Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

KTM EXC 125 2005r. - Przygasające światła.

29 Mar 2016 14:35 1479 14
  • Poziom 10  
    Witam,

    Mam problem z przygasaniem świateł w KTM'ie. Po wciśnięciu hamulca przednie światło przygasa, natomiast po włączeniu kierunkowskazów światła mrugają tak jak kierunki.

    Podejrzewam, że w układzie elektrycznym zaczyna brakować mocy żeby to wszystko zasilić.

    Gdzie szukać przyczyny? Czy winny może być kondensator w układzie czy wina będzie leżeć raczej w generatorze KOKUSAN.

    Pozdrawiam
    Artur
  • IGE-XAO
  • Poziom 15  
    Zobacz w jakim stanie jest generator. Być możliwe że zużył się.
  • Poziom 10  
    OK. Rozumiem, że chyba najlepszym rozwiązaniem będzie rozebranie generatora.
  • IGE-XAO
  • Poziom 15  
    Wtedy będziesz mógł wykluczyć ew. usterkę generatora.
  • Poziom 10  
    OK. Czyli zabieram się do pracy. Dam znać jak to wszystko wygląda.
  • Poziom 39  
    W pierwszej kolejności sprawdź moc żarówek, w szczególności w przednim reflektorze.
    KTM stosował wiele rozwiązań instalacji elektrycznej i kilku producentów alternatorów. Przybliż nam jej budowę. Masz akumulator? Światło stop i kierunkowskazy są zasilane prądem przemiennym (tego samego co światła), czy prądem stałym z kondensatora/akumulatora?
  • Poziom 35  
    Uwagi wcześniejsze proszę wziąć pod uwagę.
    Czy wykonywałeś naprawę instalacji elektrycznej, wymianę żarówek lub innych odbiorników, bo jeśli tak, to zbadaj poprawność wykonania tych czynności. Sprawdź "masę" odbiorników w pojeździe, w szczególności podłączenia przewodu "minusowego" od akumulatora do ramy, podłączenia te muszą być stabilne i pozbawione korozji. Sprawdź też, czy włączniki przy kierownicy są oryginalne (od światła i kierunków) i czy nie są uszkodzone.
  • Poziom 10  
    W załączniku zamieściłem schemat elektryczny w moim KTM'ie. Obecnie mam zamontowaną żarówkę 35W w przedniej lampie oraz 21/5W z tyłu. W kierunkach są zamontowane żarówki 10W każda.
    W motorze nie mam akumulatora. Z tego co rozumiem schemat to zasilanie idzie z generatora przez regulator napięcia dalej do kondensatora i na resztę świateł.

    Sprawdziłem dzisiaj rezystancje w statorze i pulse generatorze (Kokusan 2K-3). Wartości jakie zmierzyłem miernikiem to:
    - Pulser coil (kabel red - green): 95,3 Ohm w dokumentacji są wartości 100 Ohm +/- 20%
    - Exciter (kabel black/red - red/white): 14,7 Ohm w dokumentacji są wartości 12,7 Ohm +/- 20%
    - Charge coil (ground - yellow): 1 Ohm w dokumentacji są wartości 0,65 Ohm +/- 20%
    - Charge coil (label white - yellow): 1,2 Ohm w dokumentacji są wartości 0,16 Ohm +/- 20%
  • Poziom 39  
    mros.a napisał:
    Z tego co rozumiem schemat to zasilanie idzie z generatora przez regulator napięcia dalej do kondensatora i na resztę świateł.

    Nie. Oświetlenie główne oraz światło stop jest zasilane prądem przemiennym z alternatora - przewód żółty. Prądem stałym (przez regulator) są zasilane kierunkowskazy, klakson oraz licznik. Rozwiązanie alternatora i regulatora jest identyczne jak w skuterach. Jeśli masz instalację podłączoną zgodnie ze schematem to nie powinno być dużego problemu z brakiem mocy, ale jeśli zasilanie oświetlenia masz podłączone zza regulatora (przewód żółto-czerwony) to tutaj masz problem. Możesz także zwrócić uwagę na przewody, które są często o małym przekroju lub przeciągnięte w miejscach mocno narażonych na przełamanie (główka ramy), wówczas pojawiają się spadki napięć w instalacji. Dotyczy to także przewodów masowych.
  • Poziom 10  
    OK rozumiem. Przeanalizowałem dokładniej schemat.

    Pytanie czy te wartości rezystancji "Charge coil" na kablach nie są za wysokie w porównaniu do wartości fabrycznych?
  • Poziom 39  
    Aby zmierzyć takie rezystancje musiałbyś dysponować miernikiem niskich rezystancji (miliomomierzem). Droższe mierniki uniwersalne (powyżej 500 zł) potrafią się wyzerować na samych przewodach pomiarowych do 0.1-0.2Ω, ale obarczone to jest pewnym błędem pomiaru. Przy tanich miernikach masz "na zero" koło 1Ω i tym tego nie pomierzysz.
    Czyli błędnie podłączoną instalację można wykluczyć?
    Jeśli tak, to przetestuj instalację w następujący sposób. Odłącz regulator napięcia oraz złącze od statora. Do przewodu żółtego, we wtyczkę od strony instalacji podłącz + z zewnętrznego akumulatora. Włączając światła oraz uruchamiając światło stop zmierz spadki napięć pomiędzy akumulatorem a żarówkami. Sprawdź także spadki napięć na zaciskach masowych żarówek, co by mogło wskazywać na słabą masę wzdłuż instalacji.
  • Poziom 10  
    BANANvanDYK dziękuję za informację.
    Błędnie podłączoną instalację można wykluczyć.
    Zrobię tak jak sugerujesz i dam znać co wyszło. Myślę, że będzie to bliżej soboty.

    Zamówiłem sobie porządniejszy miernik. Stary niestety, ale się rozleciał.
  • Poziom 10  
    Witam,

    Podłączyłem akumulator (od UPS'a 12V 5Ah) do instalacji i pomierzyłem spadki napięć, które zamieściłem w załączniku. Akumulator przed włączeniem świateł pokazywał 12,53 V. Pomiary wykonywałem z odłączonym regulatorem napięcia oraz z odłączonym kondensatorem. Miernik miałem podłączony na zaciskach akumulatora.

    Sprawdziłem jeszcze przejście do masy na wszystkich przewodach idących od Statora i na kablach żółtym i białym mam przejście do masy. Pytanie czy tak ma być?

    Dodam jeszcze, że na akumulatorze nawet po podłączeniu regulatora napięcia oraz kabli biały i żółty przed regulatorem do + akumulatora wszystko funkcjonowało prawidłowo. Światła, kierunki oraz stop działały bez zarzutów.

    Pozdrawiam
    Artur
  • Poziom 39  
    Pomiar tylko napięcia akumulatora mijał się z celem. Po co nam informacja o rezystancji wewnętrznej akumulatora? Ważny jest spadek napięcia na przewodach w instalacji, czyli pomiędzy źródłem napięcia a odbiornikiem.