Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

autobus, iveco hamulec górski typu telma

wojtek_si 31 Mar 2016 23:42 1527 3
  • #1 31 Mar 2016 23:42
    wojtek_si
    Poziom 2  

    Witam. telma przestała działać. Czy jest możliwe, aby nagle padło wszystkie 8 cewek? W ubiegłym sezonie jeżdżąc po górach działała ok. Gdzie szukać przyczyny?Włączając stopnie hamowania (4) wajchą na konsoli słychać jak styczniki stukają, lecz nie ma efektu spowalniania. Co można sprawdzić, zmierzyć gdzieś napięcie itp. w moim rejonie wszystkie warsztaty proponują mi demontaż i wysyłkę na Śląsk do regeneracji za kilka tyś. zł. Będę wdzięczny za jakiekolwiek wskazówki.Pozdrawiam.

    0 3
  • #2 02 Kwi 2016 21:53
    darfur5
    Poziom 30  

    Mało miałem do czynienia z telmą . Sprawdż wszystkie cewki pod kontem temperatury , może któraś z nich robi zwarcie , po prostu dotknij ręką.

    0
  • Pomocny post
    #3 02 Kwi 2016 23:27
    kwok
    Poziom 39  

    Autobus Iveco.... nie jakiś Irisbus przypadkiem?
    Robisz 2 rzeczy:
    1. Otwierasz puszkę ze stycznikami i (oczywiście prąd włączony) naciskasz kolejno po kilka razy kotwiczki palcem i wizualnie kontrolujesz stan styków. Wszystkie kotwiczki iskrzą - czepiasz się retardera, nie iskrzy żadna - sprawdzasz czy styki się złączają (nie są wypalone tak że się nie dotykają) i jeśli się złączają czepiasz się retardera
    2. Czepiłeś się już retardera ale jeszcze go nie wyciągasz bo najpierw sprawdzasz czy nie odłamały się przewody od złącza. Wiem że Iveco wypuściło jakąś serię felernych że się łamały.
    Jeśli powyższe nie przyniosło rozstrzygnięcia to niestety musisz odkręcić wał napędowy i jedną tarczę retardera (4 śruby, przed zdjęciem zrób sobie jakieś znaki białym pisakiem na tarczy i piaście bo to ważone jest i jak inaczej zamontujesz to budę rozniesie, wał też lepiej oznaczyć). Pod tarczą są podkładki dystansowe (takie cienkie) - nie pogub ich. Już zdjąłeś tarczę i widzisz cewki ale na nie przyjdzie kolej. Teraz dokładnie oglądasz przewody od złącza do cewek bo lubią zgnić i pewnie tu jest przyczyna a jeśli pomimo ewentualnego usunięcia tej zgnilizny i tak nie wszystkie cewki chodzą to niestety tarczę z cewkami trzeba wyciągnąć i do remontu a ta cholera jest ciążka jak pierun - grubo ponad 100kg.
    Ogólnie cała ta naprawa powinna zamknąć się w 2-3tys biorąc pod uwagę najczarniejszy scenariusz. Wszystkie części można kupić w Telmie ale cewki są b.drogie (taniej przezwoić tylko trzeba dobrze zalakierować), złącze pewnie zardzewiało i się nie da normalnie rozkręcić kosztowało w zeszłym roku około 350zł ale nie warto kombinować żeby na tym oszczędzać.

    0
  • #4 23 Kwi 2016 09:52
    wojtek_si
    Poziom 2  

    Witam ponownie.
    Problem rozwiązany.
    Wypalone styki na jednym przekaźniku oraz skruszone, utlenione , ułamane kable przyłączeniowe już na samej telmie.
    Wszystko teraz działa ok,obyło się bez kosztownej naprawy.
    Dziękuję za wskazówki ., zwłaszcza od "kwok"/.
    Temat uważam za zamknięty.
    Pozdrawiam. :D

    0