Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak wybrac odpowiedni przekaznik?

beniopas 04 Kwi 2016 01:29 1704 27
  • #1 04 Kwi 2016 01:29
    beniopas
    Poziom 3  

    Potrzebuje przekaznika do termostatu W1209 12V
    Przekaznik ma obslugiwac obwod 230 V, na ktorym bedzie pracowal termostat.

    0 27
  • Relpol
  • #2 04 Kwi 2016 09:48
    2N3866
    Poziom 29  

    beniopas napisał:
    Potrzebuje przekaznika do termostatu W1209 12V
    Przekaznik ma obslugiwac prad 230 V na ktorym bedzie pracowal termostat


    Żeby dobrać przekaźnik, musisz znać:
    - napięcie, którym będziesz zasilać cewkę (bo cewki przekaźników są produkowane na konkretne napięcia);
    - maksymalne natężenie prądu, jaki możesz wydać z wyjścia/źródła, żeby zasilić cewkę (bo cewka ma określony opór);
    - przełączane napięcie (bo przerwa miedzy rozłączonymi stykami przekaźnika nie powinna zostać przebita przez nadmierne napięcie);
    - maksymalne natężenie prądu, jaki przepłynie przez styki przekaźnika (bo nadmierny prąd powoduje przegrzewanie i wypalanie się styków).

    A jeśli wyjście sterujące twoim przekaźnikiem to jakieś styki mniejszego przekaźnika - będzie podane maksymalne napięcie źródła napięcia i maksymalny prąd styków tego sterującego przekaźnika.

    Tylko pamiętaj o zabezpieczeniu przeciwprzepięciowym.

    https://sklep.avt.pl/termostat-w1209.html - tutaj widać, że przekaźnik wyjściowy termostatu może załączać napięcia 230 V. To na czym polega problem? Więcej niż 2300 W obciążenia?

    0
  • #3 07 Kwi 2016 22:25
    beniopas
    Poziom 3  

    No bo nie wiem czy obsłuży grzalke 1000W (220-230V) i silniczek 4 w (220-240v).Termostat jest 12 V a ja chcialbym zasilic wszystko normalnie z sieci 220-240V.Duzo osob mi pisalo, ze powinienem dokupic zasilacz

    0
  • #4 07 Kwi 2016 23:10
    2N3866
    Poziom 29  

    1000 W + 4 W < 2300 W. Musi obsłużyć, jeszcze zostanie ponad 50% rezerwy obciążalności styków. To żadne zaskoczenie, termostaty zwykle sterują grzałkami, więc słabszych przekaźników typu telekomunikacyjnego nie byłoby sensu dawać. Tutaj jest porządny przekaźnik mocy.

    Zasilacz jest potrzebny do termostatu, ale przecież termostat nie będzie sam siebie wyłączać. Więc go nie liczymy do bilansu prądu na stykach przekaźnika. A poza tym bierze pewnie mniej więcej tyle co silniczek.

    0
  • #5 07 Kwi 2016 23:35
    Piko
    Poziom 20  

    2N3866 napisał:

    Zasilacz jest potrzebny do termostatu,


    I tu się zgodzę w 100%.

    A swoją drogą na widok "2N3866" łza się w oku kręci.. Fajny nick. :D
    Pozdrawiam Piko.

    0
  • #6 08 Kwi 2016 09:46
    2N3866
    Poziom 29  

    @beniopas

    Pamiętaj o zastosowaniu przewodów o odpowiednim przekroju do połączeń w obwodzie przełączania napięć/prądów sieciowych. Przekrój 1,5 mm² to takie dobre minimum. W module termostatu masz zaciski śrubowe, które powinny pasować do takiego przekroju.

    Możesz też dodać w szereg ze stykami przekaźnika bezpiecznik 10 A, który zapobiegnie przepływowi prądu przekraczającego obciążalność styków. Takie coś jest np. dawane w komputerowych listwach zasilających. Przepalony bezpiecznik niby denerwuje, ale jego obecność to polisa ubezpieczeniowa.

    Prowadząc wewnątrz obudowy przewody o potencjale sieci energetycznej, staraj się, żeby nie miały zbytecznych nadmiarów długości i zamocuj je tak, żeby nie stykały/krzyżowały się z innym okablowaniem. W normalnych warunkach jest OK, ale izolacja może się zestarzeć, może się pojawić wilgoć (termostat do akwarium, prawda?) - lepiej zapobiegać ewentualnym skutkom.

