Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen AX (1991 r.) - Nie działają pompa, wtryski, iskra - nagłe odłączenie

28 Mar 2016 13:21 1452 27
  • Poziom 5  
    Witajcie. :)

    Dotyczy Citroena AX, 1991 r., wtrysk Bosch (1.1 benzyna)

    Problem wygląda następująco: wszystko jeździło elegancko. Po pewnym czasie zrobiłem "trasę" ok. 20 km, odstawiłem samochód na jakieś pół godzinki, po czym ujechałem może z 200 m i nagle zgasł. Nie chciał zapalić (nie słychać pompy), ale po pewnym czasie się namyślił i odpalił. Jeździłem więc dalej krótkie odcinki, aż w końcu wybrałem się w trasę 80 km. Po 20 km znowu zgasł, ale za drugim przekręceniem pompa się odezwała, zapalił i normalnie dojechałem do celu. Odstawiłem go na jakieś 3-4 godzinki, ruszyłem dalej - z 15 km działał, aż znowu zgasł. Na amen.

    Konkrety: nie ma zasilania na pompie paliwa. Przekaźnik wtrysków i pompy w ogóle nie dostaje sygnału do ich załączenia. Iskry brak. Na cewkę dochodzi napięcie, ale sygnału nie znalazłem (zatem go nie ma, albo źle szukałem). Po przekręceniu kluczyka (kiedy przez chwilę powinna pracować pompa) jest głucho. Można kręcić i kręcić, ale nie odpala i tak.

    Przypomnę, że wył. uderzeniowego nie ma w tym samochodzie (poza tym, sam by się wtedy raczej nie "naprawiał" te parę razy). Bezpieczniki wszystkie w porządku. Łączyłem pompę i wtryski ręcznie, to ruszyły (ale nie odpalił, bo brak iskry).

    Zatem co mogło się zepsuć takiego? Co zmierzyć, gdzie szukać? Za każdą pomoc będę wdzięczny. :)


    Dodaję: We wtyczce do przekaźnika (wtryski/pompa) z 11 i masą jest przejście, z 1 i masą go nie ma. W pompie paliwa, kiedy zmierzę przejście między złączami (na odłączonej pompie) przy podłączonym przekaźniku, przejście jest. Kiedy przekaźnik odłączę - przejścia nie ma. Tak tylko dodaję, gdyby miało pomóc. :) Może któryś kabel ma zwarcie do masy i przez to są takie cuda? Tylko na jakim odcinku?
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Nie piszesz, czy masz schemat - z nim łatwiej. Posprawdzaj zasilania po kluczyku i stałe. Najczęściej winny jest podwójny przekaźnik - tylko czego mu brakuje musisz znaleźć.
  • Poziom 5  
    Czy mnie wzrok myli, czy schemat jest dla "Magneti Marelli G6"? ;) Ale i tak ładny schemat, szkoda, ze nigdzie takich nie znalazłem...

    Ten podwójny przekaźnik podmieniałem, i nadal głucho. Nie widzę też jego związku z brakiem iskry... a może komputer po prostu padł?
  • Poziom 5  
    Ok, dzięki wielkie. Jak analizuję ten schemat to nadal nie widzę jakiegokolwiek związku przekaźnika (tego podwójnego) z iskrą. ;)
  • Poziom 21  
    Bo z iskrą nie ma - co widać. Jedynie z modułu idzie sygnał o obrotach na kompa poz 1. Jak tylko nie ma iskry (a reszta jest w porządku) to musisz sprawdzić kluczowanie cewki. Nie będzie sygnału - walka z aparatem.
  • Poziom 5  
    Ej, ale bez takich... opisałem wszystko dokładnie w pierwszym poście.
  • Poziom 21  
    Artur-A a co mogę Ci jeszcze napisać i jak pomóc? Że musisz sprawdzić czy do przekaźnika dochodzą wszystkie napięcia stałe (na wejścia 8,11,15) po stacyjce (2 i 14), na 10 masa stała a na 7 masa ze sterownika, a po załączeniu przekaźnika jest napięcie na 9,1,5,4,6,13. Czy jest masa na module zapłonowym i zasilanie po stacyjce? Zakładam, że to zrobiłeś.
  • Poziom 5  
    Zgłupiałem.

    Pokazuje mi przejścia między (ze wtyczki przekaźnika podwójnego):
    2 a + (na włączonej i zgaszonej stacyjce, na odłączonej zupełnie również),
    2 a - (na włączonej i zgaszonej stacyjce, na odłączonej zupełnie również),
    14 a + (na włączonej i zgaszonej stacyjce, na odłączonej zupełnie również),
    14 a - (na włączonej i zgaszonej stacyjce, na odłączonej zupełnie również).

    I w tym momencie już mam spory mętlik. :(
  • Poziom 43  
    Zgnita wiązka za silnikiem lub "niekontakt" w skrzynce na lewym nadkolu . Ew luzna/pęknieta masa wiązki silnika.
  • Poziom 35  
    Jeżeli jest zasilanie na cewce a nie ma na pompie paliwa to:
    -brakuje zasilania na przekaźniku podwójnym,
    -uszkodzona wiązka

    Sygnał do cewki podaje komputer, jeżeli cewka ma 4 pinowe gniazdo to masz tak: +12, masa, i 2 sygnały z komputera.

