Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Metalwork
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Oświetlacz LED do kamery.

tomybb 30 Mar 2016 23:39 6396 24
  • Oświetlacz LED do kamery.

    Przedstawiam konstrukcję prostego oświetlacza LED do kamery. Konstrukcja powstała z potrzeby chwili, kiedy nie chciałem wydawać ok 100zł na gotowy oświetlacz z filtrami itd. Całą konstrukcję prezentują zdjęcia. Obudowa, do niej przykręcona oryginalna podstawka do lamp kamery którą musiałem zakupić, koszyk na 3 akumulatorki AA. Ledy umieszczone na płytce uniwersalnej, dwa drivery AMC7135 i w zasadzie tyle. Lampa świeci wystarczająco do moich potrzeb, oczywiście w niczym nie można jej porównywać do profesionalnych lamp ale nie o to chodziło. Po zdjęciu z kamery może służyć jako latarka:) Ja jestem bardzo zadowolony.
    Oświetlacz LED do kamery. Oświetlacz LED do kamery. Oświetlacz LED do kamery. Oświetlacz LED do kamery. Oświetlacz LED do kamery.

    Cool! Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    tomybb
    Level 26  
    Offline 
    W moich artykułach znajdziecie przede wszystkim: testy, prezentacje gadżetów elektronicznych, modułów, sprzętu pomiarowego, narzędzi, wyposażenia pracowni oraz wszystkiego innego co może przydać się elektronikowi i nie tylko. Nie zabraknie także artykułów o tematyce nieco odbiegającej od elektroniki.
    Has specialization in: naprawa rtv agd, Artykuły Elektroda.pl
    tomybb wrote 1603 posts with rating 1302, helped 2 times. Been with us since 2006 year.
  • Metalwork
  • #2
    D214d3k
    Level 39  
    Jak to mawiają "50 LEDów 50 cieniów" :). Przydała by się jakaś mleczna szyba.
  • Metalwork
  • #3
    398216 Usunięty
    Level 43  
    tomybb wrote:
    Konstrukcja powstała z potrzeby chwili....nie chciałem wydawać ok 100zł na gotowy oświetlacz z filtrami itd.....nie można jej porównywać do profesionalnych lamp....

    A ja bym się zastanowił może nie nad cieniami (bo moim zdaniem to akurat najmniejszy problem), ale nad samą barwą światła...
    tomybb wrote:
    Po zdjęciu z kamery może służyć jako latarka
    I to bym uznał za wystarczający powód do prezentacji tej konstrukcji. Jak długo świeci na jednym ładowaniu?
  • #4
    eMeFx
    Level 9  
    Zastosowałbym raczej jedną diodę LED o mocy np. 5-10W o RA ok. 80.
    Znacznie lepiej by się to sprawdziło, jednak problem jest z zasilaniem.
  • #5
    Freddy
    Level 43  
    eMeFx wrote:
    Zastosowałbym raczej jedną diodę LED o mocy np. 5-10W o RA ok. 80.
    Znacznie lepiej by się to sprawdziło, jednak problem jest z zasilaniem.
    No to poproszę o uzasadnienie tego stwierdzenia.
  • #6
    eMeFx
    Level 9  
    Lol, co tu dużo mówić...
    Dioda LED mocy ma lepszą wydajność, i taka 5W położy na łopatki taki pakiecik zwykłych diod LED.
    Dodatkowo, można zastosować jeszcze regulator jej jasności. Pozatym nagranie czegoś z bliska nie przyniesie efektu punktów, które zapewne są widoczne. Dodatkowo nadmienię że takie diody LED mocy mają bardziej rozwinięte parametry typu RA etc od standardowych diod LED, jeżeli jeszcze czegoś nie rozumiesz, to już bardziej tego nie rozwinę.
  • #8
    eMeFx
    Level 9  
    Tak, tylko że takie LED o CRI w granicach 90 są znacznie droższe, a i tak cri 80 wypada lepiej niż diody prezentowane w tym poście ;)
  • #9
    Freddy
    Level 43  
    eMeFx wrote:
    Lol, co tu dużo mówić...
    Dioda LED mocy ma lepszą wydajność, i taka 5W położy na łopatki taki pakiecik zwykłych diod LED.
    Dodatkowo, można zastosować jeszcze regulator jej jasności. Pozatym nagranie czegoś z bliska nie przyniesie efektu punktów, które zapewne są widoczne. Dodatkowo nadmienię że takie diody LED mocy mają bardziej rozwinięte parametry typu RA etc od standardowych diod LED, jeżeli jeszcze czegoś nie rozumiesz, to już bardziej tego nie rozwinę.
    to powiem Ci tylko, że mój oświetlacz to 20 diod 5730 (takich 0,5W, bo widzę, że tu lubujecie się w operowaniu watami :D ) i jest sto razy lepszy od Twojej propozycji 1 dioda 5-10W.
  • #10
    eMeFx
    Level 9  
    Jak się interesujesz oświetleniem to operujesz jednostką wyrażaną w Watach, jeżeli elektroniką to licz sobie w mW, głupi nie jestem by skumać co chciałbyś powiedzieć pisząc 500mW.
    Dodajmy, że twierdzenie o wyższości pomysłu Twojego autorstwa jest opinią subiektywną.
    Mam doświadczenie z diodami LED, wszelkiego rodzaju więc ja zostanę przy swoim stanowisku, a Ty pozostań przy swoim.
  • #11
    ezbig
    Level 19  
    398216 Usunięty wrote:
    A ja bym się zastanowił może nie nad cieniami (bo moim zdaniem to akurat najmniejszy problem), ale nad samą barwą światła...


