Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Moduł kierunkowskazów w samochodzie osoby niepełnosprawnej

Oxiden17 28 Mar 2016 21:14 9453 16
Automation24
  • Moduł kierunkowskazów w samochodzie osoby niepełnosprawnej

    Moduł kierunkowskazów.

    Jest to prototyp modułu kierunkowskazów i świateł awaryjnych zbudowany jakiś czas temu z przeznaczeniem do samochodu osoby niepełnosprawnej (Fiat Seicento). Nie przedstawiam modułu docelowego, gdyż zamontowany jest w samochodzie.

    Moduł kierunkowskazów w samochodzie osoby niepełnosprawnej Moduł kierunkowskazów w samochodzie osoby niepełnosprawnej

    Ze względu na niesprawność moduł obsługiwany jest ręką prawą, chociaż przy próbach obsługiwany był przyciskami lewą stopą, potem kolanami, by później przejść na sterowanie podczerwienią, potem na sterowanie radiowe i w końcu na sterowanie przyciskami monostabilnymi obsługiwanymi prawą ręką. Do włączania kierunkowskazów nie używa się manetki, a przewody w kostce manetki zostały odłączone, by uchronić się od przypadkowego uruchomienia manetką drugiego kierunkowskazu albo "zdesynchronizować" pracę wcześniej załączonego kierunkowskazu z przycisku. Takiego zdarzenia wykluczyć nie można. Każdy sposób obsługi był testowany. Każdy miał wady i zalety. Ostatecznie wybraliśmy ręczną obsługę. Dla przykładu podam, że zastosowany na początku tani zestaw radiowy na 315 MHz (All.gro) okazał się być na częstotliwości zastrzeżonej dla wojska, a więc zabroniony. Mogłem zbudować moduł radiowy na 433 MHz, ale w ostateczności wybrane zostało proste i tańsze rozwiązanie.

    Moduł kierunkowskazów w samochodzie osoby niepełnosprawnej

    Płytka prototypu była wielokrotnie modernizowana.
    Jako pierwsza powstała płytka z tranzystorami IRF 9540 z czasem przedstawiona powyżej. Zmieniałem projekt i testowałem w aucie.

    Moduł kierunkowskazów w samochodzie osoby niepełnosprawnej

    Nadajnik i odbiornik podczerwieni.
    Zamieniłem moduł sterujący z podczerwieni na moduł radiowy, a tranzystory na przekaźniki. Chciałem uzyskać dźwiękowy sygnał załączonego kierunkowskazu lub świateł awaryjnych bez dokładania dodatkowych elementów. W ostatecznej wersji usunąłem miniaturowe przekaźniki, są zbyteczne. Płytka jest mniejsza i inna niż prototyp. Oba układy pracują identycznie. Dwie wyniesione jaskrawe diody LED G fi=3mm sygnalizują pracę kierunkowskazów lub świateł awaryjnych,
    gdyż oryginalny obwód został odłączony. Nie modyfikowałem wskaźnika kierunkowskazów w "zegarze" z różnych względów. Tyle tytułem wstępu.

    Moduł kierunkowskazów w samochodzie osoby niepełnosprawnej Moduł kierunkowskazów w samochodzie osoby niepełnosprawnej

    Projekt oparłem na mikrokontrolerze ATTiny 2313. Wsad napisałem w Bascomie.
    W wersji ostatecznej prototypu zastosowałem wcześniej zbudowaną płytkę z miniprzekaźnikami (taką przedstawiam na zdjęciach), stabilizatorem napięcia 5V DC. Dołożyłem dwa wykonawcze przekaźniki z cewką na 12V DC o obciążalności styków 10A. Wyprowadziłem dodatkowe przewody dla przycisku RESET, a to w razie zawieszenia procka. Jak dotąd nie było potrzeby jego użycia. Częstotliwość pracy kierunkowskazów zaimplementowana jest programowo i zawiera się w przedziale 90±30 cykli na minutę z 50% wypełnieniem impulsu. Nie pamiętam dokładnie ile. Myślę, że powyżej 90 cykli na minutę. Cały układ chroni miniaturowy bezpiecznik samochodowy o wartości 10 A w wersji dla żarówek 4x21 W + 2x5 W =94 W prąd I = 7,8 A dla świateł awaryjnych. Doda prostownicza 1 A w obwodzie zasilania sterownika zabezpiecza elektronikę przed uszkodzeniem w razie zamiany polaryzacji. Układ obsługują dwa przyciski. Zastosowany włącznik kołyskowy od podnoszenia szyb samochodowych obsługuje kierunkowskazy. Przycisk ten zamontowany jest poziomo. Lewy-Prawy. Światła awaryjne uruchamia osobny miniaturowy przycisk monostabilny.
    Z instalacji samochodowej układ zasilany zostaje dopiero po włączeniu napięcia kluczykiem, o czym informuje czerwona dioda LED.