    Jeżeli na cewce by nie było zasilania, to można by było obstawiać immo lub komputer.
  • Poziom 5  
    Ale zasinalnie na cewkę nie idzie z komputera, wedle schematu przynajmniej...
  • Poziom 35  
    A czy ja napisałem że zasilanie? Sygnał sterujący cewką na świece idzie z komputera.
  • Poziom 5  
    "Jeżeli na cewce by nie było zasilania, to można by było obstawiać immo lub komputer."

    A jednak, napisałeś. ;)

    Póki co, przeglądam wiązkę. Średnio mi to idzie, bo nic nie widzę. Ale cóz pozostało. ;)
  • Poziom 35  
    Wyrwane z kontekstu!!

    Komputer podaje masę na przekaźnik podwójny, a on zasila cewkę i pompę.

    A skoro na cewce masz zasilanie, a na pompie nie. To dalej ucz się schematów....
  • Poziom 5  
    "nie widzę jakiegokolwiek związku przekaźnika (tego podwójnego) z iskrą"
    "Bo z iskrą nie ma - co widać"
    ...
    "Komputer podaje masę na przekaźnik podwójny, a on zasila cewkę i pompę. "

    To ja się poddaję. ;)
  • Poziom 21  
    Masz system mono-jetronic gdzie związek kompa z zapłonem polega na dostarczeniu informacji z aparatu o obrotach silnika. I nic więcej (pomijając wyprzedzenie zapłonu jeśli aparat ma podciśnienie). Jaki dokładnie to jest sygnał - nie wiem - podejrzewam, że impulsowy i można go sprawdzić podpinając diodę (ewentualnie małą żarówkę). Bez tego sygnału ecu może nie widzieć potrzeby załączenia przekaźnika. Jeśli aparat (moduł) jest sprawny i jest iskra, to sprawdź co dochodzi z aparatu na ecu (może i padła wiązka).
  • Poziom 5  
    "Jeśli aparat (moduł) jest sprawny i jest iskra"

    Czyli jeśliby padł moduł, to mogłoby rozłączać pompę i wtryski (nawet przy "podpompowaniu wstępnym" przed odpaleniem), tak? A przy tym nie byłoby iskry.

    Jeśli powyższe jest poprawne - to jest jeden konkretny podejrzany.
  • Poziom 21  
    Jak widać na schemacie, załączeniem przekaźnika pompki steruje ecu podając masę z 17. Może potrzebuje jeszcze sygnału (napięcia) z modułu zapłonu by włączyć przekaźnik. Jest iskra - to i sygnał na ecu powinien być. Czy obrotomierz się podnosi przy kręceniu?
  • Poziom 5  
    A można jakoś sprawdzić ten moduł? (Poza idiotyczną odpowiedzią: "podmienić na sprawny".)

    Nie mam obrotomierza. ;)
  • Poziom 5  
    Jeszcze jedną rzecz sobie przypomniałem - przed odpaleniem zawsze świeciła się kontrolka silnika. Teraz przestała.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Panowie, brak zasilania lub masy na sterowniku silnika. Tam trzeba szukać. możliwe, że uszkodzony sterownik. Sprawdzaj wszystko żarówką 21W 12V a nie miernikiem. Miernik Ciebie oszuka.
  • Poziom 5  
    Jeżeli podłączę żarówkę pod 2 lub 14 w przekaźniku podwójnym, to po podpięciu jej do akumulatora zaświeci - zarówno, jak wepnę do plusa, jak i do minusa. Wiązka?
  • Poziom 5  
    Ale czy gdyby było gdzieś zwarcie, to nie powinno jakiegoś bezpiecznika wywalić?
  • Poziom 5  
    Podmieniłem cały aparat zapłonowy na inny - nadal brak iskry.

    Do przekaźnika podwójnego nie dochodzi napięcie ze stacyjki (styk 14 w przekaźniku). Ale z niej wychodzi. Napięcie do cewki ze stacyjki dochodzi.

    (Sprawdzałem wspomnianą żarówką podłączając ją pod 14 i masę).

    Chciałem obstawić komputer, ale brak iskry + brak napięcia na 14 mi to obala (wg mojego stanu wiedzy). Mógłbym obstawić wiązkę, ale nie wiem, jak ją sprawdzić. (Poza tym, uszkodzona nie generowałaby jakiegoś spięcia?) Ew. mogę próbować sprawdzać ten aparat, czy na 100% sprawny. Inne pomysły - póki co, nie mam.
  • Poziom 43  
    Artur-A napisał:
    nie dochodzi napięcie ze stacyjki (styk 14 w przekaźniku)

    No to go szukaj
  • Poziom 21  
    Artur-A napisał:
    przed odpaleniem zawsze świeciła się kontrolka silnika. Teraz przestała

    Zasilana po stacyjce.
    Artur-A napisał:
    nie dochodzi napięcie ze stacyjki (styk 14 w przekaźniku)

    Znów po stacyjce.
    Jeszcze po stacyjce jest zasilanie elektrozaworu par paliwa i wejście nr2 przekaźnika. Do przejrzenia wiązka.
    Nikt oprócz Ciebie tego nie sprawdzi ani nie odgadnie gdzie, w którym miejscu jest problem.
  • Poziom 5  
    Wychodzi na to, że wiązka. I po zabawie. :(