Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rowerowy bank mocy ładowany dynamem

romanchom 05 Kwi 2016 21:51 14337 33
  • #31
    romanchom
    Poziom 9  
    lukiiiii napisał:
    A może zastosować jakieś cudo od ładowania akumulatorów panelami słonecznymi ? Śledzenie punktu mocy czy coś?

    Myślałem o tym. Jest z tym kilka problemów. Dynamo daje prąd zmienny, a "cuda do ładowania akumulatorów panelami słonecznymi" spodziewają się w miarę stałego. Zwykłe wyprostowanie i filtrowanie na kondensatorach nie pomoże, bo wtedy dużo mocy nie jest wykorzystywane, prąd jest pobierany jedynie, gdy napięcie jest największe. Potrzebne by było jakieś połączenie układu do śledzenia punktu maksymalnej mocy i korekcji mocy biernej. Jeszcze nic takiego nie widziałem. Jedyne co mi przyszło do głowy to zrobienie tego na mikrokontrolerze. Wyznaczyć częstotliwość z jaką obecnie pracuje dynamo i na podstawie tego obliczyć optymalną impedancję i sterować przetwornicą DC-DC. W teorii wygląda na wykonalne, ale w praktyce pewnie będzie milion problemów, o których istnieniu nie miałem pojęcia.
  • #32
    Logan
    Poziom 30  
    arturavs napisał:
    Zbędne kombinacje. Ja u siebie rozwiązałem to w najprostszy możliwy sposób.
    Dwa ogniwa połączone szeregowo, do każdego ogniwa równolegle dioda zenera 4,2V 3W ( działa jako balanser) do tego mostek na diodach schottky'ego i rezystor 5,1 om 2W.

    Działa już kilka lat bezawaryjnie. A z racji tego że ogniwa mam zabudowane na stałe, wyprowadziłem też gniazdo na zewnętrzną ładowarkę.


    Mam kilka pytań:
    1. W jakim celu i gdzie podłączony jest rezystor?
    2. Skąd wziąłeś zenerkę na 4,2V? Nie widzę takiej nawet w TME.
    3. Jak uzyskujesz z tego 5V? Przetwornica? Stabilizator LDO?
    4. Jak zabezpieczyłeś ogniwa przed nadmiernym rozładowaniem?
  • #33
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    1. Rezystor jest podłączony szeregowo między mostkiem, a akumulatorkami.
    2. Szczerze? To nie pamiętam. Chyba kiedyś na wolumenie kupiłem. Można dać 4,3V lub lepiej 4,0V + trzy diody krzemowe.
    3. Nie uzyskuję 5V. Nie jest mi potrzebne. ( w następnym poście napisałem co zasilam).
    4. Nie zabezpieczyłem. Zabezpieczenie jest w sterowniku oświetlenia który sygnalizuje spadek napięcia mrugając co kilka sekund kierunkowskazami. Gdy napięcie zbliży się do 3,4 V na ogniwo sterownik przechodzi z oświetlenia ciągłego na błyskowe.
    Przy spadku do 3,2V, zmniejsza częstotliwość błysków. Poniżej 3,15V wyłącza się.

    Ostatnie opcje testowane były jedynie na stole. Podczas jazdy taka sytuacja nie wystąpi bo cały czas dynamo pracuje, no chyba że prowadzimy rower lub uszkodzi się dynamo.

    Raz przeszło na tryb błyskowy, jak złapałem gumę i 7 km prowadziłem rower z włączonym oświetleniem.