Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nowy katalizator obiecuje wydajniejsze przechowywanie 'zielonej' energii

ghost666 28 Mar 2016 17:58 1890 4
  • Nowy katalizator obiecuje wydajniejsze przechowywanie 'zielonej' energii
    Nie można kontrolować słońca, ani powiewów wiatru, przez co źródła energii oparte o słońce i wiatr, są bardzo niestabilne. Dlatego też nauka bada różne systemy przechowywania energii, które umożliwiłyby korzystanie z energii produkowanej ze źródeł odnawialnych przez cały czas.

    Zespół badaczy z Toronto opracował nowy wydajny katalizator, pozwalający na efektywną elektrolizę wody i produkcję tlenu i gazowego wodoru. Podczas procesu tlen zostaje uwolniony do atmosfery, a wodór przepompowany jest do zbiorników, skąd może zostać pobrany i wykorzystany np. w ogniwach paliwowych.

    Sama zasada działania tego rodzaju generatorów jest znana od dawna - wielu z nas widziało w szkole eksperyment z produkcją gazowego wodoru podczas elektrolizy. Jednakże sam z siebie proces ten jest bardzo energochłonny i najzwyczajniej nieopłacalny. Jednakże dzięki opracowaniu nowoczesnych katalizatorów możliwa jest elektroliza wody w sposób bardzo wydajny. Opracowany w Kanadzie katalizator umożliwia produkcję wodoru z wydajnością trzykrotnie większą niż aktualnie najlepsze katalizatory tego rodzaju.



    Katalizator prezentowany powyżej oparty został o pierwiastki, jakich pod dostatkiem na ziemi - wolfram, żelazo i kobalt. To bardzo ważne, bo większość katalizatorów do produkcji wodoru opartych jest o metale szlachetne, takie jak platyna. Katalizator testowany był przez 500 godzin ciągłego działania - wydajność była cały czas wysoka i nie wykazano śladów degradacji materiału.

    Zespół naukowy odpowiedzialny za opracowanie tego systemu, składał się z inżynierów, chemików, naukowców zajmujących się nowymi materiałami, matematyków, fizyków i informatyków z trzech krajów. Oprócz naukowców z Toronto w projekt zaangażowani byli badacze ze Stanford, Brookhaven oraz Tianjin i Pekinu w Chinach. Podczas projektu udało się nie tylko opracować nowy katalizator, ale także stworzyć model teoretyczny działania tego materiału.

    "Zespół opracował zupełnie nową strategię syntezy, która umożliwiła homogeniczne mieszanie wielu metali, dzięki czemu udało im się pokonać problem rozdzielania się mieszanin metali na osobne fazy. Projekt tego rodzaju pokazuje zalety równoległego prowadzenia prac eksperymentalnych i teoretycznych - pozwala to istotnie przyspieszyć rozwój badań nad nowymi materiałami" - powiedział profesor Jeffrey C. Grossman z Massachusetts Institute of Technology.

    Podobnego zdania był profesor Gary Brudvig z Uniwersytetu w Yale, który powiedział, że: "praca ta pokazuje zalety wykorzystania teorii w rozwijaniu nowych materiałów do katalitycznej produkcji wodoru do przechowywania energii pochodzącej ze słońca".

    Źródło: http://phys.org/news/2016-03-sunshine-rainy-day-catalyst-efficient.html#jCp

  • #2 28 Mar 2016 19:52
    pawel1148
    Poziom 20  

    Zawsze zastanawia mnie dlaczego przy podawaniu sprawności ktoś podaje jej wielkość w odniesieniu do jakiejś wirtualnej wartości. Ja rozumiem iż jest to tłumaczenie z innego źródła które podaje w ten sam sposób. Problem mam z tym, że nie potrafię zrozumieć jaki ma cel taka niepełna informacja ?? Bo 3x więcej od najlepszych nie podając przykładu ,,najlepszych" jest dziwne z mojego punktu widzenia. Dyskwalifikuje to informację w moim przekonaniu jako prawdziwą.

    A tak nie poprzestając na czystym hejcie no to bardzo dobrze, że widać postęp w tej kwestii. Chciałbym natomiast widzieć jakich rzędów jest to postęp. Czy to jest już powiedzmy 10% sprawności. Co byłoby raczej wynikiem wartym odnotowania. I można by się zastanawiać nad plusami nowej technologii. Bo wydaje mi się że jeśli byłaby to wartość tego rzędu, to mamy nareszcie rewolucje w dziedzinie paliw. Bo obecnie wodór opłaca sie wytwarzać przede wszystkim z metanu, który nadal jest gazem kopalnym. A jedyną technologią dostępną w motoryzacji pochłaniającej gigantyczne ilości energii są pojazdy elektryczne. Które nie są w stanie zastapić nawet 10% spalinowych ze względu na to iż zaburzyłoby to działanie sieci energetycznych. Wyobraźcie sobie, że nagle odbiorcy mający przydział mocy rzędu 10KW chcą jej powiedzmy 150KW. Cała siec energetyczna musiałaby zostac przebudowana.

  • #3 28 Mar 2016 22:24
    morozaw
    Poziom 14  

    UP, specjalistą nie jestem, też kiedyś o tym myślałem, ale można by podnieść napięcia w sieci HV :)

    Ciekawe czy koszt wytworzenia katalizatora nie przewyższa zysków jakie sam daje :)

  • #5 31 Mar 2016 01:44
    pawel1148
    Poziom 20  

    Wyładowania do powietrza chyba akurat mają mały wpływ na to, bo raczej jest to sytuacja awaryjna w sieciach. Przedmówca chyba nie myśli o zwiększeniu napięcia bez zmiany konstrukcji izolatora/przy większym również słupów. Linie 750KV(nie ma już takich w polsce) natomiast mają już znaczną pojemność, którą co prawda można skompensować, ale to pochłania również energie czynną w nieidealnych dławikach. Trudniej też zbudować transformatory o odpowiednich parametrach i wystarczającej sprawności.
    Ogólnie by myśleć o samochodach na prąd, każdy musiałby zrobić sobie elektrownie z baterią na ścianie bądź sięc musiałaby zostać dostawiona 2ga specjalnie do tego celu.

  Szukaj w 5mln produktów