    Akurat barwa światła dla kamery nie stanowi problemu - balans bieli sobie z tym poradzi. Przy poważniejszym filmowaniu potrzebne jest źródło światła o regulowanej temperaturze barwowej (przynajmniej skokowo ciepła/zimna), aby dostosować się do otoczenia jeśli doświetlamy plan. Do tej dałbym tylko uchylany filtr pomarańczowy i będzie sprawa załatwiona.
  • #12
    jousto
    Level 17  
    Koledzy. Nie ma się kompletnie o co spierać, jeżeli autor jest zadowolony i niczego więcej nie potrzebuje do upamiętniania rodzinnych wydarzeń to tylko chwalić.
  • #13
    398216 Usunięty
    Level 43  
    ezbig wrote:
    balans bieli sobie z tym poradzi
    Nie zawsze. Tym bardziej w prostych kamerach gdzie nie ma ustawiania ręcznego balansu bieli. Poza tym diody o barwie białej (chociaż zależy to od wykonania tychże) często emitują również sporo ultrafioletu - z nim może być problem przy automacie balansu.
  • #14
    ezbig
    Level 19  
    @398216 Usunięty, jak doświetlasz to automat sobie poradzi. Automat ma problem jak światło się szybko zmienia, a tu nie ma takiej sytuacji. Do lampy nie musisz mieć ręcznego balansu. Ten ultrafiolet z białych ledów nie przeszkodzi kamerze. Chińskie lampy po 100zł są robione na b.kiepskich led-ach i nawet ich marne Ra w okolicach 60-70 nie gubi automatyki, a kolory są odwzorowane całkiem dobrze.
  • #15
    Freddy
    Level 43  
    eMeFx wrote:
    Jak się interesujesz oświetleniem to operujesz jednostką wyrażaną w Watach, jeżeli elektroniką to licz sobie w mW, głupi nie jestem by skumać co chciałbyś powiedzieć pisząc 500mW.
    Tak się składa, że ani W, ani mW nie jest wiarygodne, lecz strumień w lm.
    Quote:

    Dodajmy, że twierdzenie o wyższości pomysłu Twojego autorstwa jest opinią subiektywną.
    Jaki jest w mojej lampce wiem, bo mierzyłem.
    Quote:

    Mam doświadczenie z diodami LED, wszelkiego rodzaju więc ja zostanę przy swoim stanowisku, a Ty pozostań przy swoim.
    Pomiar nie jest nigdy rzeczą subiektywną.
  • #16
    scooba
    Level 15  
    ezbig wrote:
    398216 Usunięty wrote:
    A ja bym się zastanowił może nie nad cieniami (bo moim zdaniem to akurat najmniejszy problem), ale nad samą barwą światła...


    Akurat barwa światła dla kamery nie stanowi problemu - balans bieli sobie z tym poradzi. Przy poważniejszym filmowaniu potrzebne jest źródło światła o regulowanej temperaturze barwowej (przynajmniej skokowo ciepła/zimna), aby dostosować się do otoczenia jeśli doświetlamy plan. Do tej dałbym tylko uchylany filtr pomarańczowy i będzie sprawa załatwiona.


