
Moduł kierunkowskazów.
Jest to prototyp modułu kierunkowskazów i świateł awaryjnych zbudowany jakiś czas temu z przeznaczeniem do samochodu osoby niepełnosprawnej (Fiat Seicento). Nie przedstawiam modułu docelowego, gdyż zamontowany jest w samochodzie.


Ze względu na niesprawność moduł obsługiwany jest ręką prawą, chociaż przy próbach obsługiwany był przyciskami lewą stopą, potem kolanami, by później przejść na sterowanie podczerwienią, potem na sterowanie radiowe i w końcu na sterowanie przyciskami monostabilnymi obsługiwanymi prawą ręką. Do włączania kierunkowskazów nie używa się manetki, a przewody w kostce manetki zostały odłączone, by uchronić się od przypadkowego uruchomienia manetką drugiego kierunkowskazu albo "zdesynchronizować" pracę wcześniej załączonego kierunkowskazu z przycisku. Takiego zdarzenia wykluczyć nie można. Każdy sposób obsługi był testowany. Każdy miał wady i zalety. Ostatecznie wybraliśmy ręczną obsługę. Dla przykładu podam, że zastosowany na początku tani zestaw radiowy na 315 MHz (All.gro) okazał się być na częstotliwości zastrzeżonej dla wojska, a więc zabroniony. Mogłem zbudować moduł radiowy na 433 MHz, ale w ostateczności wybrane zostało proste i tańsze rozwiązanie.

Płytka prototypu była wielokrotnie modernizowana.
Jako pierwsza powstała płytka z tranzystorami IRF 9540 z czasem przedstawiona powyżej. Zmieniałem projekt i testowałem w aucie.

Nadajnik i odbiornik podczerwieni.
Zamieniłem moduł sterujący z podczerwieni na moduł radiowy, a tranzystory na przekaźniki. Chciałem uzyskać dźwiękowy sygnał załączonego kierunkowskazu lub świateł awaryjnych bez dokładania dodatkowych elementów. W ostatecznej wersji usunąłem miniaturowe przekaźniki, są zbyteczne. Płytka jest mniejsza i inna niż prototyp. Oba układy pracują identycznie. Dwie wyniesione jaskrawe diody LED G fi=3mm sygnalizują pracę kierunkowskazów lub świateł awaryjnych,
gdyż oryginalny obwód został odłączony. Nie modyfikowałem wskaźnika kierunkowskazów w "zegarze" z różnych względów. Tyle tytułem wstępu.


Projekt oparłem na mikrokontrolerze ATTiny 2313. Wsad napisałem w Bascomie.
W wersji ostatecznej prototypu zastosowałem wcześniej zbudowaną płytkę z miniprzekaźnikami (taką przedstawiam na zdjęciach), stabilizatorem napięcia 5V DC. Dołożyłem dwa wykonawcze przekaźniki z cewką na 12V DC o obciążalności styków 10A. Wyprowadziłem dodatkowe przewody dla przycisku RESET, a to w razie zawieszenia procka. Jak dotąd nie było potrzeby jego użycia. Częstotliwość pracy kierunkowskazów zaimplementowana jest programowo i zawiera się w przedziale 90±30 cykli na minutę z 50% wypełnieniem impulsu. Nie pamiętam dokładnie ile. Myślę, że powyżej 90 cykli na minutę. Cały układ chroni miniaturowy bezpiecznik samochodowy o wartości 10 A w wersji dla żarówek 4x21 W + 2x5 W =94 W prąd I = 7,8 A dla świateł awaryjnych. Doda prostownicza 1 A w obwodzie zasilania sterownika zabezpiecza elektronikę przed uszkodzeniem w razie zamiany polaryzacji. Układ obsługują dwa przyciski. Zastosowany włącznik kołyskowy od podnoszenia szyb samochodowych obsługuje kierunkowskazy. Przycisk ten zamontowany jest poziomo. Lewy-Prawy. Światła awaryjne uruchamia osobny miniaturowy przycisk monostabilny.
Z instalacji samochodowej układ zasilany zostaje dopiero po włączeniu napięcia kluczykiem, o czym informuje czerwona dioda LED.
Praca układu.
Przy załączonym napięciu świeci czerwona dioda LED. Po 5 s od włączenia napięcia dioda gaśnie.