    Praca układu.
    Przy załączonym napięciu świeci czerwona dioda LED. Po 5 s od włączenia napięcia dioda gaśnie.

    Moduł kierunkowskazów w samochodzie osoby niepełnosprawnej Moduł kierunkowskazów w samochodzie osoby niepełnosprawnej Moduł kierunkowskazów w samochodzie osoby niepełnosprawnej Moduł kierunkowskazów w samochodzie osoby niepełnosprawnej

    1. Przyciśnięcie przycisku któregokolwiek kierunkowskazu na czas nie dłuższy niż 0,5 s uruchomi wybrany kierunkowskaz na trzy cykle t z. kierunkowskaz autostradowy (od autostrady), po trzech cyklach nastąpi automatyczne wyłączenie kierunkowskazu.
    2. Przyciśnięcie przycisku któregokolwiek kierunkowskazu na czas dłuższy niż 0,5 s uruchomi wybrany kierunkowskaz w trybie aż do jego wyłączenia.
    3. Wyłączenie kierunkowskazów nastąpi, gdy:
    a) naciśnięty zostanie ten sam przycisk, który włączył kierunkowskaz niezależnie od czasu naciśnięcia,
    b) naciśnięty zostanie inny przycisk modułu włączając jednocześnie inne światła.
    4. Przyciśnięcie przycisku prawego kierunkowskazu na czas nie dłuższy niż 0,5 s przy załączonym lewym kierunkowskazem spowoduje natychmiastowe włączenie prawego kierunkowskazu w tryb autostradowy (trzy cykle) z jednoczesnym wyłączeniem lewego kierunkowskazu i analogicznie:
    przyciśnięcie przycisku lewego kierunkowskazu na czas nie dłuższy niż 0,5 s przy załączonym prawym kierunkowskazem spowoduje natychmiastowe włączenie lewego kierunkowskazu w tryb autostradowy (trzy cykle) z jednoczesnym wyłączeniem prawego kierunkowskazu itd.
    5. Przyciśnięcie przycisku lewego kierunkowskazu na czas dłuższy niż 0,5 s przy załączonym prawym kierunkowskazem spowoduje natychmiastowe włączenie lewego kierunkowskazu w tryb aż do jego wyłączenia z jednoczesnym wyłączeniem prawego kierunkowskazu
    i analogicznie:
    przyciśnięcie przycisku prawego kierunkowskazu na czas dłuższy niż 0,5 s przy załączonym lewym kierunkowskazem spowoduje natychmiastowe włączenie
    prawego kierunkowskazu w tryb aż do jego wyłączenia z jednoczesnym wyłączeniem lewego kierunkowskazu itd.
    6. Przyciśnięcie przycisku świateł awaryjnych na czas nie dłuższy niż 0,5 s przy dowolnie załączonym kierunkowskazem w trybie autostradowym, niczego nie zmienia.
    7. Przyciśnięcie przycisku świateł awaryjnych na czas nie dłuższy niż 0,5 s przy dowolnie załączonym kierunkowskazem w trybie aż do wyłączenia, włączy światła awaryjne na dwa cykle tzn. podziękowanie po czym nastąpi powrót do wcześniej włączonego kierunkowskazu. Podwójne szybkie (< 0,5 s) przyciśnięcie przycisku świateł awaryjnych włącza światła awaryjne na czas jednego impulsu.
    8. Przyciśnięcie przycisku świateł awaryjnych na czas dłuższy niż 0,5 s przy dowolnie załączonym kierunkowskazem w trybie aż do wyłączenia, włączy światła awaryjne na czas przytrzymania przycisku, a po zwolnieniu nacisku na przycisk układ automatycznie doda dwa impulsy, po czym nastąpi powrót do wcześniej włączonego kierunkowskazu.
    9. W zależności od chwili przyśnięcia przycisku świateł awaryjnych na czas dłuższy niż 0,5 s przy dowolnie załączonym kierunkowskazem w trybie aż do jego wyłączenia, włączą się światła awaryjne jednocześnie z obu stron lub naprzemiennie, na dwa cykle, po czym nastąpi powrót do wcześniej włączonego kierunkowskazu,
    a) przycisk przyciśnięty w przerwie (kierunkowskaz nie świeci) włączy jednoczesną obsługę świateł kierunkowskazów z obu stron samochodu (światła awaryjne),
    b) przycisk przyciśnięty w czasie pracy (kierunkowskaz świeci) włączy naprzemienną obsługę świateł kierunkowskazów raz lewa strona, raz prawa strona samochodu (światła awaryjne) itd.
    10. Przyciśnięcie przycisku świateł awaryjnych przez dowolny czas, przy wyłączonych kierunkowskazach włącza światła awaryjne jednocześnie z obu stron samochodu, ponowne przyciśnięcie przycisku świateł awaryjnych przez dowolny czas wyłącza światła awaryjne.
    11. Przyśnięcie dowolnego przycisku kierunkowskazów przy włączonych światłach awaryjnych uruchamia tylko wybrany kierunkowskaz w sposób zależny od czasu naciśnięcia przycisku, a opisany wyżej. Funkcja przydatna przy ponownym włączaniu się do ruchu po postoju, bo wystarczy włączyć kierunkowskaz, aby wyłączyć światła awaryjne i jednocześnie sygnalizować kierunek jazdy.
    Diod LED i rodzaj przycisków użyto w celach poglądowych.

