

    Dobra to odwinę te zwoje i dokupię osobny transformator do wzmacniacza tda2030 oraz przedwzmacniacza. 75AV powinno wystarczyć myślę
  • Pomocny post
    Poziom 14  
    Odwijanie zwojów z pewnością jest rozwiązaniem, musisz tylko bacznie zwracać uwagę na to, żeby zachować symetrię, czyli odwinąć dokładnie tyle samo z obu uzwojeń. 75VA na 2 x TDA2030 pewnie wystarczy. Do zasilania przedwzmacniacza dowinąłbym na to trafo dodatkowe uzwojenie cienkim drutem. Nie jest to zadanie zbyt trudne, trzeba tylko ustalić liczbę zwojów. Do uzyskania 18V DC potrzebujesz ok. 13V wartości skutecznej AC. Nawiń na początek 10 zwojów i zmierz woltomierzem AC jakie uzyskałeś napięcie. Potem przelicz to na liczbę zwojów potrzebnych do uzyskania 13V AC, nawiń, zabezpiecz uzyskane uzwojenie taśma izolacyjną... i po zabawie. Gdybyś chciał mieć uzwojenie symetryczne - nawijaj dwoma drutami jednocześnie. Powodzenia.
  • Poziom 5  
    Do TDA2030 dziś dokupiłem nowe trafo 20/07 ma 17Volt i 1,17Amper czyli powinno wystarczyć jest
    to 20W gdzieś około, ale po filtracji jest na wyjściu 28Volt coś takiego czyli gdzieś 32Watty chyba jak dobrze liczę. A ten duży transformator przeznaczę na przedwzmacniacz oraz subwoofer. Wielkie dzięki wszystkim za porady jutro pójdę po drut do sklepu żeby nawinąć do zasilania tego przedwzmacniacza i będzie grało. Dobrze że sprzedawcy są ogarnięci w temacie to dobiorą dobry drut. Nam nadzieje ze chaty nie spale hehe.
  • Poziom 5  
    Dobra TDA2030 działa bez zarzutów ale mam problem z tym przedwzmacniaczem.http://mirley.firlej.org/przedwzm_reg_tonow . Otóż to przylutowałem te trzy potencjometry na kabelkach jakieś są dziwne cyna się raz ich trzyma raz nie (kabel głośnikowy)
    tani jakiś ale udało się jakoś je przylutować gdy włączam ten przedwzmacniacz wraz z wzmacnaczem TDA2030 szumi strasznie ale gdy odłączę ten przedwzmacniacz to normalnie gra. Gdy dotykam jakiegoś elementu na układzie trochę ucicha to szumienie tak jak by był cały na elektryzowany czy coś ale gdy zgłoś nie go to trzeszczy jeszcze bardzie ale słychać muzykę. Luty i układ sprawdzałem z 6 razy i nie znalazłem wady lub usterki tranzystory są dobre. Napięcie jest stabilizowane 18Volt tak jak na schemacie. Jedyne co to mnie martwią te potencjometry może to ich wina jak ich dotykam to jeszcze bardziej trzeszczy. O co tu chodzi? Może ktoś wie ?
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Poziom 29  
    Unaleh X tromba napisał:
    Otóż to przylutowałem te trzy potencjometry na kabelkach jakieś są dziwne cyna się raz ich trzyma raz nie (kabel głośnikowy)
    tani jakiś ale udało się jakoś je przylutować


    Czy na tym ciężko lutującym się kablu głośnikowym jest napis CCA (copper-coated aluminium)? Aluminium pokryte miedzią może się ciężko lutować.
  • Poziom 43  
    Unaleh X tromba napisał:
    przylutowałem te trzy potencjometry na kabelkach jakieś są dziwne cyna się raz ich trzyma raz nie (kabel głośnikowy)
    Jeśli masz zamiar umieścić potencjometry poza płytką i łączyć je z nią - MUSISZ użyć kabla w ekranie (3x żyła plus ekran).
  • Poziom 29  
    398216 Usunięty napisał:
    Unaleh X tromba napisał:
    przylutowałem te trzy potencjometry na kabelkach jakieś są dziwne cyna się raz ich trzyma raz nie (kabel głośnikowy)
    Jeśli masz zamiar umieścić potencjometry poza płytką i łączyć je z nią - MUSISZ użyć kabla w ekranie (3x żyła plus ekran).