    @Piko to miło, że 2N3866 się komuś pozytywnie kojarzy (nie tylko mnie), dziękuję :).

    Pozdrawiam wszystkich.

    0
  • Relpol
  • #7 08 Kwi 2016 21:11
    beniopas
    Poziom 3  

    No lepiej nikt,by mi tego nie rozpisał.Mam na stanie zasilacz i chciałbym do niego podłączyć taki kabel komputerowy,tylko on ma 3 zyły.Jak podłączyć uziemienie w zasilaczu,a jak w gnieździe?Jak podłączyć taki bezpiecznik do termostatu W1209 12V?

    0
  • #8 09 Kwi 2016 00:07
    2N3866
    Poziom 29  

    beniopas napisał:
    No lepiej nikt,by mi tego nie rozpisał.Mam na stanie zasilacz i chciałbym do niego podłączyć taki kabel komputerowy,tylko on ma 3 zyły.Jak podłączyć uziemienie w zasilaczu,a jak w gnieździe?Jak podłączyć taki bezpiecznik do termostatu W1209 12V?


    Wystaw fotografię zasilacza (jak jest opisany, to podaj typ). I kabla możesz też, co się mamy domyślać.

    Poniżej schemat połączeń z przekaźnikiem:

    Jak wybrac odpowiedni przekaznik?

    0
  • #9 09 Kwi 2016 10:53
    beniopas
    Poziom 3  

    Zasilacz stabilizowany WE 230V/50 Hz
    Wy 12V/100mA
    Jak wybrac odpowiedni przekaznik?

    A kabel to AC IEC, niestety nie mam zdjecia.
    Gniazdo meskie AC IEC jak tutaj podlaczyc uziemienir? Do obudowy urzadzenia ?

    0
  • #10 09 Kwi 2016 18:20
    2N3866
    Poziom 29  

    Jeśli dobrze zrozumiałem, to planujesz zainstalować układ termostatu w metalowej obudowie i zasilać go przez takie gniazdo:

    Jak wybrac odpowiedni przekaznik?

    Skoro tak, to powinieneś wykonać swój układ w pierwszej klasie ochronności, co oznacza, że takie urządzenie musi być połączone kablem z zaciskiem ochronnym (żyła żółto-zielona), a ten zacisk połączony z metalową obudową urządzenia. Wtyk kabla koniecznie wpięty do gniazda z bolcem. Czy planujesz zainstalować na obudowie gniazdo z bolcem, do którego będą przyłączone odbiory, czy wyobrażałeś sobie to inaczej?

    Moim zdaniem posiadany przez ciebie zasilacz o wydajności 100 mA nie będzie wystarczający. Na stronie AVT nie podają poboru prądu przez termostat, ale same wyświetlacze 7-segmentowe i kropka dziesiętna to przy stanie 88.8 aż (3×7+1)×5 mA = 110 mA przy założeniu poboru przez każdą diodę LED 5 mA (i tak mało, bywa różnie). A co z mikrokontrolerem, cewką przekaźnika (30-50 mA)?

    0
  • #11 09 Kwi 2016 23:48
    beniopas
    Poziom 3  

    Mam tez zasilacz o wydajnosci 150 mA z ttm ze 220V/50hz moglby byc ?co do obudowy bedzie wykonana z pmma/pp.Dokladnie takie gniazdo.Chcialbym wewnatrz obudowy zainstalowac konektor przykrecony do obudowy i podlaczyc do niego uziemienie. Tak sobie to wyobrażałem.Jezeli chodzi o mikrokontroler to nie za bardzo rozumiem pytanie.

    0
  • #12 10 Kwi 2016 00:39
    Tremolo
    Poziom 43  

    Zależy Ci na wielkości ? Zasilacz komputerowy miałby aż nadto wydajności... Zaleta, że ma metalową obudowę, do której schowasz przekaźnik wprowadzisz gniazda wtyczki itp.

    Gdzie to ma pracować?