    Po uwadze kolegi Tommy82 precyzuję.

    Napisałem jednocześnie, ale ..gdy jeden z kierunkowskazów włączony jest w tryb aż do wyłączenia, po przyciśnięciu przycisku kierunkowskazu przeciwnego, w pierwszej kolejności wyłącza się kierunkowskaz migający i dopiero po chwili oczekiwania włącza się kierunkowskaz, którego przycisk został przyciśnięty... chwila oczekiwania to bodajże 0,5 s i ustawiana jest programowo,
    ale można zmieniać.

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    Oxiden17
    Level 12  
    Offline 
    Oxiden17 wrote 110 posts with rating 128. Live in city na Pomorzu. Been with us since 2009 year.
  • Automation24
  • #2
    PEPE64
    Level 16  
    Witam. Myślał kolega o wersji smd + ledy do rowerów na przykład. Są na Alle (były kiedyś przynajmniej) gotowe obudowy z kierunkowskazami i światłem STOP. Ale to tylko chińskie badziewie, do wykorzystania na obudowę najwyżej. Sezon rowerowy już się rozpoczął:) Pozdrawiam.
  • #3
    Tommy82
    Level 41  
    Niech to kolega wmontuje w kulkę na kierownicy i sprzedaje.
    Chyba zrobił bym tak żeby przeciwny kierunkowskaz przy działającym jednym po prostu najpierw wyłączał.
    Jak by jakoś wyłącznie spiąć z obrotem kolumny to już jest bajka.
  • #4
    Anonymous
    Anonymous  
  • #5
    Tommy82
    Level 41  
    Znam kilka osób które ujeżdżają różne wariacja sprzętu dla niepełnosprawnych. Najbardziej podobała mi się koncepcja automatycznego sprzęgła w skodzie działająca na podciśnienie w oparciu o wspomaganie od poloneza. Z malucha dawno temu osprzęt z kumplem demontowałem.
    Wszystko zależy od rodzaju niepełnosprawności natomiast znajomy kiedyś sprowadził golfa w automacie chyba IV i on miał w standardzie podwójny pedał gazu tzn na lewa nogę można jeden podnieść drugi opuścić.
    Znajoma pomyka autkiem gdzie gaz ma obok ręcznego na gałce w kciuku no i gałką w przód ma hamulec.
    Ale w tym aucie puki co jedynie kolo zmieniłem ;).
    W cc z automatycznym sprzęgłem był gaz na manetce jak w motocyklu po prawej. Ale szczegółów nie pamiętam.
    Ostatnio sąsiadowi ciahneli nogę (cukrzyca) niedawno mu przerobili auto w firmie w której matki znajomy robił. Jak go przy aucie dopadane to spojrzę co mu pod maskę co nakombinowali, to akurat kumpla teść więc zapewne pozwoli;).

