Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stag - Centralka LED 300 - sygnał rezerwy

05 Kwi 2016 04:11 2772 27
  • Poziom 16  
    Mam prośbę czy ktoś był by w stanie narysować jakiś prosty schemat urządzenia do którego jak doprowadzę 5V to włączy buzzer ale tylko na chwile. Choć napięcie będzie ciągle podawane ? Chce mieć sygnał rezerwy bo centralkę mam usytuowana w niewidocznym miejscu i w sumie nie mam gdzie jej zamontować.

    edit-

    Takie coś by zadziałało ? Tylko na 5V

    Stag - Centralka LED 300 - sygnał rezerwy
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 31  
    Żeby podany przez Ciebie układ zadziałał tak jak chcesz musiałbyś dodać na wyjściu przerzutnik schmitta. W obecnej postaci buzzer wydawałby dźwięk podobny do kota wkręcającego się w pasek klinowy. Inną opcją byłoby wykorzystanie 555.
    Ja na Twoim miejscu zainteresowałbym się tematem podpięcia czujnika pod wskaźnik ilości paliwa na desce. Podobny poziom skomplikowania ale znacznie większa funkcjonalność.
  • Poziom 16  
    Może i było by ciekawie ale nie potrafię zamienić Oporności na transmisje VAN. A po takiej mam sterowane zegary
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 31  
    Juni[]r napisał:
    transmisje VAN. A po takiej mam sterowane zegary

    Ale, że jak to pływak w baku od razu nadaje po CANie?
  • Poziom 16  
    pływak działa odwrotnie niż gazowy. Przy PB 0omh to pusty a na gazie pełny. Na dodatek idą przewody wielką wiązką do BSI. I nie mam pojęcia który to kabel. A mam wersje przejściową rocznika. Myślałem by wykonać coś na Atiny. 2 wejścia analogowe z pływaków i jedno wyjście na wskazówkę do BSI. Informacja przełączenia brała by się z + wielozaworu. No i osobny kabel rezerwy. Tylko czy gra warta świeczki ?
  • Poziom 31  
    Widzę malkontenctwo się kolegi trzyma :).
    Kolego nie wyważaj otwartych drzwi, rozwiązanie jest znacznie prostsze.
    Kupujesz mechaniczny czujnik poziomu gazu z rezystorami smd. Następnym krokiem będzie wyrysowanie charakterystyki rezystancji w funkcji ilości benzyny w baku, wylutowanie rezystorów z czujnika poziomu gazu i taki dobór nowych aby mniej więcej zgadzały się poziomy rezystancji przy podobnych stanach ilości paliwa. Do przełączania sygnałów z czujników użyj przekaźnika zasilonego jak zauważyłeś z cewki wielozaworu.
    Używając do tego AVR`a można wykonać to na w zasadzie dowolnym czujniku pełnego wskazania jednak poziom skomplikowania nie jest tego wart. Zdradź o jakie auto chodzi.
    Pozdrawiam
  • Poziom 16  
    Partner 2002. Problem bo mam czujnik bez szczotek i rezystancji na opornikach. Mam z czujnikiem halla. Chyba prościej jednak będzie AVR. Dodatkowo nie wiem czy mam ciągle info z pływaka czy z czasu wtrysku a to może komplikować sprawę.
  • Poziom 31  
    Czujnik halla na wyjściu daje sygnał napięciowy. Nie ma problemu z emulacją tego napięcia dzielnikiem rezystorowym, musiałbyś jedynie się dowiedzieć w jakim zakresie ono się zmienia. Odrobinę wyższą szkołą jazdy byłoby sprawdzenie czy obydwa czujniki są w miarę liniowe i dopasowanie poziomu sygnału z czujnika poziomu gazu na hallotronie przy pomocy wzmacniacza operacyjnego, jednak zaowocowałoby to płynnym wskazaniem ilości gazu a nie skokowym jak przypadku czujnika mechanicznego. Czy w obecnej chwili gdy jedziesz na gazie to poziom paliwa na wskaźniku na desce spada?
  • Poziom 16  
    Nie nie spada. Benzyna nie jest liczona z czasu wtrysku. Własnie sprawdziłem wracając z pracy. Obydwa pomiary są liniowe. Oczywiście nie jest to idealna linia bo pływak pracuje po łuku. Ale nie czepiajmy się szczegółów. Program można by było wykonać z automatyczną kalibracją. Najniższy pomiar napięcia będzie minimum a najwyższy maximum. A rezerwę dać jako np: 15% wartości pomiaru. Napięciowo Gaz zmierzyłem interfejsem staga mam od 1V pełny do 4,5V pusty. A z tego co wiem to rezystancja pływaka PB od 300ohm pełny do 0 pusty
  • Poziom 31  
    Jaki masz czujnik poziomu gazu? Jak wspomniałem tutaj również występują czujniki hallotronowe. Zmierz jeszcze jakie maksymalne napięcie może wystawić czujnik PB, jeśli się okaże że on również pracuje w zakresie 0-5V a Twój czujnik gazu jest oparty na czujniku halla zaryzykowałbym na próbę podłączenie go zamiast czujnika w baku, nawet pomimo logiki odwrotnej. Z góry zaznaczam, że nie mam pojęcia czy użyteczne zakresy pomiarowe się pokryją jednak może się okazać, że takie rozwiązanie Cię usatysfakcjonuje więc wtedy zostanie zakup za grosze czujnika który będzie działał w sposób odwrotny. Nie do końca jestem przekonany co do sensowności pakowania tutaj AVR`a jednak jeśli powyższego eksperymentu nie da się przeprowadzić ze względu na różnicę napięć lub się on nie powiedzie, a Ty lepiej czujesz się w programowaniu niż w elektronice analogowej to nie widzę przeszkody w odczytywaniu napięcia z czujnika przez ADC i ponownym zamienieniu go na sygnał napięciowy przy użyciu PWM. Tylko moim zdaniem to już bardziej projekt w celu edukacyjnym niż użytecznym. Myślę, że już wiesz co robić.
    Pozdrawiam
  • Poziom 16  
    A rezerwa ? Opornikiem jej nie zrobię ja wystawia osobno BSI
  • Poziom 16  
    No wiem ale Sk700 usilnie chce mnie namówić na stare rozwiązania.
  • Poziom 31  
    Juni[]r napisał:
    stare rozwiązania.