    0
  • #13 10 Kwi 2016 10:42
    2N3866
    Poziom 29  

    beniopas napisał:
    Mam tez zasilacz o wydajnosci 150 mA z ttm ze 220V/50hz moglby byc? Co do obudowy bedzie wykonana z pmma/pp. Dokladnie takie gniazdo. Chcialbym wewnatrz obudowy zainstalowac konektor przykrecony do obudowy i podlaczyc do niego uziemienie. Tak sobie to wyobrażałem. Jezeli chodzi o mikrokontroler to nie za bardzo rozumiem pytanie.


    Są na rynku plastikowe obudowy zintegrowane z gniazdem sieciowym (ostatnio nawet ktoś pytał na Elektrodzie o taką https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=15592517).. Miałbyś zatem gniazdo do odbioru (grzałka), ewentualnie dałbyś wtyczkowy rozdzielacz, a musiałbyś tylko w obudowie zainstalować to gniazdo IEC jw.

    Ale przy plastikowej obudowie nie ma powodu, żeby instalować zacisk uziemiający na obudowie, po prostu przewód żółto-zielony z zacisku ochronnego gniazda EIA łączysz z bolcem gniazda odbiorczego.

    O mikrokontroler pytanie było retoryczne :). Ale w dzisiejszych czasach robione są mikrokontrolery o naprawdę znikomym poborze prądu. Istotny natomiast był przekaźnik. Z zamieszczonej przez ciebie strony z dokumentacji termostatu wynika, że cewka przekaźnika pobiera około 30 mA.

    Natomiast globalnie patrząc - byłem pesymistą, skoro producent deklaruje pobór poniżej 65 mA. Najwyraźniej zastosował wyświetlacz z jasnymi diodami LED wymagającymi prądu rzędu 1-2 mA. W takim razie cofam zastrzeżenia - jak najbardziej, ten zasilacz 12 V/100 mA może być. Ze zdjęcia sądząc, jest to zasilacz z rozbiórki zasilacza wtyczkowego, czyli bez bolca uziemiającego.

    Zerknij na wynikowy schemat blokowy całego urządzenia:

    Jak wybrac odpowiedni przekaznik?

    I jeszcze uwaga na koniec: zgodnie z zasadami sztuki należy kluczować (załączać/wyłączać) przewód fazowy. Termostat mający przekaźnik z jednym stykiem powinien być zainstalowany w urządzeniu podłączonym do sieci na stałe (bez wtyczki do gniazdka). W urządzeniu z wtyczką w zależności od położenia wtyczki (np. w gnieździe podwójnym na ścianie) możesz trafić, że będziesz przełączać fazę bądź przewód neutralny. Dlatego należałoby zastosować przekaźnik z dwoma niezależnymi stykami i oprócz przewodu fazowego załączać/wyłączać drugim stykiem ścieżkę przewodu niebieskiego.

    Nie wiem, jaki tam jest przekaźnik na termostacie. Może ma dwa styki NO (normalnie otwarte) i można go wymontować, zainstalować na osobnej płytce wraz z dwoma podwójnymi zaciskami śrubowymi (dwoma przewodami z płytki termostatu doprowadzić sterowanie cewką). A jeśli nie ma podwójnych styków - kupić inny. Dołożenie dodatkowego przekaźnika (sterowanego stykami przekaźnika istniejącego) jest też możliwe, ale jeżeli to będzie przekaźnik z cewką na 12 V, to nam momentalnie wzrośnie pobór prądu z zasilacza 12 V i wtedy wydajność 100 mA tego zasilacza może nie wystarczyć. No chyba że ten drugi przekaźnik miałby cewkę na 230 V - wtedy musisz odpowiednio przerysować schemat blokowy. Przy załączaniu cewki przekaźnika wykonawczego pojedynczym zestykiem z termostatu już się nie musisz martwić sprawą jw., bo "żywa" faza nie wychodzi ci poza obudowę.

    Na rysunku brak też wyłącznika sieciowego. Możesz go zastosować albo bezpośrednio przed zasilaczem, albo zaraz za gniazdem IEC. W tym drugim wypadku styki wyłącznika muszą mieć obciążalność uwzględniającą 10 A pobierane przez odbiornik. No i wyłącznik musi być podwójny - dla przewodu fazowego i neutralnego.