    Pewnie użyłeś kabla głośnikowego "z braku laku", ale bez ekranu i przy długich połączeniach w kolejnych odsłonach wątku prawdopodobnie byś pytał o zakłócenia i przydźwięk sieciowy. Ekran oczywiście lutuj do masy układu.

    3׿yła plus ekran - idealnie. Do P3, gdzie jeden koniec ścieżki oporowej jest na potencjale masy, od biedy wystarczyłby przewód mikrofonowy, jeśli nie za długi odcinek (2 żyły plus ekran). W najgorszym razie możesz "uskładać" odpowiednią liczbę żył z przewodów ekranowanych (dwużyłowych ekranowanych, jednożyłowych ekranowanych). Są też takie przewody przypominające trochę dwużyłowy przewód od lampki - gdzie każda żyła jest indywidualnie ekranowana. A jak już naprawdę nic nie znajdziesz, to pozostaje ekranowana skrętka komputerowa (żyły spotkasz z linki i z drutu).

    Dodatkowo poza problemem aluminium przewód głośnikowy ma pewnie spory przekrój i lutowanie takiego do punktów na płytce i styków potencjometru to niepotrzebne komplikowanie sobie życia.
  • Poziom 5  
    A jak kupie zwykły kabel miedziany to da rade? Nie wiem o co chodzi z tym ekranem. Trzy przewody i ekran co to jest. Czyli cztery przewody czy co ? Jestem początkujący. Czy może to jest taki przewód jak antenowy że jest w środku przewód później izolacja następnie siatka jakaś a na koniec izolacja czy coś ?
    http://secure.org.pl/transmisja.html
  • Poziom 29  
    Nie da rady. Zwykły kabel miedziany to nie jest kabel ekranowany. W każdym sklepie mającym cokolwiek wspólnego z elektroakustyką sprzedawca będzie wiedzieć, co to jest.

    przeczytaj

    Ale w twojej sytuacji (skoro interesujesz się elektroakustyką) wypada widzieć, co to kabel ekranowany, a przynajmniej jak samemu się o tym dowiedzieć. W końcu google jest dostępne niemal dla każdego.
  • Poziom 5  
    Dzięki wielkie. A jak mam go przylutować ten przewód ?
  • Poziom 43  
    Ekran do masy, a przewody tak jak powinno być (według schematu) - nie zamieniaj tylko suwaka (środkowe wyprowadzenie potencjometru) z innym.
  • Poziom 5  
    OK dzięki. Przez przypadek podłączyłem na wyjście przedwzmacniacza głośniki zamiast wzmacniacza i coś się stało bo słabo gra, chyba tranzystory się spaliły kurde już miałem wszystko dobrze, ale tanie są to nie szkoda. A kabel znalazłem jakiś usb do drukarki z ekranem.
  • Poziom 5  
    Dobra odwinąłem ten transformator i na wyjściu ma 23Volt AC a po filtracji i wyprostowaniu mam 32Volt DC wystarczy tyle ? Wcześniej było 46Volt DC. Może lepiej odwinąć jeszcze do 20Volt AC ?
  • Poziom 14  
    Będzie OK, tylko sprawdź czy na obu uzwojeniach masz to samo napięcie.
  • Poziom 29  
    Unaleh X tromba napisał:
    OK dzięki. Przez przypadek podłączyłem na wyjście przedwzmacniacza głośniki zamiast wzmacniacza i coś się stało bo słabo gra, chyba tranzystory się spaliły kurde już miałem wszystko dobrze, ale tanie są to nie szkoda. A kabel znalazłem jakiś usb do drukarki z ekranem.


