Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik 2,2 kW jak podłączyć?

pawelp1320 29 Mar 2016 22:07 4791 7
  • #1
    pawelp1320
    Level 7  
    Witam, otóż zdobyłem silnik o mocy 2,2 kW i chciałbym go zamocować do heblarki. Zastanawiam się tylko czy zrobić to na 380V czyli siłę czy na 230V. Wiem że na 230V potrzebny jest kondensator (w moim przypadku o mocy ok. 150 uF). Z tym że te śrubki podłączeniowe w moim wyglądają tak (jest jeden rząd):
    Silnik 2,2 kW jak podłączyć?
    Silnik 2,2 kW jak podłączyć?
    a nie podwójnie czyli tak:
    Silnik 2,2 kW jak podłączyć?

    Drugie pytanie: W silniku zostawiłem ok. 30 cm starego kabla siłowego aby wiedzieć jak podłączyć nowy. Ale niestety kolorystycznie się nie zgadza. Otóż w silniku (gdy stoi tak że wałek na pasek jest po lewej stronie) kable są: czarny-niebieski-czarny i jeden wolny, nie podpięty do niczego brązowy. Z tego co wiem to po środku ten niebieski to kabel 0. Posiadam też ok. 4m kabla siłowego, 4 żyłowego który chciałbym podpiąć pod ten silnik. A posiada on kable: czarny, brązowy, zielonożółty i szary. Jak je dobrać z tymi od silnika? Wytłymaczcie dość prosto bo jeszcze nie miałem styczności z podłączaniem takiego silnika.
  • Helpful post
    #2
    mateja1341
    Level 11  
    Sytuacja wygląda następująco:
    1.Twój silnik ma wyprowadzone 3 przewody które są spięte albo w trójkąt albo w gwiazdę. Z tego wynika że połączenie go na 230V jest niemożliwe(niewygodne)
    2.Dajesz te 3 przewody(fazowe ) na 3 zaciski, a żółto-zielony na obudowę.

    @Edit
    Szukajcie a znajdziecie
  • Helpful post
    #3
    michcz
    Level 11  
    Tabliczka znamionowa jest?

    Jest to zapewne silnik 3-fazowy, więc powinieneś go zasilić trójfazowym napięciem. Czyli jak to napisałeś tak zwaną siłą.

    W silnikach uzwojenia są najczęściej połączone w trójkąt, zatem podłączasz kolejne fazy do kolejnych zacisków. Przewodu neutralnego nie podłączasz. Ochronny przewód na obudowę - powinien być zacisk.

    Kierunek wirowania wirnika zmieniasz zamieniając ze sobą dwie obojętnie jakie fazy.
  • Helpful post
    #4
    janek1815
    Level 38  
    michcz wrote:

    W silnikach uzwojenia są najczęściej połączone w trójkąt

    Jesteś tego pewien?
  • #5
    pawelp1320
    Level 7  
    Tak to silnik 3 fazowy. Dokładnie nie pamiętam ale wydaje mi się że na tabliczce miał wybite tylko 350V bez 230V (więc zostaje podłączenie na siłę). Co do trójkątów i gwiazd to mój chyba jest ustawiony na gwiazdę bo ma tylko 3 śruby w jednym rzędzie, a w trójkącie blaszkami łączy się dwa rzędy śrub. Więc u mnie chyba nie ma jak zrobić trójkąta.
    W necie znalazłem że kolor czarny, szary i brązowy to kable fazowe. Który to będzie neutralny? Wiem że ochronny to zawsze jest żółto zielony.
    Czy na zdjęciach nr. 1 i 2 wszystkie przewody są fazowe bo gdzieś słyszałem że środkowy to 0.
  • #6
    rafbid
    Level 33  
    pawelp1320 wrote:
    Który to będzie neutralny?
    Nie ma wszystkie są fazowe
  • #7
    pawelp1320
    Level 7  
    mateja1341 wrote:
    Sytuacja wygląda następująco:
    1.Twój silnik ma wyprowadzone 3 przewody które są spięte albo w trójkąt albo w gwiazdę. Z tego wynika że połączenie go na 230V jest niemożliwe(niewygodne)
    2.Dajesz te 3 przewody(fazowe ) na 3 zaciski, a żółto-zielony na obudowę.

    @Edit
    Szukajcie a znajdziecie

    Ok. I wszystko jedno do którego podepnę szary, czarny i brązowy?
  • #8
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Tak. Są setki tematów o tym, wystarczy poszukać. Zamykam.