    0
  • #14 11 Kwi 2016 16:16
    beniopas
    Poziom 3  

    Nie chciałbym zmieniać obudowy,bo mam już prawie wszystko do niej dopasowane.Zasilacz nie ma uziemienia jak napisałeś,zatem wszystko łączyć po prostu (+ i -)? Przełącznik mam kołyskowy 2 -pinowy.Zamówiłem także ten bezpiecznik 10A 100 STOPNI C,czy nie będzie już potrzebny? Urządzenie będzie pracowało w wodzie (tylko część z grzałką i pompką),a więc moje pytanie brzmi jak zabezpieczyć ten układ przed porażeniem prądem? Tak wygląda termostat https://www.google.pl/search?q=termostat+w120...BygB&biw=1280&bih=933#imgrc=olpF5FtfKI2VbM%3A

    Styk NO (normalnie otwarty) przekaźnika został wyprowadzony na złącze śrubowe K0 i K1.Tutaj ma pan więcej informacji na temat tego termostatu http://grylewicz.pl/tani-chinski-cyfrowy-termostat-w1209/ Co miałbym jeszcze dokupic,żeby to zmontować do kupy?A nie dałoby się zamontować całkiem innego przekaźnika ?

    0
  • #15 12 Kwi 2016 14:12
    2N3866
    Poziom 29  

    beniopas napisał:
    Nie chciałbym zmieniać obudowy,bo mam już prawie wszystko do niej dopasowane.Zasilacz nie ma uziemienia jak napisałeś,zatem wszystko łączyć po prostu (+ i -)? Przełącznik mam kołyskowy 2 -pinowy.Zamówiłem także ten bezpiecznik 10A 100 STOPNI C,czy nie będzie już potrzebny? Urządzenie będzie pracowało w wodzie (tylko część z grzałką i pompką),a więc moje pytanie brzmi jak zabezpieczyć ten układ przed porażeniem prądem? Tak wygląda termostat https://www.google.pl/search?q=termostat+w120...BygB&biw=1280&bih=933#imgrc=olpF5FtfKI2VbM%3A

    Styk NO (normalnie otwarty) przekaźnika został wyprowadzony na złącze śrubowe K0 i K1.Tutaj ma pan więcej informacji na temat tego termostatu http://grylewicz.pl/tani-chinski-cyfrowy-termostat-w1209/ Co miałbym jeszcze dokupic, żeby to zmontować do kupy? A nie dałoby się zamontować całkiem innego przekaźnika?


    Tak jak narysowałem na schemacie blokowym, żadnego podłączenia uziemienia (zacisku ochronnego) do płytki zasilacza.

    Bezpiecznik jest potrzebny, żeby zabezpieczyć styki przekaźnika przed skutkami zwarcia/przeciążenia.

    Cieszę się, że chcesz zadbać o własne bezpieczeństwo. Praca grzałki sieciowej i pompki sieciowej w wodzie wymusza bezwzględny obowiązek zastosowania zasilania z przewodem ochronnym (czyli dołączenie do gniazdka z bolcem). Zastosowanie podwójnych zestyków przekaźnika jest wtedy też co najmniej silnie rekomendowane - dla siebie bym tak zrobił (tutaj nie mam w głowie przepisów, może ktoś się dołączy i skomentuje, czy jest taki obowiązek).

    Z opisu przekaźnika http://www.artronic.com.pl/o_produkcie.php?id=799 wynika, że ma zestyki przełączne (NC/NO), a nie podwójne niezależne styki NO. Tak jak pisałem poprzednio - proponuję wymontować ten przekaźnik - po co ma brać prąd (wg opisu wcale nie 30, lecz 50 mA!). Zamiast niego kupić przekaźnik, który ma cewkę na 12 V i dwa zestyki podwójne niezależne styki NO, które mają obciążalność 10 A/230 V~. Przekaźnik założyć na osobną płytkę i przewodami doprowadzić do jego cewki połączenia z punktów lutowniczych, gdzie były nóżki od cewki wylutowanego przekaźnika.

    Przerysowałem schemat blokowy. Jak pisałem poprzednio, wyłącznik sieciowy może być też na prawo od odgałęzienia (bezpośrednio przed zasilaczem, wtedy będzie załączać tylko zasilacz).

    Jak wybrac odpowiedni przekaznik?