    Spójrz na schemat przedwzmacniacza. Jeśli rzeczywiście podłączyłeś głośniki do wyjścia, to tam nie ma szansy nic się spalić od ośmio- czy czteroomowego głośnika. Na wyjściu masz potencjometr 100 kΩ. Nawet jeśli ślizgacz był w górnym położeniu, to po drodze jest kondensator elektrolityczny, a do zasilania opornik 3,3 kΩ w kolektorze tranzystora wyjściowego. Tam są napięcia sygnału na poziomie ułamków wolta.

    Jeśli coś popaliłeś, to nie głośnikami, tylko np. podpięciem za wysokiego lub odwrotnego napięcia zasilania.
  • Poziom 5  
    No nie wiem co się stało. A mam pytanie jeszcze jedno bo bym chciał zrobić mini zwrotnice, na wyjściu przedwzmacniacza tak aby sygnał o niskim tonażu leciał na wzmacniacz 100Watt a o wysokim leciał ma wzmacniacz 2x15 znacie jakiś prosty schemat. Wiem, dużo jest tego na internecie
    ale wszystkie są trochu skomplikowane i duże.

    Dodano po 2 [minuty]:

    A poza tym jak bym podłączył odwrotnie napięcie to by mi po wybuchały kondensatory.

    Dodano po 51 [sekundy]:

    A napięcie jest stabilizowane 18Volt nie ma szans żeby było za duże.

    Dodano po 2 [minuty]:

    A ten kondensator C1 może się przepalić przez zbyt mocne grzanie lutownicą ?
    Ja tam wlutowałem jakiegoś ceramika YF 104Z nie wiem czy dobra pojemność ale grało dobrze przedtem.
  • Poziom 29  
    Unaleh X tromba napisał:

    A ten kondensator C1 może się przepalić przez zbyt mocne grzanie lutownicą ?
    Ja tam wlutowałem jakiegoś ceramika YF 104Z nie wiem czy dobra pojemność ale grało dobrze przedtem.


    104 to 100 nF, czyli 10 razy za mało. To się skończy obcinaniem niskich tonów, bo pojemność wejściowa wraz z rezystancją wejściową przedwzmacniacza tworzą filtr górnoprzepustowy. Jeśli np. częstotliwość graniczna wynosiła 10 Hz (poniżej pasma akustycznego), to teraz będzie wynosić 100 Hz (w paśmie). Będzie brakować niskich tonów.

    Generalnie nie możesz montować elementów o przypadkowych wartościach. A jeżeli masz wzmacniacz stereo, to oba kanały nie mogą się różnić.
  • Poziom 5  
    Wymieniłem te tranzystory na nowe i działa ścieżka się zerwała tylko teraz jest problem bo cicho gra wlutowałem inny dobry tym razem zamiast tamtego 104 ale to nic nie pomogło nadal cicho gra to. Może to przez to że kabelki do potencjometrów są za cienkie ? Tamte miedziane były dobre i grało nieźle. Na tym przewodzie od usb z ekranem chyba za cienki jest. Zlutowałem ten wzmacniacz 100W i działa znakomicie. Teraz tylko ten przed wzmacniacz i zwrotnica.
  • Poziom 29  
    Ze schematu wynika, że wszystkie potencjometry to 100 kΩ. Musiałbyś chyba je przyłączyć drutem oporowym z farelki i to w długich odcinkach, żeby to miało znaczenie. Tam płyną bardzo niskie prądy, więc cienkie przewody nie zrobią nic złego. Zresztą w kablu do USB, który użyłeś, też nie może być dużego oporu, bo inaczej by urządzenia USB nie chciały prawidłowo działać.

    Grube przewody są potrzebne do zasilania końcówek mocy i do dołączenia głośników.