    Myślę ze jak by dobrze przemyśleć różne możliwe niepełnosprawności to rynek na takie rozwiązani będzie. Jak się raz zrobiło to szkoda było by raz nie sprzedawać dalej dwa innym nie pomóc.
    Na przykład jak ktoś jeździ prawa reją gaz hamulec a lewą gałką na kierownicy no to kierunkowskazami nie da rady czasem mieszać nawet przy automacie
  • Automation24
  • #6
    arecoag
    Level 19  
    Do tak pięknego projektu niestety trzeba dołożyć łyżkę dziekciu. Kierunkowskazy są ważnym elementem bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Czy do tego typu urządzeń nie należy uzyskać homologacji dopuszczającej do stosowania na drogach publicznych? Jak na coś takiego reaguje drogówka?
  • #8
    Oxiden17
    Level 12  
    Nie myślałem o rowerzystach. Nie prowadzę działalności gospodarczej. Jak większość w tym ja, wykonuję urządzenia dla siebie lub znajomych. Są to dwie, trzy sztuki. Przedstawiamy czasem pracę na forum innym do oceny. Ucząc się przy tym, nabieramy doświadczenia. Zainteresowanym urządzeniem udostępniamy niekiedy materiały źródłowe i wspieramy radą. Jeśli kolega jest w stanie zrobić podobne urządzenie, chętnie pomogę. Ja też korzystam z wiedzy innych wypowiadających się na forum. Uważam, że to nie problem adoptować przedstawiony projekt do roweru i "nie widzę przeciwwskazań". Największym problemem jest zasilanie. Pytanie akumulator czy bateria? Co do smd wykorzystać można gotowy moduł procesora Pro mini. Kiedyś zrobiłem podobne urządzenie do motocykla wykorzystując gotowe obudowy kierunkowskazów, o których Kolega wspomniał. Kosztowały z ~5 zł. na All.gro. Świeciły mizernie, teraz świecą tak:
    Moduł kierunkowskazów w samochodzie osoby niepełnosprawnej Moduł kierunkowskazów w samochodzie osoby niepełnosprawnej

    Moduł kierunkowskazów w samochodzie osoby niepełnosprawnej
    Pomyślałem by zrobić prosty modulik do roweru. Płytkę wykonałem na elementach przewlekanych i małej tiny 13. Zastosowałem do zasilania płaską baterię 9V, ale można użyć czterech paluszków AAA lub AA (6V) umieszczonych w koszyku nie montując elementów oznaczonych gwiazdką. Stosując zasilanie 3V pamiętać należy aby w oznaczeniu mikrokontrolera była litera A (Tiny 13A). Praca moduliku, polega na włączaniu kierunkowskazów dwoma przyciskami monostabilnymi (chwilowymi). Przyciskam i podtrzymuję dowolnie długo albo muskam przycisk to bez znaczenia, kierunkowskaz miga. Podobnie jest z drugim. Każda zmiana kierunkowskazów powoduje najpierw wyłączenie aktywnego migacza, a po krótkiej przerwie (setki milisekundy) włączenie przeciwnego kierunkowskazu. Kierunkowskazy pracują z częstotliwością 1,7 Hz. Brak jest świateł podziękowania i t.z. autostradowych, nie włączają się też światła
    hamowania lub nagłego hamowania z kierunkowskazami. Bardziej interesowała mnie pozycja rowerzysty na drodze lub poza nią. Dlatego jest tu światło pozycyjne. W momencie załączenia zasilania automatycznie włącza się pulsujące światło pozycyjne(około 2,5 Hz ze względu na oszczędzanie baterii, tej opcji użytkownik wyłączyć nie może bez wyłączenia zasilania moduliku,
    ale wtedy nic nie działa). Po przyciśnięciu przycisku dowolnego kierunkowskazu gasną światła pozycyjne i po chwili załączany zostaje wybrany kierunkowskaz. Teraz lub po czasie zmiana kierunkowskazu na przeciwny, włącza załączany kierunkowskaz lecz światło pozycyjne nie zmienia swojego stanu, pozostaje nadal wygaszone. Po wyłączeniu kierunkowskazu światła pozycyjne pulsują.
    Tak pozostają do chwili ponownego załączenia dowolnego kierunkowskazu.