    Oczywiscie, ze barwa ma bardzo duze znaczenie, a skoro to pomijasz to przepraszam ale tylko sie usmiechne pod nosem
  • #17
    SylwekK
    Level 31  
    Jako kamerzysta z wieloletnim stażem pozwolę sobie zabrać głos w temacie oświetlenia.
    Zrobiłem co najmniej kilka różnych lampek kamerowych w ciągu wielu lat filmowania. Oczywiście nie będę dyskutował o wyższości zwykłego taniego halogena łazienkowego nad super wypasionym ledem, bo nie oto tu chodzi. Szczególnie nieprawdziwa jest ta wypowiedź:
    eMeFx wrote:
    Zastosowałbym raczej jedną diodę LED o mocy np. 5-10W o RA ok. 80.
    Znacznie lepiej by się to sprawdziło, jednak problem jest z zasilaniem.

    Jedna mocna dioda to totalna porażka(!) Mówię to w oparciu o własne doświadczenia. Jasny punkt świetlny niczym blask spawarki skutecznie denerwuje filmowane osoby, a światło jest tak ostre, że na cieniach można się pokaleczyć.
    No i RA w granicach 80... powiąże to z wypowiedzią:
    ezbig wrote:
    Akurat barwa światła dla kamery nie stanowi problemu - balans bieli sobie z tym poradzi.

    Tak, kamera sobie poradzi, bo nagra to co widzi, ale wzrok ludzki już niekoniecznie zaakceptuje efekt końcowy. Niski współczynnik RA to zazwyczaj trupie główki widoczny najbardziej przy diodach zimnych, ale i przy ciepłych skóra nie jest idealna. Oczywiście można to naprowadzić w postprodukcji lecz wymaga to pracy na różnych płaszczyznach obrazu (osobno cienie/średnie/światła) i efekt będzie ok. Wiem bo sam tak robię. Mam lampkę z 6-u neutralnych fluxów o w miarę przyzwoitej barwie i jeśli jest miejsce gdzie muszę doświetlać TYLKO lampką to niestety bez poprawki kolorystycznej mało kiedy się obejdzie.
    Gdyby jedna mocna dioda była rozwiązaniem problemu to nie potrzebne byłyby na planie filmowym blendy, parasolki i inne rozpraszacze czy ekrany oświetlaczy metr na metr, bo można by użyć jednej żarówki łukowej jak w starym projektorze, a całość zajmowała by niewiele miejsca i dawała tyle samo światła albo i więcej co wymieniony wcześniej wielkogabarytowy sprzęt :)
  • #18
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Muszę potwierdzić to co napisał Kolega wyżej. Nie jestem ani zawodowym kamerzystą, an fotografem, po prostu czasem coś tam sobie pstrykam. Efekt punktowego światła to nie jest na pewno najlepszy sposób na oświetlenie, a nawet DOŚWIETLENIE tylko. Niepotrzebne cienie, ostro zarysowane kontury i... ta nieszczęsna barwa światła. Może i kamera sobie poradzi, bo ma jakieś tam wbudowane układy automatycznej (lub skokowej - kilku pozycyjnej najwyżej) korekcji balansu bieli... może i ma, ale co gdy światło jakim oświetlamy obiekt filmowany nie ma nic wspólnego z "ustawionym" przez kamerę?
    Owszem, gdy jest to kamera profesjonalna, można jej "kazać" ustawić balans bieli na wzorcu i zafiksować to ustawienie w pamięci.. Ale to się sprawdza gdy TYLKO mamy ten jeden zafiksowany rodzaj (barwę) światła na planie.
    Ogólnie biorąc - sam pomysł z wieloma punktami jest zdecydowanie lepszy od pojedynczego (pojedynczej diody) - mimo, że wytworzy większą ilość cieni, to będą to cienie znacznie łagodniejsze niż w wypadku światła punktowego. Barwę oczywiście można poprawić w późniejszej obróbce - ale to wymaga sprzętu (oprogramowania) czasu i doświadczenia. Można też powiedzieć sobie, że jest idealnie i nic nie robić...
    Przypomniał mi się szwagier, który kupił sobie (wówczas nowość) Rubina... Też był zachwycony kolorami... ja jakoś nie bardzo.
  • #19
    a_noob
    Level 23  
    Trochę to wszystko zagmatwane w rej rozmowie, słowa "barwa" używacie do określenia barwy, temperatury barwowej i współczynnika oddawania barw. Tak to my się nigdy nie dogadamy.