    Też tak myślałem od do czasu gdy nie uwaliłem kolorowego lcd w projekcie właśnie na AVR zasilanego poprzez dwa stabilizatory a później nie zacząłem spotykać różnej maści fabrycznych sterowników z wysypanym wsadem poprzez przepięcia w instalacji samochodowej. To uświadomiło mnie, że zaprojektowanie systemu uC mogącego wytrzymać takie warunki wcale nie należy do rzeczy trywialnych. Za Twoim argumentem z kolei przemawia fakt, że ten układ nie ma żadnego wpływu na bezpieczeństwo więc możesz do tego użyć raspberry pi zasilanego z 7805 i mi nic do tego.
    Co masz na myśli pisząc o rezerwie? Zrozumiałem że w przypadku gdy lustro paliwa w baku spadnie poniżej pewnego poziomu to BSI samo zapala rezerwę i uruchamia buzzer? Jeśli tak to identycznie będzie działało to na gazie.
    Ponawiam również mój post #10 bo może okazać się, że wystarczy wymiana czujnika, przekaźnik, kawałek kabla i zapomnisz o temacie.
    Pozdrawiam
  • Poziom 16  
    Sk700

    No dobra tylko pomóż policzyć. Pełny zbiornik PB to 300 Ohm a gaz 1V. Przeliczył bym to na ohmy ale nie znam prądu który przez niego płynie. Zbiornik 0ohm pusty LPG 4,5V. Czyli mam wskaźnik od 50k do 0 na LPG.

    I to chyba obydwa maja 0ohm na pustym.

    Czyli do 50k musiał bym dodać 301.8 ohm równolegle by na pełnym było 300 a zero zostaje zerem. Przesznurowanie przekaźnikiem sterowanym z cewki wielozaworu.

    + lampka LPG na zegarach by było wiadomo co pokazuje wskaźnik.