1. Przyciśnięcie przycisku któregokolwiek kierunkowskazu na czas nie dłuższy niż 0,5 s uruchomi wybrany kierunkowskaz na trzy cykle t z. kierunkowskaz autostradowy (od autostrady), po trzech cyklach nastąpi automatyczne wyłączenie kierunkowskazu.
2. Przyciśnięcie przycisku któregokolwiek kierunkowskazu na czas dłuższy niż 0,5 s uruchomi wybrany kierunkowskaz w trybie aż do jego wyłączenia.
3. Wyłączenie kierunkowskazów nastąpi, gdy:
a) naciśnięty zostanie ten sam przycisk, który włączył kierunkowskaz niezależnie od czasu naciśnięcia,
b) naciśnięty zostanie inny przycisk modułu włączając jednocześnie inne światła.
4. Przyciśnięcie przycisku prawego kierunkowskazu na czas nie dłuższy niż 0,5 s przy załączonym lewym kierunkowskazem spowoduje natychmiastowe włączenie prawego kierunkowskazu w tryb autostradowy (trzy cykle) z jednoczesnym wyłączeniem lewego kierunkowskazu i analogicznie:
przyciśnięcie przycisku lewego kierunkowskazu na czas nie dłuższy niż 0,5 s przy załączonym prawym kierunkowskazem spowoduje natychmiastowe włączenie lewego kierunkowskazu w tryb autostradowy (trzy cykle) z jednoczesnym wyłączeniem prawego kierunkowskazu itd.
5. Przyciśnięcie przycisku lewego kierunkowskazu na czas dłuższy niż 0,5 s przy załączonym prawym kierunkowskazem spowoduje natychmiastowe włączenie lewego kierunkowskazu w tryb aż do jego wyłączenia z jednoczesnym wyłączeniem prawego kierunkowskazu
i analogicznie:
przyciśnięcie przycisku prawego kierunkowskazu na czas dłuższy niż 0,5 s przy załączonym lewym kierunkowskazem spowoduje natychmiastowe włączenie
prawego kierunkowskazu w tryb aż do jego wyłączenia z jednoczesnym wyłączeniem lewego kierunkowskazu itd.
6. Przyciśnięcie przycisku świateł awaryjnych na czas nie dłuższy niż 0,5 s przy dowolnie załączonym kierunkowskazem w trybie autostradowym, niczego nie zmienia.
7. Przyciśnięcie przycisku świateł awaryjnych na czas nie dłuższy niż 0,5 s przy dowolnie załączonym kierunkowskazem w trybie aż do wyłączenia, włączy światła awaryjne na dwa cykle tzn. podziękowanie po czym nastąpi powrót do wcześniej włączonego kierunkowskazu. Podwójne szybkie (< 0,5 s) przyciśnięcie przycisku świateł awaryjnych włącza światła awaryjne na czas jednego impulsu.
8. Przyciśnięcie przycisku świateł awaryjnych na czas dłuższy niż 0,5 s przy dowolnie załączonym kierunkowskazem w trybie aż do wyłączenia, włączy światła awaryjne na czas przytrzymania przycisku, a po zwolnieniu nacisku na przycisk układ automatycznie doda dwa impulsy, po czym nastąpi powrót do wcześniej włączonego kierunkowskazu.
9. W zależności od chwili przyśnięcia przycisku świateł awaryjnych na czas dłuższy niż 0,5 s przy dowolnie załączonym kierunkowskazem w trybie aż do jego wyłączenia, włączą się światła awaryjne jednocześnie z obu stron lub naprzemiennie, na dwa cykle, po czym nastąpi powrót do wcześniej włączonego kierunkowskazu,
a) przycisk przyciśnięty w przerwie (kierunkowskaz nie świeci) włączy jednoczesną obsługę świateł kierunkowskazów z obu stron samochodu (światła awaryjne),
b) przycisk przyciśnięty w czasie pracy (kierunkowskaz świeci) włączy naprzemienną obsługę świateł kierunkowskazów raz lewa strona, raz prawa strona samochodu (światła awaryjne) itd.
10. Przyciśnięcie przycisku świateł awaryjnych przez dowolny czas, przy wyłączonych kierunkowskazach włącza światła awaryjne jednocześnie z obu stron samochodu, ponowne przyciśnięcie przycisku świateł awaryjnych przez dowolny czas wyłącza światła awaryjne.
11. Przyśnięcie dowolnego przycisku kierunkowskazów przy włączonych światłach awaryjnych uruchamia tylko wybrany kierunkowskaz w sposób zależny od czasu naciśnięcia przycisku, a opisany wyżej. Funkcja przydatna przy ponownym włączaniu się do ruchu po postoju, bo wystarczy włączyć kierunkowskaz, aby wyłączyć światła awaryjne i jednocześnie sygnalizować kierunek jazdy.
Diod LED i rodzaj przycisków użyto w celach poglądowych.
Po uwadze kolegi Tommy82 precyzuję.
Napisałem jednocześnie, ale ..gdy jeden z kierunkowskazów włączony jest w tryb aż do wyłączenia, po przyciśnięciu przycisku kierunkowskazu przeciwnego, w pierwszej kolejności wyłącza się kierunkowskaz migający i dopiero po chwili oczekiwania włącza się kierunkowskaz, którego przycisk został przyciśnięty... chwila oczekiwania to bodajże 0,5 s i ustawiana jest programowo,
ale można zmieniać.
Cool? Ranking DIY