    KOLEGO Tommy82 napisałem jednocześnie, ale ..gdy jeden z kierunkowskazów włączony jest w tryb aż do wyłączenia, po przyciśnięciu przycisku kierunkowskazu przeciwnego, w pierwszej kolejności wyłącza się kierunkowskaz migający i dopiero po chwili oczekiwania włącza się kierunkowskaz, którego przycisk został przyciśnięty... chwila oczekiwania to bodajże 0,5 s i ustawiana jest programowo, ale można zmienić. Czy to kolega miał na myśli? Powinienem był precyzyjniej o tym napisać.

    Każde udoskonalenie to wielka pomoc osobie niepełnosprawnej. Wiele osób niepełnosprawnych potrzebuje pomocy i korzysta z niej, zwłaszcza z pomocy osób pełnosprawnych. Dobrze, że pomagających przybywa. Renciści to najniżej uposażona część naszego społeczeństwa, dlatego liczą się mocno z wydatkami. Niektóre firmy o tym zapominają. Wiedzą też o tym, że Ci ludzie kupią co im oferują bo niejednokrotnie m u s z ą. Są rzeczy, które ułatwiają życie i takie bez, których niepełnosprawny nie funkcjonuje. Mój projekt ułatwił. W moim projekcie najdroższe elementy to: mikroprocesor 5 zł, układ stabilizatora 6 zł, moduł przekaźników 10 zł. Pomysłów na rozwiązanie problemów nie brakuje, ale przeszkodą jest wykonanie mechaniczne (toczenie, frezowanie, spawanie itd.)
    Dla przykładu: można zrobić dźwignię kierunkowskazów tak długą by sięgała do prawej strony kierownicy i niczego nie zmieniać z oryginału albo zmienić i w niej umieścić przyciski lub krążki obrotowe, lub krążek i przycisk. Do każdej niepełnosprawności trzeba podchodzić indywidualnie.

    Na pewno takie urządzenia powinny mieć atest. Przedstawione urządzenie nie jest produkowane seryjnie i użytkownik na siebie przejął odpowiedzialność. Policja zwraca uwagę na podobne urządzenia. Czasami ich nie zauważa, czasami "nie widzi", a gdy widzi udziela upomnienia lub bardzo..bardzo..bardzo rzadko wypisze mandat. O innych przykrościach .....Policjanci "z drogówki" widzą skutki wypadków gdy ktoś włączył nie ten kierunkowskaz lub w porę nie wyłączył włączył.

    Czujnik położenia kierownicy (kąt skrętu) najprościej jest zrealizować dwoma rezystorami, w tym jeden potencjometr i dokonywać pomiaru rezystancji np. 200Ω 100Ω 0Ω pot. 100Ω rezystor dodatkowy jednym końcem podłączony do suwaka potencjometru drugim końcem do układu elektronicznego. 300Ω pełny skręt w lewo ----- 200Ω położenie "zero" koła prosto ----- 100Ω pełny skręt w prawo. Dalej to problem elektroniki, niech oblicza. W położeniu "zero" lub po przejściu przez "zero" generowany jest impuls wyłączający tylko wtedy, gdy załączony jest kierunkowskaz w trybie aż do wyłączenia. Nadal pozostaje kwestia mechaniki.
  • #9
    eurotips
    Level 39  
    arecoag wrote:
    Do tak pięknego projektu niestety trzeba dołożyć łyżkę dziekciu. Kierunkowskazy są ważnym elementem bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Czy do tego typu urządzeń nie należy uzyskać homologacji dopuszczającej do stosowania na drogach publicznych? Jak na coś takiego reaguje drogówka?