    W razie były by pomiary odwrócone to co nam pozostaje ?
    I jedno jeszcze pytanie. Bsi mierzy oporność czy jak mu podam napięcie nic się nie stanie ?

    Zegary troszkę skomplikowane - wskazówki na serwach

    Stag - Centralka LED 300 - sygnał rezerwy

    Jak widać w samym rogu jest opcja LPG

    Stag - Centralka LED 300 - sygnał rezerwy
  • Poziom 31  
    Przepraszam szanownego kolegę, źle Cię zrozumiałem.
    Juni[]r napisał:
    Mam z czujnikiem halla.

    Błędnie zinterpretowałem to jako o czujniku PB. Nie robię francuzów przez ich podobne wynalazki dlatego nie wzbudziło to moich podejrzeń. Dopiero teraz, gdy zacząłem się zastanawiać jak przeliczyłeś sygnał napięciowy na rezystancję zrozumiałem mój błąd.

    Juni[]r napisał:
    Czyli mam wskaźnik od 50k do 0 na LPG.

    Czujnik halla nie ma rezystancji rozumianej w ten sposób. On po prostu wystawia na wyjściu napięcie proporcjonalne do pola magnetycznego.
    Jeśli podłączyłbyś go zamiast czujnika w baku najprędzej poległby właśnie czujnik halla bo dostałby zasilanie od d*py strony.

    W obecnej sytuacji są trzy wyjścia. Albo kupisz czujnik poziomu LPG rezystancyjny o charakterystyce rosnącej(czyli np 0-90ohm) i wymienisz w nim rezystory, albo budujesz układ na AVR który mierzy napięcie na wyjściu czujnika LPG a następnie w zależności od przedziału w którym się mieści wysterowuje jeden z kilku tranzystorów, które to z kolei załączają określone rezystancje na przewód idący do BSI. Im więcej tranzystorów tym większa dokładność wskazania.
    Zerknij jeszcze tutaj na 2 stronę:
    http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm3914.pdf
    Po odcięciu nóżki 9 od zasilania masz dokładnie to czego potrzeba bez zbytniego kombinowania. Zamiast diod 2-9 dokładasz tranzystory z rezystorami na bazie.
    Efekt ten sam a bez programowania. Koszty w przypadku zakupu nowego czujnika są zauważalnie wyższe niż w przypadku drugim i trzecim. Wymiana czujnika jednak ma tą zaletę, że nie potrzeba żadnej dodatkowej elektroniki.

    Pozdrawiam
  • Poziom 16  
    Ciekawy pomysł z tym lm3914. Miał bym 10 stopniowy wskaźnik. Gazowy ma 4 wiec to i tak więcej. Do tego ULN2803 + 2 tranzystory NPN i 10 rezystorów. Ot cały układ ? 9 nóżka to tryb punktowy czy linijka jak rozumiem.