    1
  • #16 12 Kwi 2016 23:39
    beniopas
    Poziom 3  

    Nie znam sie na tym a jak podkaczyc bezpiecznik ? I gdzie kupic plytke i przekaznik? Moglbys zaproponowac gotowe elementy?a tamten mialbym wylutowac? Musze ciac troche po kosztach, bo cale urządzenie bedzie sporo kosztowalo.A nie moge starego przekaznika zastapic nowym i przylutowac do niego jakos bezpiecznik?mam juz wlacznik 10 A i to dwupinowy mozebyc?A na tym starym przekazniku nie bedzie to dzialac?

    0
  • #17 25 Kwi 2016 14:45
    beniopas
    Poziom 3  

    Nie znam sie na tym a jak podkaczyc bezpiecznik ? I gdzie kupic plytke i przekaznik? Moglbys zaproponowac gotowe elementy?a tamten mialbym wylutowac? Musze ciac troche po kosztach, bo cale urządzenie bedzie sporo kosztowalo.A nie moge starego przekaznika zastapic nowym i przylutowac do niego jakos bezpiecznik?mam juz wlacznik 10 A i to dwupinowy mozebyc?A na tym starym przekazniku nie bedzie to dzialac?

    Ciężko znaleźć jakikolwiek tani przekaźnik a niemógłbym zastosować PRZEKAŹNIK 12V/230V 10 A 1 x NO.Podłączyłbym wtedy tylko grzałkę do termostatu,a silniczek podłączyłbym równolegle do wejścia zasilacza 250V 10 A,który byłby schowany w obudowie urządzenia.
    Np cos takiego ? http://automatyka.elstat.com.pl/p3195,36-11-9...ektromagnetyczny-u-12vdc-styk-10a-250vac.html

    http://allegro.pl/pc-board-przekaznik-851h-1c-s-12v-dc-10a-7a-250v-i5404021797.html

    0
  • #18 25 Kwi 2016 15:27
    2N3866
    Poziom 29  

    Bezpiecznik włącz do układu tak, jak to wyrysowałem na schemacie. Jeśli nie umiesz czytać schematów, koniecznie poproś kogoś w swojej okolicy o pomoc.

    Wyjaśniłem ci poprzednio, dlaczego radzę zastąpić przekaźnik mający 1×NO przez przekaźnik 2×NO. Zastąpienie oznacza wylutowanie starego, bo masz słaby zasilacz 12 V. Zastępowanie przekaźnika 1×NO, który masz oryginalnie na płytce (wiem, że przełączny NO/NC, ale na styki śrubowe jest wyprowadzony NO!), innym przekaźnikiem 1×NO nie ma sensu.

    Poszukaj po katalogach przekaźników (są tabele doboru przekaźników), zapytaj w sklepie: "potrzebuję przekaźnik z cewką na 12 V i dwoma zestykami zwiernymi o obciążalności minimum 10 A przy 230 V - czy jest coś funkcjonalnie odpowiedniego?". Ja znalazłem w katalogu Relpol np. RM85 (styki sieciowe 16 A, koniecznie w wersji 1Z+1P = 1 zwierny + 1 przełączny). Taki przekaźnik nie powinien kosztować więcej niż kilkanaście zł, nie żałuj pieniędzy na własne bezpieczeństwo.

    Włącznik dwupinowy - OK, pod warunkiem, że będzie załączał tylko płytkę termostatu, a nie całość łącznie z odbiorami (czyli powinien być wrysowany na prawo za odgałęzieniem 230 V).

    0
  • #19 25 Kwi 2016 15:45
    beniopas
    Poziom 3  

    Stary przekaźnik ma 4 piny a ten RM85 ma 8 nie bedzie problemu z podłączeniem ?Chciałbym załączać całe urządzenie poprzez włącznik.Czy cos jeszcze potrzebuje,żeby wszystko działało poprawnie? Do urządzenia ma być podłączony silniczek,który działa na 250 V AC grzałka tak samo czy termostat po zmianie napewno obsłuży prądowo wszystko?Czy ten RM85 możebyć podłączony normalnie kabelkami ?Czy konieczna jest płytka?Wczoraj sprawdzałem działanie termostatu i działa mi na zasilaczu 12v 100 mA.Czy układ mógłby byc podłączony innym zasilaczem tj.WE 100-240V~ 50/60 Hz 0.8A Max WY 12.0V-2A ?