    Żadne ustawienie balansu bieli nie pomoże na słabe cri, można dopiero w postprodukcji kombinować tak jak kolega Sylwek napisał. Diody o wysokim cri nie są wcale znowu takie drogie, 8W 97ra można już za kilkanaście zł dostać, a 5mm przewlekane 95ra za ok 2zł. Oczywiście nie wszędzie i nie każdemu jest to potrzebne, czasami wystarczy że coś widać i wiadomo czy jest zielone czy niebieskie.
  • #20
    ezbig
    Level 19  
    SylwekK wrote:
    Tak, kamera sobie poradzi, bo nagra to co widzi, ale wzrok ludzki już niekoniecznie zaakceptuje efekt końcowy. Niski współczynnik RA to zazwyczaj trupie główki widoczny najbardziej przy diodach zimnych, ale i przy ciepłych skóra nie jest idealna. Oczywiście można to naprowadzić w postprodukcji lecz wymaga to pracy na różnych płaszczyznach obrazu (osobno cienie/średnie/światła) i efekt będzie ok. Wiem bo sam tak robię. Mam lampkę z 6-u neutralnych fluxów o w miarę przyzwoitej barwie i jeśli jest miejsce gdzie muszę doświetlać TYLKO lampką to niestety bez poprawki kolorystycznej mało kiedy się obejdzie.


    Masz rację, tylko RA światła a temperatura barwowa to dwie różne sprawy.

    scooba wrote:
    Oczywiscie, ze barwa ma bardzo duze znaczenie, a skoro to pomijasz to przepraszam ale tylko sie usmiechne pod nosem


    Ma znaczenie dla twojego oka (i to też jak w okolicy wzroku masz inne źródło światła), ale nie dla zbalansowanej kamery, nawet na automacie. Mogę nagrać ten sam kadr przy świetle ciepłym oraz zimnym i nie zauważysz większych różnic. Owszem fachowiec się dopatrzy, ale nie amator.
  • #21
    398216 Usunięty
    Level 43  
    a_noob wrote:
    Trochę to wszystko zagmatwane w rej rozmowie, słowa "barwa" używacie do określenia barwy, temperatury barwowej i współczynnika oddawania barw.
    Masz rację, ale rozgraniczenie tych dwóch pojęć wydawało mi się zbyt trudne do "ogarnięcia" przez niektórych uczestników dyskusji -postanowiłem więc uprościć... Przepraszam.
  • #22
    SylwekK
    Level 31  
    ezbig wrote:
    Masz rację, tylko barwa światła a temperatura barwowa to dwie różne sprawy.

    Ja to wiem, ale w mojej wypowiedzi nie ma to znaczenia, bo mówię o efekcie końcowym uzyskanym w praktyce.
  • #23
    eMeFx
    Level 9  
    Freddy wrote:
    eMeFx wrote:
    Jak się interesujesz oświetleniem to operujesz jednostką wyrażaną w Watach, jeżeli elektroniką to licz sobie w mW, głupi nie jestem by skumać co chciałbyś powiedzieć pisząc 500mW.
    Tak się składa, że ani W, ani mW nie jest wiarygodne, lecz strumień w lm.
    Quote:

    Dodajmy, że twierdzenie o wyższości pomysłu Twojego autorstwa jest opinią subiektywną.
    Jaki jest w mojej lampce wiem, bo mierzyłem.
    Quote:

    Mam doświadczenie z diodami LED, wszelkiego rodzaju więc ja zostanę przy swoim stanowisku, a Ty pozostań przy swoim.
    Pomiar nie jest nigdy rzeczą subiektywną.

    Doskonale o tym wiem, że strumień świetlny nie jest podawany w W lecz w lm...
    Tylko sam się czepiasz że używam jednostek w W. Bo 1W żarówka =/= 1W LED chyba każdy to wie.
    Widzę że kolego jesteś najmądrzejszy w każdym zakresie elektroniki, elektryki i oświetlenia (Widząc Twoje wypowiedzi w innych tematach) i ja Ciebie nie przegadam więc myślę że dalsze wypowiedzi na ten temat są już zbędne. Ty masz swoją rację, a ja swoją i na tym może pozostańmy.
  • #24
    ezbig
    Level 19  
    SylwekK wrote:
    ezbig wrote:
    Masz rację, tylko barwa światła a temperatura barwowa to dwie różne sprawy.

    Ja to wiem, ale w mojej wypowiedzi nie ma to znaczenia, bo mówię o efekcie końcowym uzyskanym w praktyce.


    Poprawiłem swój post, bo chodziło mi o RA i temp. barwową o czym pisałeś. Rozpędem wyszło inaczej choć wyszło z sensem to nie to miałem na myśli ;)
  • #25
    Freddy
    Level 43  
    eMeFx wrote:
    Doskonale o tym wiem, że strumień świetlny nie jest podawany w W lecz w lm...
    Kolego czytaj posty ze zrozumieniem, to cenna umiejętność! Zobacz co odpowiedzieli inni, którzy maja praktyczne doświadczenie, pewnie większe niż ja.