    Pojazd inwalidzki ma mieć takie kierunki z jakimi wyjechał cz fabryki.
    Jeśli są specyficzne wymagania to ma je spełnić producent a nie domorosły elektryk.
    Lepiej nie wiedzieć co to jest regres z polisy bo tym się kończy wszelkie "majsterkowanie" przy aucie na wypadek nawet najmniejszej stłuczki.
  • #10
    Oxiden17
    Level 12  
    O ateście i odpowiedzialności napisałem wyżej. Nawet dodatkowo montowane dzienne światła LED powinny mieć atest (homologacja). A co Kolega powie o samochodach tuningowanych, czasem nie przypominających tych, które wyjechały z fabryki, i których producent nie tuningował? W owych samochodach wymieniane są lampy, zmieniany układ wydechowy, silnik, zawieszenie i inne podzespoły istotne dla bezpieczeństwa jazdy. Te pojazdy są zarejestrowane, posiadają badanie techniczne, jeżdżą po drogach publicznych i niektóre tylko posiadają homologację.
    Zbudowałem układ i chociaż jest zamontowany w samochodzie na forum przedstawiam go do oceny. A automatyczne wyłączenie kierunkowskazu po wykonaniu manewru skrętu byłoby dopełnieniem projektu.
  • #11
    Freddy
    Level 43  
    Każdy pojazd musi mieć oświetlenie i wyposażenie homologowane.
    Nie jest istotne, czy to inwalidzki, czy seryjny, czy też samoróbka.
    Jak widzisz coś, co nie ma prawa mieć homologacji, zadzwoń i zgłoś - będzie mniej wynalazków na drodze.
    O wyposażeniu mówi dokładnie Rozporządzenie Ministra Infrastruktury "W sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia".
  • #12
    eurotips
    Level 39  
    Oxiden17 wrote:
    ...A co Kolega powie o samochodach tuningowanych, czasem nie przypominających tych, które wyjechały z fabryki, i których producent nie tuningował? W owych samochodach wymieniane są lampy, zmieniany układ wydechowy, silnik, zawieszenie i inne podzespoły istotne dla bezpieczeństwa jazdy. Te pojazdy są zarejestrowane, posiadają badanie techniczne, jeżdżą po drogach publicznych i niektóre tylko posiadają homologację.....


    Powiem tyle że temat znam, ten cały "equipment" jest demontowany dzień przed przeglądem i montowany następnego dnia i tak jeździ się następny rok. Takie prawo jest dla zwykłych szaraków.
    U mnie w mieście jest taki jeden co na Dakar rokrocznie jeździ co rajdowym po mieście śmiga ale parę razy do roku stoi z drogówką i rozdaje ulotki pieszym i rowerzystom, nawet w gazecie go pokazują jak to on dba o "bezpieczeństwo".
    W tym kraju jak masz kasę to możesz wszystko, jak jej nie masz to nie kombinuj bo źle się to może dla ciebie skończyć.
  • #13
    Freddy
    Level 43  
    eurotips wrote:
    Powiem tyle że temat znam, ten cały "equipment" jest demontowany dzień przed przeglądem i montowany następnego dnia i tak jeździ się następny rok. Takie prawo jest dla zwykłych szaraków.
    No i dlatego trzeba dzwonić :D i nie ma się czego wstydzić, że kablowanie itp., bo to nasze bezpieczeństwo! Zawsze to będzie jednego pirata mniej.
  • #14
    kris4cars
    Level 12  
    I po co te wszystkie kombinacje? Wystarczy zastosować manetke kierunkowskazów od np voyagera 2 generacji i już mamy kierunkowskazy, światła i wycieraczki w jednej dźwigni.
  • #15
    eurotips
    Level 39  
    Kierunek w trybie tzw SmartInsication, tak to się nazywa w autach VAG, pierwsze niefiksowane położenie dźwigni kierunku które powoduje 3-krotne mrugnięcie kierunkami.
    Ma to swoje dobre jak i złe strony. Czasami tak jest że wyprzedzając np rowerzystę manewr trwa tak krótko że wracasz na pas z lewym kierunkiem bo to jest tak zrobione że MUSI 3-krotnie mrugnąć, nawet jak w międzyczasie włączysz drugi kierunek. Nie na darmo Niemcy nazywają to autostradowym kierunkiem, używanie tego w mieście może być niebezpieczne.
    Popieram przedmówcę że manetka to najlepsze rozwiązanie, można ją zamontować zgodnie z prawem, posiada wymagane atesty i jest pewna oraz PRZEWIDYWALNA w działaniu.
  • #16
    Anonymous
    Anonymous  
  • #17
    arecoag
    Level 19  
    Niesprawność nie zwalnia z przestrzegania prawa ale pomijając to jest jeszcze jeden aspekt w razie kolizji lub jeszcze gorzej, zawsze szuka się przyczyn i brak homologacji może bardzo utrudnić wypłatę odszkodowania. Warto to przemyśleć przed zastosowaniem domowych rozwiązań. Każdy robi to na własną odpowiedzialność.