    0
  • #20 25 Kwi 2016 16:08
    2N3866
    Poziom 29  

    Nowego na pewno nie dasz na płytkę w miejsce starego, bo ma inny układ wyprowadzeń. Musi być osobno - na płytce lub zależnie od konstrukcji np. w podstawce mocowanej do obudowy. Ja bym pod przekaźnik/podstawkę nie robił płytki ze ścieżkami, tylko w laminacie bez ścieżek zrobił otwory i dolutował przewody (pamiętaj o odpowiednim przekroju!) z drugiej strony płytki. Podstawka jest OK, jeżeli chcesz mieć możliwość łatwej wymiany przekaźnika. Ale przy wyborze podstawki również trzeba patrzeć na obciążalność styków (bo podstawka pod przekaźnik to jakbyś włożył wtyczkę do gniazdka).

    Jeżeli chcesz załączać całość wyłącznikiem, to musisz mieć wyłącznik z podwójnymi stykami - z tych samych powodów co podwójne styki przekaźnika.

    100 mA może wystarczyć obecnie dla termostatu, ale przy dołączeniu drugiego przekaźnika bez usuwania obecnego raczej nie wystarczy. Ale jeżeli chcesz dla czystości montażu pozostawić aktualny przekaźnik i sterować jego stykami cewkę tego nowego podwójnego, to jak najbardziej możesz, tylko będzie potrzebny mocniejszy zasilacz.

    Jeżeli ci łatwiej znaleźć, to możesz kupić przekaźnik ze stykami na 8 A, tylko że wtedy bezpiecznik 8 A i obciążalność 1800 W. Na grzałkę i pompkę wystarczy. Przykład:
    http://sklep.nikomp.com.pl/pl/p/PRBBS08C-Prze...elaczny-8A-250V-291316mm-HF115F-012-2ZS4/3934
    http://sklep.nikomp.com.pl/pl/p/PRBBS08P-Prze...elaczny-8A-250V-301326mm-RM94P-12-RELPOL/3935

    Przeczytaj uważnie i przemyśl moje poprzednie wpisy. Już napisałem wszystko, co ważne i wystarczające.

    0
  • Pomocny post
    #22 25 Kwi 2016 17:53
    2N3866
    Poziom 29  

    Jak będziesz mieć przekaźnik, to do niego dobierzesz stosowną płytkę, podstawkę, co będzie potrzeba. Możesz poprosić w sklepie, żeby doradzili. Na drugie pytanie już odpowiadałem. Przeczytaj ze zrozumieniem i przemyśl wcześniejsze wpisy.

    0
  • #23 25 Kwi 2016 18:12
    beniopas
    Poziom 3  

    Wszystkom bede zamawiał w internecie,bo nie mam czasu a w okolicy i tak nie mam takiego sklepu z elektroniką.Czy napewno grzałka i silnik będzie działać wydajnie ? A ta płyytka ma mieć wyjście na przekaźnik?Nie za bardzo wiem o jaką chodzi.Stary przekaźnik chce wymontować całkiem.I jaki zasilacz dokładnie powinienem do tego zastosować? Czy układ mógłby byc podłączony zasilaczem tj.WE 100-240V~ 50/60 Hz 0.8A Max WY 12.0V-2A ?

    Przekaźnik zamówie ten 1.A ta plytka to ma byc z wyjsciem na odbiornik tj.grzalke ? I zasilanie? Czy jaka?


    A 3 pinowy włacznik mozebyć?Jaka to mabyć płytka?

    Chciałbym zamówic kilka rzeczy razem i skończyć wkońcu te urządzenie.

    0
  • #24 03 Maj 2016 19:28
    Tremolo
    Poziom 43  

    Przecież to proste urządzenie. Podłącz, sprawdź. Jeszcze by się przydał układ wyłączający zestyki w przypadku zwarcia. Prosty rozłącznik awaryjny. zabezpieczenie.

    przecież masz termostat z płytką. Możesz wyjsć z przewodami na cewkę przekaźnika i podpiąć dowolny na 12V Przykleić go do obudowy, albo kupić przekaźnik na szynę DIN .