    Stag - Centralka LED 300 - sygnał rezerwy
  • Poziom 31  
    W dobrą stronę idziesz. 10 punktowy to on raczej nie będzie, stawiam na 8 a przy odrobinie szczęścia na 9. Popatrz jakie sam podałeś progi napięciowe dla pustego i pełnego zbiornika LPG. Najlepiej na próbę zmontuj układ na kawałku uniwersalnej, zasil z zapalniczki i przetestuj z diodami. Będziesz wiedział dokładnie na czym stoisz. Układ ULN2803 się tutaj nie nada bo nie potrzebujesz negować stanu aktywnego wyjścia. W obecnym przypadku miałbyś aktywne wszystkie wyjścia z wyjątkiem tego które być powinno.
    9 nóżka w powietrzu to tryb punktowy a na potencjale zasilania to linijka.
    W docelowym układzie nie zapomnij o dodaniu zabezpieczenia przed przepięciami. Pozdrawiam
  • Poziom 16  
    Myślałem że uln by podwieszał do masy.
  • Poziom 31  
    Dobrze myślałeś tylko popatrz, że dla LM3914 wyjście aktywne jest wprowadzane w stan niski. Potrzebujesz samego bufora, nie bufora z negacją. Jako podpowiedź mogę Ci podać jedno z podstawowych praw algebry Bool`a - podwójna negacja niczego nie zmienia, a układy ULN można znaleźć na kilogramy w zepsutej elektronice samochodowej, czy to moduły komfortu gdzie sterują np przekaźnikami czy liczniki z jak wspomniałeś wskazówkami na serwach. Pozdrawiam
  • Poziom 16  
    Nie rozumiem jakiego bufora ?
  • Poziom 31  
    Widzisz te trójkąty na schemacie w strukturze ULN? Ten trójkąt to bufor, to kółko za nim to negacja. Gdyby wydajność prądowa na wyjściu LM byla wystarczająca to nie potrzebowal bys żadnych dodatkowych układów. Aby wzmocnić tą wydajność potrzebujesz bufora. Ten zawarty w ULN podobnie jak oparty na jednym tranzystorze powoduje odwrócenie sygnału. To jest właśnie negacja. Aby układ działał poprawnie musisz mieć na wyjściu taki sam sygnał jak na wejściu więc albo musisz znaleźć bufor który nie neguje sygnału albo co łatwiejsze zastosować przed buforem negujacym (ULN) negatory na wszystkich 8 liniach. Pozdrawiam
  • Poziom 16  
    Aha czyli to co wchodzi do ULNa jest tak nazwijmy " obracane". Wysoki na niski a niski na wysoki. Więc trzeba obrócić by obrócić. 2 minusy dają plus :D Ale użycie 2x ULN nic nie da ? Znalazłem UDN2903 jest bez negacji ale ma PNP. Szukam dalej
  • Poziom 31  
    Juni[]r napisał:
    Aha czyli to co wchodzi do ULNa jest tak nazwijmy " obracane".

    Nom, podajesz mu na wejście 5V a on w zamian odpowiada zwarciem wyjścia do masy. Tak działa każdy tranzystor NPN w układzie OE.
    Juni[]r napisał:
    Ale użycie 2x ULN nic nie da ?

    Rozwiązanie średnio eleganckie ale będzie działać.
    Zapomniałem wcześniej dodać, ale oba układy i LM i ULN mają wyjścia typu otwarty kolektor. Dla Ciebie oznacza to tyle, że do każdego z wyjść LM i pierwszego scalaka ULN musisz dać pull-upy. Do wyjść drugiego ULN podłączasz jedynie rezystory symulujące kolejne pozycje pływaka, które następnie łączysz razem i podajesz na styk NO przekaźnika.
  • Poziom 16  
    No zapytam tak: Droga pomiaru pływaka.

    Masa -> Oporność Pływaka -> BSi
    wersja ULN2803
    ULN (czyli masa) -> Oporniki za ULNem -> BSi

    dlatego nie mogę zrozumie dlaczego na wyjściu chcesz mieć + ?
  • Poziom 31  
    Juni[]r napisał:
    dlatego nie mogę zrozumie dlaczego na wyjściu chcesz mieć + ?

    Nie chcę. Jeszcze raz sygnalizuję, że problemem jest to, że jeśli LM chce zapalić diodę to zwiera odpowiadające jej wyjście do masy.
  • Poziom 16  
    Narysuj jak ty to widzisz bo ja nadal nie qmam.

    Albo zmienię na wskaźnik na 50k to musiał bym równolegle dodać 300ohm

    ze wzoru Rx=R1*R2/R1+R2 jak dobrze pamiętam ze szkoły.
    tylko jak liczę dla wartości 150ohm czyli połowa zbiornika to wszystko się rozjeżdża bo ten równolegle nie zmienia się wraz ze spadkiem oporności. Jak to wykonać by działało ?
  • Poziom 31  
    Nie mam czasu aby rysować, w skrócie to będzie wyglądać tak: wyjście LM => pull-up oraz wejście ULN1.
    Potem z wyjścia ULN1 => pull-up oraz wejście ULN2.
    Wyjście ULN2 na rezystor symulujący pozycję pływaka.
    Tak dla wszystkich "kanałów".
    Przy zmianie wskaźnika jedynie zmiana rezystorów w nim, nie da się tego w prosty sposób rozwiązać poprzez dołączanie rezystancji.