    Wyłącznik powinien mieć 2 styki 4 piny minimum. Jest to na schemacie.
    A jak nie wiesz jak to najwyższy czas zamówić fachowca. 3 tygodnie z tym walczysz, a takie piękne schematy Ci dali. Jakieś próby, jakieś wnioski, złożone urządzenia?

    0
  • #25 03 Maj 2016 23:11
    beniopas
    Poziom 3  

    A na jakiej plytce to polutowac i poprowadzic kablami do tamtego przekaznia? Mam watpliwosci czy ten termostat obsluzy grzalke i silniczek.Termostat jest zasilany 12v a silnik i grzalka 240v.Taki przekaznik chcialbym zamontować http://sklep.nikomp.com.pl/pl/p/PRBBS08C-Prze...zny-8A-250V-291316mm-HF115F-012-2ZS4/3934.Czy napewno bedzie to dzialalo, bo rozwazam kupno innego termostatu.Czym grozi podlaczenie ukladu mocniejszym zasilaczem niz jest wymagany?

    0
  • #26 04 Maj 2016 09:56
    2N3866
    Poziom 29  

    Przecież Tremolo napisał, że nawet nie musisz mieć żadnej płytki (poza termostatem, który jest na płytce), jeżeli przekaźnik przykleisz (np. klejem na gorąco) do obudowy. Połączenia jak na schemacie, który ci wyrysowałem, możesz wykonać wiązką przewodów ułożonych estetycznie w obudowie.

    Najlepiej, jak kupisz w sklepie elektrycznym po 1-2 m przewodu LY 1,5 mm² w kolorach: czarny/brązowy, niebieski i żółto-zielony albo 1-2 m przewodu OMY 3×1,5 mm² (3 kolory jw. we wspólnej izolacji). Jeżeli kupisz w izolacji na 450/750 V, to lepiej. Są to przewody typu linka, więc będą się wygodnie układać, możesz je połapać opaskami kablowymi.

    Potrzebujesz: wyłącznik sieciowy na obudowę, gniazdo sieciowe z bolcem do montażu na obudowie, przekaźnik (jaki wyspecyfikowałem) oraz gniazdo bezpiecznikowe do montażu na obudowie. Połączenia wykonujesz od punktu do punktu zgodnie ze schematem, który jest ultraprosty. Punktem rozgałęzienia ścieżki 230 V mogą być wyprowadzenia wyłącznika. Prościej narysować się już nie da. Jeśli mimo to masz problem z jego zrozumieniem, poproś lokalnie kogoś o pomoc (np. żeby sprawdził poprawność połączeń, zanim to uruchomisz).

    Oczywiście lutowanie okablowania dla 230 V wymaga dużej staranności (jak najmniej odizolowanych odcinków przewodu, zachowanie niezbędnego dystansu między odizolowanymi odcinkami przewodu, odizolowana linka musi być pocynowana i przez to na odizolowanym odcinku sztywna).

    Zasilacz o większej wydajności prądowej niż wymagana zawsze może być (oczywiście w rozsądnych granicach, bo nie będziesz np. ładować do obudowy zasilacza o wydajności 10 A, żeby zasilić jedną diodę LED). Źle jest wtedy, gdy zasilacz dostarcza prądu mniejszego niż wymagany.

    0
  • #28 05 Maj 2016 07:59
    2N3866
    Poziom 29  

    Przekaźnik dobry, http://www.hongfa.com/pro/pdf/HF115F_en.pdf
    Gniazdo bezpiecznikowe nie takie; miałem na myśli coś takiego: http://mselektronik.pl/gniazdo-bezpiecznikowe-tablicowe-16a-250v.html https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2489883.html http://c.allegroimg.pl/s400/11/61/57/36/74/6157367404
    Bezpieczniki co do rodzaju dobre - muszą wymiarami pasować do gniazda
    Gniazdo z bolcem - coś tego typu, żebyś mógł przyłączyć odbiory, niekoniecznie z klapką: https://www.egsystem-sklep.pl/gniazdo-tablicowe-1-fazowe-p-4334.html
    Płytka - stwierdziliśmy, że niekonieczna - przykleisz przekaźnik i przewody albo dolutujesz wprost do styków, albo do podstawki (wtedy będziesz mógł ją zdjąć przy wymianie).

    0